Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Substancje niepożądane w paszach i żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje niepożądane w paszach i żywności
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość chemii
W-2podstawy żywienia człowieka
W-3Podstawy żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie głównych substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność składników odżywczych żywności i pasz, występujących w surowcach i produktach roślinnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1charakterystyka poszczególnych grup roślin pod względem zawartości substancji biologiczne czynnych.4
T-A-2Produkty przemiany podstawowej. Produkty metabolizmu wtórnego.3
T-A-3Związki fenolowe, polifenolowe, fenolokwasy i garbniki. Flawonoidy, bioflawonoidy. Glukozydy cyjanogenne Substancje goitrogenne. Alkaloidy. Roślinne inhibitory enzymatyczne. Metody ograniczenia aktywności inhibitorów enzymatycznych. Fitohemaglutyniny. Fitohormony. Antywitaminy roślinne8
15
wykłady
T-W-1Substancje czynne w roślinach. Charakterystyka poszczegółnych grup roślin pod względem zawartości substancji antyodżywczych. Klasyfikacja substancji czynnych.3
T-W-2Produkty przemiany podstawowej. Produkty metabolizmu wtórnego.3
T-W-3Struktura i właściwości ważniejszych grup związków: antywitaminy, inhibitory trypsyny, taniny, fityniany. Związki toksyczne: alkaloidy, glukozynolany, glikozydy cyjanogenne, saponiny, związki toksyczne grzybów kapeluszowych. Związki toksyczne powstające podczas procesów technologicznych i kulinarnych: nitrozaminy, aminy biogenne, produkty oksydacji i degradacji tłuszczów.6
T-W-4Rośliny źródłem substancji wspomagających leczenie. Substancje prozdrowotne oraz szkodliwe dla zdrowia występujące w żywności.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2studiowanie literatury10
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach10
A-A-4zaliczenie pisemne ćwiczeń2
A-A-5przygotowanie się do zaliczenia cwiczeń8
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-3Pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach.10
A-W-5Studiowanie literatury.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3Pogadanka
M-4Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O3.1_W01
student wymienia i opisuje grupy substancji toksycznych występujacych w paszach i żywności
BT_2A_W12

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O3.1_U01
1
BT_2A_U04

Literatura podstawowa

  1. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach, Kraków, 2001
  2. Sikorski Z., E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994
  3. Grynia M., Trujące i szkodliwe rośliny łąk i pastwisk, PWRiL, Poznań, 1974
  4. Steńczuk W., Toksykologia, PZWL, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski, W., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2000
  2. Młodecki H., Piekarski L., Zagadnienia zdrowotne żywności, PZWL, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1charakterystyka poszczególnych grup roślin pod względem zawartości substancji biologiczne czynnych.4
T-A-2Produkty przemiany podstawowej. Produkty metabolizmu wtórnego.3
T-A-3Związki fenolowe, polifenolowe, fenolokwasy i garbniki. Flawonoidy, bioflawonoidy. Glukozydy cyjanogenne Substancje goitrogenne. Alkaloidy. Roślinne inhibitory enzymatyczne. Metody ograniczenia aktywności inhibitorów enzymatycznych. Fitohemaglutyniny. Fitohormony. Antywitaminy roślinne8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje czynne w roślinach. Charakterystyka poszczegółnych grup roślin pod względem zawartości substancji antyodżywczych. Klasyfikacja substancji czynnych.3
T-W-2Produkty przemiany podstawowej. Produkty metabolizmu wtórnego.3
T-W-3Struktura i właściwości ważniejszych grup związków: antywitaminy, inhibitory trypsyny, taniny, fityniany. Związki toksyczne: alkaloidy, glukozynolany, glikozydy cyjanogenne, saponiny, związki toksyczne grzybów kapeluszowych. Związki toksyczne powstające podczas procesów technologicznych i kulinarnych: nitrozaminy, aminy biogenne, produkty oksydacji i degradacji tłuszczów.6
T-W-4Rośliny źródłem substancji wspomagających leczenie. Substancje prozdrowotne oraz szkodliwe dla zdrowia występujące w żywności.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2studiowanie literatury10
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach10
A-A-4zaliczenie pisemne ćwiczeń2
A-A-5przygotowanie się do zaliczenia cwiczeń8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-3Pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach.10
A-W-5Studiowanie literatury.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O3.1_W01student wymienia i opisuje grupy substancji toksycznych występujacych w paszach i żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowana znajomością z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi samodzielnie definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O3.1_U011
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.