Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka mikrobiologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka mikrobiologiczna
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu mikrobiologii oraz immunologii
W-2Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.2
T-L-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.2
T-L-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.2
T-L-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.2
T-L-5Identyfikacja bakterii.4
T-L-6Interpretacja wyników testów lekowrażliwości uzyskanych metodą in vitro.3
15
wykłady
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.2
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.2
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.2
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.2
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.2
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.2
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie podanej literatury7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych).
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.1_W01
Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
BL_2A_W03, BL_2A_W19C-2, C-3T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3
BL_2A_BLM-S-O3.1_W02
Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
BL_2A_W08C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.1_U01
Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
BL_2A_U06C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BL_2A_BLM-S-O3.1_U02
Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego.
BL_2A_U15C-1, C-3T-L-4, T-L-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.1_K01
student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
BL_2A_K02C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.1_W01
Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BL_2A_BLM-S-O3.1_W02
Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,5Student objaśnia podstawowe techniki stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym w stopniu zadowalającym.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,5Student wyczerpująco objaśnia techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.1_U01
Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
2,0Student nie potrafi wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
BL_2A_BLM-S-O3.1_U02
Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego.
2,0Student nie potrafi interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób interpretować wyniki badania mikrobiologicznego.
3,5Student potrafi na średnim poziomie interpretować wyniki badania mikrobiologicznego.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie interpretować wyniki badania mikrobiologicznego.
4,5Student potrafi dobrze interpretować wyniki badania mikrobiologicznego.
5,0Student potrafi bardzo dobrze interpretować wyniki badania mikrobiologicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.1_K01
student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
2,0Student nie jest świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,0Student jest świadomy na poziomie podstawowym ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest w pełni świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.

Literatura podstawowa

  1. Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
  2. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  3. Krawczyk B., Kur J., Diagnostyka molekularna w mikrobiologii, Wydaw. PG, Gdańsk, 2008
  4. ESzewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Tomaszewski J.J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
  2. Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.2
T-L-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.2
T-L-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.2
T-L-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.2
T-L-5Identyfikacja bakterii.4
T-L-6Interpretacja wyników testów lekowrażliwości uzyskanych metodą in vitro.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.2
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.2
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.2
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.2
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.2
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.2
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie podanej literatury7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.1_W01Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W19zna i definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
Treści programoweT-L-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych).
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.1_W02Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
Treści programoweT-L-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-L-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
T-L-5Identyfikacja bakterii.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
3,5Student objaśnia podstawowe techniki stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym w stopniu zadowalającym.
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
4,5Student wyczerpująco objaśnia techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.1_U01Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-2Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
Treści programoweT-L-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-L-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych).
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.1_U02Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
Treści programoweT-L-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
T-L-5Identyfikacja bakterii.
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych).
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wyników badania mikrobiologicznego.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób interpretować wyniki badania mikrobiologicznego.
3,5Student potrafi na średnim poziomie interpretować wyniki badania mikrobiologicznego.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie interpretować wyniki badania mikrobiologicznego.
4,5Student potrafi dobrze interpretować wyniki badania mikrobiologicznego.
5,0Student potrafi bardzo dobrze interpretować wyniki badania mikrobiologicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.1_K01student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej.
C-3Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
Treści programoweT-L-1Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym.
T-L-2Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów.
T-L-4Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego.
T-L-5Identyfikacja bakterii.
T-L-3Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących.
T-W-7Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii.
T-W-1Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego.
T-W-2Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń.
T-W-3Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych.
T-W-4Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym.
T-W-5Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie.
T-W-6Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych).
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,0Student jest świadomy na poziomie podstawowym ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest w pełni świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej.