Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)

Sylabus przedmiotu Innowacyjne metody analityczne w badaniach z zakresu tematyki pracy doktorskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Innowacyjne metody analityczne w badaniach z zakresu tematyki pracy doktorskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>, Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl>, Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>, Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>, Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>, Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 5 0,51,00zaliczenie
konwersatoriaK7 5 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę i umięjętności w zakresie obsługi podstawowej aparatatury analalitycznej wykorzystywanej w pracy laboratoryjnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie technik i procedur analitycznych. Poznanie zasady działania sprzętu analitycznego wykorzystywanego do realizacji pracy doktorskiej oraz przygotowania próbek, obsługi tych instrumentów oraz odczytu i interpretacji wyników.
C-2Potrafi upowszechniać wiedzę i rozumie rolę nauki w dążeniu do wszechstronnego rozwoju społecznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Poznanie innowacyjnych technik i procedur analitycznych wykorzystywanych w wiodących ośrodkach naukowych.5
5
konwersatoria
T-K-1Próba adaptacji tych metod do badań z zakresu wykonywanej pracy doktorskiej.5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach5
A-K-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć (dyskusji w ramach konwersatorium).10
15
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-K-2Przygotowanie do zaprojektowania badań z wykorzystaniem innowacyjnej aparatury i najnowszych technik.10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyjaśnianie i omawianianie zasad działania, możliwości analitycznych i jakości uzyskiwanych danych z wykorzystaniem innowacyjnej aparatury.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania teoretycznego do wykorzystania aparatury i właściwego przygotowania prób.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3.8_W01
Student ma wiedzę w obszarze nowoczsnych metod analitycznych.
C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3.8_U01
Doktorant nabył umiejętność planowania badań z wykorzystaniem innowacyjnej aparatury analitycznej.
C-1T-K-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3.8_K01
Student potrafi dobrać odpowiednie instrumenty do wykoannia analizy prób biologicznych, potrafi kreatywnie podchodzić do metodologii analityki.
C-2T-K-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3.8_W01
Student ma wiedzę w obszarze nowoczsnych metod analitycznych.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody i instrumenty do wykonywania wybranych alanliz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3.8_U01
Doktorant nabył umiejętność planowania badań z wykorzystaniem innowacyjnej aparatury analitycznej.
2,0
3,0Student potrafi, z pomocą osoby nadzorującej, zaplanować przygotowanie próby i oznaczenie jej na wybranym aparacie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3.8_K01
Student potrafi dobrać odpowiednie instrumenty do wykoannia analizy prób biologicznych, potrafi kreatywnie podchodzić do metodologii analityki.
2,0
3,0Potrafi dobierać procedury i urządzenia analityczne do wykonania określonych badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Literaturę przedmiotu podaje promotor, na początku semestru.

Literatura dodatkowa

  1. Gapiński J., Spektroskopia korelacji fluorescencji w badaniach fizycznych, biochemicznych i medycznych, Warszawa, 10.03.2010, Seminarium w IPPT PAN Warszawa, 10.03.2010, 2010, URLŁ http://fluid.ippt.gov.pl/seminar/text/Gapinski2010.pdf
  2. Jarosz M., Nowoczesne techniki analityczne, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Namieśnik J., Chrzanowski W., Szpinek P, Nowe horyzonty i wyzwania w analityce i monitoringu środowiska, Centrum Doskonałości Analityki i Monitoringu Środowiskowego, Gdańsk, 2003

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Poznanie innowacyjnych technik i procedur analitycznych wykorzystywanych w wiodących ośrodkach naukowych.5
5

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Próba adaptacji tych metod do badań z zakresu wykonywanej pracy doktorskiej.5
5

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach5
A-K-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć (dyskusji w ramach konwersatorium).10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-K-2Przygotowanie do zaprojektowania badań z wykorzystaniem innowacyjnej aparatury i najnowszych technik.10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3.8_W01Student ma wiedzę w obszarze nowoczsnych metod analitycznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie technik i procedur analitycznych. Poznanie zasady działania sprzętu analitycznego wykorzystywanego do realizacji pracy doktorskiej oraz przygotowania próbek, obsługi tych instrumentów oraz odczytu i interpretacji wyników.
Metody nauczaniaM-1Wyjaśnianie i omawianianie zasad działania, możliwości analitycznych i jakości uzyskiwanych danych z wykorzystaniem innowacyjnej aparatury.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania teoretycznego do wykorzystania aparatury i właściwego przygotowania prób.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody i instrumenty do wykonywania wybranych alanliz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3.8_U01Doktorant nabył umiejętność planowania badań z wykorzystaniem innowacyjnej aparatury analitycznej.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie technik i procedur analitycznych. Poznanie zasady działania sprzętu analitycznego wykorzystywanego do realizacji pracy doktorskiej oraz przygotowania próbek, obsługi tych instrumentów oraz odczytu i interpretacji wyników.
Treści programoweT-K-1Próba adaptacji tych metod do badań z zakresu wykonywanej pracy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Wyjaśnianie i omawianianie zasad działania, możliwości analitycznych i jakości uzyskiwanych danych z wykorzystaniem innowacyjnej aparatury.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania teoretycznego do wykorzystania aparatury i właściwego przygotowania prób.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi, z pomocą osoby nadzorującej, zaplanować przygotowanie próby i oznaczenie jej na wybranym aparacie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3.8_K01Student potrafi dobrać odpowiednie instrumenty do wykoannia analizy prób biologicznych, potrafi kreatywnie podchodzić do metodologii analityki.
Cel przedmiotuC-2Potrafi upowszechniać wiedzę i rozumie rolę nauki w dążeniu do wszechstronnego rozwoju społecznego.
Treści programoweT-K-1Próba adaptacji tych metod do badań z zakresu wykonywanej pracy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Wyjaśnianie i omawianianie zasad działania, możliwości analitycznych i jakości uzyskiwanych danych z wykorzystaniem innowacyjnej aparatury.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania teoretycznego do wykorzystania aparatury i właściwego przygotowania prób.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobierać procedury i urządzenia analityczne do wykonania określonych badań.
3,5
4,0
4,5
5,0