Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt
Sylabus przedmiotu Markery cytogenetyczne i molekularne w hodowli koni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Markery cytogenetyczne i molekularne w hodowli koni | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z zakresu biologii molekularnej, genetyki ogólnej. |
W-2 | Ogólna wiedza z zakresu biologii komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznaie z podstawami cytogenetyki konia (Equus caballus L.). Okreslenie przyczyny i konsekwencji zmienności cytogenetycznej tego gatunku. Poznanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni oraz możliwości ich wykorzystania w diagnostyce. |
C-2 | Zapoznanie z genetyką molekularną konia. Rodzaje markerów molekularnych i ich sprzężenie z cechami użytkowymi. Możliości wykorzystania markerów w diagnostyce i selekcji hodowlanej. |
C-3 | Poznanie podstawowych technik wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej i genetycznej wybranego gatunku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd podstawowych technik, wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej. | 2 |
T-A-2 | Analiza kariotypu konia oraz identyfikacja nieprawidłowości chromosomowych. | 4 |
T-A-3 | Metodyczne podstawy techniki PCR i jej odmian. | 2 |
T-A-4 | Ientyfikacja form polimorficznych wybranych genów strukturalnych. | 2 |
T-A-5 | Markery klasy II - możliwości identyfikacji. | 2 |
T-A-6 | Markery molekularne w diagnostyce chorób genetycznych i wad rozwojowych. | 2 |
T-A-7 | Mikoromacierze DNA we wspomaganiu pracy hodowlanej. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadenie do cytogenetyki konia. Definicja markerów cytogenetycznych. Przyczyny i konsekwencje hodowlane zmienności cytogenetycznej koni. | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni: markery liczbowe, markery strukturalne, markery poliploidalności, ich wpływ na determinację i różnicowanie płci oraz potencjał reprodukcyjny ich nosicieli. | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie markerów w diagnostyce wad rozwojowych i chorób o podłożu cytogenetycznym. | 2 |
T-W-4 | Wprowadzenie do genetyki molekularnej konia. Definicja markerów molekularnych, ich rodzaje oraz źródła zmienności. | 2 |
T-W-5 | Molekularne markery klasy I oraz ich sprzężenie z cechami użytkowymi koni. | 2 |
T-W-6 | Molekularne markery klasy II. Możliwości ich wykorzystania. | 2 |
T-W-7 | Wykorzystanie markerów molekularnych w diagnostyce chorób o podłożu genetycznym i identyfikacji ich nosicieli. | 2 |
T-W-8 | Możliwości wykorzystania markerów cytogenetycznych i molekularnych w pracy hodowanej koni jako dodatkowe kryteria selekcyjne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowane literatury przedmiotu. | 6 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia częsci audytoryjnej. | 6 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykłądach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wyjaśnienie |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści zajęć laboaratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O113_W01 Student definiuje pojęcie markerów cytogenetycznych, określa ich rodzaje oraz potrafi wskazać na praktyczne ich wykorzystanie w diagnostyce i selekcji. | ZO_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZOK-S-O113_W02 Student zna pojęcie markerów genetycznych wraz z podziałem na klasy. Określa możliwości zastosowania tych markerów diagnostyce chorób genetycznych i pracy hodowlanej. | ZO_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O113_U01 Posługuje się podstawowymi technikami w analizach cytogenetycznych i molekularnych. | ZO_1A_U17 | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-8 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O113_W01 Student definiuje pojęcie markerów cytogenetycznych, określa ich rodzaje oraz potrafi wskazać na praktyczne ich wykorzystanie w diagnostyce i selekcji. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZOK-S-O113_W02 Student zna pojęcie markerów genetycznych wraz z podziałem na klasy. Określa możliwości zastosowania tych markerów diagnostyce chorób genetycznych i pracy hodowlanej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O113_U01 Posługuje się podstawowymi technikami w analizach cytogenetycznych i molekularnych. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Świtoński M., Słota E., Jaszczak K., Diagnostyka cytogenetyczna zwierząt, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2006
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersyetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011