Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona bioróżnorodności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 0,70,29zaliczenie
zajęcia terenoweT6 5 0,30,29zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość botaniki, zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
C-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
C-3wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów3
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt2
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych4
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów3
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin wolno żyjących1
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt wolno żyjących1
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie1
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce1
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim1
T-A-10Bałtyk - aktualne zagrożenia, ochrona bioróżnorodności1
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
20
zajęcia terenowe
T-T-1Obserwacja terenowa bioróżnorodności okolic Szczecina5
5
wykłady
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.2
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.2
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).1
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.1
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.2
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.2
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.3
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Pisemne zaliczenie1
21
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych4
9
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie zalecanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Sprawdzian pisemny2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
M-5ćwiczenie terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
S-5Ocena formująca: ocena ciagła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C22_W01
Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
BL_1A_W18C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-4, M-5, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-2
BL_1A_BL-S-C22_W02
Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
BL_1A_W14C-2, C-3, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-1M-2, M-3, M-4, M-1, M-5S-2, S-3, S-4
BL_1A_BL-S-C22_W03
Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie
BL_1A_W14C-2T-T-1M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C22_U01
Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony.
BL_1A_U03, BL_1A_U08C-2, C-3, C-1T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-2, T-W-4, T-W-8, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-W-7, T-A-6, T-A-5, T-T-1, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-W-3M-2, M-1, M-5, M-3, M-4S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C22_K01
Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności
BL_1A_K03, BL_1A_K06C-3, C-2, C-1T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-W-2, T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-A-6, T-T-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-A-3, T-W-8, T-W-7, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-4, M-3, M-1, M-5, M-2S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C22_W01
Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
2,0
3,0Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C22_W02
Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
2,0
3,0Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C22_W03
Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie
2,0
3,0Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C22_U01
Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony.
2,0
3,0Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C22_K01
Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności
2,0
3,0Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrzejewski R., Weigle A. (red.), Różnorodność biologiczna Polski, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa, 2003
  2. Głowaciński Z. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Kręgowce, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001
  3. Głowaciński Z., Nowacki J. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Bezkręgowce, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków, 2004
  4. Kaźmierczakowa R, Zarzycki K. (red.), Polska czerwona księga roślin, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Olaczek M., Warcholińska A. U. (red.), Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
  2. Paulin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Wilson E.O., Różnorodność życia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1999
  4. Weiner J, Życie i ewolucja biosfery, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów3
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt2
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych4
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów3
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin wolno żyjących1
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt wolno żyjących1
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie1
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce1
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim1
T-A-10Bałtyk - aktualne zagrożenia, ochrona bioróżnorodności1
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
20

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Obserwacja terenowa bioróżnorodności okolic Szczecina5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.2
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.2
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).1
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.1
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.2
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.2
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.3
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Pisemne zaliczenie1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie zalecanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Sprawdzian pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C22_W01Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
C-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
C-3wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych
Treści programoweT-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-4praca w grupach
M-5ćwiczenie terenowe
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C22_W02Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Cel przedmiotuC-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
C-3wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych
C-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
Treści programoweT-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin wolno żyjących
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt wolno żyjących
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce
T-A-10Bałtyk - aktualne zagrożenia, ochrona bioróżnorodności
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
M-1wykłady informacyjne
M-5ćwiczenie terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C22_W03Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Cel przedmiotuC-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
Treści programoweT-T-1Obserwacja terenowa bioróżnorodności okolic Szczecina
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia zespoły roślinne w różnorodnym, pod względem abiotycznym, terenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C22_U01Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Cel przedmiotuC-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
C-3wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych
C-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
Treści programoweT-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce
T-A-10Bałtyk - aktualne zagrożenia, ochrona bioróżnorodności
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt wolno żyjących
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin wolno żyjących
T-T-1Obserwacja terenowa bioróżnorodności okolic Szczecina
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykłady informacyjne
M-5ćwiczenie terenowe
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
S-1Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia stan zagrożenia organizmów i przygotowuje plan ich ochrony.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C22_K01Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-3wykształcenie umiejętności pozyskiwania, obróbki, analizy i prezentacji danych z dostępnych źródeł literaturowych
C-2zaznajomienie studenta z aktualnymi zagrożeniami bioróżnorodności oraz metodami ochrony w skali globalnej, regionalnej i lokalnej; zapoznanie z najważniejszymi pojęciami i terminami odnoszącymi się do tego zagadnienia
C-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
Treści programoweT-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce
T-A-10Bałtyk - aktualne zagrożenia, ochrona bioróżnorodności
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin wolno żyjących
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt wolno żyjących
T-T-1Obserwacja terenowa bioróżnorodności okolic Szczecina
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów
Metody nauczaniaM-4praca w grupach
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-1wykłady informacyjne
M-5ćwiczenie terenowe
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena ciagła aktywności, zaangażowania i postawy studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest wrażliwy na potrzeby organizmów żywych; przejawia postawę aktywną dążącą do zachowania lokalnej i globalnej bioróżnorodności
3,5
4,0
4,5
5,0