Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Pierwsza pomoc w nagłych zachorowaniach i wypadkach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Pierwsza pomoc w nagłych zachorowaniach i wypadkach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,40zaliczenie
laboratoriaL6 4 0,40,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 0,60,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw anatomii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie.2
T-A-2Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca.2
T-A-3Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym.2
6
laboratoria
T-L-1Jak podawać psu leki? (podawanie tabletek, podawanie płynnych leków, podawanie kropli do uszu, podawanie kropli do oczu samemu). Złamania kończyn-bandażowanie metodą Roberta Jonesa (typy opatrunków).2
T-L-2Krwawienie i jego tamowanie. tamowanie. Kryza - wykonanie i dopasowanie. Bicie serca i tętno - metody sprawdzania. Temperatura ciała - pomiar. Pępowina - odcinanie i opatrywanie.2
4
wykłady
T-W-1Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy.2
T-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa).2
T-W-3Osierocone szczenię - sposoby karmienia.1
T-W-4Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku.5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2samodzielne studiowanie literatury7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
18
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury4
12
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4wykład problemowy
M-5metoda przypadków
M-6metoda sytuacyjna
M-7inscenizacja
M-8ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B29.1_W01
Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
Kn_1P_W01C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3M-1, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B29.1_U01
Umie udzieli pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
Kn_1P_U13C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3M-3, M-5, M-6, M-7, M-8S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B29.1_K01
Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożenia
Kn_1P_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-A-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B29.1_W01
Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B29.1_U01
Umie udzieli pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B29.1_K01
Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożenia
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tim Hawcroft, Psy -pierwsza pomoc. Praktyczny poradnik w nagłych wypadkach., CIBET, Warszawa, 1998, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie.2
T-A-2Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca.2
T-A-3Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym.2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Jak podawać psu leki? (podawanie tabletek, podawanie płynnych leków, podawanie kropli do uszu, podawanie kropli do oczu samemu). Złamania kończyn-bandażowanie metodą Roberta Jonesa (typy opatrunków).2
T-L-2Krwawienie i jego tamowanie. tamowanie. Kryza - wykonanie i dopasowanie. Bicie serca i tętno - metody sprawdzania. Temperatura ciała - pomiar. Pępowina - odcinanie i opatrywanie.2
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy.2
T-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa).2
T-W-3Osierocone szczenię - sposoby karmienia.1
T-W-4Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku.5
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2samodzielne studiowanie literatury7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B29.1_W01Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
Treści programoweT-L-1Jak podawać psu leki? (podawanie tabletek, podawanie płynnych leków, podawanie kropli do uszu, podawanie kropli do oczu samemu). Złamania kończyn-bandażowanie metodą Roberta Jonesa (typy opatrunków).
T-W-1Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy.
T-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa).
T-L-2Krwawienie i jego tamowanie. tamowanie. Kryza - wykonanie i dopasowanie. Bicie serca i tętno - metody sprawdzania. Temperatura ciała - pomiar. Pępowina - odcinanie i opatrywanie.
T-A-1Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie.
T-A-2Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca.
T-W-3Osierocone szczenię - sposoby karmienia.
T-W-4Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku.
T-A-3Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis
M-4wykład problemowy
M-5metoda przypadków
M-6metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B29.1_U01Umie udzieli pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
Treści programoweT-L-1Jak podawać psu leki? (podawanie tabletek, podawanie płynnych leków, podawanie kropli do uszu, podawanie kropli do oczu samemu). Złamania kończyn-bandażowanie metodą Roberta Jonesa (typy opatrunków).
T-W-1Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy.
T-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa).
T-A-1Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie.
T-A-2Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca.
T-W-3Osierocone szczenię - sposoby karmienia.
T-W-4Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku.
T-A-3Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-5metoda przypadków
M-6metoda sytuacyjna
M-7inscenizacja
M-8ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B29.1_K01Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
Treści programoweT-W-1Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy.
T-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa).
T-A-1Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie.
T-A-2Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca.
T-W-4Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku.
T-A-3Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym.
Metody nauczaniaM-2opis
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0