Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)

Sylabus przedmiotu WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot WZK - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponować podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki. Powinien posiadać opanowane podstawowe umiejetności pisania tekstów analityczych oraz samodzielnego zdobywania informacji, a także aktywnie uczestniczyć we współczesnej kulturze.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce j i w sposób swobodny wykorzystywać różne aspekty jej funkcjonowania.9
A-W-2Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału.21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie - ocena wpływająca na ocenę końcową.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego
AU_2A_W20C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_U01
- Student umiejętnie analizuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej wypracowując swoje własne stanowisko
AU_2A_U01C-1T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_K01
Student rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy, zdając sobie sprawę z konieczności orientowania się w zagadnieniach kulturowych, historycznych i społecznych, czyli z kontekstu, w którym funkcjonują dyscypliny techniczne.
AU_2A_K01C-1T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
AU_2A_AN2-VI/4-c_K03
Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru kultury wspołczesnej w wybranych kontekstach
AU_2A_K03C-1T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
AU_2A_AN2-VI/4-c_K07
Student wykazuje chęć do wymiany poglądów oraz wykorzystuje orientację w rzeczywistości pozatechnicznej zarówno w kontaktach branżowych, jak i poza nimi.
AU_2A_K07C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_U01
- Student umiejętnie analizuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej wypracowując swoje własne stanowisko
2,0
3,0student dysponuje elementarnymi umiejętnościami z zakresu prowadzonych zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_2A_AN2-VI/4-c_K01
Student rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy, zdając sobie sprawę z konieczności orientowania się w zagadnieniach kulturowych, historycznych i społecznych, czyli z kontekstu, w którym funkcjonują dyscypliny techniczne.
2,0
3,0Student jest zdolny dokonać podstawowej analizy wybranych zjawisk kultury współczesnej w wybranych kontekstach
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_AN2-VI/4-c_K03
Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru kultury wspołczesnej w wybranych kontekstach
2,0
3,0Student identyfikuje podstawowe zjawiska w wybranych kontekstach analitycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_AN2-VI/4-c_K07
Student wykazuje chęć do wymiany poglądów oraz wykorzystuje orientację w rzeczywistości pozatechnicznej zarówno w kontaktach branżowych, jak i poza nimi.
2,0
3,0Student postrzega podstawowe relacje pomiędzy zjawiskami kulturowymi i ich kontekstem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. D' Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków, 2008
  2. P. Piotrowski, W stronę nowej geografii artystycznej, Magazyn Sztuki - czasopismo, 1997

Literatura dodatkowa

  1. E. Said, Orientalizm, Warszawa, 1991
  2. red. C. Frejilich, Rzeczy niepospolite, Kraków, 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa9
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce j i w sposób swobodny wykorzystywać różne aspekty jej funkcjonowania.9
A-W-2Studenci zobowiazani są zdać kolokwium z zakresu poruszanego materiału.21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AN2-VI/4-c_W01ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W20Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień uzupełniających wykształcenie techniczne.
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany.
4,0Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach.
4,5Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
5,0Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AN2-VI/4-c_U01- Student umiejętnie analizuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej wypracowując swoje własne stanowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dysponuje elementarnymi umiejętnościami z zakresu prowadzonych zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AN2-VI/4-c_K01Student rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy, zdając sobie sprawę z konieczności orientowania się w zagadnieniach kulturowych, historycznych i społecznych, czyli z kontekstu, w którym funkcjonują dyscypliny techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi zorganizować proces uczenia się i motywuje do niego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny dokonać podstawowej analizy wybranych zjawisk kultury współczesnej w wybranych kontekstach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AN2-VI/4-c_K03Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru kultury wspołczesnej w wybranych kontekstach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K03szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student identyfikuje podstawowe zjawiska w wybranych kontekstach analitycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_2A_AN2-VI/4-c_K07Student wykazuje chęć do wymiany poglądów oraz wykorzystuje orientację w rzeczywistości pozatechnicznej zarówno w kontaktach branżowych, jak i poza nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K07jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w śro-dowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-1Seria wykładów dotyczących sztuki nowoczesnej i wzornictwa w kontekście wybranych prądów intelektualnych: - Historia idei – historia a idea - Marksizm a sztuka i design jako forma oporu - Feminizm historycznie i współcześnie - Teoria postkolonialna i subaltern studies - Teoria postkolonialna- studium przypadku: Europa Środkowa
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową.
S-2Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postrzega podstawowe relacje pomiędzy zjawiskami kulturowymi i ich kontekstem
3,5
4,0
4,5
5,0