Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Zoologia bezkręgowców:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia bezkręgowców
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
C-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
C-3Przybliżenie etycznych aspektów pracy z organizmami żywymi oraz niebezpieczeństw wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu2
T-L-2Budowa mikroskopu biologicznego i stereoskopowego. Technika mikroskopowania2
T-L-3Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe4
T-L-4Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe20
T-L-5Praktyczna nauka sekcji parazytologicznej zwierząt kręgowych na przykładzie ptaka2
30
wykłady
T-W-1Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Tematyka badawcza Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa.2
T-W-2Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej2
T-W-3Powstanie zwierząt wielokomórkowych. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność2
T-W-4Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)2
T-W-5Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)10
T-W-6Pożyteczne bezkręgowce, czyli – jak polubić tasiemca2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-3Studiowanie podanej literatury5
A-L-4Przygotowanie się do sprawdzianów16
A-L-5Pisemne zaliczenie4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów12
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Opis i objaśnianie budowy wybranych przedstawicieli Invertebrata z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie najważniejszych struktur budowy wewnętrznej i zewnętrznej zwierząt bezkręgowych; praca indywidualna i w grupach)
M-4Dyskusja panelowa na temat roli i funkcji najważniejszych narządów i układów bezkręgowców
M-5Film dydaktyczny przybliżający bezkręgowce w ich naturalnym środowisku
M-6Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz
M-7Praktyczna nauka obsługi mikroskopu biologicznego i stereoskopowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C2_W01
Student opisuje wybrane gatunki bezkręgowców
BL_1A_W10, BL_1A_W11C-2T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-6S-2, S-1, S-4, S-5
BL_1A_BL-S-C2_W02
Student wymienia i charakteryzuje różnice pomiędzy typami bezkręgowców
BL_1A_W10, BL_1A_W11C-2T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-6S-2, S-1, S-4, S-5
BL_1A_BL-S-C2_W03
Student omawia anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
BL_1A_W14, BL_1A_W11, BL_1A_W12C-2T-L-4, T-L-3M-5, M-6S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C2_U01
Student potrafi korzystać z kluczy do oznaczania bezkręgowców; rozpoznaje omawiane bezkręgowce
BL_1A_U03, BL_1A_U07C-2T-W-1, T-W-2M-2, M-3S-2, S-3
BL_1A_BL-S-C2_U02
Student potrafi obsługiwać mikroskop biologiczny i stereoskopowy
BL_1A_U07, BL_1A_U04C-1T-L-2M-7S-2, S-3
BL_1A_BL-S-C2_U03
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję bezkręgowca oraz sekcję kręgowca stałocieplnego w poszukiwaniu pasożytów wewnętrznych
BL_1A_U07C-2T-L-5M-4, M-3, M-6S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C2_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki przy pracy ze zwierzętami oraz przy pobieraniu i opracowywaniu materiału biologicznego
BL_1A_K02, BL_1A_K03C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-1, M-5S-3
BL_1A_BL-S-C2_K02
Przy pracy z materiałem biologicznie czynnym ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
BL_1A_K04C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-W-4, T-W-6M-1, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C2_W01
Student opisuje wybrane gatunki bezkręgowców
2,0Student nie potrafi rozpoznać ani opisać żadnego z przedstawionych gatunków
3,0Student rozpoznaje większość z przedstawionych gatunków
3,5Student rozpoznaje większość z przedstawionych gatunków i potrafi opisać niektóre z nich
4,0Student rozpoznaje wszystkie gatunki i potrafi opisać większość z nich
4,5Student rozpoznaje wszystkie gatunki i potrafi opisać niemal wszystkie z nich
5,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki
BL_1A_BL-S-C2_W02
Student wymienia i charakteryzuje różnice pomiędzy typami bezkręgowców
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na wymienienie i scharakteryzowanie różnic pomiędzy typami bezkręgowców
3,0Student wymienia niektóre różnice między typami bezkręgowców
3,5Student wymienia niektóre różnice między typami bezkręgowców i potrafi scharakteryzować część z nich
4,0Student wymienia większość różnic między typami bezkręgowców i potrafi scharakteryzować część z nich
4,5Student wymienia większość różnic między typami bezkręgowców i potrafi je scharakteryzować
5,0Student wymienia wszystkie podane różnice między typami bezkręgowców i potrafi je scharakteryzować
BL_1A_BL-S-C2_W03
Student omawia anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
2,0Student nie potrafi wskazać ani anatomicznych ani fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
3,0Student potrafi wskazać niektóre anatomiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
3,5Student potrafi wskazać niektóre anatomiczne i kilka fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
4,0Student potrafi wskazać większość anatomicznych i kilka fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
4,5Student potrafi wskazać wszystkie anatomiczne i większość fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
5,0Student potrafi wskazać wszystkie podane anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C2_U01
Student potrafi korzystać z kluczy do oznaczania bezkręgowców; rozpoznaje omawiane bezkręgowce
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do typu (Phylum)
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do gromady (Classis)
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do rodziny (Familia)
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do rodzaju (Genus)
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wskazanego bezkręgowca do gatunku (Species)
BL_1A_BL-S-C2_U02
Student potrafi obsługiwać mikroskop biologiczny i stereoskopowy
2,0Student nie zna budowy mikroskopu i nie potrafi go obsługiwać
3,0Student zna podstawy budowy mikroskopu ale nie potrafi go obsługiwać
3,5Student zna podstawy budowy mikroskopu i potrafi go obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
4,0Student zna budowę mikroskopu i potrafi go obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
4,5Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego i potrafi je obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
5,0Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego i potrafi je samodzieolnie obsługiwać
BL_1A_BL-S-C2_U03
Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję bezkręgowca oraz sekcję kręgowca stałocieplnego w poszukiwaniu pasożytów wewnętrznych
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi
3,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych
3,5Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować ważniejsze organy
4,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować ważniejsze organy poprawnie je nazywając
4,5Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować większość organów poprawnie je nazywając
5,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować wszystkie wskazane przez prowadzącego organy poprawnie je nazywając

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C2_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki przy pracy ze zwierzętami oraz przy pobieraniu i opracowywaniu materiału biologicznego
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami etyki przy pracy ze zwierzętami oraz przy pobieraniu i opracowywaniu materiału biologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C2_K02
Przy pracy z materiałem biologicznie czynnym ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
2,0
3,0Przy pracy z materiałem biologicznie czynnym ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Bezkręgowce. Tom 1, PWN, Warszawa, 2009
  2. Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Stawonogi. Tom 2 część 1., PWN, Warszawa, 2011
  3. Jura Cz., Bezkręgowce. Podstatwy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy, PWN, Warszawa, 1996
  4. Group Coordinator, Fauna Europaea version 2.4., http://www.faunaeur.org, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
  2. Moraczewski J., Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980
  3. Rybak J., Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne, PWN, Warszawa, 2000
  4. Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W., Biologia, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007
  5. Stańczykowska A., Zwierzęta bezkręgowe naszych wód, WSiP, Warszawa, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu2
T-L-2Budowa mikroskopu biologicznego i stereoskopowego. Technika mikroskopowania2
T-L-3Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe4
T-L-4Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe20
T-L-5Praktyczna nauka sekcji parazytologicznej zwierząt kręgowych na przykładzie ptaka2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Tematyka badawcza Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa.2
T-W-2Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej2
T-W-3Powstanie zwierząt wielokomórkowych. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność2
T-W-4Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)2
T-W-5Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)10
T-W-6Pożyteczne bezkręgowce, czyli – jak polubić tasiemca2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-3Studiowanie podanej literatury5
A-L-4Przygotowanie się do sprawdzianów16
A-L-5Pisemne zaliczenie4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów12
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_W01Student opisuje wybrane gatunki bezkręgowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-4Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
T-L-3Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
T-W-5Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
T-W-4Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Opis i objaśnianie budowy wybranych przedstawicieli Invertebrata z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie najważniejszych struktur budowy wewnętrznej i zewnętrznej zwierząt bezkręgowych; praca indywidualna i w grupach)
M-6Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać ani opisać żadnego z przedstawionych gatunków
3,0Student rozpoznaje większość z przedstawionych gatunków
3,5Student rozpoznaje większość z przedstawionych gatunków i potrafi opisać niektóre z nich
4,0Student rozpoznaje wszystkie gatunki i potrafi opisać większość z nich
4,5Student rozpoznaje wszystkie gatunki i potrafi opisać niemal wszystkie z nich
5,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_W02Student wymienia i charakteryzuje różnice pomiędzy typami bezkręgowców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-W-5Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
T-W-4Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Opis i objaśnianie budowy wybranych przedstawicieli Invertebrata z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej
M-4Dyskusja panelowa na temat roli i funkcji najważniejszych narządów i układów bezkręgowców
M-6Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na wymienienie i scharakteryzowanie różnic pomiędzy typami bezkręgowców
3,0Student wymienia niektóre różnice między typami bezkręgowców
3,5Student wymienia niektóre różnice między typami bezkręgowców i potrafi scharakteryzować część z nich
4,0Student wymienia większość różnic między typami bezkręgowców i potrafi scharakteryzować część z nich
4,5Student wymienia większość różnic między typami bezkręgowców i potrafi je scharakteryzować
5,0Student wymienia wszystkie podane różnice między typami bezkręgowców i potrafi je scharakteryzować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_W03Student omawia anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-4Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
T-L-3Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
Metody nauczaniaM-5Film dydaktyczny przybliżający bezkręgowce w ich naturalnym środowisku
M-6Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać ani anatomicznych ani fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
3,0Student potrafi wskazać niektóre anatomiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
3,5Student potrafi wskazać niektóre anatomiczne i kilka fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
4,0Student potrafi wskazać większość anatomicznych i kilka fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
4,5Student potrafi wskazać wszystkie anatomiczne i większość fizjologicznych przystosowań bezkręgowców do różnych środowisk życia
5,0Student potrafi wskazać wszystkie podane anatomiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do różnych środowisk życia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_U01Student potrafi korzystać z kluczy do oznaczania bezkręgowców; rozpoznaje omawiane bezkręgowce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-W-1Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Tematyka badawcza Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa.
T-W-2Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej
Metody nauczaniaM-2Opis i objaśnianie budowy wybranych przedstawicieli Invertebrata z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie najważniejszych struktur budowy wewnętrznej i zewnętrznej zwierząt bezkręgowych; praca indywidualna i w grupach)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do typu (Phylum)
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do gromady (Classis)
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do rodziny (Familia)
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć przedstawionego bezkręgowca do rodzaju (Genus)
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wskazanego bezkręgowca do gatunku (Species)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_U02Student potrafi obsługiwać mikroskop biologiczny i stereoskopowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
BL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Treści programoweT-L-2Budowa mikroskopu biologicznego i stereoskopowego. Technika mikroskopowania
Metody nauczaniaM-7Praktyczna nauka obsługi mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna budowy mikroskopu i nie potrafi go obsługiwać
3,0Student zna podstawy budowy mikroskopu ale nie potrafi go obsługiwać
3,5Student zna podstawy budowy mikroskopu i potrafi go obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
4,0Student zna budowę mikroskopu i potrafi go obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
4,5Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego i potrafi je obsługiwać z pomocą prowadzącego zajęcia lub kolegów
5,0Student zna budowę mikroskopu biologicznego i stereoskopowego i potrafi je samodzieolnie obsługiwać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_U03Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję bezkręgowca oraz sekcję kręgowca stałocieplnego w poszukiwaniu pasożytów wewnętrznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu biologii zwierząt bezkręgowych, w tym w szczególności z budową morfologiczną, systematyką, filogenezą oraz ich znaczeniem i rolą w naturalnych ekosystemach i gospodarce człowieka
Treści programoweT-L-5Praktyczna nauka sekcji parazytologicznej zwierząt kręgowych na przykładzie ptaka
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa na temat roli i funkcji najważniejszych narządów i układów bezkręgowców
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i szkicowanie najważniejszych struktur budowy wewnętrznej i zewnętrznej zwierząt bezkręgowych; praca indywidualna i w grupach)
M-6Objaśnianie budowy anatomicznej z wykorzystaniem plansz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania i podpisania rysunków wykonanych w czasie trwania ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi
3,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych
3,5Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować ważniejsze organy
4,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować ważniejsze organy poprawnie je nazywając
4,5Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować większość organów poprawnie je nazywając
5,0Student potrafi rozciąć ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych i wizolować wszystkie wskazane przez prowadzącego organy poprawnie je nazywając
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_K01Student postępuje zgodnie z zasadami etyki przy pracy ze zwierzętami oraz przy pobieraniu i opracowywaniu materiału biologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie etycznych aspektów pracy z organizmami żywymi oraz niebezpieczeństw wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym
Treści programoweT-W-3Powstanie zwierząt wielokomórkowych. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność
T-W-1Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Tematyka badawcza Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa.
T-W-2Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu
T-L-2Budowa mikroskopu biologicznego i stereoskopowego. Technika mikroskopowania
T-W-6Pożyteczne bezkręgowce, czyli – jak polubić tasiemca
T-W-4Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
T-W-5Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
T-L-5Praktyczna nauka sekcji parazytologicznej zwierząt kręgowych na przykładzie ptaka
T-L-3Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
T-L-4Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-5Film dydaktyczny przybliżający bezkręgowce w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami etyki przy pracy ze zwierzętami oraz przy pobieraniu i opracowywaniu materiału biologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C2_K02Przy pracy z materiałem biologicznie czynnym ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie etycznych aspektów pracy z organizmami żywymi oraz niebezpieczeństw wynikających z pracy z materiałem biologicznie czynnym
Treści programoweT-W-3Powstanie zwierząt wielokomórkowych. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność
T-W-1Zoologia a nauki biologiczne. Wertykalny i horyzontalny podział nauk zoologicznych. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Tematyka badawcza Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa.
T-W-2Początki życia na Ziemi. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej - teoria endosymbiotycznego pochodzenia komórki eukariotycznej
T-L-4Podkrólestwo Epitheliozoa (tkankowce): dział Radiata (Cnidaria i Ctenophora) i Bilateralia (Parenchymia, Pseudocelomata, Celomata). Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
T-L-3Podkrólestwao Parazoa (nibytkankowce): typ Porifera. Diagnoza typu. Gąbki jako zwierzęta wielokomórkowe bez wyspecjalizowanych tkanek. Organizacja ciała, budowa wewnętrzna i zewnętrzna, funkcje życiowe
T-W-5Zwierzęta o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu
T-L-5Praktyczna nauka sekcji parazytologicznej zwierząt kręgowych na przykładzie ptaka
T-L-2Budowa mikroskopu biologicznego i stereoskopowego. Technika mikroskopowania
T-W-4Zwierzęta o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia)
T-W-6Pożyteczne bezkręgowce, czyli – jak polubić tasiemca
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-5Film dydaktyczny przybliżający bezkręgowce w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przy pracy z materiałem biologicznie czynnym ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
3,5
4,0
4,5
5,0