Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Zapobieganie bezdomności psów i kotów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Zapobieganie bezdomności psów i kotów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienienie problemu bezdomności zwierząt, poznanie sposobów zapobiegania, ograniczenia bezdomności oraz umiejętność pomocy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt.1
T-L-2Niekontrolowane rozmnażanie (zapobieganie). Mity i fakty dotyczące sterylizacji. Humanitarne usypianie ślepych miotów. Pozbywanie się zwierząt z targowisk i pseudohodowli.2
T-L-3Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów.1
T-L-4Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków.1
T-L-5Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem.2
T-L-6Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie dokumentów oraz psa do podróżowania naziemnego i w powietrzu (wyjazdy zagraniczne i krajowe). Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe).1
T-L-7Ucieczki zwierząt. Niepożądane formy zabawy psów i kotów. Mowa ciała psów. i kotów.1
T-L-8Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne.1
10
wykłady
T-W-1Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce.1
T-W-2Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej).2
T-W-3Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt.1
T-W-4Modne rasy psów i kotów.2
T-W-5Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…).2
T-W-6Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach.10
A-L-2Studiowanie wskazanego piśmiennictwa.6
A-L-3Udział w zajęciach terenowych (wolontariat).6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia treści programowych.6
A-L-5Konsultacje naukowe.3
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo z wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa.8
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: praca w grupie
S-3Ocena podsumowująca: opracowanie planu przeprowadzenia pomocy bezdomnym zwierzętom
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.4_W20
Student zna problem bezdomności, formy opieki nad zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi oraz wie jak zapobiegać bezdomności zwierząt zgodnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony bezdomnych zwierząt.
Kn_1P_W02, Kn_1P_W20C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-3, M-4S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.4_U03
Student potrafi doradzić przyszłemu właścicielami w wyborze psa, kota, następnie jak postępować ze zwierzęciem. W przypadku zwierząt bezdomnych potrafi udzielić pomocy.
Kn_1P_U03, Kn_1P_U04, Kn_1P_U15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.4_K01
Student ma świadomość potrzeby niesienia pomocy zwierzętom i potrafi działać w sytuacjach mogących spowodować, że zwierze straci dom, lub kiedy go straci potrafi ten dom mu znaleźć.
Kn_1P_K01, Kn_1P_K03, Kn_1P_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.4_W20
Student zna problem bezdomności, formy opieki nad zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi oraz wie jak zapobiegać bezdomności zwierząt zgodnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony bezdomnych zwierząt.
2,0
3,0Student tłumaczy podstawowe definicje i sposoby zapobiegania bezdomności zwierząt oraz możliwości zapobiegania bezdomności, potrafi zorganizować pomoc dla porzuconego psa, czy kota , omawiając problemy bezdomności zwierząt nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.4_U03
Student potrafi doradzić przyszłemu właścicielami w wyborze psa, kota, następnie jak postępować ze zwierzęciem. W przypadku zwierząt bezdomnych potrafi udzielić pomocy.
2,0
3,0Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.4_K01
Student ma świadomość potrzeby niesienia pomocy zwierzętom i potrafi działać w sytuacjach mogących spowodować, że zwierze straci dom, lub kiedy go straci potrafi ten dom mu znaleźć.
2,0
3,0Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1983
  2. Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006
  3. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
  4. Horowitz Alexandra, Oczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, Czarna Owca, 2011
  5. Claudia Ludwig, Psy ze schroniska, Wydawnictwo AMW, Wydawnictwo AMW, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wierzbowska Izabela, Psy, Kluszczyński, Kraków, 2012
  2. Alexandra Horowitz, Oczami psa, Czarna Owca, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt.1
T-L-2Niekontrolowane rozmnażanie (zapobieganie). Mity i fakty dotyczące sterylizacji. Humanitarne usypianie ślepych miotów. Pozbywanie się zwierząt z targowisk i pseudohodowli.2
T-L-3Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów.1
T-L-4Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków.1
T-L-5Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem.2
T-L-6Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie dokumentów oraz psa do podróżowania naziemnego i w powietrzu (wyjazdy zagraniczne i krajowe). Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe).1
T-L-7Ucieczki zwierząt. Niepożądane formy zabawy psów i kotów. Mowa ciała psów. i kotów.1
T-L-8Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce.1
T-W-2Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej).2
T-W-3Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt.1
T-W-4Modne rasy psów i kotów.2
T-W-5Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…).2
T-W-6Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach.10
A-L-2Studiowanie wskazanego piśmiennictwa.6
A-L-3Udział w zajęciach terenowych (wolontariat).6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia treści programowych.6
A-L-5Konsultacje naukowe.3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo z wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa.8
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.4_W20Student zna problem bezdomności, formy opieki nad zwierzętami bezdomnymi i wolno żyjącymi oraz wie jak zapobiegać bezdomności zwierząt zgodnie z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony bezdomnych zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienienie problemu bezdomności zwierząt, poznanie sposobów zapobiegania, ograniczenia bezdomności oraz umiejętność pomocy.
Treści programoweT-W-1Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce.
T-W-2Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej).
T-W-3Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt.
T-W-4Modne rasy psów i kotów.
T-W-5Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…).
T-W-6Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty.
T-L-1Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt.
T-L-2Niekontrolowane rozmnażanie (zapobieganie). Mity i fakty dotyczące sterylizacji. Humanitarne usypianie ślepych miotów. Pozbywanie się zwierząt z targowisk i pseudohodowli.
T-L-3Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów.
T-L-4Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków.
T-L-5Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem.
T-L-6Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie dokumentów oraz psa do podróżowania naziemnego i w powietrzu (wyjazdy zagraniczne i krajowe). Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe).
T-L-7Ucieczki zwierząt. Niepożądane formy zabawy psów i kotów. Mowa ciała psów. i kotów.
T-L-8Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: praca w grupie
S-3Ocena podsumowująca: opracowanie planu przeprowadzenia pomocy bezdomnym zwierzętom
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tłumaczy podstawowe definicje i sposoby zapobiegania bezdomności zwierząt oraz możliwości zapobiegania bezdomności, potrafi zorganizować pomoc dla porzuconego psa, czy kota , omawiając problemy bezdomności zwierząt nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.4_U03Student potrafi doradzić przyszłemu właścicielami w wyborze psa, kota, następnie jak postępować ze zwierzęciem. W przypadku zwierząt bezdomnych potrafi udzielić pomocy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1Zrozumienienie problemu bezdomności zwierząt, poznanie sposobów zapobiegania, ograniczenia bezdomności oraz umiejętność pomocy.
Treści programoweT-W-1Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce.
T-W-2Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej).
T-W-3Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt.
T-W-4Modne rasy psów i kotów.
T-W-5Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…).
T-W-6Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty.
T-L-1Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt.
T-L-2Niekontrolowane rozmnażanie (zapobieganie). Mity i fakty dotyczące sterylizacji. Humanitarne usypianie ślepych miotów. Pozbywanie się zwierząt z targowisk i pseudohodowli.
T-L-3Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów.
T-L-4Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków.
T-L-5Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem.
T-L-6Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie dokumentów oraz psa do podróżowania naziemnego i w powietrzu (wyjazdy zagraniczne i krajowe). Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe).
T-L-7Ucieczki zwierząt. Niepożądane formy zabawy psów i kotów. Mowa ciała psów. i kotów.
T-L-8Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: opracowanie planu przeprowadzenia pomocy bezdomnym zwierzętom
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C33.4_K01Student ma świadomość potrzeby niesienia pomocy zwierzętom i potrafi działać w sytuacjach mogących spowodować, że zwierze straci dom, lub kiedy go straci potrafi ten dom mu znaleźć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienienie problemu bezdomności zwierząt, poznanie sposobów zapobiegania, ograniczenia bezdomności oraz umiejętność pomocy.
Treści programoweT-W-1Zwierzęta bezdomne i wolno żyjące. Status prawny wolno żyjących kotów w Polsce.
T-W-2Opieka nad kotami wolnobytującymi (dokarmianie, sterylizacje, pomoc chorym lub rannym kotom, zapewnienie schronienia przed mrozem, pomoc z Urzędu Miasta/Gminy lub organizacji pozarządowej).
T-W-3Programy opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie miast i gmin. Regulacje prawne dotyczące ochrony bezdomnych zwierząt.
T-W-5Problemy związane z wypróżnianiem się psów i kotów jako przyczyny bezdomności (koprofagia, znakowanie, uległość, zanieczyszczona sierść u długowłosych ras, wypróżnianie się w doniczkach…).
T-W-6Pomoc bezdomnym zwierzętom – organizacja akcji humanitarnych, zbiórki żywności, koców w szkołach. Fundacje, stowarzyszenia, Towarzystwa Opieki Nad Zwierzętami, schroniska. Wirtualne adopcje. Wolontariaty.
T-L-1Przyczyny bezdomności i zapobieganie. Znakowanie i identyfikacja zwierząt; bazy danych czipowanych zwierząt . Ogólnopolska Baza Danych PTRIZ. Ubezpieczenia. Procedury w przyjmowania bezdomnych; odłowionych zwierząt.
T-L-3Przyczyny porzucania zwierząt i konsekwencje prawne (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6 ust 2 punkt 11 oraz art. 35). Pies i kot to nie zabawka. Wybór odpowiedniej rasy zgodnie z oczekiwanie właściciela- pomoc ZKwP oraz behawiorystów.
T-L-4Porzucanie i znęcanie się nad psami ,,wiejskimi”. Atakowanie zwierząt gospodarskich. Fobie. Wyrządzanie szkód przez zwierzęta – sposoby zapobiegania. Studium przypadków.
T-L-5Porzucanie zwierząt starych i chorych. Osłabienie funkcji kognitywnych. Postępowanie ze starym psem.
T-L-6Podróżowanie ze zwierzęciem - przygotowanie dokumentów oraz psa do podróżowania naziemnego i w powietrzu (wyjazdy zagraniczne i krajowe). Czasowa niemożność opiekowania się zwierzęciem. Zapewnienie opieki potrzebującym zwierzętom (pet pitting, hotele dla psów, domy tymczasowe).
T-L-7Ucieczki zwierząt. Niepożądane formy zabawy psów i kotów. Mowa ciała psów. i kotów.
T-L-8Przemyślane adopcje. Adoptowanie zwierząt ze schronisk i domów tymczasowych. Aspekty praktyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: praca w grupie
S-3Ocena podsumowująca: opracowanie planu przeprowadzenia pomocy bezdomnym zwierzętom
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny.
3,5
4,0
4,5
5,0