Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w produkcji pasz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w produkcji pasz
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 10 1,30,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw żywienia, biotechnologii, mikrobiologii, chemii i biochemii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania produktów biotechnologicznych w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (enzymów paszowych, probiotyków, prebiotyków, drożdży paszowych, glonów, pasz GMO). Studenci zapoznają się z aspektami technologicznymi i zdrowotnymi oraz regulacjami prawnymi stosowania tych pasz w Polsce i Unii Europejskiej. Zapoznają się z biologicznymi metodami utrwalania ( konserwacji) pasz dla zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z metodami oznaczeń laboratoryjnych pozwalających na określenie wartości pokarmowej pasz i i przebiegu procesu fermentacji w kiszonkach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Klasyfikacj pasz i ich rozpoznawanie. Ocena organoleptyczna pasz ze szczególnym zwróceniem uwagi na występowanie szkodników, pleśni.2
T-L-2Ogólne zasady przeprowadzania badań określających wartość pokamową pasz. Analiza wpływu dodatku preparatu enzymatycznego (mieszanina proteazy i celulazy) na strawność składników odżywczych i wartość pokarmową pasz.2
T-L-3Analiza chemiczna składników pokarmowych w drożdżach paszowych i oszacowanie ich wartości pokarmowej.2
T-L-4Analiza składu aminokwasowego i ocena wartości odżywczej białka drożdży.2
T-L-5Oznaczanie pH i kwasów organicznych w kiszonkach i ocena przebiegu procesów fermentacyjnych oraz jakości kiszonki na podstawie uzyskanych wyników analitycznych.2
10
wykłady
T-W-1Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich.1
T-W-2Biotechnologiczne dodatki paszowe - probiotyki, prebiotyki i enzymy (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji.4
T-W-3Drożdże paszowe i glony w żywieniu zwierząt.2
T-W-4Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierzą.2
T-W-5Biotechnologia w konserwacji pasz2
T-W-6Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych2
T-W-7Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-L-2Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia wykładów.14
A-W-3Samodzielne studiowanie iprzygotowanie do zaliczenia wykładów.21
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D9_W01
Student zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
BT_2A_W10, BT_2A_W13R2A_W01, R2A_W05, R2A_W07C-1T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D9_U01
Student odpowiednio dobiera i wykorzystuje produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-1T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D9_K01
Student ma świadomość znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
BT_2A_K02, BT_2A_K08R2A_K04, R2A_K05, R2A_K08InzA2_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D9_W01
Student zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować produktów biotechnologii stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz nie zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,0Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,5Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Bierze udział w dyskusji.
5,0Student bardzo dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz bardzo dobrze zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Aktywnie uczestniczy w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D9_U01
Student odpowiednio dobiera i wykorzystuje produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
2,0Nie potrafi dobrać i wykorzystać produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,0Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej jeden produkt biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,5Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej dwa produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,0Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,5Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt.
5,0Potrafi dobrać i wykorzystać omawiane na zajęciach produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D9_K01
Student ma świadomość znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
3,0Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt, ale nie ma świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
3,5Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz dostateczną świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
4,0Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
4,5Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie.
5,0Student ma bardządobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie.

Literatura podstawowa

  1. Jamroz D., Podkówka W., Chachułowa J., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, tom. 3., PWN, Warszawa, 2001
  2. Zwierzchowski L., Jaszczka K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Nalepszy M., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2002
  4. Kotarbińska M., Grela E., Dodatki paszowe w żywieniu świń, IFiŻZ, Warszawa, 1995
  5. Smulikowska S., Dodatki w żywieniu drobiu, IFiŻZ PAN, Jabłonna, 1996
  6. Grela E., Dodatki w żywieniu bydła, PPH „VIT-RA”, 2001
  7. Tuszyńskiego T., Tarko T., Procesy fermentacyjne – przewodnik do ćwiczeń, Uniwersytet Rolniczy, Kraków, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Klasyfikacj pasz i ich rozpoznawanie. Ocena organoleptyczna pasz ze szczególnym zwróceniem uwagi na występowanie szkodników, pleśni.2
T-L-2Ogólne zasady przeprowadzania badań określających wartość pokamową pasz. Analiza wpływu dodatku preparatu enzymatycznego (mieszanina proteazy i celulazy) na strawność składników odżywczych i wartość pokarmową pasz.2
T-L-3Analiza chemiczna składników pokarmowych w drożdżach paszowych i oszacowanie ich wartości pokarmowej.2
T-L-4Analiza składu aminokwasowego i ocena wartości odżywczej białka drożdży.2
T-L-5Oznaczanie pH i kwasów organicznych w kiszonkach i ocena przebiegu procesów fermentacyjnych oraz jakości kiszonki na podstawie uzyskanych wyników analitycznych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich.1
T-W-2Biotechnologiczne dodatki paszowe - probiotyki, prebiotyki i enzymy (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji.4
T-W-3Drożdże paszowe i glony w żywieniu zwierząt.2
T-W-4Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierzą.2
T-W-5Biotechnologia w konserwacji pasz2
T-W-6Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych2
T-W-7Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-L-2Samodzielne studiowanie teorii i metodyczne przygotowanie do wykonywania analiz.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie i przygotowanie do zaliczenia wykładów.14
A-W-3Samodzielne studiowanie iprzygotowanie do zaliczenia wykładów.21
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D9_W01Student zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
BT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania produktów biotechnologicznych w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (enzymów paszowych, probiotyków, prebiotyków, drożdży paszowych, glonów, pasz GMO). Studenci zapoznają się z aspektami technologicznymi i zdrowotnymi oraz regulacjami prawnymi stosowania tych pasz w Polsce i Unii Europejskiej. Zapoznają się z biologicznymi metodami utrwalania ( konserwacji) pasz dla zwierząt.
Treści programoweT-W-7Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn
T-W-4Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierzą.
T-W-2Biotechnologiczne dodatki paszowe - probiotyki, prebiotyki i enzymy (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji.
T-W-3Drożdże paszowe i glony w żywieniu zwierząt.
T-W-5Biotechnologia w konserwacji pasz
T-W-6Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych
T-W-1Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować produktów biotechnologii stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz nie zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,5Student w stopniu ponad dostatecznym zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna umiarkowane możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,0Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,5Student dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz zna na dobrym poziomie możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Bierze udział w dyskusji.
5,0Student bardzo dobrze zna i charakteryzuje produkty biotechnologii stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz bardzo dobrze zna możliwości ich wykorzystania uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Aktywnie uczestniczy w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D9_U01Student odpowiednio dobiera i wykorzystuje produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania produktów biotechnologicznych w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (enzymów paszowych, probiotyków, prebiotyków, drożdży paszowych, glonów, pasz GMO). Studenci zapoznają się z aspektami technologicznymi i zdrowotnymi oraz regulacjami prawnymi stosowania tych pasz w Polsce i Unii Europejskiej. Zapoznają się z biologicznymi metodami utrwalania ( konserwacji) pasz dla zwierząt.
Treści programoweT-W-7Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn
T-W-4Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierzą.
T-W-2Biotechnologiczne dodatki paszowe - probiotyki, prebiotyki i enzymy (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji.
T-W-3Drożdże paszowe i glony w żywieniu zwierząt.
T-W-5Biotechnologia w konserwacji pasz
T-W-6Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych
T-W-1Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dobrać i wykorzystać produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,0Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej jeden produkt biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
3,5Potrafi dobrać i wykorzystać conajmniej dwa produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,0Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania.
4,5Potrafi dobrać i wykorzystać większość omawianych produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt.
5,0Potrafi dobrać i wykorzystać omawiane na zajęciach produkty biotechnologii w żywieniu zwierząt gospodarskich, uwzględniając aspekt technologiczny, ekonomiczny i zdrowotny oraz regulacje prawne ich stosowania. Potrafi określić korzyści ze stosowania tych dodatków w żywieniu zwierząt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D9_K01Student ma świadomość znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K08ma świadomość współodpowiedzialności za bezpieczeństwo w pracy własnej oraz innych; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania produktów biotechnologicznych w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich (enzymów paszowych, probiotyków, prebiotyków, drożdży paszowych, glonów, pasz GMO). Studenci zapoznają się z aspektami technologicznymi i zdrowotnymi oraz regulacjami prawnymi stosowania tych pasz w Polsce i Unii Europejskiej. Zapoznają się z biologicznymi metodami utrwalania ( konserwacji) pasz dla zwierząt.
Treści programoweT-L-1Klasyfikacj pasz i ich rozpoznawanie. Ocena organoleptyczna pasz ze szczególnym zwróceniem uwagi na występowanie szkodników, pleśni.
T-L-2Ogólne zasady przeprowadzania badań określających wartość pokamową pasz. Analiza wpływu dodatku preparatu enzymatycznego (mieszanina proteazy i celulazy) na strawność składników odżywczych i wartość pokarmową pasz.
T-W-7Skażenia pasz mikotoksynami oraz zapobieganie tworzeniu się tych toksyn
T-W-4Biotechnologie otrzymywania bioaktywnych dodatków (witamin i mikroelementów) do pasz i ich wpływ na wartość pokarmową paszy i efektywność produkcyjną zwierzą.
T-W-2Biotechnologiczne dodatki paszowe - probiotyki, prebiotyki i enzymy (charakterystyka, celowość ich stosowania i wpływ na zdrowie zwierząt i efektywność produkcji.
T-W-3Drożdże paszowe i glony w żywieniu zwierząt.
T-W-5Biotechnologia w konserwacji pasz
T-W-6Biotechnologia w produkcji pasz roślinnych
T-W-1Przepisy prawa paszowego w zakresie stosowania genetycznie zmodyfikowanych pasz i biologicznych dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt gospodarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
3,0Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt, ale nie ma świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
3,5Student ma dostateczną świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz dostateczną świadomości ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
4,0Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt.
4,5Student ma dobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie.
5,0Student ma bardządobrą świadomości znaczenia i zastosowania produktów biotechnologii w żywieniu zwierząt oraz ich wpływu na efekty produkcyjne i zdrowotne zwierząt. Wyraża opinię w danym temacie.