Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Techniki laboratoryjne w mikrobiologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki laboratoryjne w mikrobiologii
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,42egzamin
laboratoriaL3 20 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii, immunologii, wirusologii, genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest przekazanie studentom specjalistycznej wiedzy z zakresu klasycznych i nowoczesnych technik labaoratoryjnych stosowanych w mikrobiologii.
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami wykonywania badań z użyciem klasycznych testów fenotypowych, jak również nowoczesnych testów immunologicznych i molekularnych; weryfikowania uzyskiwanych wyników (walidacja testów); opracowywania (projektowania) nowych i optymalizowania istniejących procedur diagnostycznych, wykorzystujących wybrane techniki laboratoryjne, w celu szybszej oraz bardziej wiarygodnej identyfikacji i analizy zjadliwości czynników zakaźnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Techniki laboratoryjne w chorobach zakaźnych. Postulaty GLP (ang. Good Laboratory Practice) w praktyce laboratoryjnej.2
T-A-2Pobieranie i transport prób materiałów do badań. Techniki fenotypowe w badaniach mikrobiologicznych.2
T-A-3Identyfikacja i analiza wybranych patogenów bakteryjnych – przykładowe procedury.2
T-A-4Przygotowanie i optymalizacja diagnostyki molekularnej, z użyciem technik in silico. Opracowywanie procedur diagnostycznych w oparciu o analizę in silico sekwencji nukleotydowych wybranych mikroorganizmów chorobotwórczych.2
T-A-5Filogenetyka molekularna i jej zastosowanie w badaniach mikrobiologicznych.2
10
laboratoria
T-L-1Metody izolacji drobnoustrojów z różnych środowisk naturalnych (woda, gleba, powietrze) i określanie ich liczebności. Izolowanie czystych kultur.8
T-L-2Analiza mikrobiologiczna wody do celów sanitarnych. Oznaczanie bakterii grupy coli – miano coli.2
T-L-3Prowadzenie hodowli bakteryjnych na różnych podłożach.3
T-L-4Prowadzenie obserwacji mikroskopowych: przygotowywanie preparatów barwionych metodami prostymi i złożonymi, obserwacje przyżyciowe.3
T-L-5Hodowla drobnoustrojów w warunkach tlenowych i beztlenowych.2
T-L-6Metody genetyczne w identyfikacji drobnoustrojów.2
20
wykłady
T-W-1Techniki molekularne w wykrywaniu patogenów bakteryjnych występujących w żywności – aspekty praktyczne.3
T-W-2Techniki immunologiczne w badaniach odporności przeciwzakaźnej.2
T-W-3Ilościowe testy immunologiczne: immunofluorescencja (IFA), odczyny radioimmunologiczne (RIA), odczyny immunoenzymatyczne (EIA, ELISA).2
T-W-4Metody szybkiego immunofenotypowania krążących komórek (antygenów) – immunocytometria.2
T-W-5Przeciwciała monoklonalne i ich zastosowanie.2
T-W-6Identyfikacja drobnoustrojów w oparciu o analizę genomu.2
T-W-7Techniki „blotting”. Wykrywanie czynników niekonwencjonalnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-A-3Konsultacje.5
A-A-4Przygotowanie się do "wejściówek".5
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.1
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do "wejściówek".5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.6
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis technik laboratoryjnych stosowanych w mikrobiologii z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (identyfikacja i analiza określonych drobnoustrojów z użyciem wybranych technik laboratoryjnych; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy wyników wykonywanych testów.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C21,_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje zarówno klasyczne, jak i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii.
BL_2A_W03, BL_2A_W05, BL_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C21,_U01
W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera, wykorzystuje i optymalizuje zarówno klasyczne testy fenotypowe, jak i nowoczesne testy immunologiczne oraz molekularne, a także weryfikuje uzyskane wyniki.
BL_2A_U06C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C21,_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych.
BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K05C-1, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C21,_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje zarówno klasyczne, jak i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić klasycznych i nowoczesnych technik laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu klasycznych i nowoczesnych technik laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia klasyczne i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia klasyczne i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia klasyczne i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat klasycznych i nowoczesnych technik laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C21,_U01
W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera, wykorzystuje i optymalizuje zarówno klasyczne testy fenotypowe, jak i nowoczesne testy immunologiczne oraz molekularne, a także weryfikuje uzyskane wyniki.
2,0Student nie potrafi odpowiednio dobrać i wykorzystać klasycznych oraz nowoczesnych technik laboratoryjnych.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób odpowiednio dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne.
3,5Student potrafi na średnim poziomie odpowiednio dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie odpowiednio dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne.
4,5Student potrafi dobrze dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne.
5,0Student potrafi bardzo dobrze dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C21,_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych.
2,0Student nie jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz nie wykazuje kreatywności w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych.
3,0Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych.

Literatura podstawowa

  1. Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
  2. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  3. Krawczyk B., Kur J., Diagnostyka molekularna w mikrobiologii, Wydaw. PG, Gdańsk, 2008
  4. Prastowska-Kątnik I. (red.), Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  5. Tomaszewski J.J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
  6. Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Lublin, 2003
  2. Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A.J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
  3. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 2006
  4. Jędrychowski W., Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym, Wydaw. UJ, Kraków, 2010
  5. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000
  6. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Techniki laboratoryjne w chorobach zakaźnych. Postulaty GLP (ang. Good Laboratory Practice) w praktyce laboratoryjnej.2
T-A-2Pobieranie i transport prób materiałów do badań. Techniki fenotypowe w badaniach mikrobiologicznych.2
T-A-3Identyfikacja i analiza wybranych patogenów bakteryjnych – przykładowe procedury.2
T-A-4Przygotowanie i optymalizacja diagnostyki molekularnej, z użyciem technik in silico. Opracowywanie procedur diagnostycznych w oparciu o analizę in silico sekwencji nukleotydowych wybranych mikroorganizmów chorobotwórczych.2
T-A-5Filogenetyka molekularna i jej zastosowanie w badaniach mikrobiologicznych.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody izolacji drobnoustrojów z różnych środowisk naturalnych (woda, gleba, powietrze) i określanie ich liczebności. Izolowanie czystych kultur.8
T-L-2Analiza mikrobiologiczna wody do celów sanitarnych. Oznaczanie bakterii grupy coli – miano coli.2
T-L-3Prowadzenie hodowli bakteryjnych na różnych podłożach.3
T-L-4Prowadzenie obserwacji mikroskopowych: przygotowywanie preparatów barwionych metodami prostymi i złożonymi, obserwacje przyżyciowe.3
T-L-5Hodowla drobnoustrojów w warunkach tlenowych i beztlenowych.2
T-L-6Metody genetyczne w identyfikacji drobnoustrojów.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Techniki molekularne w wykrywaniu patogenów bakteryjnych występujących w żywności – aspekty praktyczne.3
T-W-2Techniki immunologiczne w badaniach odporności przeciwzakaźnej.2
T-W-3Ilościowe testy immunologiczne: immunofluorescencja (IFA), odczyny radioimmunologiczne (RIA), odczyny immunoenzymatyczne (EIA, ELISA).2
T-W-4Metody szybkiego immunofenotypowania krążących komórek (antygenów) – immunocytometria.2
T-W-5Przeciwciała monoklonalne i ich zastosowanie.2
T-W-6Identyfikacja drobnoustrojów w oparciu o analizę genomu.2
T-W-7Techniki „blotting”. Wykrywanie czynników niekonwencjonalnych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-A-3Konsultacje.5
A-A-4Przygotowanie się do "wejściówek".5
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do "wejściówek".5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.6
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C21,_W01W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje zarówno klasyczne, jak i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
BL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest przekazanie studentom specjalistycznej wiedzy z zakresu klasycznych i nowoczesnych technik labaoratoryjnych stosowanych w mikrobiologii.
Treści programoweT-W-1Techniki molekularne w wykrywaniu patogenów bakteryjnych występujących w żywności – aspekty praktyczne.
T-W-2Techniki immunologiczne w badaniach odporności przeciwzakaźnej.
T-W-3Ilościowe testy immunologiczne: immunofluorescencja (IFA), odczyny radioimmunologiczne (RIA), odczyny immunoenzymatyczne (EIA, ELISA).
T-W-4Metody szybkiego immunofenotypowania krążących komórek (antygenów) – immunocytometria.
T-W-5Przeciwciała monoklonalne i ich zastosowanie.
T-W-6Identyfikacja drobnoustrojów w oparciu o analizę genomu.
T-W-7Techniki „blotting”. Wykrywanie czynników niekonwencjonalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis technik laboratoryjnych stosowanych w mikrobiologii z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych i prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić klasycznych i nowoczesnych technik laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu klasycznych i nowoczesnych technik laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia klasyczne i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia klasyczne i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia klasyczne i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat klasycznych i nowoczesnych technik laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C21,_U01W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera, wykorzystuje i optymalizuje zarówno klasyczne testy fenotypowe, jak i nowoczesne testy immunologiczne oraz molekularne, a także weryfikuje uzyskane wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami wykonywania badań z użyciem klasycznych testów fenotypowych, jak również nowoczesnych testów immunologicznych i molekularnych; weryfikowania uzyskiwanych wyników (walidacja testów); opracowywania (projektowania) nowych i optymalizowania istniejących procedur diagnostycznych, wykorzystujących wybrane techniki laboratoryjne, w celu szybszej oraz bardziej wiarygodnej identyfikacji i analizy zjadliwości czynników zakaźnych.
Treści programoweT-A-2Pobieranie i transport prób materiałów do badań. Techniki fenotypowe w badaniach mikrobiologicznych.
T-A-3Identyfikacja i analiza wybranych patogenów bakteryjnych – przykładowe procedury.
T-A-4Przygotowanie i optymalizacja diagnostyki molekularnej, z użyciem technik in silico. Opracowywanie procedur diagnostycznych w oparciu o analizę in silico sekwencji nukleotydowych wybranych mikroorganizmów chorobotwórczych.
T-A-5Filogenetyka molekularna i jej zastosowanie w badaniach mikrobiologicznych.
T-L-1Metody izolacji drobnoustrojów z różnych środowisk naturalnych (woda, gleba, powietrze) i określanie ich liczebności. Izolowanie czystych kultur.
T-L-2Analiza mikrobiologiczna wody do celów sanitarnych. Oznaczanie bakterii grupy coli – miano coli.
T-L-3Prowadzenie hodowli bakteryjnych na różnych podłożach.
T-L-4Prowadzenie obserwacji mikroskopowych: przygotowywanie preparatów barwionych metodami prostymi i złożonymi, obserwacje przyżyciowe.
T-L-5Hodowla drobnoustrojów w warunkach tlenowych i beztlenowych.
T-L-6Metody genetyczne w identyfikacji drobnoustrojów.
Metody nauczaniaM-2Opis technik laboratoryjnych stosowanych w mikrobiologii z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (identyfikacja i analiza określonych drobnoustrojów z użyciem wybranych technik laboratoryjnych; praca indywidualna i w grupach).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy wyników wykonywanych testów.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odpowiednio dobrać i wykorzystać klasycznych oraz nowoczesnych technik laboratoryjnych.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób odpowiednio dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne.
3,5Student potrafi na średnim poziomie odpowiednio dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie odpowiednio dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne.
4,5Student potrafi dobrze dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne.
5,0Student potrafi bardzo dobrze dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C21,_K01W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest przekazanie studentom specjalistycznej wiedzy z zakresu klasycznych i nowoczesnych technik labaoratoryjnych stosowanych w mikrobiologii.
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami wykonywania badań z użyciem klasycznych testów fenotypowych, jak również nowoczesnych testów immunologicznych i molekularnych; weryfikowania uzyskiwanych wyników (walidacja testów); opracowywania (projektowania) nowych i optymalizowania istniejących procedur diagnostycznych, wykorzystujących wybrane techniki laboratoryjne, w celu szybszej oraz bardziej wiarygodnej identyfikacji i analizy zjadliwości czynników zakaźnych.
Treści programoweT-A-1Techniki laboratoryjne w chorobach zakaźnych. Postulaty GLP (ang. Good Laboratory Practice) w praktyce laboratoryjnej.
T-A-4Przygotowanie i optymalizacja diagnostyki molekularnej, z użyciem technik in silico. Opracowywanie procedur diagnostycznych w oparciu o analizę in silico sekwencji nukleotydowych wybranych mikroorganizmów chorobotwórczych.
T-A-5Filogenetyka molekularna i jej zastosowanie w badaniach mikrobiologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis technik laboratoryjnych stosowanych w mikrobiologii z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych i prezentacji multimedialnej.
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy wyników wykonywanych testów.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz nie wykazuje kreatywności w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych.
3,0Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych.