Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Uwarunkowania behawioralne w produkcji trzody chlewnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uwarunkowania behawioralne w produkcji trzody chlewnej
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chów i hodowla trzody chlewnej
W-2Przepisy UE w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze znaczeniem umiejętnego wykorzystania naturalnych zachowań poszczególnych grup wiekowych świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody chlewnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody utrzymania trzody chlewnej oraz znaczenie kontaktów socjalnych w produkcji świń.2
T-L-2Kryteria zachowań loch i prosiąt zależnie od technologii chowu i sposobu utrzymania.2
T-L-3Kryteria zachowań warchlaków i tuczników wykorzystywane w produkcji świń.2
T-L-4Znaczenie ustalania hierarchii stadnej – (przejawy i tworzenie) utrzymywanie oraz następstwa w uzyskaniu wysokiej produkcyjności świń.2
T-L-5Wykorzystanie upodobań żywieniowych w utrzymaniu wysokiej produkcyjności trzody chlewnej.2
T-L-6Wykorzystanie obserwacji zachowania loch i prosiąt w okresie okołoporodowym do optymalizacji warunków chowu (wyposażenie kojca, ochrona przed urazami i przygnieceniami).2
T-L-7Technopatie i stereotypie behawioralne w chowie świń – występowanie, możliwości przeciwdziałania. Stres w chowie świń.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka zmysłów świń i omówienie różnych sposobów zachowania świń2
T-W-2Zdolności adaptacyjne świń oraz ich wykorzystanie w technologiach produkcji2
T-W-3Przegląd i ocena stosowanych systemów i technologii chowu świń pod kątem zachowań zwierząt. Kryteria oceny (produkcyjne, fizjologiczne i behawioralne).2
T-W-4Wybór systemu utrzymania trzody poszczególnych grup produkcyjnych2
T-W-5Znaczenie możliwości swobodnego poruszania się, dostępu do ściółki i elementów niwelujących agresję i znudzenie dla komfortu bytowego i uzyskiwanych wyników produkcyjnych różnych grup technologicznych trzody chlewnej2
T-W-6Wzbogacanie środowiska chowu świń w celu poprawy wyników produkcyjnych.2
T-W-7Wykorzystanie kontaktów pomiędzy osobnikami na wyniki użytkowości rozpłodowej, tempo wzrostu i zachowanie zwierząt2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do dyskusji poprzez samodzielne studiowaie tematyki ćwiczeń4
A-L-3Przygotowanie prezentacji i do zaliczenia z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
M-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_W01
Student wskazuje możliwości prawidłowego wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody
ZOinz_2A_W05C-1T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_U01
Student weryfikuje i wykorzystuje wpływ czynników środowiskowych oraz naturalne zachowania zwierząt w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt i uzyskania wysokiej wydajności zwierząt
ZOinz_2A_U08C-1T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_K01
Student ma świadomość kształcenia ustawicznego w zakresie zootechniki w celu zapewnienia optymalnych warunków utrzymania zwierząt
ZOinz_2A_K02C-1T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_W01
Student wskazuje możliwości prawidłowego wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody
2,0student nie wskazuje na możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
3,0student w niewielkim zakresie wskazuje na możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
3,5student wskazuje i wymienia możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
4,0student wskazuje, wymienia i objaśnia możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
4,5student wskazuje, tłumaczy i charakteryzuje możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
5,0student trafnie rozpoznaje i wskazuje oraz tłumaczy możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt w poszczególnych grupach wiekowych i technologicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_U01
Student weryfikuje i wykorzystuje wpływ czynników środowiskowych oraz naturalne zachowania zwierząt w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt i uzyskania wysokiej wydajności zwierząt
2,0student nie weryfikuje wpływu naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
3,0student nakreśla wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
3,5student nakreśla i szacuje wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
4,0student interpretuje i ocenia wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
4,5student interpretuje i ocenia oraz łączy wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
5,0student trafnie interpretuje i ocenia oraz łączy i wykorzystuje wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O6.3_K01
Student ma świadomość kształcenia ustawicznego w zakresie zootechniki w celu zapewnienia optymalnych warunków utrzymania zwierząt
2,0student nie jest chętny i nie ma świdomości kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
3,0student w niewielkim zakresie jest chętny i ma świdomości kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
3,5student jest chętny i ma świdomość kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
4,0student jest chętny i ma świdomość kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką
4,5student jest chętny ,świdomy zdolny do kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką
5,0student jest zorientowany i zdeterminowany do kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką

Literatura podstawowa

  1. Grudniewska B., Hodowla i użytkowanie świń, UWM, Olsztyn, 1998
  2. Grodzki H., Hodowla i użytkowanie zwierząt gospodarskich, SGGW, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Nowicki J., Nowicka A., Utrzymanie loch – indywidualne czy grupowe, Hodowca Trzody Chlewnej, s. 38-41., 2006, 6, czasopismo
  2. Red. Nacz. Piętka Z., Trzoda chlewna, Poznań, 2012, Ogólnopolskie czasopismo specjalistyczne

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody utrzymania trzody chlewnej oraz znaczenie kontaktów socjalnych w produkcji świń.2
T-L-2Kryteria zachowań loch i prosiąt zależnie od technologii chowu i sposobu utrzymania.2
T-L-3Kryteria zachowań warchlaków i tuczników wykorzystywane w produkcji świń.2
T-L-4Znaczenie ustalania hierarchii stadnej – (przejawy i tworzenie) utrzymywanie oraz następstwa w uzyskaniu wysokiej produkcyjności świń.2
T-L-5Wykorzystanie upodobań żywieniowych w utrzymaniu wysokiej produkcyjności trzody chlewnej.2
T-L-6Wykorzystanie obserwacji zachowania loch i prosiąt w okresie okołoporodowym do optymalizacji warunków chowu (wyposażenie kojca, ochrona przed urazami i przygnieceniami).2
T-L-7Technopatie i stereotypie behawioralne w chowie świń – występowanie, możliwości przeciwdziałania. Stres w chowie świń.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka zmysłów świń i omówienie różnych sposobów zachowania świń2
T-W-2Zdolności adaptacyjne świń oraz ich wykorzystanie w technologiach produkcji2
T-W-3Przegląd i ocena stosowanych systemów i technologii chowu świń pod kątem zachowań zwierząt. Kryteria oceny (produkcyjne, fizjologiczne i behawioralne).2
T-W-4Wybór systemu utrzymania trzody poszczególnych grup produkcyjnych2
T-W-5Znaczenie możliwości swobodnego poruszania się, dostępu do ściółki i elementów niwelujących agresję i znudzenie dla komfortu bytowego i uzyskiwanych wyników produkcyjnych różnych grup technologicznych trzody chlewnej2
T-W-6Wzbogacanie środowiska chowu świń w celu poprawy wyników produkcyjnych.2
T-W-7Wykorzystanie kontaktów pomiędzy osobnikami na wyniki użytkowości rozpłodowej, tempo wzrostu i zachowanie zwierząt2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do dyskusji poprzez samodzielne studiowaie tematyki ćwiczeń4
A-L-3Przygotowanie prezentacji i do zaliczenia z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O6.3_W01Student wskazuje możliwości prawidłowego wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem umiejętnego wykorzystania naturalnych zachowań poszczególnych grup wiekowych świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody chlewnej.
Treści programoweT-L-1Metody utrzymania trzody chlewnej oraz znaczenie kontaktów socjalnych w produkcji świń.
T-L-3Kryteria zachowań warchlaków i tuczników wykorzystywane w produkcji świń.
T-L-5Wykorzystanie upodobań żywieniowych w utrzymaniu wysokiej produkcyjności trzody chlewnej.
T-L-6Wykorzystanie obserwacji zachowania loch i prosiąt w okresie okołoporodowym do optymalizacji warunków chowu (wyposażenie kojca, ochrona przed urazami i przygnieceniami).
T-W-2Zdolności adaptacyjne świń oraz ich wykorzystanie w technologiach produkcji
Metody nauczaniaM-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wskazuje na możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
3,0student w niewielkim zakresie wskazuje na możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
3,5student wskazuje i wymienia możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
4,0student wskazuje, wymienia i objaśnia możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
4,5student wskazuje, tłumaczy i charakteryzuje możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt
5,0student trafnie rozpoznaje i wskazuje oraz tłumaczy możliwości wykorzystania zachowań świń w celu poprawy efektywności produkcyjności zwierząt w poszczególnych grupach wiekowych i technologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O6.3_U01Student weryfikuje i wykorzystuje wpływ czynników środowiskowych oraz naturalne zachowania zwierząt w celu optymalizacji warunków utrzymania zwierząt i uzyskania wysokiej wydajności zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem umiejętnego wykorzystania naturalnych zachowań poszczególnych grup wiekowych świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody chlewnej.
Treści programoweT-L-2Kryteria zachowań loch i prosiąt zależnie od technologii chowu i sposobu utrzymania.
T-L-6Wykorzystanie obserwacji zachowania loch i prosiąt w okresie okołoporodowym do optymalizacji warunków chowu (wyposażenie kojca, ochrona przed urazami i przygnieceniami).
T-L-7Technopatie i stereotypie behawioralne w chowie świń – występowanie, możliwości przeciwdziałania. Stres w chowie świń.
T-W-2Zdolności adaptacyjne świń oraz ich wykorzystanie w technologiach produkcji
Metody nauczaniaM-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny przy użyciu komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie weryfikuje wpływu naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
3,0student nakreśla wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
3,5student nakreśla i szacuje wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
4,0student interpretuje i ocenia wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
4,5student interpretuje i ocenia oraz łączy wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
5,0student trafnie interpretuje i ocenia oraz łączy i wykorzystuje wpływ naturalnych zachowań zwierząt i optymalizacji warunków środowiskowych na utrzymanie wysokiej wydajności zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O6.3_K01Student ma świadomość kształcenia ustawicznego w zakresie zootechniki w celu zapewnienia optymalnych warunków utrzymania zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem umiejętnego wykorzystania naturalnych zachowań poszczególnych grup wiekowych świń w celu poprawy efektywności produkcji trzody chlewnej.
Treści programoweT-W-6Wzbogacanie środowiska chowu świń w celu poprawy wyników produkcyjnych.
T-W-4Wybór systemu utrzymania trzody poszczególnych grup produkcyjnych
T-W-1Charakterystyka zmysłów świń i omówienie różnych sposobów zachowania świń
T-W-7Wykorzystanie kontaktów pomiędzy osobnikami na wyniki użytkowości rozpłodowej, tempo wzrostu i zachowanie zwierząt
Metody nauczaniaM-2Film dydaktyczny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest chętny i nie ma świdomości kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
3,0student w niewielkim zakresie jest chętny i ma świdomości kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
3,5student jest chętny i ma świdomość kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych
4,0student jest chętny i ma świdomość kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką
4,5student jest chętny ,świdomy zdolny do kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką
5,0student jest zorientowany i zdeterminowany do kształcenia ustawicznego w zakresie nauk zootechnicznych i postrzega relacje zachodzące pomiędzy nauką a praktyką