Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Genetyka populacji i metody hodowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka populacji i metody hodowlane
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie genetyki zwierząt
W-2Podstawaowa wiedza i umiejętności w zakresie statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
C-2Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania.
C-3Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań.
C-4Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.2
T-L-2Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych.2
T-L-3Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu.2
T-L-4Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności.4
10
wykłady
T-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.1
T-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.2
T-W-3Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji.1
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.4
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-L-3Konsultacje indywidualne6
A-L-4zaliczenie i podsumowanie wyników4
30
wykłady
A-W-1Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium15
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
A-W-3konsultacje indywidualne3
A-W-4zaliczenie materiału i podsumowanie wyników2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
M-3Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego
M-4Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U2_W01
Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) oraz znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzeń
ZOinz_2A_W06C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U2_U01
Umie przeprowadzić analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacować parametry genetyczne populacji
ZOinz_2A_U07C-1T-L-1M-4, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U2_W01
Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) oraz znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzeń
2,0Wiedza niedostateczna
3,0Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym
3,5Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych
4,0Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji
4,5Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji
5,0Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U2_U01
Umie przeprowadzić analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacować parametry genetyczne populacji
2,0Brak umiejętności
3,0Umiejętność wskazania ogólnych metod
3,5Umiejętność rozwiązania prostych przykładów
4,0Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności
4,5Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym
5,0Prawidłowa interpretacja wyników

Literatura podstawowa

  1. Strabel T., Genetyka cech ilościowych w praktyce. materiały do zajęć., http://jay.au.poznan.pl/~strabel/dydaktyka/gci.pdf, Poznań, 2006
  2. Nowicki B., Kosowska B., Genetyka i podstawy hodowli zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.2
T-L-2Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych.2
T-L-3Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu.2
T-L-4Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.1
T-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.2
T-W-3Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji.1
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.4
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-L-3Konsultacje indywidualne6
A-L-4zaliczenie i podsumowanie wyników4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium15
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
A-W-3konsultacje indywidualne3
A-W-4zaliczenie materiału i podsumowanie wyników2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U2_W01Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) oraz znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej, w tym również z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, a także z zakresu oceny jakości produktów żywnościowych oraz zarządzania obrotem produktami pochodzenia zwierzęcego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
Treści programoweT-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykłąd informujący
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza niedostateczna
3,0Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym
3,5Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych
4,0Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji
4,5Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji
5,0Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U2_U01Umie przeprowadzić analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacować parametry genetyczne populacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
Treści programoweT-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.
Metody nauczaniaM-4Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego
M-3Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności
3,0Umiejętność wskazania ogólnych metod
3,5Umiejętność rozwiązania prostych przykładów
4,0Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności
4,5Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym
5,0Prawidłowa interpretacja wyników