Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- podstawowe zagadnienia z paszoznawstwa i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (występowanie, działanie na organizm) występujących w paszach
C-2wykształcenie umiejętności doboru metod służących wykrywaniu i oznaczaniu określonych substancji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody wykrywanie wybranych zwiazków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach2
T-L-2Metody przeprowadzania badań pasz na obecność zanieczyszczeń biologicznych.2
T-L-3Metody oznaczania pozostałości pestycydów chloroorganicznych w paszach.4
T-L-4Oznaczanie naturalnych związków antyżywieniowych występujących w paszach.4
T-L-5Mykotoksyny - występowanie i metody ich unieczynnienie w paszach.1
T-L-6Oszacowanie pobrania przez zwierzęta wybranych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.2
15
wykłady
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.2
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.2
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.2
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.2
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.2
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.2
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć i do kolokwium12
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zajęć i do kolokwium12
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O5.2_W01
wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
ZO_2A_W05C-1T-L-6, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O5.2_U01
dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
ZO_2A_U06C-2T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O5.2_K01
rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
ZO_2A_K08, ZO_2A_K04C-1T-L-6, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1M-1, M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O5.2_W01
wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić ważniejsze substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O5.2_U01
dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
2,0
3,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O5.2_K01
rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
2,0
3,0Student w średnim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma pewne trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bubień Z, Ćwiczenia z toksykologii weterynaryjnej, PWN, Warszawa, 1984
  2. Jamroz D. (red), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody wykrywanie wybranych zwiazków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach2
T-L-2Metody przeprowadzania badań pasz na obecność zanieczyszczeń biologicznych.2
T-L-3Metody oznaczania pozostałości pestycydów chloroorganicznych w paszach.4
T-L-4Oznaczanie naturalnych związków antyżywieniowych występujących w paszach.4
T-L-5Mykotoksyny - występowanie i metody ich unieczynnienie w paszach.1
T-L-6Oszacowanie pobrania przez zwierzęta wybranych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.2
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.2
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.2
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.2
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.2
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.2
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć i do kolokwium12
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zajęć i do kolokwium12
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O5.2_W01wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (występowanie, działanie na organizm) występujących w paszach
Treści programoweT-L-6Oszacowanie pobrania przez zwierzęta wybranych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić ważniejsze substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O5.2_U01dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności doboru metod służących wykrywaniu i oznaczaniu określonych substancji
Treści programoweT-L-1Metody wykrywanie wybranych zwiazków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach
T-L-4Oznaczanie naturalnych związków antyżywieniowych występujących w paszach.
T-L-3Metody oznaczania pozostałości pestycydów chloroorganicznych w paszach.
T-L-5Mykotoksyny - występowanie i metody ich unieczynnienie w paszach.
T-L-2Metody przeprowadzania badań pasz na obecność zanieczyszczeń biologicznych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenie laboratoryjne
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O5.2_K01rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (występowanie, działanie na organizm) występujących w paszach
Treści programoweT-L-6Oszacowanie pobrania przez zwierzęta wybranych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenie laboratoryjne
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w średnim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma pewne trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego.
3,5
4,0
4,5
5,0