Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Medycyna niekonwencjonalna u zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Medycyna niekonwencjonalna u zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania naturalnych metod zapobiegania i leczenia schorzeń występujących u zwierząt gospodarskich i amatorskich jako alternatywy metod konwencjonalnych.
C-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia2
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt2
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia2
T-A-4Magnetostymulacja2
T-A-5Termoterapie (leczenie zimnem - krioterapia, leczenie ciepłem)2
T-A-6Hydroterapia i aromatoterapia2
T-A-7Laseroterapia2
T-A-8Podsumowanie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Rys historyczny i współczesność3
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.4
T-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień5
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia cwiczeń5
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów4
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_W01
Student tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod w profilaktyce chorób i leczenia zwierząt gospodarskich i amatorskich
ZO_1A_W15C-2, C-1T-W-1, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_U01
Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
ZO_1A_U14C-2T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_K01
Student jest chętny i świadomy znaczenia niekonwencjonalnych metod mających wpływ na kondycję i zdrowie zwierząt
ZO_1A_K02C-2T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_W01
Student tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod w profilaktyce chorób i leczenia zwierząt gospodarskich i amatorskich
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich, podsumowuje ich efektywność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_U01
Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O8.5_K01
Student jest chętny i świadomy znaczenia niekonwencjonalnych metod mających wpływ na kondycję i zdrowie zwierząt
2,0Student nie jest chętny i nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
3,0Student w niewielkim zakresie jest chętny ale nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycje i zdrowie zwierząt
3,5Student jest chętny ale nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,0Student jest chętny i świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,5Student jest chętny, świadomy i zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany
5,0Student jest chętny, świadomy i doskonale zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany

Literatura podstawowa

  1. Adam Anczyk (red.), Medicina Magica. Oblicza medycyny niekonwencjonalnej. Seria: „Szkice nauk o zdrowiu”, Wydawnictwo Medycyny i Zdrowia Środowiskowego i Autorzy, Sosnowiec, 2011, tom III, http://books.google.pl/books?id=LdevCh2NkFAC&pg=PA87&dq=medycyna+naturalna&hl=pl&sa=X&ei=NoSLUcKeFMmwhAeC5IGgAw&ved=0CDgQ6AEwAA#v=onepage&q=medycyna%20naturalna&f=false
  2. Kazimierz Janicki; Wojciech Rewerski, Medycyna naturalna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001, 3
  3. Cornelia Wittek, Medycyna naturalna dla koni. Domowe i naturalne środki lecznicze., Solis, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Piątkowski W., Naturalne sposoby leczenia, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław, 1984
  2. Joel L. Swerdlow, Medycyna naturalna: rośliny, które leczą, G+J RBA, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia2
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt2
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia2
T-A-4Magnetostymulacja2
T-A-5Termoterapie (leczenie zimnem - krioterapia, leczenie ciepłem)2
T-A-6Hydroterapia i aromatoterapia2
T-A-7Laseroterapia2
T-A-8Podsumowanie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Rys historyczny i współczesność3
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.4
T-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt8
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie prezentacji z wybranych zagadnień5
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia cwiczeń5
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów4
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O8.5_W01Student tłumaczy możliwości zastosowania naturalnych metod w profilaktyce chorób i leczenia zwierząt gospodarskich i amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania naturalnych metod zapobiegania i leczenia schorzeń występujących u zwierząt gospodarskich i amatorskich jako alternatywy metod konwencjonalnych.
Treści programoweT-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - podstawowe pojęcia, znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Rys historyczny i współczesność
T-W-2Podział naturalnych metod zapobiegania i leczenia zwierząt - rodzaje naturalnych metod, wykorzystywanych i mających znaczenie w zapobieganiu i leczeniu. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich i amatorskich w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu zwierząt gospodarskich oraz amatorskich, podsumowuje ich efektywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O8.5_U01Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-A-7Laseroterapia
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia
T-A-4Magnetostymulacja
T-A-5Termoterapie (leczenie zimnem - krioterapia, leczenie ciepłem)
T-A-6Hydroterapia i aromatoterapia
T-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O8.5_K01Student jest chętny i świadomy znaczenia niekonwencjonalnych metod mających wpływ na kondycję i zdrowie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-A-7Laseroterapia
T-A-2Bioenergioterapia i klawiterapia dla zwierząt
T-A-3Akupunktura i elektroakupunktura oraz akupresura i refleksoterapia
T-A-1Homeopatia i homotoksykologia
T-A-4Magnetostymulacja
T-A-5Termoterapie (leczenie zimnem - krioterapia, leczenie ciepłem)
T-A-6Hydroterapia i aromatoterapia
T-W-3Ziołolecznictwo dla zwierząt
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest chętny i nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
3,0Student w niewielkim zakresie jest chętny ale nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycje i zdrowie zwierząt
3,5Student jest chętny ale nie jest świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,0Student jest chętny i świadomy znaczenia i poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt
4,5Student jest chętny, świadomy i zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany
5,0Student jest chętny, świadomy i doskonale zorientowany o znaczeniu poznawania metod niekonwencjonalnych wpływających na kondycję i zdrowie zwierząt i zorientowany i zorientowany