Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Amatorski chów zwierząt futerkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Amatorski chów zwierząt futerkowych
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hodowla i utrzymanie zwierząt futerkwoych
W-2Hodowla i utrzymanie zwierząt futerkwoych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowymi.
C-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-4nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Amatorski utrzymanie szynszyli, królika, tchórzofretki i innych zwierząt futerkowych5
T-A-2Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.4
T-A-3Choroby zwierząt futerkowych.2
T-A-4Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym4
15
wykłady
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi2
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko. Zajęcia terenow w ogrodzie zoologicznym2
T-W-3Znaczenie zwierząt amatorskich w życiu człowieka2
T-W-4Behawior zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko3
T-W-5Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych2
T-W-6Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich2
T-W-7Zwierzęta futerkowe w badaniach naukowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach15
A-A-2Samodzielne stodiowanie tematyki zajęć6
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej6
A-A-4Omówienie i podsumowanie prezentacji multimedialnej3
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-5Zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4filmy
M-5wizyta na targach zoologicznych lub w ogrodzie zoologicznym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja aktywności studentów na zajęciach dydaktycznych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O3.1_W01
Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich
ZO_2A_W09C-3, C-2, C-1, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O3.1_U01
Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
ZO_2A_U11, ZO_2A_U01C-3, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-4M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O3.1_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
ZO_2A_K08, ZO_2A_K09C-2, C-1, C-4T-A-4, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O3.1_W01
Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat warunków utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O3.1_U01
Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
2,0
3,0Student umie ocenić i przygotować warunki do utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O3.1_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
2,0
3,0Student stara si e postępować zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzę futerkowe amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarz M., Frindt A., Hodowla tchórzy, Warszawa, 1991
  2. Bieriestow W., Cholewa R., Fermowy chów piżmaków, Poznań, 1995
  3. Cholewa R., Chów i hodowla lisów, Warszawa, 1988
  4. Dieker A., Steinkamp J., Królik miniaturowy, Warszawa, 1997
  5. Dzięciołowski R., Bóbr, Warszawa, 1996
  6. Frindt A., Podstawy chowu królików, Warszawa, 1998
  7. Gibasiewicz W., Choroby królików, Warszawa, 1989
  8. Goszczyński J., Romanowski J., Zaleski A., Kuny . Wademekum myśliwego, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Jarosz S., Hodowla zwierząt futerkowych, Warszawa – Kraków, 1993
  2. Jarosz S., Rżewska E., Szynszyle. Chów i hodowla, Warszawa, 1996
  3. Kopański R., Chów królików angorskich, Warszawa, 1989
  4. Kopański R., Chów nutrii, Warszawa, 1988
  5. Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wrocław, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Amatorski utrzymanie szynszyli, królika, tchórzofretki i innych zwierząt futerkowych5
T-A-2Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.4
T-A-3Choroby zwierząt futerkowych.2
T-A-4Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi2
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko. Zajęcia terenow w ogrodzie zoologicznym2
T-W-3Znaczenie zwierząt amatorskich w życiu człowieka2
T-W-4Behawior zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko3
T-W-5Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych2
T-W-6Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich2
T-W-7Zwierzęta futerkowe w badaniach naukowych2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach15
A-A-2Samodzielne stodiowanie tematyki zajęć6
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej6
A-A-4Omówienie i podsumowanie prezentacji multimedialnej3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-5Zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O3.1_W01Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowymi.
C-4nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami
Treści programoweT-A-3Choroby zwierząt futerkowych.
T-A-2Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-A-4Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym
T-W-5Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych
T-W-6Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko. Zajęcia terenow w ogrodzie zoologicznym
Metody nauczaniaM-4filmy
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja aktywności studentów na zajęciach dydaktycznych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat warunków utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O3.1_U01Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
ZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-4nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami
Treści programoweT-A-3Choroby zwierząt futerkowych.
T-A-2Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-A-4Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja aktywności studentów na zajęciach dydaktycznych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenić i przygotować warunki do utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O3.1_K01Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowymi.
C-4nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami
Treści programoweT-A-4Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja aktywności studentów na zajęciach dydaktycznych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stara si e postępować zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzę futerkowe amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0