Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami uzupełniącymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 7 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia i anatomia pszczoły robotnicy1
T-L-2Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej1
T-L-3Porozumiewanie się pszczół1
T-L-4Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka1
T-L-5Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd1
T-L-6Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach2
7
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju1
T-W-2Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku1
T-W-3Prace pasieczne w sezonie1
T-W-4Wychów matek i trutni1
T-W-5Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich1
T-W-6Przegląd najważniejszych chorób pszczół1
T-W-7Pszczoły zapylacze roślin1
T-W-8Zakłdanie pasieki1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów21
A-L-3zaliczenie zajęc2
A-L-4Konsultacje4
34
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3studiowanie literatury8
A-W-4zaliczenie pisemne2
A-W-5Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U12_W01
student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZO_2A_W04C-1, C-2T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-5S-1
ZO_2A_HZGu-U12_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
ZO_2A_W04, ZO_2A_W08C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-4
ZO_2A_HZGu-U12_W03
zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
ZO_2A_W06C-2T-L-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U12_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
ZO_2A_U08, ZO_2A_U14C-2T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-8M-1, M-3, M-5S-2
ZO_2A_HZGu-U12_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy,
ZO_2A_U08C-3T-L-4, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U12_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
ZO_2A_K01C-2T-L-5, T-L-4, T-L-3M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U12_W01
student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
2,0nie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,0dostatecznie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5podad dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZO_2A_HZGu-U12_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
2,0student nie potrafi objaśnoć funkcjonowania rodziny pszczelej
3,0student potrafi objaśnić funkcjomowanie rodziny pszczele w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZGu-U12_W03
zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni oraz znaczenia sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0ma podstawową wiedzę o wychowie matek i trutni oraz sztucznym unasienianiu matek pszczelich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U12_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
2,0nie ma umiejetnosci wykonywania przergladow i prowadzenia rodzin
3,0ma umiejetnośc w stopnu dostatecznym wykonywania przegldów i prowadzenia rodzin
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZGu-U12_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy,
2,0nie umie pobierać prób pszczól i czerwiu do badań i je wykonywać
3,0umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszczól i czerwiu do badań i je wykonywać
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U12_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia i anatomia pszczoły robotnicy1
T-L-2Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej1
T-L-3Porozumiewanie się pszczół1
T-L-4Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka1
T-L-5Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd1
T-L-6Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju1
T-W-2Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku1
T-W-3Prace pasieczne w sezonie1
T-W-4Wychów matek i trutni1
T-W-5Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich1
T-W-6Przegląd najważniejszych chorób pszczół1
T-W-7Pszczoły zapylacze roślin1
T-W-8Zakłdanie pasieki1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów21
A-L-3zaliczenie zajęc2
A-L-4Konsultacje4
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia9
A-W-3studiowanie literatury8
A-W-4zaliczenie pisemne2
A-W-5Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_W01student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-1Morfologia i anatomia pszczoły robotnicy
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,0dostatecznie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5podad dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_W02student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-2Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej
T-L-3Porozumiewanie się pszczół
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-W-2Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku
T-W-3Prace pasieczne w sezonie
T-W-7Pszczoły zapylacze roślin
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi objaśnoć funkcjonowania rodziny pszczelej
3,0student potrafi objaśnić funkcjomowanie rodziny pszczele w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_W03zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej, w tym również z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, a także z zakresu oceny jakości produktów żywnościowych oraz zarządzania obrotem produktami pochodzenia zwierzęcego
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-6Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach
T-W-4Wychów matek i trutni
T-W-5Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni oraz znaczenia sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0ma podstawową wiedzę o wychowie matek i trutni oraz sztucznym unasienianiu matek pszczelich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_U01ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
ZO_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-5Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
T-L-6Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach
T-W-3Prace pasieczne w sezonie
T-W-8Zakłdanie pasieki
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejetnosci wykonywania przergladow i prowadzenia rodzin
3,0ma umiejetnośc w stopnu dostatecznym wykonywania przegldów i prowadzenia rodzin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-L-4Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
T-W-6Przegląd najważniejszych chorób pszczół
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie pobierać prób pszczól i czerwiu do badań i je wykonywać
3,0umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszczól i czerwiu do badań i je wykonywać
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_K01nabiera umiejętnosci pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-5Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
T-L-4Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
T-L-3Porozumiewanie się pszczół
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu