Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Zoologia kręgowców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia kręgowców
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 25 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 25 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zoologii na poziomie szkoły średniej, zoologia bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstaw podziału systematycznego kręgowców oraz umiejętność rozróżniania zwierząt z różnych gromad kręgowców
C-2Ogólna znajomość biologii i ekologii omawianych gromad kręgowców
C-3Znajomość anatomii i morfologii poszczególnych gromad kręgowców na podstawie wybranych gatunków
C-4Znajomość cech budowy zwierząt charakterystycznych dla życia w różnych środowiskach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna5
T-L-2Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego5
T-L-3Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków5
T-L-4Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk5
T-L-5Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania5
25
wykłady
T-W-1Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia2
T-W-2Cechy charakterystyczne kręgowców2
T-W-3Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia4
T-W-4Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia4
T-W-5Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia4
T-W-6Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków4
T-W-7Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia5
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów10
A-L-3Studiowanie zalecanej literatury6
A-L-4Pisemne zaliczenie4
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń10
A-W-4Pisemne zaliczenie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem technik wizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne działy zoologii kręgowców
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i umiejętności pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C6_W01
Student charakteryzuje cechy anatomiczne i morfologicze kręgowców, opisuje ich sposób życia, zna zasady klasyfikacji zwierząt
BL_1A_W11C-1, C-2T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1
BL_1A_BL-S-C6_W02
Student omawia cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk
BL_1A_W12C-3, C-4T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C6_U01
Student korzysta z dostępnych kluczy i na ich podstawie rozpoznaje wybrane kręgowce
BL_1A_U03C-1, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C6_K01
Student postępuje zgodnie z zasadmi etyki; jest aktywny i dba o bezpieczeństwo swoje i grupy
BL_1A_K03C-3, C-4, C-2, C-1T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C6_W01
Student charakteryzuje cechy anatomiczne i morfologicze kręgowców, opisuje ich sposób życia, zna zasady klasyfikacji zwierząt
2,0
3,0Student charakteryzuje cechy anatomiczne i morfologicze kręgowców, opisuje ich sposób życia, zna zasady klasyfikacji zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C6_W02
Student omawia cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk
2,0
3,0Student omawia cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C6_U01
Student korzysta z dostępnych kluczy i na ich podstawie rozpoznaje wybrane kręgowce
2,0
3,0Student korzysta z dostępnych kluczy i na ich podstawie rozpoznaje wybrane kręgowce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C6_K01
Student postępuje zgodnie z zasadmi etyki; jest aktywny i dba o bezpieczeństwo swoje i grupy
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadmi etyki; jest aktywny i dba o bezpieczeństwo swoje i grupy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zamachowski W., Zyśk A., Strunowce Chordata. Podręcznik zoologii dla studentów, Wyd. Naukowe WSP, Kraków, 1997
  2. Grodziński Z., Zoologia Przedstrunowce i strunowce, PWN, Warszawa, 1979
  3. Kowalski K., Ssaki. Zarys teriologii, PWN, Warszawa, 1971
  4. Jurd R.D., Biologia zwierząt, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
  5. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1997
  6. Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Brylińskia M. (red), Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 1996
  2. Berger L., Płazy i gady Polski, PWN, Warszawa, 2000
  3. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1982
  4. Szarski H., Anatomia porównawcza kręgowców, PWN, Warszawa, 1982

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna5
T-L-2Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego5
T-L-3Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków5
T-L-4Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk5
T-L-5Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia2
T-W-2Cechy charakterystyczne kręgowców2
T-W-3Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia4
T-W-4Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia4
T-W-5Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia4
T-W-6Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków4
T-W-7Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia5
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów10
A-L-3Studiowanie zalecanej literatury6
A-L-4Pisemne zaliczenie4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń10
A-W-4Pisemne zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C6_W01Student charakteryzuje cechy anatomiczne i morfologicze kręgowców, opisuje ich sposób życia, zna zasady klasyfikacji zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw podziału systematycznego kręgowców oraz umiejętność rozróżniania zwierząt z różnych gromad kręgowców
C-2Ogólna znajomość biologii i ekologii omawianych gromad kręgowców
Treści programoweT-W-7Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia
T-W-1Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia
T-W-2Cechy charakterystyczne kręgowców
T-W-3Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia
T-W-4Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia
T-W-5Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia
T-W-6Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem technik wizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne działy zoologii kręgowców
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje cechy anatomiczne i morfologicze kręgowców, opisuje ich sposób życia, zna zasady klasyfikacji zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C6_W02Student omawia cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-3Znajomość anatomii i morfologii poszczególnych gromad kręgowców na podstawie wybranych gatunków
C-4Znajomość cech budowy zwierząt charakterystycznych dla życia w różnych środowiskach
Treści programoweT-L-2Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego
T-L-1Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna
T-L-4Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk
T-L-5Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania
T-L-3Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca znajomość zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia cechy anatomiczne i morfologiczne powstałe w wyniku przystosowania się organizmów zwierzęcych do różnych środowisk
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C6_U01Student korzysta z dostępnych kluczy i na ich podstawie rozpoznaje wybrane kręgowce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw podziału systematycznego kręgowców oraz umiejętność rozróżniania zwierząt z różnych gromad kręgowców
C-3Znajomość anatomii i morfologii poszczególnych gromad kręgowców na podstawie wybranych gatunków
Treści programoweT-L-2Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego
T-L-1Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna
T-L-4Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk
T-L-5Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania
T-L-3Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków
T-W-7Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia
T-W-1Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia
T-W-2Cechy charakterystyczne kręgowców
T-W-3Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia
T-W-4Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia
T-W-5Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia
T-W-6Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem technik wizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca poszczególne działy zoologii kręgowców
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student korzysta z dostępnych kluczy i na ich podstawie rozpoznaje wybrane kręgowce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C6_K01Student postępuje zgodnie z zasadmi etyki; jest aktywny i dba o bezpieczeństwo swoje i grupy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Cel przedmiotuC-3Znajomość anatomii i morfologii poszczególnych gromad kręgowców na podstawie wybranych gatunków
C-4Znajomość cech budowy zwierząt charakterystycznych dla życia w różnych środowiskach
C-2Ogólna znajomość biologii i ekologii omawianych gromad kręgowców
C-1Znajomość podstaw podziału systematycznego kręgowców oraz umiejętność rozróżniania zwierząt z różnych gromad kręgowców
Treści programoweT-L-2Ichtiofauna – budowa morfologiczna smoczkoustych, przystosowania morfologiczne i anatomiczne gatunków ryb żyjących w różnych niszach środowiska wodnego
T-L-1Bezczaszkowce, osłonice – budowa morfologiczna
T-L-4Awifauna - anatomia i morfologia gatunków ptaków, przystosowanych do różnych środowisk
T-L-5Teriofauna - obserwacja cech przystosowawczych ssaków do różnych warunków bytowania
T-L-3Herpetofauna – anatomia i morfologia na przykładzie wybranych gatunków
T-W-3Bezszczękowce, szczękowce: chrzęstniki, kostniki - systematyka, budowa, biologia, ekologia
T-W-2Cechy charakterystyczne kręgowców
T-W-7Ssaki - pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia
T-W-6Pochodzenie, systematyka, budowa, biologia, ekologia ptaków
T-W-5Gady kopalne i dzisiejsze - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia
T-W-1Strunowce, osłonice, bezczaszkowce, pierwotne kręgowce - systematyka, pochodzenie, występowanie, biologia
T-W-4Płazy ze szczególnym uwzględnieniem gatunków polskich - systematyka, pochodzenie, budowa, biologia, ekologia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z użyciem technik wizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności i umiejętności pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadmi etyki; jest aktywny i dba o bezpieczeństwo swoje i grupy
3,5
4,0
4,5
5,0