Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Filogenetyka molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Filogenetyka molekularna
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki, genetyki molekularnej, biologii komórki i ewolucjonizmu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania w analizach.
C-2Przedstawienie filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
C-3Przedstawienie możliwości wykorzystywania filogenezy molekularnej w różnych dziedzinach nauki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kladystyka a fenetyka.2
T-A-2Czynniki wpływające na ewolucję sekwencji nukleotydowych i ewolucję białek.2
T-A-3Metody i etapy konstrukcji drzew filogenetycznych.4
T-A-4Wiarygodność drzew i drzewa uzgodnione.2
T-A-5Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.2
T-A-6Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyłości.3
15
wykłady
T-W-1Podstawy filogenetyki molekularnej2
T-W-2Drzewa filogenetyczne2
T-W-3Hipoteza „zegara molekularnego”.2
T-W-4Filogeneza a systematyka2
T-W-5Kryterium parsymonii2
T-W-6Metody związane z największą wiarygodnością.2
T-W-7Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie materiałów ćwiczeniowych5
A-A-3Studiowanie zalecanej literatury.10
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych.8
A-A-6Zaliczenie treści ćwiczeniowych.3
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałów wykładowych i zalecanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych.10
A-W-4Zaliczenie treści wykładowych.4
A-W-5Konsultacje6
A-W-6Omówienie wyników zaliczenia2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prelekcja
M-3Opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczająca
S-2Ocena formująca: ocena prezentacjai/referatu z danego zakresu materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O4.1_W01
zna teorię konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej
BL_2A_W05, BL_2A_W12C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1M-1S-1
BL_2A_BLM-S-O4.1_W02
ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
BL_2A_W12C-3T-A-5, T-A-6, T-W-7M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O4.1_U01
umie skonstruować drzewo filogenetyczne wybranego gatunku
BL_2A_U07C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-3M-3S-1
BL_2A_BLM-S-O4.1_U02
analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
BL_2A_U09C-2, C-3T-A-6, T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O4.1_K01
dostrzega i analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
BL_2A_K01C-2, C-3T-A-6, T-W-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O4.1_W01
zna teorię konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej
2,0Student ma podstawową z licznymi uchybieniami wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz nie ma wiedzy na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
3,0Student ma podstawową z drobnymi uchybieniami wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma podstawową z licznymi brakami wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma podstawową z licznymi brakami wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma ogólną wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
4,5Student ma doskonałą wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma dobrą wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
5,0Student ma ugruntowaną i najnowszą wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma doskonałą wiedzę na temat odnieisienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
BL_2A_BLM-S-O4.1_W02
ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
3,0Student posiada wiedzę podstawową z licznymi uchybieniami z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
3,5Student posiada wiedzę podstawową z drobnymi uchybieniami z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę podstawową z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę podstawową oraz wiedzę najnowszą z drobnymi uchybieniami z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę podstawową i najnowszą z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O4.1_U01
umie skonstruować drzewo filogenetyczne wybranego gatunku
2,0Student nie umie skonstruować drzewa filogenetycznego dla wybranego gatunku
3,0Student konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku
3,5Student poprawnie konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku
4,0Student dobrze z niewielkimi błędami konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku
4,5Student dobrze i świadomie konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku
5,0Student doskonale i świadomie konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku
BL_2A_BLM-S-O4.1_U02
analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
2,0Student nie umie przeanalizować roli filogenetyki molekularnej w róznych dziedzianch życia
3,0Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia
3,5Student prawidłowo analizuje i słabo omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia
4,0Student dobrze analizuje i poprawnie omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia
4,5Student biegle analizuje i dobrze omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia
5,0Student doskonale analizuje i biegle omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O4.1_K01
dostrzega i analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
2,0Student nie dostrzga i nie analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
3,0Student dostrzega i słabo analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
3,5Student dość dobrze zauważa i słabo analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
4,0Student dobrze zauważa i dobrze analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
4,5Student dobrze zauważa i biegle analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
5,0Student doskonale zauważa i biegle analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki

Literatura podstawowa

  1. Hall B., Łatwe drzewa filogenetyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i ewolucja molekularna, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Krzanowska H., Łomnicki A., Zarys mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kladystyka a fenetyka.2
T-A-2Czynniki wpływające na ewolucję sekwencji nukleotydowych i ewolucję białek.2
T-A-3Metody i etapy konstrukcji drzew filogenetycznych.4
T-A-4Wiarygodność drzew i drzewa uzgodnione.2
T-A-5Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.2
T-A-6Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyłości.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy filogenetyki molekularnej2
T-W-2Drzewa filogenetyczne2
T-W-3Hipoteza „zegara molekularnego”.2
T-W-4Filogeneza a systematyka2
T-W-5Kryterium parsymonii2
T-W-6Metody związane z największą wiarygodnością.2
T-W-7Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie materiałów ćwiczeniowych5
A-A-3Studiowanie zalecanej literatury.10
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych.8
A-A-6Zaliczenie treści ćwiczeniowych.3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałów wykładowych i zalecanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych.10
A-W-4Zaliczenie treści wykładowych.4
A-W-5Konsultacje6
A-W-6Omówienie wyników zaliczenia2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O4.1_W01zna teorię konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej i systematyki klasycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
BL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania w analizach.
Treści programoweT-A-1Kladystyka a fenetyka.
T-A-2Czynniki wpływające na ewolucję sekwencji nukleotydowych i ewolucję białek.
T-A-3Metody i etapy konstrukcji drzew filogenetycznych.
T-A-4Wiarygodność drzew i drzewa uzgodnione.
T-W-2Drzewa filogenetyczne
T-W-3Hipoteza „zegara molekularnego”.
T-W-4Filogeneza a systematyka
T-W-6Metody związane z największą wiarygodnością.
T-W-5Kryterium parsymonii
T-W-1Podstawy filogenetyki molekularnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczająca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma podstawową z licznymi uchybieniami wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz nie ma wiedzy na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
3,0Student ma podstawową z drobnymi uchybieniami wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma podstawową z licznymi brakami wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma podstawową z licznymi brakami wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma ogólną wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
4,5Student ma doskonałą wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma dobrą wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
5,0Student ma ugruntowaną i najnowszą wiedzę z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma doskonałą wiedzę na temat odnieisienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O4.1_W02ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
Cel przedmiotuC-3Przedstawienie możliwości wykorzystywania filogenezy molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
Treści programoweT-A-5Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.
T-A-6Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyłości.
T-W-7Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna.
Metody nauczaniaM-2Prelekcja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacjai/referatu z danego zakresu materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
3,0Student posiada wiedzę podstawową z licznymi uchybieniami z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
3,5Student posiada wiedzę podstawową z drobnymi uchybieniami z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę podstawową z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę podstawową oraz wiedzę najnowszą z drobnymi uchybieniami z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę podstawową i najnowszą z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O4.1_U01umie skonstruować drzewo filogenetyczne wybranego gatunku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U07ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych;
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania w analizach.
Treści programoweT-A-3Metody i etapy konstrukcji drzew filogenetycznych.
T-A-4Wiarygodność drzew i drzewa uzgodnione.
T-A-5Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych.
T-W-2Drzewa filogenetyczne
T-W-3Hipoteza „zegara molekularnego”.
Metody nauczaniaM-3Opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczająca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie skonstruować drzewa filogenetycznego dla wybranego gatunku
3,0Student konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku
3,5Student poprawnie konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku
4,0Student dobrze z niewielkimi błędami konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku
4,5Student dobrze i świadomie konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku
5,0Student doskonale i świadomie konstruuje drzewo filogenetyczne dla wybranego gatunku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O4.1_U02analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
C-3Przedstawienie możliwości wykorzystywania filogenezy molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
Treści programoweT-A-6Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyłości.
T-W-7Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacjai/referatu z danego zakresu materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przeanalizować roli filogenetyki molekularnej w róznych dziedzianch życia
3,0Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia
3,5Student prawidłowo analizuje i słabo omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia
4,0Student dobrze analizuje i poprawnie omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia
4,5Student biegle analizuje i dobrze omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia
5,0Student doskonale analizuje i biegle omawia rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach życia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O4.1_K01dostrzega i analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie filogenezy molekularnej jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
C-3Przedstawienie możliwości wykorzystywania filogenezy molekularnej w różnych dziedzinach nauki.
Treści programoweT-A-6Zastosowanie analizy filogenetycznej i perspektywy wykorzystania w przyłości.
T-W-7Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologia molekularna.
Metody nauczaniaM-2Prelekcja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacjai/referatu z danego zakresu materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzga i nie analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
3,0Student dostrzega i słabo analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
3,5Student dość dobrze zauważa i słabo analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
4,0Student dobrze zauważa i dobrze analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
4,5Student dobrze zauważa i biegle analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
5,0Student doskonale zauważa i biegle analizuje powiązania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki