Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Aktualne trendy w badaniach i aplikacji zootechnicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Aktualne trendy w badaniach i aplikacji zootechnicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 2 0,21,00zaliczenie
wykładyW2 2 0,21,00zaliczenie
wykładyW3 2 0,21,00zaliczenie
wykładyW4 2 0,21,00zaliczenie
wykładyW5 2 0,21,00zaliczenie
wykładyW6 2 0,21,00zaliczenie
wykładyW7 2 0,41,00zaliczenie
wykładyW8 2 0,41,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt, anatomii, biochemii , matematyki, genetyki ogólnej i molekularnej oraz wiedza związana z budową i funkcjonowaniem organizmu zwierzęcego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aktualnymi trendami w badaniach i aplikacji zootechnicznej, która szeroko wykorzystuje osiagniecia nauk: biologicznych (genetyki, zoologii, botaniki, biofizyki, biochemii) weterenaryjnych (anatomii i fizjologii) , technicznych (informatyka, budownictwo inwentarskie, techniki rolniczej) oraz ekonomicznych (ekonomika produkcji zwierzecej, marketingu).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2
wykłady
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2
wykłady
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2
wykłady
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2
wykłady
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia dotyczące innowacyjnych kierunków badań naukowych i aplikacji w zootechnice.2
2
wykłady
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2
wykłady
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu10
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu10
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca- wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w grupie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A11_W01
Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki. Posiada wiedzę z zakresu chowu i hodowli zwierząt gospodarskich. Zna czynniki determinujące strukturę programów hodowlanych oraz metod oceny wartości użytkowej.
ZoD_3-_W01C-1T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A11_U01
Potrafi analizować i oceniać czynniki środowiskowe i genetyczne wpływające na produkcję zwierzęcą. Umiejętność oceny cech jakościowych i zdrowotnych surowców pochodzenia zwierzęcego, rozeznania w kierunku przerobu technologicznego surowców zwierzęcych. Wykorzystania zasad marketingu. Profilaktyka w chowie zwierząt. Umiejetność podejmowania działań z zakresu prewencji weterynaryjnej.
ZoD_3-_U02C-1T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A11_K01
Rozumie i potrafi zinterpretować procesy zachodzące na poziomie molekularnym związanych ze wzrostem, rozwojem i użytkowością zwierząt. Wykorzystania rasowego i osobniczego zwierząt oraz uwarunkowań środowiskowych, wykorzystania technologii chowu do poprawy efektywności produkcji i jakości produktów zwierzęcych.
ZoD_3-_K02, ZoD_3-_K07C-1T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A11_W01
Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki. Posiada wiedzę z zakresu chowu i hodowli zwierząt gospodarskich. Zna czynniki determinujące strukturę programów hodowlanych oraz metod oceny wartości użytkowej.
2,0
3,0Doktorant posiada ogólną wiedzę zwiazaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych oraz zootechnicznych w różnych gałęziach nauki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A11_U01
Potrafi analizować i oceniać czynniki środowiskowe i genetyczne wpływające na produkcję zwierzęcą. Umiejętność oceny cech jakościowych i zdrowotnych surowców pochodzenia zwierzęcego, rozeznania w kierunku przerobu technologicznego surowców zwierzęcych. Wykorzystania zasad marketingu. Profilaktyka w chowie zwierząt. Umiejetność podejmowania działań z zakresu prewencji weterynaryjnej.
2,0
3,0Potrafi analizować i oceniać wybrane czynniki środowiskowe i genetyczne wpływające na produkcję zwierzęcą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A11_K01
Rozumie i potrafi zinterpretować procesy zachodzące na poziomie molekularnym związanych ze wzrostem, rozwojem i użytkowością zwierząt. Wykorzystania rasowego i osobniczego zwierząt oraz uwarunkowań środowiskowych, wykorzystania technologii chowu do poprawy efektywności produkcji i jakości produktów zwierzęcych.
2,0
3,0Rozumie i potrafi zinterpretować podstawowe procesy biologiczne związane ze wzrostem, rozwojem i użytkowością zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzymowski T., Fizjologia zwierząt, PWRiL, 2005
  2. Bańkowski E., Biochemia, Wydawnictwo Medyczne Urban i Partner, Wrocław, 2004
  3. Charoń K.M Świtoński, Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000
  4. Litwińczuk Z. ; Szulc T., Hodowla i użytkowanie bydła, PWRiL, Warszawa, 2005
  5. pod red. Grudniewska B., Hodowla i użytkowanie świń, ART, Olsztyn, 1998
  6. Jamroz D. i Potkański A., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo. Podstawy szczegółowego żywienia zwierząt, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa: Filistowicz A., Reklewski Z., Żuk B., Walawski K., Kurył J., Świtoński N., Strzeżek J., Żebrowska J., Kowalczyk J., Litwińczuk Z., Jezierski T., Winnicki S., Dorobek nauk zootechnicznych w ćwierćwieczu 1972-1997. Karty z dziejów zootechniki polskiej na 75 lecie (1922-1997), PTZ, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia dotyczące innowacyjnych kierunków badań naukowych i aplikacji w zootechnice.2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.2
2

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu10
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu10
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.2
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładu4
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A11_W01Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki. Posiada wiedzę z zakresu chowu i hodowli zwierząt gospodarskich. Zna czynniki determinujące strukturę programów hodowlanych oraz metod oceny wartości użytkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_W01ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkachrozwoju zootechniki; rozumie jej historyczne i kulturowe uwarunkowania; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej zootechniki; zna najnowsze pojęcia, teorie i problemy badawcze tej dyscypliny nauki systematyznie ugruntowywane w oparciu o światowe piśmiennictwo i kontakty, również międzynarodowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnymi trendami w badaniach i aplikacji zootechnicznej, która szeroko wykorzystuje osiagniecia nauk: biologicznych (genetyki, zoologii, botaniki, biofizyki, biochemii) weterenaryjnych (anatomii i fizjologii) , technicznych (informatyka, budownictwo inwentarskie, techniki rolniczej) oraz ekonomicznych (ekonomika produkcji zwierzecej, marketingu).
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia dotyczące innowacyjnych kierunków badań naukowych i aplikacji w zootechnice.
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca- wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada ogólną wiedzę zwiazaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych oraz zootechnicznych w różnych gałęziach nauki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A11_U01Potrafi analizować i oceniać czynniki środowiskowe i genetyczne wpływające na produkcję zwierzęcą. Umiejętność oceny cech jakościowych i zdrowotnych surowców pochodzenia zwierzęcego, rozeznania w kierunku przerobu technologicznego surowców zwierzęcych. Wykorzystania zasad marketingu. Profilaktyka w chowie zwierząt. Umiejetność podejmowania działań z zakresu prewencji weterynaryjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_U02potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu zootechnki oraz dyscyplin pokrewnych w celu analizy złożonych problemów związanych z pracą ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnymi trendami w badaniach i aplikacji zootechnicznej, która szeroko wykorzystuje osiagniecia nauk: biologicznych (genetyki, zoologii, botaniki, biofizyki, biochemii) weterenaryjnych (anatomii i fizjologii) , technicznych (informatyka, budownictwo inwentarskie, techniki rolniczej) oraz ekonomicznych (ekonomika produkcji zwierzecej, marketingu).
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia dotyczące innowacyjnych kierunków badań naukowych i aplikacji w zootechnice.
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca- wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi analizować i oceniać wybrane czynniki środowiskowe i genetyczne wpływające na produkcję zwierzęcą.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A11_K01Rozumie i potrafi zinterpretować procesy zachodzące na poziomie molekularnym związanych ze wzrostem, rozwojem i użytkowością zwierząt. Wykorzystania rasowego i osobniczego zwierząt oraz uwarunkowań środowiskowych, wykorzystania technologii chowu do poprawy efektywności produkcji i jakości produktów zwierzęcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_K02jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych wykazując aktywność i kreatywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie zootechniki
ZoD_3-_K07jest świadomy swojej roli społecznej i znaczenia prowadzonej działalności dla rozwoju społecznego i kształtowania społeczeństwa obywatelskiego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnymi trendami w badaniach i aplikacji zootechnicznej, która szeroko wykorzystuje osiagniecia nauk: biologicznych (genetyki, zoologii, botaniki, biofizyki, biochemii) weterenaryjnych (anatomii i fizjologii) , technicznych (informatyka, budownictwo inwentarskie, techniki rolniczej) oraz ekonomicznych (ekonomika produkcji zwierzecej, marketingu).
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia dotyczące innowacyjnych kierunków badań naukowych i aplikacji w zootechnice.
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.
T-W-1Zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi chowu, hodowli i utrzymania zwierząt oraz wpływu czynników środowiskowych na organizm, w tym na poziomie regulacji komórkowej i molekularnej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca- wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie i potrafi zinterpretować podstawowe procesy biologiczne związane ze wzrostem, rozwojem i użytkowością zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0