Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Nowotwory u psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Nowotwory u psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 20 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z przedmiotów: chemia, biochemia, biologia molekularna, anatomia, fizjologia, genetyka ogólna, biologia komórki i endokrynologia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Najważniejsze czynniki kancerogenne: fizyczne, chemiczne i biologiczne, istota mechanizmu działania. Predyspozycje do rozwoju nowotworów u psów: wrodzone, wiek, płeć, rasa, dieta – na wybranych przykładach.2
T-A-2Istota terapii antynowotworowej u psów), leczenie chirurgiczne, radioterapia, leczenie systemowe (skojarzone), immunoterapia, terapia celowana. Podstawowe mechanizmy oporności komórek na terapię. Naczelna zasada terapii antynowotworowej u psów – nie przedłużać cierpienia?2
T-A-3Najczęstsze nowotwory pochodzenia ekto- i endodermalnego u psów, niezłośliwe (gruczolaki, torbielaki, brodawczaki) i złośliwe - raki (raki płaskonabłonkowe, gruczolakoraki, raki urotelialne i niezróżnicowane) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.4
T-A-4Najczęstsze nowotwory pochodzenia mezodermalnego u psów, niezłośliwe (tłuszczaki, włókniaki, mięśniaki, włókniaki, kostniaki, naczyniaki) i złośliwe – mięsaki (tłuszczakomięsaki, włókniakomięsaki, mięśniakomięsaki gładkokomórkowe i prążkowanokomórkowe, chrzęstniakomięsaki, kostniakomięsaki i mięsaki naczyniowe) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.6
T-A-5Najczęstsze rodzaje białaczek i chłonniaków u psów – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.3
T-A-6Nowotwory wywodzące się z pierwotnych komórek rozrodczych (zarodkowe. Zakaźny guz weneryczny psów – nowotwór o nietypowej „naturze”.3
20
wykłady
T-W-1Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe.2
T-W-2Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów. Nowotwory niezłośliwe (łagodne), miejscowo złośliwe i złośliwe (raki, mięsaki, chłonniaki i białaczki), nowotwory wywodzące się z wielopotencjalnych komórek rozrodczych - najważniejsze cechy struktury makro- i mikroskopowej.2
T-W-3Wpływ nowotworów na organizm, podstawowe przyczyny zespołu wyniszczenia nowotworowego. Zespoły paraneoplastyczne (paranowotworowe).2
T-W-4Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania.2
T-W-5Mechanizmy angiogenezy nowotworowej, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych. Mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych, wybiórczość kolonizacji narządów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach20
A-A-2Samodzielne przygotowanie na podstawie zalecanej literatury do tematów bieżących ćwiczeń6
A-A-3Ptzygotowanie prezentacji mulimedialnej wybranego tematu i jego omówienia5
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-6zaliczenie ćwiczeń2
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Bieżąca analiza i opanowanie informacji podanych na kolejnych wykladach, uzupełniane w oparciu o zalecana literaturę10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów22
A-W-4Konsultacje z prowadzącym wykłady2
A-W-5Zaliczenie wykladów1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia
M-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przgotowanej z zespołem oraz udziału studenta w jej omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, prezentacji i zaliczenia końcowego materiału objętego programem ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C29_W01
Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryteria klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową.
Kn_1P_W01, Kn_1P_W08, Kn_1P_W21C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C29_U01
Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student umie rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową.
Kn_1P_U03, Kn_1P_U11, Kn_1P_U13C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C29_K01
Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03C-1T-W-1, T-W-4, T-A-2M-1, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C29_W01
Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryteria klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową.
2,0
3,0Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Potrafi wystarczajaco wykazać predyspozycje rasowe, wiekowe do niektórych typów nowotworów u psów. W stopnu podstawowym omówić wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C29_U01
Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student umie rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową.
2,0
3,0Student posiadaną wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych oraz ich pochodnych w niewielkim zakresie wykorzystuje do wyjaśnienia ich roli i mechanizmów odpowiedzialnych za kancerogenzę, inwazyjność i przerzutowanie komórek nowotworowych. Wybiórczo podaje i uzasadnia, które z cech atypii komórkowej nalezy uważać za potencjalne niebezpieczne z punku widzenia transformacji nowotworowej u psów..
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C29_K01
Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym.
2,0
3,0Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Potrafi wystarczajaco wykazać predyspozycje rasowe, wiekowe do niektórych typów nowotworów u psów. W stopnu podstawowym omówić wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fuller G.M., Shields D., Podstawy molekularne biologii komórki, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
  2. Bal J, Biologia molekularna w medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, 2001
  3. Madej J.A., Rotkiewicz T, Patologia ogólna zwierzat, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2006
  4. Sapierzyński R, Onkologia praktyczna psów i kotów, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2010
  5. Zaleznie od artykułu, Wybrane artykuły przegladowe, Życie Weterynaryjne 2006-2015, 2011, dostęp internetowy

Literatura dodatkowa

  1. Kawiak J., Zabel M, Seminaria z cytofizjologii., Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002
  2. Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P, Podstawy bilogii komórki, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Najważniejsze czynniki kancerogenne: fizyczne, chemiczne i biologiczne, istota mechanizmu działania. Predyspozycje do rozwoju nowotworów u psów: wrodzone, wiek, płeć, rasa, dieta – na wybranych przykładach.2
T-A-2Istota terapii antynowotworowej u psów), leczenie chirurgiczne, radioterapia, leczenie systemowe (skojarzone), immunoterapia, terapia celowana. Podstawowe mechanizmy oporności komórek na terapię. Naczelna zasada terapii antynowotworowej u psów – nie przedłużać cierpienia?2
T-A-3Najczęstsze nowotwory pochodzenia ekto- i endodermalnego u psów, niezłośliwe (gruczolaki, torbielaki, brodawczaki) i złośliwe - raki (raki płaskonabłonkowe, gruczolakoraki, raki urotelialne i niezróżnicowane) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.4
T-A-4Najczęstsze nowotwory pochodzenia mezodermalnego u psów, niezłośliwe (tłuszczaki, włókniaki, mięśniaki, włókniaki, kostniaki, naczyniaki) i złośliwe – mięsaki (tłuszczakomięsaki, włókniakomięsaki, mięśniakomięsaki gładkokomórkowe i prążkowanokomórkowe, chrzęstniakomięsaki, kostniakomięsaki i mięsaki naczyniowe) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.6
T-A-5Najczęstsze rodzaje białaczek i chłonniaków u psów – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.3
T-A-6Nowotwory wywodzące się z pierwotnych komórek rozrodczych (zarodkowe. Zakaźny guz weneryczny psów – nowotwór o nietypowej „naturze”.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe.2
T-W-2Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów. Nowotwory niezłośliwe (łagodne), miejscowo złośliwe i złośliwe (raki, mięsaki, chłonniaki i białaczki), nowotwory wywodzące się z wielopotencjalnych komórek rozrodczych - najważniejsze cechy struktury makro- i mikroskopowej.2
T-W-3Wpływ nowotworów na organizm, podstawowe przyczyny zespołu wyniszczenia nowotworowego. Zespoły paraneoplastyczne (paranowotworowe).2
T-W-4Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania.2
T-W-5Mechanizmy angiogenezy nowotworowej, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych. Mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych, wybiórczość kolonizacji narządów.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach20
A-A-2Samodzielne przygotowanie na podstawie zalecanej literatury do tematów bieżących ćwiczeń6
A-A-3Ptzygotowanie prezentacji mulimedialnej wybranego tematu i jego omówienia5
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-6zaliczenie ćwiczeń2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Bieżąca analiza i opanowanie informacji podanych na kolejnych wykladach, uzupełniane w oparciu o zalecana literaturę10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów22
A-W-4Konsultacje z prowadzącym wykłady2
A-W-5Zaliczenie wykladów1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C29_W01Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryteria klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.
Treści programoweT-W-1Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe.
T-W-2Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów. Nowotwory niezłośliwe (łagodne), miejscowo złośliwe i złośliwe (raki, mięsaki, chłonniaki i białaczki), nowotwory wywodzące się z wielopotencjalnych komórek rozrodczych - najważniejsze cechy struktury makro- i mikroskopowej.
T-W-3Wpływ nowotworów na organizm, podstawowe przyczyny zespołu wyniszczenia nowotworowego. Zespoły paraneoplastyczne (paranowotworowe).
T-W-4Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania.
T-W-5Mechanizmy angiogenezy nowotworowej, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych. Mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych, wybiórczość kolonizacji narządów.
T-A-1Najważniejsze czynniki kancerogenne: fizyczne, chemiczne i biologiczne, istota mechanizmu działania. Predyspozycje do rozwoju nowotworów u psów: wrodzone, wiek, płeć, rasa, dieta – na wybranych przykładach.
T-A-2Istota terapii antynowotworowej u psów), leczenie chirurgiczne, radioterapia, leczenie systemowe (skojarzone), immunoterapia, terapia celowana. Podstawowe mechanizmy oporności komórek na terapię. Naczelna zasada terapii antynowotworowej u psów – nie przedłużać cierpienia?
T-A-3Najczęstsze nowotwory pochodzenia ekto- i endodermalnego u psów, niezłośliwe (gruczolaki, torbielaki, brodawczaki) i złośliwe - raki (raki płaskonabłonkowe, gruczolakoraki, raki urotelialne i niezróżnicowane) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-A-4Najczęstsze nowotwory pochodzenia mezodermalnego u psów, niezłośliwe (tłuszczaki, włókniaki, mięśniaki, włókniaki, kostniaki, naczyniaki) i złośliwe – mięsaki (tłuszczakomięsaki, włókniakomięsaki, mięśniakomięsaki gładkokomórkowe i prążkowanokomórkowe, chrzęstniakomięsaki, kostniakomięsaki i mięsaki naczyniowe) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-A-5Najczęstsze rodzaje białaczek i chłonniaków u psów – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-A-6Nowotwory wywodzące się z pierwotnych komórek rozrodczych (zarodkowe. Zakaźny guz weneryczny psów – nowotwór o nietypowej „naturze”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia
M-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przgotowanej z zespołem oraz udziału studenta w jej omówieniu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, prezentacji i zaliczenia końcowego materiału objętego programem ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Potrafi wystarczajaco wykazać predyspozycje rasowe, wiekowe do niektórych typów nowotworów u psów. W stopnu podstawowym omówić wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C29_U01Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student umie rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Cel przedmiotuC-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.
Treści programoweT-W-1Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe.
T-W-3Wpływ nowotworów na organizm, podstawowe przyczyny zespołu wyniszczenia nowotworowego. Zespoły paraneoplastyczne (paranowotworowe).
T-W-4Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania.
T-A-3Najczęstsze nowotwory pochodzenia ekto- i endodermalnego u psów, niezłośliwe (gruczolaki, torbielaki, brodawczaki) i złośliwe - raki (raki płaskonabłonkowe, gruczolakoraki, raki urotelialne i niezróżnicowane) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-A-4Najczęstsze nowotwory pochodzenia mezodermalnego u psów, niezłośliwe (tłuszczaki, włókniaki, mięśniaki, włókniaki, kostniaki, naczyniaki) i złośliwe – mięsaki (tłuszczakomięsaki, włókniakomięsaki, mięśniakomięsaki gładkokomórkowe i prążkowanokomórkowe, chrzęstniakomięsaki, kostniakomięsaki i mięsaki naczyniowe) – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
T-A-5Najczęstsze rodzaje białaczek i chłonniaków u psów – predyspozycje (zwłaszcza rasowe), najczęstsza lokalizacja, podstawowa charakterystyka, objawy i terapia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia
M-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przgotowanej z zespołem oraz udziału studenta w jej omówieniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadaną wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych oraz ich pochodnych w niewielkim zakresie wykorzystuje do wyjaśnienia ich roli i mechanizmów odpowiedzialnych za kancerogenzę, inwazyjność i przerzutowanie komórek nowotworowych. Wybiórczo podaje i uzasadnia, które z cech atypii komórkowej nalezy uważać za potencjalne niebezpieczne z punku widzenia transformacji nowotworowej u psów..
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C29_K01Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.
Treści programoweT-W-1Epidemiologia nowotworów u psów na świecie i w Polsce. i w Polsce. Podstawowa charakterystyka komórek nowotworowych i procesu nowotworowego. Zmiany w fizjologii komórki związane z konwersją komórek prawidłowych w komórki nowotworowe.
T-W-4Klonalny rozwój nowotworów, macierzyste komórki nowotworowe, Cechy złośliwości komórek nowotworowych. Podstawy stopniowania złośliwości, terapii i rokowania.
T-A-2Istota terapii antynowotworowej u psów), leczenie chirurgiczne, radioterapia, leczenie systemowe (skojarzone), immunoterapia, terapia celowana. Podstawowe mechanizmy oporności komórek na terapię. Naczelna zasada terapii antynowotworowej u psów – nie przedłużać cierpienia?
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przgotowanej z zespołem oraz udziału studenta w jej omówieniu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Potrafi wystarczajaco wykazać predyspozycje rasowe, wiekowe do niektórych typów nowotworów u psów. W stopnu podstawowym omówić wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów.
3,5
4,0
4,5
5,0