Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki ultrasonograficznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy diagnostyki ultrasonograficznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 4 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 3 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu topografii narządów wewnętrznych i anatomii zwierząt.
W-2Wiedza z zakresu fizyki i biofizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ultrasonograficzną diagnostyką obrazową zwierząt.
C-2Umiejętność opisywania wybranych narządów organizmu na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie pacjenta i technika badania.1
T-A-2Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.1
T-A-3Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.1
T-A-4Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u wybranych gatunków zwierząt.1
4
laboratoria
T-L-1Obrazowanie stanów fizjologicznych i patologicznych tarczycy na przykładzie wybranych gatunków ssaków.3
3
wykłady
T-W-1Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce.1
T-W-2Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów.1
T-W-3Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu.1
T-W-4Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG.1
T-W-5Wykorzystanie ultrasonografii w rozrodzie zwierząt. Badania per-rectum i przez powłoki brzuszne.2
T-W-6Narządy jamy brzusznej. Obraz prawidłowy i patologiczny na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury fachowej.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2Studiowanie literatury fachowej.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.32
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Pokaz z opisem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O11.3_W01
Student zna możliwości wykorzystania badania ultrasonograficznego w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania aparatów USG. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii. Zna definicję echogenności i przedstawia echogenność wybranych tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
BT_1A_W10, BT_1A_W18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O11.3_U01
Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego i celu badań.
BT_1A_U08C-2T-W-5M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O11.3_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w dalszym kształceniu w tym zakresie.
BT_1A_K08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O11.3_W01
Student zna możliwości wykorzystania badania ultrasonograficznego w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania aparatów USG. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii. Zna definicję echogenności i przedstawia echogenność wybranych tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
2,0Student nie zna możliwości wykorzystania ultrasonografi w praktyce. Nie zna budowy i zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
3,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna tylko podstawy dotyczące budowy, nie jest jednak w stanie scharakteryzować zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
3,5Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna podstawy dotyczące budowy, w wąskim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Nie wymienia jednak wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
4,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna podstawy dotyczące budowy, w wąskim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia niektóre wskazania do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
4,5Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna budowę ultrasonografów i w szerszym zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia większość wskazań do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
5,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Swobodnie opisuje budowę ultrasonografów i w szerokim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia wszystkie wskazania do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O11.3_U01
Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego i celu badań.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiedniej techniki badania u żadnego gatunku zwierząt.
3,0Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania tylko u niektórych gatunków zwierząt nie uwzględniając jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
3,5Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większej liczby gatunków zwierząt. Nie uwzględnia jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
4,0Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większej liczby gatunków zwierząt. Nie uwzględnia jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
4,5Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większości gatunków zwierząt. Uwzględnia stan fizjologiczny zwierząt i cel badań.
5,0Student prezcyzyjnie potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u znacznej liczby gatunków zwierząt. Zawsze pamięta o uwzględnieniu stanu fizjologicznego i celowości przeprowadzanego badania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O11.3_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w dalszym kształceniu w tym zakresie.
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką, aczkolwiek samodzielną aktywność, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje wysoką aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Mannion P., Diagnostyka ultrasonograficzna małych zwierząt, Triangulum, Wrocław, 2008
  2. Kealy J.K., McAllister H., Diagnostyka radiologiczna i ultrasonograficzna psów i kotów, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007, wydanie I polskie red. Koper S.
  3. Białek E.J., Jakubowski W., Diagnostyka ultrasonograficzna tarczycy, przytarczyc i węzłów chłonnych szyi, Wydawnictwo Medyczne MAKmed, Gdańsk, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Taverne M.A.M., Willemse A.H (red.), Diagnostic ultrasound and animal reproduction, Kluwer Academic Publishers, 1989

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie pacjenta i technika badania.1
T-A-2Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.1
T-A-3Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.1
T-A-4Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u wybranych gatunków zwierząt.1
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obrazowanie stanów fizjologicznych i patologicznych tarczycy na przykładzie wybranych gatunków ssaków.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce.1
T-W-2Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów.1
T-W-3Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu.1
T-W-4Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG.1
T-W-5Wykorzystanie ultrasonografii w rozrodzie zwierząt. Badania per-rectum i przez powłoki brzuszne.2
T-W-6Narządy jamy brzusznej. Obraz prawidłowy i patologiczny na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury fachowej.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2Studiowanie literatury fachowej.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.32
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O11.3_W01Student zna możliwości wykorzystania badania ultrasonograficznego w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania aparatów USG. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii. Zna definicję echogenności i przedstawia echogenność wybranych tkanek i narządów w stanach fizjologicznych i patologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
BT_1A_W18Ma ogólną wiedzę z zakresu technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w biotechnologii.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ultrasonograficzną diagnostyką obrazową zwierząt.
Treści programoweT-W-1Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce.
T-W-2Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów.
T-W-4Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG.
T-W-5Wykorzystanie ultrasonografii w rozrodzie zwierząt. Badania per-rectum i przez powłoki brzuszne.
T-W-6Narządy jamy brzusznej. Obraz prawidłowy i patologiczny na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Pokaz z opisem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna możliwości wykorzystania ultrasonografi w praktyce. Nie zna budowy i zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
3,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna tylko podstawy dotyczące budowy, nie jest jednak w stanie scharakteryzować zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
3,5Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna podstawy dotyczące budowy, w wąskim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Nie wymienia jednak wskazań do badania USG jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
4,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna podstawy dotyczące budowy, w wąskim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia niektóre wskazania do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
4,5Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna budowę ultrasonografów i w szerszym zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia większość wskazań do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
5,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Swobodnie opisuje budowę ultrasonografów i w szerokim zakresie charakteryzuje zasadę działania ultrasonografów. Wymienia wszystkie wskazania do badania USG, jak również wskazuje najczęstsze badania wykorzystujące ultrasonografię.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O11.3_U01Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od gatunku, stanu fizjologicznego i celu badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U08Dobiera i wykorzystuje metody, techniki i urządzenia rutynowo stosowane w laboratoriach badawczych i diagnostycznych; posługuje się nimi przy rozwiązywaniu problemów w zakresie produkcji żywności, ochrony zdrowia zwierząt i ochrony środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opisywania wybranych narządów organizmu na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych.
Treści programoweT-W-5Wykorzystanie ultrasonografii w rozrodzie zwierząt. Badania per-rectum i przez powłoki brzuszne.
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Pokaz z opisem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiedniej techniki badania u żadnego gatunku zwierząt.
3,0Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania tylko u niektórych gatunków zwierząt nie uwzględniając jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
3,5Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większej liczby gatunków zwierząt. Nie uwzględnia jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
4,0Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większej liczby gatunków zwierząt. Nie uwzględnia jednak stanu fizjologicznego zwierząt i celu badań.
4,5Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u większości gatunków zwierząt. Uwzględnia stan fizjologiczny zwierząt i cel badań.
5,0Student prezcyzyjnie potrafi zastosować odpowiednią technikę badania u znacznej liczby gatunków zwierząt. Zawsze pamięta o uwzględnieniu stanu fizjologicznego i celowości przeprowadzanego badania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O11.3_K01Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w dalszym kształceniu w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08Ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ultrasonograficzną diagnostyką obrazową zwierząt.
C-2Umiejętność opisywania wybranych narządów organizmu na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych.
Treści programoweT-A-1Przygotowanie pacjenta i technika badania.
T-A-2Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.
T-A-3Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.
T-A-4Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u wybranych gatunków zwierząt.
T-W-1Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce.
T-W-2Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów.
T-W-3Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu.
T-W-4Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG.
T-W-5Wykorzystanie ultrasonografii w rozrodzie zwierząt. Badania per-rectum i przez powłoki brzuszne.
T-W-6Narządy jamy brzusznej. Obraz prawidłowy i patologiczny na przykładzie wybranych gatunków zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Pokaz z opisem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką, aczkolwiek samodzielną aktywność, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje wysoką aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.