Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Praktyka specjalizacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka specjalizacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR2 4 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu nauk przyrodniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy zawodowej w jednostkach działających w obszarze nauk biologicznych i pokrewnych (np. laboratoriach badawczych, diagnostycznych, przemysłowych, instytucjach naukowych, jednostkach administracji publicznej).
C-2Zapoznanie studenta z podstawami funkcjonowania i zasadami organizacji pracy w jednostce przyjmującej studenta na praktykę.
C-3Zapoznanie studenta ze specyfiką pracy na różnych stanowiskach.
C-4Poznanie własnych możliwości na rynku pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.150
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody dydaktyczne zależne są od profilu jednostki przyjmującej studenta na praktykę np: wykład informacyjny, demonstracja, obserwacja, praca laboratoryjna, praca terenowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Opis zadań wykonywanych podczas praktyk zawarty w dzienniczku praktyk.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C19_W01
Student posiada wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania określonych czynności zawodowych.
BL_2A_W11, BL_2A_W06, BL_2A_W16, BL_2A_W04, BL_2A_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-PR-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C19_U01
Student wykorzystuje metody, techniki i narzędzia stosowane w miejscu odbywania praktyki oraz analizuje dane uzyskane w trakcie realizacji powierzonego zadania i formułuje wnioski.
BL_2A_U09, BL_2A_U01, BL_2A_U10, BL_2A_U16, BL_2A_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-PR-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_C19_K01
Student rozumie potrzebę aktywnego poszerzania swojej wiedzy i umiętności zawodowych.
BL_2A_K03, BL_2A_K02C-1, C-2T-PR-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C19_W01
Student posiada wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania określonych czynności zawodowych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania określonych czynności zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C19_U01
Student wykorzystuje metody, techniki i narzędzia stosowane w miejscu odbywania praktyki oraz analizuje dane uzyskane w trakcie realizacji powierzonego zadania i formułuje wnioski.
2,0
3,0Student słabo posługuje się technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi w pracy laboratoryjnej/terenowej. Z pomocą opiekuna analizuje dane uzyskane w trakcie realizacji powierzonego zadania i formułuje wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_C19_K01
Student rozumie potrzebę aktywnego poszerzania swojej wiedzy i umiętności zawodowych.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie rozumie potrzebę aktywnego poszerzania swojej wiedzy i umiętności zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.,W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Urban i Partner, Wrocław, 2002, Wyd II
  2. Charles J. Krebs, Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.4
4

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.150
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C19_W01Student posiada wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania określonych czynności zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
BL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W16ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat chemii biologicznej i fizjologicznej organizmów żywych
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy zawodowej w jednostkach działających w obszarze nauk biologicznych i pokrewnych (np. laboratoriach badawczych, diagnostycznych, przemysłowych, instytucjach naukowych, jednostkach administracji publicznej).
C-2Zapoznanie studenta z podstawami funkcjonowania i zasadami organizacji pracy w jednostce przyjmującej studenta na praktykę.
C-3Zapoznanie studenta ze specyfiką pracy na różnych stanowiskach.
C-4Poznanie własnych możliwości na rynku pracy.
Treści programoweT-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.
Metody nauczaniaM-1Metody dydaktyczne zależne są od profilu jednostki przyjmującej studenta na praktykę np: wykład informacyjny, demonstracja, obserwacja, praca laboratoryjna, praca terenowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Opis zadań wykonywanych podczas praktyk zawarty w dzienniczku praktyk.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do prawidłowego wykonywania określonych czynności zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C19_U01Student wykorzystuje metody, techniki i narzędzia stosowane w miejscu odbywania praktyki oraz analizuje dane uzyskane w trakcie realizacji powierzonego zadania i formułuje wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U09potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi, rozumie budowę i funkcje genomu organizmów eukariotycznych oraz procesy dziedziczenia, wykorzystuje metody biologii molekularnej;
BL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy zawodowej w jednostkach działających w obszarze nauk biologicznych i pokrewnych (np. laboratoriach badawczych, diagnostycznych, przemysłowych, instytucjach naukowych, jednostkach administracji publicznej).
C-2Zapoznanie studenta z podstawami funkcjonowania i zasadami organizacji pracy w jednostce przyjmującej studenta na praktykę.
C-3Zapoznanie studenta ze specyfiką pracy na różnych stanowiskach.
C-4Poznanie własnych możliwości na rynku pracy.
Treści programoweT-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.
Metody nauczaniaM-1Metody dydaktyczne zależne są od profilu jednostki przyjmującej studenta na praktykę np: wykład informacyjny, demonstracja, obserwacja, praca laboratoryjna, praca terenowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Opis zadań wykonywanych podczas praktyk zawarty w dzienniczku praktyk.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo posługuje się technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi w pracy laboratoryjnej/terenowej. Z pomocą opiekuna analizuje dane uzyskane w trakcie realizacji powierzonego zadania i formułuje wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_C19_K01Student rozumie potrzebę aktywnego poszerzania swojej wiedzy i umiętności zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy zawodowej w jednostkach działających w obszarze nauk biologicznych i pokrewnych (np. laboratoriach badawczych, diagnostycznych, przemysłowych, instytucjach naukowych, jednostkach administracji publicznej).
C-2Zapoznanie studenta z podstawami funkcjonowania i zasadami organizacji pracy w jednostce przyjmującej studenta na praktykę.
Treści programoweT-PR-11. Poznanie zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących jednostki będącej miejscem praktyk (cele i zadania jednostki, struktura i organizacja jednostki, przepisy obowiązujące w jednostce, w tym przepisy BHP i p.poż. itp.). 2. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi niezbędnych do realizacji zadań wykonywanych w jednostce będącej miejscem praktyk. 3. Poznanie sposobu przygotowania i prowadzenia dokumentacji w jednostce będącej miejscem praktyki.
Metody nauczaniaM-1Metody dydaktyczne zależne są od profilu jednostki przyjmującej studenta na praktykę np: wykład informacyjny, demonstracja, obserwacja, praca laboratoryjna, praca terenowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Opis zadań wykonywanych podczas praktyk zawarty w dzienniczku praktyk.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie rozumie potrzebę aktywnego poszerzania swojej wiedzy i umiętności zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0