Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Genetyka populacji i metody hodowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka populacji i metody hodowlane
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami uzupełniącymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 7 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie genetyki zwierząt
W-2Podstawaowa wiedza i umiejętności w zakresie statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
C-2Przekazanie wiedzy na temat szacowania i interpretacji parametrów genetycznych polpulacji i wykształcenie umiejętności ich szacowania.
C-3Zapoznanie studentów z metodami oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i oceny skutków jej działań.
C-4Zaznajomienie studentów z różnymi systemami kojarzeń w hodowli zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.1
T-L-2Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych.1
T-L-3Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu.2
T-L-4Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności.3
7
wykłady
T-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.1
T-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.2
T-W-3Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji.1
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.2
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie zadań13
A-L-3Konsultacje indywidualne6
A-L-4zaliczenie i podsumowanie wyników4
30
wykłady
A-W-1Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium17
A-W-2uczestnictwo w zajęciach8
A-W-3konsultacje indywidualne3
A-W-4zaliczenie materiału i podsumowanie wyników2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
M-3Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego
M-4Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U2_W01
Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) oraz znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzeń
ZO_2A_W06C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U2_U01
Umie przeprowadzić analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacować parametry genetyczne populacji
ZO_2A_U07C-1T-L-1M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U2_W01
Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) oraz znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzeń
2,0Wiedza niedostateczna
3,0Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym
3,5Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych
4,0Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji
4,5Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji
5,0Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U2_U01
Umie przeprowadzić analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacować parametry genetyczne populacji
2,0Brak umiejętności
3,0Umiejętność wskazania ogólnych metod
3,5Umiejętność rozwiązania prostych przykładów
4,0Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności
4,5Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym
5,0Prawidłowa interpretacja wyników

Literatura podstawowa

  1. Strabel T., Genetyka cech ilościowych w praktyce. materiały do zajęć., http://jay.au.poznan.pl/~strabel/dydaktyka/gci.pdf, Poznań, 2006
  2. Nowicki B., Kosowska B., Genetyka i podstawy hodowli zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.1
T-L-2Obliczanie współczynników korelacji i regresji fenotypowych i genetycznych.1
T-L-3Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu.2
T-L-4Szacowanie współczynnika odziedziczalności w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych oraz w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. Szacowanie i interpretacja współczynnika powtarzalności. Metody szacowania współczynnika powtarzalności.3
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.1
T-W-2Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Współczynnik pokrewieństwa. Macierze spokrewnień. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Dobór jednorodny i niejednorodny i jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. Inbred. Heterozja. Systemy kojarzeń w hodowli zwierząt.2
T-W-3Biologiczne podstawy współzależności cech. Korelacje fenotypowe i genetyczne. Współczynnik regresji.1
T-W-4Modele dziedziczenia cech ilościowych. Źródła zmienności fenotypowej i genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Zmienność środowiskowa. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. Metody oceny wartości fenotypowej i genetycznej zwierząt. Metody szacowania wartości hodowlanej.2
T-W-5Sytemy i metody selekcji. Wpływ selekcji naturalnej i sztucznej na strukturę genetyczną populacji. Postęp hodowlany. Trendy genetyczne.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Samodzielne rozwiązywanie zadań13
A-L-3Konsultacje indywidualne6
A-L-4zaliczenie i podsumowanie wyników4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne powtórzenie materiału - przygotowanie do kolokwium17
A-W-2uczestnictwo w zajęciach8
A-W-3konsultacje indywidualne3
A-W-4zaliczenie materiału i podsumowanie wyników2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U2_W01Nazywanie i objaśnianie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej) oraz znajomość metod oceny wartości hodowlanej, prowadzenia selekcji i stosowania różnych systemów kojarzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej, w tym również z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych, a także z zakresu oceny jakości produktów żywnościowych oraz zarządzania obrotem produktami pochodzenia zwierzęcego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
Treści programoweT-W-1Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informujący
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza niedostateczna
3,0Znajomość podstawowych mechanizmów genetyki populacji na poziomie ogólnym
3,5Szczegółowe nazywanie mechanizmów genetycznych
4,0Objaśnianie ogólnych zasad genetycznych działających w skali populacji
4,5Rozumienie różnych mechanizmów genetycznych w populacji
5,0Szczegółowe nazywanie i objaśnianie róznych machanizmów genetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U2_U01Umie przeprowadzić analizę struktury genetycznej populacji oraz oszacować parametry genetyczne populacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badania struktury genetycznej populacji i interpretacją genetycznych wskaźników tej struktury.
Treści programoweT-L-1Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetycz-na w populacji. Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji.
Metody nauczaniaM-3Przykładowe rozwiązywanie zadań przez prowadzącego
M-4Rozwiązywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie rozwiązywania zadań
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności
3,0Umiejętność wskazania ogólnych metod
3,5Umiejętność rozwiązania prostych przykładów
4,0Umiejętność rozwiązania przykłladów o większym stopniu trudności
4,5Prawidłowe rozwiąznie zadań pod względem metodycznym i rachunkowym
5,0Prawidłowa interpretacja wyników