Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach
C-2Zapoznanie z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i cechami biologicznymi grzybów
C-3Zapoznanie z wybranymi mikotoksynami i ich wpływem na zdrowie człowieka i zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Grzyby chorobotwórcze.2
T-A-2Grzyby saprofityczne.2
T-A-3Grzyby symbiotyczne.2
T-A-4Grzyby jadalne.2
T-A-5Grzyby niejadalne i trujące.2
10
wykłady
T-W-1Taksonomia królestwa grzybów.2
T-W-2Zakażenia i zatrucia grzybicze.2
T-W-3Diagnostyka mikologiczna i terapia grzybic.4
T-W-4Grzyby w medycynie, weterynarii i rolnictwie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Studiowanie wskazanego piśmiennictwa18
A-A-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
A-W-4Konsultacje9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów oraz audytoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_W01
Student rozumie znaczenie grzybów w środowisku, zna budowę i biologię grzybów, zna zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej.
BL_1A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_U01
Student umie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, potrafi ocenić rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami; umie przeprowadzić diagnostykę mikologiczną.
BL_1A_U04C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_K01
Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt.
BL_1A_K05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_W01
Student rozumie znaczenie grzybów w środowisku, zna budowę i biologię grzybów, zna zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej.
2,0Student nie rozumie znaczenia grzybów w środowisku, nie zna budowy i biologii grzybów,nie zna zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat znaczenia grzybów w środowisku, budowy i biologii grzybów oraz zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat znaczenia grzybów w środowisku, budowy i biologii grzybów oraz zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_U01
Student umie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, potrafi ocenić rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami; umie przeprowadzić diagnostykę mikologiczną.
2,0Student nie umie analizować znaczenia grzybów w ekosystemie, nie potrafi ocenić roli grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
3,0Student potrafi w dostateczny sposób analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
3,5Student potrafi na średnim poziomie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
4,0Student potrafi na dobrym poziomie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
4,5Student potrafi dobrze analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
5,0Student potrafi bardzo dobrze analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O7.2_K01
Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
3,0Student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 1994
  2. Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, ART, Olsztyn, 1992
  3. Schollenberger A., Sadowski J. M., Mikrobiologia i choroby zakaźne zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1982
  4. Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
  5. Müller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników i lekarzy, PWRiL, Warszawa, 1987
  6. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin, Fundacja-Rozwój SGGW, Warszawa, 2003
  7. Gumińska B., Wojewoda W., Grzyby i ich oznaczanie, PWRiL, Warszawa, 1983
  8. Burakiewicz A., Lisiewska M., Nita J., Mikologia. Przewodnik do ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2007
  9. Burda P.R., Zatrucia ostre grzybami i roślinami wyższymi, PWN, Warszawa, 1998
  10. Pod red. Dynowskiej M.& Ejdys E., Mikologia laboratoryjna. Przygotowanie materiału badawczego i diagnostyka, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Grzyby chorobotwórcze.2
T-A-2Grzyby saprofityczne.2
T-A-3Grzyby symbiotyczne.2
T-A-4Grzyby jadalne.2
T-A-5Grzyby niejadalne i trujące.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Taksonomia królestwa grzybów.2
T-W-2Zakażenia i zatrucia grzybicze.2
T-W-3Diagnostyka mikologiczna i terapia grzybic.4
T-W-4Grzyby w medycynie, weterynarii i rolnictwie.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Studiowanie wskazanego piśmiennictwa18
A-A-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów3
A-W-4Konsultacje9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.2_W01Student rozumie znaczenie grzybów w środowisku, zna budowę i biologię grzybów, zna zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach
Treści programoweT-W-1Taksonomia królestwa grzybów.
T-W-3Diagnostyka mikologiczna i terapia grzybic.
T-W-2Zakażenia i zatrucia grzybicze.
T-W-4Grzyby w medycynie, weterynarii i rolnictwie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów oraz audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia grzybów w środowisku, nie zna budowy i biologii grzybów,nie zna zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat znaczenia grzybów w środowisku, budowy i biologii grzybów oraz zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat znaczenia grzybów w środowisku, budowy i biologii grzybów oraz zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.2_U01Student umie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, potrafi ocenić rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami; umie przeprowadzić diagnostykę mikologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach
C-2Zapoznanie z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i cechami biologicznymi grzybów
C-3Zapoznanie z wybranymi mikotoksynami i ich wpływem na zdrowie człowieka i zwierząt
Treści programoweT-A-2Grzyby saprofityczne.
T-A-5Grzyby niejadalne i trujące.
T-A-4Grzyby jadalne.
T-A-1Grzyby chorobotwórcze.
T-A-3Grzyby symbiotyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów oraz audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować znaczenia grzybów w ekosystemie, nie potrafi ocenić roli grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
3,0Student potrafi w dostateczny sposób analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
3,5Student potrafi na średnim poziomie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
4,0Student potrafi na dobrym poziomie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
4,5Student potrafi dobrze analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
5,0Student potrafi bardzo dobrze analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O7.2_K01Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach
C-2Zapoznanie z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i cechami biologicznymi grzybów
C-3Zapoznanie z wybranymi mikotoksynami i ich wpływem na zdrowie człowieka i zwierząt
Treści programoweT-A-1Grzyby chorobotwórcze.
T-A-3Grzyby symbiotyczne.
T-A-2Grzyby saprofityczne.
T-A-4Grzyby jadalne.
T-A-5Grzyby niejadalne i trujące.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
3,0Student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt