Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka molekularna roślin uprawnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka molekularna roślin uprawnych
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać ugruntowana wiedzę z zakresu biologii molekularnej i genetyki, podstaw biotechnologii, podstaw hodowli roślin i metod biotechnologicznych możliwych do zastosowania w hodowli roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
C-2Doskonalenie pracy laboratoryjnej z wykorzystaniem różnych technik molekularnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego w realizacji ćwiczeń. Izolacja DNA i białek z tkanek roślinnych, ocena spektrofotometryczna koncentracji i czystości izolatów. Wykonanie reakcji PCR wybranych technik markerowych.4
T-L-2Identyfikacja polimorfizmu białek w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie metod IEF i SDS-PAGE na potrzeby fingerprintingu oraz analizy podobieństwa i pokrewieństwa genetycznego.4
T-L-3Identyfikacja polimorfizmu markerów DNA generowanych techniką PCR w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie obrazów elektroforetycznych markerów RAPD, ISSR, MP-PCR, DS-PCR, rISSR z żeli poliakrylamidowych i agarozowych.4
T-L-4Identyfikacja polimorfizmu SNP markerów sprzężonych z cechą wysokości roślin. Porównanie wyników rozdziałów elektroforetycznych SSCP i HD (heterodupleksów) w poliakryloamidowych żelach natywnych, oraz AS-PCR (generowanych przez SNP-azę, z zastosowaniem dodatkowych nukleotydów mismatch oraz innych modyfikacji) w żelach agarozowych.4
T-L-5Wykorzystanie techniki SSR do rozróżniania pokoleń F1 i F2 mieszańców heterozyjnych. Porównianie wyników otrzymanych z rozdziału markerów SSR w aparatach płytowych (denaturowane żele poliakryloamidowe) i aparatach kapilarnych (sekwenator automatyczny).4
20
wykłady
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.1
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.2
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.2
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.2
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.2
T-W-6Sprawdzian pisemny1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem aparatury badawczej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy laboratoryjnej.
S-3Ocena podsumowująca: Referat na temat przykładów zastosowania wybranych technik molekularnych w diagnostyce roślin.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D5_W01
Student powinien zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporządkować najbardziej przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowania aplikacyjne.
BT_2A_W06, BT_2A_W08, BT_2A_W13C-1T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D5_U01
Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego, sformułować hipotezę badawczą umożliwiającą jego rozwiązanie, zaprojektować eksperyment badawczy i opisać wyniki.
BT_2A_U06C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-3
BT_2A_BTR-S-D5_U02
Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne.
BT_2A_U05C-2T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-D5_K01
Student będzie świadomy mozliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki.
BT_2A_K01, BT_2A_K02, BT_2A_K07C-2, C-1T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D5_W01
Student powinien zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporządkować najbardziej przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowania aplikacyjne.
2,0Student nie potrafi wskazać najważniejszych kierunków diagnostycznych roślin, oraz podać techniki markerowych możliwych do zastosowania w diagnostyce.
3,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podaje techniki markerowe możliwe do zastosowania.
3,5Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich krótką charakterystyką.
4,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką.
4,5Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. Potrafi dobrać technikę do konkretnego problemu diagnostycznego oraz wskazać zastosowania aplikacyjne.
5,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, bardzo dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. Potrafi dobrać technikę do konkretnego problemu diagnostycznego oraz wskazać zastosowania aplikacyjne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D5_U01
Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego, sformułować hipotezę badawczą umożliwiającą jego rozwiązanie, zaprojektować eksperyment badawczy i opisać wyniki.
2,0Student nie wykonał projektu.
3,0Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu podstawowym.
3,5Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu dostatecznym.
4,0Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu dobrym.
4,5Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu znakomitym.
BT_2A_BTR-S-D5_U02
Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne.
2,0Student nie umie dobrać techniki laboratoryjnej do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjnej.
3,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu podstawowym.
3,5Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu dobrym.
4,5Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-D5_K01
Student będzie świadomy mozliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki.
2,0Student nie nabył kompetencji w stopniu zadowalającym.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2
  2. Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Clark M.S., Plant Molecular Biology - A Laboratory Manual, Springer, Heidelberg, 1997
  2. Hoelzel A.R., Molecular genetic analysis of population, IRL Press, Oxford, 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego w realizacji ćwiczeń. Izolacja DNA i białek z tkanek roślinnych, ocena spektrofotometryczna koncentracji i czystości izolatów. Wykonanie reakcji PCR wybranych technik markerowych.4
T-L-2Identyfikacja polimorfizmu białek w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie metod IEF i SDS-PAGE na potrzeby fingerprintingu oraz analizy podobieństwa i pokrewieństwa genetycznego.4
T-L-3Identyfikacja polimorfizmu markerów DNA generowanych techniką PCR w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie obrazów elektroforetycznych markerów RAPD, ISSR, MP-PCR, DS-PCR, rISSR z żeli poliakrylamidowych i agarozowych.4
T-L-4Identyfikacja polimorfizmu SNP markerów sprzężonych z cechą wysokości roślin. Porównanie wyników rozdziałów elektroforetycznych SSCP i HD (heterodupleksów) w poliakryloamidowych żelach natywnych, oraz AS-PCR (generowanych przez SNP-azę, z zastosowaniem dodatkowych nukleotydów mismatch oraz innych modyfikacji) w żelach agarozowych.4
T-L-5Wykorzystanie techniki SSR do rozróżniania pokoleń F1 i F2 mieszańców heterozyjnych. Porównianie wyników otrzymanych z rozdziału markerów SSR w aparatach płytowych (denaturowane żele poliakryloamidowe) i aparatach kapilarnych (sekwenator automatyczny).4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.1
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.2
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.2
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.2
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.2
T-W-6Sprawdzian pisemny1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałowego zakresu wykładów10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D5_W01Student powinien zdefiniować najważniejsze kierunki diagnostyczne u roślin, przyporządkować najbardziej przydatne techniki markerowe i wskazać ich zastosowania aplikacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
Treści programoweT-W-6Sprawdzian pisemny
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Referat na temat przykładów zastosowania wybranych technik molekularnych w diagnostyce roślin.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać najważniejszych kierunków diagnostycznych roślin, oraz podać techniki markerowych możliwych do zastosowania w diagnostyce.
3,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podaje techniki markerowe możliwe do zastosowania.
3,5Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, krótko je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich krótką charakterystyką.
4,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką.
4,5Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. Potrafi dobrać technikę do konkretnego problemu diagnostycznego oraz wskazać zastosowania aplikacyjne.
5,0Student potrafi wskazać najważniejsze kierunki diagnostyczne roślin, bardzo dobrze je opisać oraz podaje techniki markerowe wraz z ich szczegółową charakterystyką. Potrafi dobrać technikę do konkretnego problemu diagnostycznego oraz wskazać zastosowania aplikacyjne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D5_U01Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego, sformułować hipotezę badawczą umożliwiającą jego rozwiązanie, zaprojektować eksperyment badawczy i opisać wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
Treści programoweT-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Referat na temat przykładów zastosowania wybranych technik molekularnych w diagnostyce roślin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonał projektu.
3,0Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu podstawowym.
3,5Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu dostatecznym.
4,0Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu dobrym.
4,5Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student zaprezentował projekt opisujący wskazany problem diagnostyczny, sformułował hipotezę badawczą, opisał eksperyment oraz podał wnioski w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D5_U02Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Cel przedmiotuC-2Doskonalenie pracy laboratoryjnej z wykorzystaniem różnych technik molekularnych
Treści programoweT-L-5Wykorzystanie techniki SSR do rozróżniania pokoleń F1 i F2 mieszańców heterozyjnych. Porównianie wyników otrzymanych z rozdziału markerów SSR w aparatach płytowych (denaturowane żele poliakryloamidowe) i aparatach kapilarnych (sekwenator automatyczny).
T-L-4Identyfikacja polimorfizmu SNP markerów sprzężonych z cechą wysokości roślin. Porównanie wyników rozdziałów elektroforetycznych SSCP i HD (heterodupleksów) w poliakryloamidowych żelach natywnych, oraz AS-PCR (generowanych przez SNP-azę, z zastosowaniem dodatkowych nukleotydów mismatch oraz innych modyfikacji) w żelach agarozowych.
T-L-3Identyfikacja polimorfizmu markerów DNA generowanych techniką PCR w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie obrazów elektroforetycznych markerów RAPD, ISSR, MP-PCR, DS-PCR, rISSR z żeli poliakrylamidowych i agarozowych.
T-L-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego w realizacji ćwiczeń. Izolacja DNA i białek z tkanek roślinnych, ocena spektrofotometryczna koncentracji i czystości izolatów. Wykonanie reakcji PCR wybranych technik markerowych.
T-L-2Identyfikacja polimorfizmu białek w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie metod IEF i SDS-PAGE na potrzeby fingerprintingu oraz analizy podobieństwa i pokrewieństwa genetycznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem aparatury badawczej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać techniki laboratoryjnej do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjnej.
3,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu podstawowym.
3,5Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu dobrym.
4,5Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie dobrać technikę laboratoryjną do danego problemu diagnostycznego i wykonać analizy laboratoryjne w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-D5_K01Student będzie świadomy mozliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. Wykaże zdolności kreatywnego myślenia. Nabędzie umiejętności wykorzystania podejścia naukowego do wykrywania związku między pracami badawczymi a potrzebami gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Doskonalenie pracy laboratoryjnej z wykorzystaniem różnych technik molekularnych
C-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin.
Treści programoweT-L-5Wykorzystanie techniki SSR do rozróżniania pokoleń F1 i F2 mieszańców heterozyjnych. Porównianie wyników otrzymanych z rozdziału markerów SSR w aparatach płytowych (denaturowane żele poliakryloamidowe) i aparatach kapilarnych (sekwenator automatyczny).
T-L-4Identyfikacja polimorfizmu SNP markerów sprzężonych z cechą wysokości roślin. Porównanie wyników rozdziałów elektroforetycznych SSCP i HD (heterodupleksów) w poliakryloamidowych żelach natywnych, oraz AS-PCR (generowanych przez SNP-azę, z zastosowaniem dodatkowych nukleotydów mismatch oraz innych modyfikacji) w żelach agarozowych.
T-L-3Identyfikacja polimorfizmu markerów DNA generowanych techniką PCR w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie obrazów elektroforetycznych markerów RAPD, ISSR, MP-PCR, DS-PCR, rISSR z żeli poliakrylamidowych i agarozowych.
T-L-1Przygotowanie materiału roślinnego niezbędnego w realizacji ćwiczeń. Izolacja DNA i białek z tkanek roślinnych, ocena spektrofotometryczna koncentracji i czystości izolatów. Wykonanie reakcji PCR wybranych technik markerowych.
T-L-2Identyfikacja polimorfizmu białek w kolekcji odmian gatunków spokrewnionych: pszenicy, pszenżyta i żyta. Porównanie metod IEF i SDS-PAGE na potrzeby fingerprintingu oraz analizy podobieństwa i pokrewieństwa genetycznego.
T-W-4Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-5Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie gentyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. Selekcja genomowa.
T-W-3Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu.
T-W-1Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań.
T-W-2Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem aparatury badawczej.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Referat na temat przykładów zastosowania wybranych technik molekularnych w diagnostyce roślin.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian z wiadomości.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył kompetencji w stopniu zadowalającym.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym