Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka parazytologiczna w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka parazytologiczna w żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zoologii i fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zagrożeniami parazytologicznymi związanymi z produkcją i przechowywaniem surowców i żywności
C-2Zapoznanie studenta z drogami przenoszenia oraz sposobami zapobiegania parazytozom pokarmowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła zarażenia tasiemczycami. Zapobieganie, wykrywanie, zwalczanie.2
T-A-2Metody wykrwania Trichinella sp. w żywności4
T-A-3Toxoplasma gondii (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)2
T-A-4Cryptosporidium sp. (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)2
T-A-5Gardia (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)2
T-A-6Glistnica (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe terminy parazytologiczne. Oddziaływanie pasożytów i żywicieli.2
T-W-2Potencjalny wpływ chorób zwierząt na bezpieczeństwo żywności2
T-W-3Żywność jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi3
T-W-4Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych.2
T-W-5Woda jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi3
T-W-6Włośnica - inwazja pasożytnicza obligatoryjnie rejestrowane w Unii Europejskiej3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo z zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielna praca ze wskazanymi materiałami.20
A-A-3Opanowanie treści cwiczeń audytoryjnych.10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą fachową.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia z użyciem pomocy naukowych (filmy, preparaty mikroskopowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne treści wykladów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_W01
Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania infekcjom pasożytniczym występującym w surowcach i produktach żywnościowych.
BT_2A_W13R2A_W01, R2A_W07C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_U01
Student umie rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia inwazjami pasożytniczymi w środowisku, surowcach i produktach żywnościowych.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_K01
Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych wynikających z wyborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności.
BT_2A_K03R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_W01
Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania infekcjom pasożytniczym występującym w surowcach i produktach żywnościowych.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_U01
Student umie rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia inwazjami pasożytniczymi w środowisku, surowcach i produktach żywnościowych.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.1_K01
Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych wynikających z wyborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 1999
  2. Buczek A., Choroby pasożytnicze, epidemiologia, diagnostyka, objawy, Koliber – Oficyna Wydawnicza Fundacji na Rzecz Zwalczania Kleszczy i Profilaktyki w Chorobach Odkleszczowych, Lublin, 2005
  3. Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kuźna-Grygiel W., Kołodziejczyk L., Przewodnik do ćwiczeń z parazytologii lekarskiej, Wydawnictwo PAM, Szczecin, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła zarażenia tasiemczycami. Zapobieganie, wykrywanie, zwalczanie.2
T-A-2Metody wykrwania Trichinella sp. w żywności4
T-A-3Toxoplasma gondii (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)2
T-A-4Cryptosporidium sp. (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)2
T-A-5Gardia (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)2
T-A-6Glistnica (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe terminy parazytologiczne. Oddziaływanie pasożytów i żywicieli.2
T-W-2Potencjalny wpływ chorób zwierząt na bezpieczeństwo żywności2
T-W-3Żywność jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi3
T-W-4Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych.2
T-W-5Woda jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi3
T-W-6Włośnica - inwazja pasożytnicza obligatoryjnie rejestrowane w Unii Europejskiej3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo z zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielna praca ze wskazanymi materiałami.20
A-A-3Opanowanie treści cwiczeń audytoryjnych.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą fachową.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O6.1_W01Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania infekcjom pasożytniczym występującym w surowcach i produktach żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagrożeniami parazytologicznymi związanymi z produkcją i przechowywaniem surowców i żywności
C-2Zapoznanie studenta z drogami przenoszenia oraz sposobami zapobiegania parazytozom pokarmowym
Treści programoweT-A-1Źródła zarażenia tasiemczycami. Zapobieganie, wykrywanie, zwalczanie.
T-A-2Metody wykrwania Trichinella sp. w żywności
T-A-3Toxoplasma gondii (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)
T-A-4Cryptosporidium sp. (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)
T-A-5Gardia (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)
T-A-6Glistnica (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)
T-W-1Podstawowe terminy parazytologiczne. Oddziaływanie pasożytów i żywicieli.
T-W-2Potencjalny wpływ chorób zwierząt na bezpieczeństwo żywności
T-W-3Żywność jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi
T-W-4Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych.
T-W-5Woda jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi
T-W-6Włośnica - inwazja pasożytnicza obligatoryjnie rejestrowane w Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia z użyciem pomocy naukowych (filmy, preparaty mikroskopowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne treści wykladów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O6.1_U01Student umie rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia inwazjami pasożytniczymi w środowisku, surowcach i produktach żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagrożeniami parazytologicznymi związanymi z produkcją i przechowywaniem surowców i żywności
C-2Zapoznanie studenta z drogami przenoszenia oraz sposobami zapobiegania parazytozom pokarmowym
Treści programoweT-A-1Źródła zarażenia tasiemczycami. Zapobieganie, wykrywanie, zwalczanie.
T-A-2Metody wykrwania Trichinella sp. w żywności
T-A-3Toxoplasma gondii (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)
T-A-4Cryptosporidium sp. (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)
T-A-5Gardia (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)
T-A-6Glistnica (źródła zarazenia, wykrywanie, diagnostyka)
T-W-1Podstawowe terminy parazytologiczne. Oddziaływanie pasożytów i żywicieli.
T-W-2Potencjalny wpływ chorób zwierząt na bezpieczeństwo żywności
T-W-3Żywność jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi
T-W-4Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych.
T-W-5Woda jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi
T-W-6Włośnica - inwazja pasożytnicza obligatoryjnie rejestrowane w Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia z użyciem pomocy naukowych (filmy, preparaty mikroskopowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne treści wykladów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O6.1_K01Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych wynikających z wyborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagrożeniami parazytologicznymi związanymi z produkcją i przechowywaniem surowców i żywności
Treści programoweT-W-2Potencjalny wpływ chorób zwierząt na bezpieczeństwo żywności
T-W-3Żywność jako potencjalne źródło zarażenia człowieka chorobami pasożytniczymi
T-W-4Wpływ przetwarzania i przechowywania surowców i produktów spożywczych na występowanie parazytoz pokarmowych.
T-W-6Włośnica - inwazja pasożytnicza obligatoryjnie rejestrowane w Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem pomocy naukowych (filmy, preparaty mikroskopowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5
4,0
4,5
5,0