Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie użytków zielonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagospodarowanie użytków zielonych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii roślin, gleboznawstwa, zywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w doborze odpowiednich gatunków traw i roślin motylkowatych potrzebnych przy zagospodarowaniu łąk i pastwisk w zależności od warunków siedliskowych, zapoznanie ze sposobami polepszenia produkcyjności użytków zielonych oraz przedstawienie kierunku zagospodarowania plonów z użytków zielonych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady układania mieszanek do podsiewu i obsiewu użytków zielonych z przeznaczeniem na użytkowanie pastwiskowe i kośne.1
T-A-2Metody oceny wydajności pastwiska i organizacja wypasu.2
T-A-3Sposoby regulacji i oddziaływania stosunków wodnych na plon pozyskiwany z użytków zielonych.2
T-A-4Metody oceny jakości siana i suszu z zielonek. Metody oceny jakości kiszonek pozyskanych z użytków zielonych3
8
wykłady
T-W-1Uwarunkowania i założenia rolnictwa integrowanego na użytkach zielonych2
T-W-2Zagospodarowanie użytków zielonych metodą nawożenia inwestycyjnego2
T-W-3Zagospodarowanie użytków zielonych metodą podsiewu, orki z nowym wysiewem mieszanek traw i nasion roślin motylkowych drobnonasiennych oraz nawożenia.2
T-W-4Organizacja i użytkowanie pastwisk w systemie rolnictwa integrowanego.1
T-W-5Zagospodarowanie plonów z trwałych użytków zielonych, konserwacja oraz technologia sporządzania kiszonek i siana.2
T-W-6Charakterystyka najważniejszych gatunków traw i roślin motylkowych wprowadzonych w skład porostu właściwie zagospodarowanych użytków zielonych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2czytanie podanej litaratury13
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego5
A-A-4Samodzielna ocena produktów konserwacji zielonki5
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury16
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia pisemnego4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny
M-2Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Student zna sposoby renowacji trwałych użytków zielonych zapobiegające "wyradzaniu się" roślinności wartościowej oraz ich rolę w zwiększeniu plonowania i kształtowania krajobrazu
ZO_2A_W07, ZO_2A_W08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Umie racjonalnie wykorzystać potencjał trwałych użytków zielonych, zna i potrafi wybrać najbardziej racjonalny sposób konserwacji nadmiaru zielonki jak również potrafi ocenić wartość pokarmową tych pasz
ZO_2A_U09, ZO_2A_U12C-1T-A-4, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
Jest swiadom, że dziedzina łąkarstwa jest dynamicznie rozwijąjącą sie gałęzią produkcji rolniczej zarówno w gospodarstwach ekologicznych jak i konwencjonalnych
ZO_2A_K05C-1T-A-2, T-W-4M-2, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Student zna sposoby renowacji trwałych użytków zielonych zapobiegające "wyradzaniu się" roślinności wartościowej oraz ich rolę w zwiększeniu plonowania i kształtowania krajobrazu
2,0nie potrafi określić celu i podstawowych zasad renowacji użytków zielonych
3,0Jest w stanie określić cele i podstawowe kryteria renowacji użytków zielonych
3,5dzieli metody renowacji na grupy i opisuje jedną z nich
4,0wymienia zasady układania mieszanek do podsiewu i obsiewu uzytków zielonych
4,5prawidłowo dobiera rośliny i układa mieszanke traw
5,0potrafi samodzielnie zaplanować i określic terminy poszczególnych metod renowacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Umie racjonalnie wykorzystać potencjał trwałych użytków zielonych, zna i potrafi wybrać najbardziej racjonalny sposób konserwacji nadmiaru zielonki jak również potrafi ocenić wartość pokarmową tych pasz
2,0nie potrafi wskazać sposobów wykorzystania trwałych użytków zielonych
3,0zna sposoby wykorzystania trwałych użytków zielonych i je opisuje
3,5tłumaczy odziaływanie stosunków wodnych na łące i zna sposoby jej regulacji
4,0zna metody wypasu i oceny wydajności pastwiska
4,5objaśnia sposoby oceny jakości kiszonek i siana
5,0określa zapotrzebowanie na zielonkę, kiszonke i siano różnych grup zwierząt w gospodarstwie i potrafi wstępnie określic ich wartość paszową

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
Jest swiadom, że dziedzina łąkarstwa jest dynamicznie rozwijąjącą sie gałęzią produkcji rolniczej zarówno w gospodarstwach ekologicznych jak i konwencjonalnych
2,0Student nie jest świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa
3,0Student jest w niewielkim zakresie świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa
3,5Student jest w świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa
4,0Student jest w świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa w gospodarstwach konwencjonalnych
4,5Student jest świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa w gospodarstwach konwencjonalnych i w pewnym stopniu w gospodarstwach ekologicznych
5,0Student jest świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa w gospodarstwach konwencjonalnych i w gospodarstwach ekologicznych

Literatura podstawowa

  1. Moraczewski R, Łąki i pastwiska w gospodarstwie rolnym, SGGW, Warszawa, 1996
  2. Brus W, Użytkowanie kośne użytków zielonych, RCDRRiOW, Radom, 2004, Materiały dla rolników
  3. Wasiliewski Z, Organizacja wypasu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych, KCDRRiOW, Radom, 2004, Materiały dla rolników
  4. Huflejt HJ, Zasdy produkcji i wykorzystania pasz łąkowo-pastwiskowych jako bezpiecznego ogniwa w łańcuchu pokarmowym, IMUZ, Falenty, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kucharski L, Trwałe użytki zielone w programie rolnośrodowiskowym, Pasaż, Warszawa, 2009
  2. Materiały konferencyjne, Aktualne możliwości i sposoby wykorzystania potencjału paszowego użytków zielonych żywieniu zwierząt w obliczu zagrożenia choroby „szalonych krów”, 2001, Falenty 19-20 kwietnia 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady układania mieszanek do podsiewu i obsiewu użytków zielonych z przeznaczeniem na użytkowanie pastwiskowe i kośne.1
T-A-2Metody oceny wydajności pastwiska i organizacja wypasu.2
T-A-3Sposoby regulacji i oddziaływania stosunków wodnych na plon pozyskiwany z użytków zielonych.2
T-A-4Metody oceny jakości siana i suszu z zielonek. Metody oceny jakości kiszonek pozyskanych z użytków zielonych3
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania i założenia rolnictwa integrowanego na użytkach zielonych2
T-W-2Zagospodarowanie użytków zielonych metodą nawożenia inwestycyjnego2
T-W-3Zagospodarowanie użytków zielonych metodą podsiewu, orki z nowym wysiewem mieszanek traw i nasion roślin motylkowych drobnonasiennych oraz nawożenia.2
T-W-4Organizacja i użytkowanie pastwisk w systemie rolnictwa integrowanego.1
T-W-5Zagospodarowanie plonów z trwałych użytków zielonych, konserwacja oraz technologia sporządzania kiszonek i siana.2
T-W-6Charakterystyka najważniejszych gatunków traw i roślin motylkowych wprowadzonych w skład porostu właściwie zagospodarowanych użytków zielonych.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2czytanie podanej litaratury13
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego5
A-A-4Samodzielna ocena produktów konserwacji zielonki5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury16
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia pisemnego4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Student zna sposoby renowacji trwałych użytków zielonych zapobiegające "wyradzaniu się" roślinności wartościowej oraz ich rolę w zwiększeniu plonowania i kształtowania krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w doborze odpowiednich gatunków traw i roślin motylkowatych potrzebnych przy zagospodarowaniu łąk i pastwisk w zależności od warunków siedliskowych, zapoznanie ze sposobami polepszenia produkcyjności użytków zielonych oraz przedstawienie kierunku zagospodarowania plonów z użytków zielonych
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania i założenia rolnictwa integrowanego na użytkach zielonych
T-W-3Zagospodarowanie użytków zielonych metodą podsiewu, orki z nowym wysiewem mieszanek traw i nasion roślin motylkowych drobnonasiennych oraz nawożenia.
T-W-2Zagospodarowanie użytków zielonych metodą nawożenia inwestycyjnego
Metody nauczaniaM-2Film
M-1Wykłąd informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić celu i podstawowych zasad renowacji użytków zielonych
3,0Jest w stanie określić cele i podstawowe kryteria renowacji użytków zielonych
3,5dzieli metody renowacji na grupy i opisuje jedną z nich
4,0wymienia zasady układania mieszanek do podsiewu i obsiewu uzytków zielonych
4,5prawidłowo dobiera rośliny i układa mieszanke traw
5,0potrafi samodzielnie zaplanować i określic terminy poszczególnych metod renowacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01Umie racjonalnie wykorzystać potencjał trwałych użytków zielonych, zna i potrafi wybrać najbardziej racjonalny sposób konserwacji nadmiaru zielonki jak również potrafi ocenić wartość pokarmową tych pasz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U09Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko
ZO_2A_U12Potrafi ocenić i określić przydatność różnych składników pokarmowych oraz dodatków pokarmowych w żywieniu ludzi i zwierząt w celu jego optymalizacji
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w doborze odpowiednich gatunków traw i roślin motylkowatych potrzebnych przy zagospodarowaniu łąk i pastwisk w zależności od warunków siedliskowych, zapoznanie ze sposobami polepszenia produkcyjności użytków zielonych oraz przedstawienie kierunku zagospodarowania plonów z użytków zielonych
Treści programoweT-A-4Metody oceny jakości siana i suszu z zielonek. Metody oceny jakości kiszonek pozyskanych z użytków zielonych
T-W-4Organizacja i użytkowanie pastwisk w systemie rolnictwa integrowanego.
T-W-6Charakterystyka najważniejszych gatunków traw i roślin motylkowych wprowadzonych w skład porostu właściwie zagospodarowanych użytków zielonych.
T-W-5Zagospodarowanie plonów z trwałych użytków zielonych, konserwacja oraz technologia sporządzania kiszonek i siana.
Metody nauczaniaM-2Film
M-1Wykłąd informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać sposobów wykorzystania trwałych użytków zielonych
3,0zna sposoby wykorzystania trwałych użytków zielonych i je opisuje
3,5tłumaczy odziaływanie stosunków wodnych na łące i zna sposoby jej regulacji
4,0zna metody wypasu i oceny wydajności pastwiska
4,5objaśnia sposoby oceny jakości kiszonek i siana
5,0określa zapotrzebowanie na zielonkę, kiszonke i siano różnych grup zwierząt w gospodarstwie i potrafi wstępnie określic ich wartość paszową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K01Jest swiadom, że dziedzina łąkarstwa jest dynamicznie rozwijąjącą sie gałęzią produkcji rolniczej zarówno w gospodarstwach ekologicznych jak i konwencjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz organizować proces produkcji
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w doborze odpowiednich gatunków traw i roślin motylkowatych potrzebnych przy zagospodarowaniu łąk i pastwisk w zależności od warunków siedliskowych, zapoznanie ze sposobami polepszenia produkcyjności użytków zielonych oraz przedstawienie kierunku zagospodarowania plonów z użytków zielonych
Treści programoweT-A-2Metody oceny wydajności pastwiska i organizacja wypasu.
T-W-4Organizacja i użytkowanie pastwisk w systemie rolnictwa integrowanego.
Metody nauczaniaM-2Film
M-1Wykłąd informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa
3,0Student jest w niewielkim zakresie świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa
3,5Student jest w świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa
4,0Student jest w świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa w gospodarstwach konwencjonalnych
4,5Student jest świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa w gospodarstwach konwencjonalnych i w pewnym stopniu w gospodarstwach ekologicznych
5,0Student jest świadomy że łąkarstwo jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną rolnictwa w gospodarstwach konwencjonalnych i w gospodarstwach ekologicznych