Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Markery genetyczne jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery genetyczne jakości żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki i biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.1
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka pochodzącego od różnych zwierząt hodowlanych2
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt1
T-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.1
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności1
T-A-6Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.1
7
wykłady
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.1
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.1
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych1
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).1
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.2
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie podanej literatury20
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych18
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów17
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_W01
Wskazywanie praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
BT_2A_W06, BT_2A_W08, BT_2A_W14C-1, C-2M-3, M-1S-1
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_W02
Objaśnianie potrzeby zastosowania markerów DNA do analizy żywności
BT_2A_W06, BT_2A_W14, BT_2A_W16C-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_U01
Umiejętność wyboru odpowiedniego markera w zalezności od typu analizy żywności
BT_2A_U02, BT_2A_U09C-1M-3, M-1S-2
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_U02
Umiejętność wskazywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności
BT_2A_U01, BT_2A_U04, BT_2A_U07C-1, C-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_K01
Świadmość korzyści z użycia markerów DNA do analizy żywności
BT_2A_K02, BT_2A_K03C-1, C-2M-3, M-1, M-2S-2
BT_2A_BPŻ-S-O2.1_K02
Świadomośc potrzeby analizy żywności z użyciem markerów genetycznych
BT_2A_K02, BT_2A_K03C-1M-3, M-1S-2, S-1

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
  2. Avise J.C., Markery molekularne historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Sforza S., Food Authentication Using Bioorganic Molecules, University of Parma, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Markery genetyczne używane w ocenie jakości owoców i warzyw.1
T-A-2Markery genetyczne jakości/ilości mleka pochodzącego od różnych zwierząt hodowlanych2
T-A-3Markery genetyczne jakości mięsa u różnych gatunków zwierząt1
T-A-4Markery genetyczne stosowane w nutrigenomice.1
T-A-5Wykorzystanie metody Barcoding DNA do analizy żywności1
T-A-6Wykrywanie markerów DNA jakości zywności. Podejście metodologiczne.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Rys historyczny. Klasy markerów. Kryteria przydatności markera do badań.1
T-W-2Markery genetyczne smaku i preferencji smakowych u człowieka.1
T-W-3Markery genetyczne alergii pokarmowych1
T-W-4Diagnostyka genetyczna patogenów pokarmowych (foodborn pathogens).1
T-W-5Metody wykrywania obecności organizmów modyfikowanych genetycznie w żywności. Przykłady zastosowań.2
T-W-6Sposoby potwierdzania autentyczności produktów spożywczych za pomocą markerów DNA. Przykłady zastosowań.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Studiowanie podanej literatury20
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów17
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O2.1_W01Wskazywanie praktycznego zastosowania markerów DNA w analizie żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O2.1_W02Objaśnianie potrzeby zastosowania markerów DNA do analizy żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
BT_2A_W16ma szczegółową wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O2.1_U01Umiejętność wyboru odpowiedniego markera w zalezności od typu analizy żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U02Umie zaplanować i analizować badania biotechnologiczne z wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych.
BT_2A_U09Stosuje poznane metody w pracy badawczej; opracowuje piśmiennictwo zgodnie z profilem badawczym; analizuje doniesienia naukowe i inne materiały źródłowe w kontekście własnego projektu badawczego; potrafi przygotować projekt własnych badań naukowych oraz samodzielnie przygotowć opracowanie naukowe.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O2.1_U02Umiejętność wskazywania zagrożeń związanych ze stosowaniem "nieautentycznej" żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
BT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
BT_2A_U07Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek).
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O2.1_K01Świadmość korzyści z użycia markerów DNA do analizy żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
C-2Wskazanie studentom zastosowania markerów genetycznych zywności w praktyce
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O2.1_K02Świadomośc potrzeby analizy żywności z użyciem markerów genetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z mozliwością wykorzystania markerów opartych na DNA do analizy żywności.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji