Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu chemii, biologii ogólnej oraz matematyki i statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat mechanizmów funkcjonowania oraz efektów działania genów.
C-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia cech i ze zróżnicowaniem genetycznym organizmów.
C-3Zaznajomienie z prostymi analizami genetycznymi i sposobem interpretacji wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i typy morfologiczne chromosomów, analiza kariotypów różnych organizmów. Aktywność chromosomów w czasie cyklu komórkowego.3
T-A-2Mechanizmy dziedziczenia cech – segregacja mendlowska, niepełna dominacja, współdominowanie, komplementarność, epistaza, plejotropia, allele wielokrotne, geny letalne, sprzężenie cech, dziedziczenie cech sprzężonych i związanych z płcią, dziedziczenie pozajądrowe, dziedziczenie cech ilościowych, transgresja.10
T-A-3Wprowadzenie do genetyki populacji.2
15
laboratoria
T-L-1Analiza polimorfizmu genetycznego w oparciu o dostępne bazy danych internetowych.2
T-L-2Przygotowanie materiału do analiz.4
T-L-3Zaprojektowanie i wykonanie testu genetycznego do wykrycia wybranego polimorfizmu DNA.8
T-L-4Interpretacja uzyskanych wyników.1
15
wykłady
T-W-1Genetyka jako nauka – pojęcia, zakres, działy, powiązanie genetyki z innymi naukami i dziedzinami życia, wybrane organizmy modelowe.3
T-W-2DNA jako nośnik informacji genetycznej. Kod genetyczny. Mechanizm przepływu informacji genetycznej.4
T-W-3Mechanizmy mutacji. Analiza mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu.4
T-W-4Zróżnicowanie genetyczne organizmów.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2konsultacje3
A-A-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści audytoriów12
30
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w laboratoriach15
A-L-2konsultacje3
A-L-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści laboratoriów12
30
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2konsultacje3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści wykładów12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S1-28_W01
student definiuje podstawowe pojęcia genetyczne, zna genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów, charakteryzuje mutacje genetyczne, a także opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów
BL_1A_W06C-1T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-2
BL_1A_BL-S1-28_W02
student charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech
BL_1A_W06C-2T-A-3, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S1-28_U01
student umie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
BL_1A_U06C-3T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S1-28_K01
student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
BL_1A_K03C-3T-L-1, T-L-3, T-L-2M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S1-28_W01
student definiuje podstawowe pojęcia genetyczne, zna genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów, charakteryzuje mutacje genetyczne, a także opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów
2,0student nie zna genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów, mutacji i podstaw zróżnicowania genetycznego organizmów
3,0student pobieżnie opisuje niektóre poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów, mutacje i podstawy zróżnicowania genetycznego organizmów z wybranymi przykładami
3,5student pobieżnie opisuje większość poznanych genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów, mutacji i podstaw zróżnicowania genetycznego organizmów
4,0student dość szczegółowo opisuje większość poznanych genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów, mutacji i podstaw zróżnicowania genetycznego organizmów
4,5student dość szczegółowo opisuje wszystkie poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów, mutacje i podstawy zróżnicowania genetycznego organizmów
5,0student szczegółowo opisuje wszystkie poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów, mutacje i podstawy zróżnicowania genetycznego organizmów
BL_1A_BL-S1-28_W02
student charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech
2,0student nie zna mechanizmów dziedziczenia cech
3,0student wymienia i pobieżnie opisuje wybrane mechanizmy dziedziczenia cech
3,5student wymienia większość poznanych mechanizmów dziedziczenia cech opisując wybrane przykład y dość szczegółowo
4,0student wymienia poznane mechanizmy dziedziczenia cech i charakteryzuje pobieżnie większość z nich
4,5student wymienia poznane mechanizmy dziedziczenia cech i charakteryzuje dość szczegółowo większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo charakteryzuje poznane mechanizmy dziedziczenia cech

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S1-28_U01
student umie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
2,0student nie potrafi zaprojektować i wykonać prostej analizy genetycznej
3,0student potrafi mało sprawnie i przy dużej pomocy nauczycielawykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
3,5student potrafi dość sprawnie, ale przy niewielkiej pomocy nauczyciela, wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
4,0student potrafi dość sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
4,5student potrafi sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi samodzielnie, sprawnie i bezbłędnie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S1-28_K01
student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego
3,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela
3,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela
4,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
4,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
5,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt., PWN, Warszawa, 2004
  2. Drewa G., Ferenc T. (red.), Podstawy genetyki., Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław, 2003
  3. Kosowska B., Moska M., Strzała T., Genetyka ogólna dla biologów., Wyd. UP we Wrocławiu, Wrocław, 2008
  4. Winter P.C., Hickey G.I., Flechter H.L., Krótkie wykłady. Genetyka., PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy., PWN, Warszawa, 2009
  2. King R.C., Stansfield W.D., Słownik terminów genetycznych., Wyd. PAN, Poznań, 2002
  3. Piątkowska B., Goc A., Dąbrowska G., Zbiór zadań i pytań z genetyki., Wyd. UMK, Toruń, 1998
  4. Słomski R. (red.), Przykłady analiz DNA., Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2004
  5. Węgleński P. (red.), Genetyka molekularna., PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i typy morfologiczne chromosomów, analiza kariotypów różnych organizmów. Aktywność chromosomów w czasie cyklu komórkowego.3
T-A-2Mechanizmy dziedziczenia cech – segregacja mendlowska, niepełna dominacja, współdominowanie, komplementarność, epistaza, plejotropia, allele wielokrotne, geny letalne, sprzężenie cech, dziedziczenie cech sprzężonych i związanych z płcią, dziedziczenie pozajądrowe, dziedziczenie cech ilościowych, transgresja.10
T-A-3Wprowadzenie do genetyki populacji.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza polimorfizmu genetycznego w oparciu o dostępne bazy danych internetowych.2
T-L-2Przygotowanie materiału do analiz.4
T-L-3Zaprojektowanie i wykonanie testu genetycznego do wykrycia wybranego polimorfizmu DNA.8
T-L-4Interpretacja uzyskanych wyników.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Genetyka jako nauka – pojęcia, zakres, działy, powiązanie genetyki z innymi naukami i dziedzinami życia, wybrane organizmy modelowe.3
T-W-2DNA jako nośnik informacji genetycznej. Kod genetyczny. Mechanizm przepływu informacji genetycznej.4
T-W-3Mechanizmy mutacji. Analiza mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu.4
T-W-4Zróżnicowanie genetyczne organizmów.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2konsultacje3
A-A-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści audytoriów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w laboratoriach15
A-L-2konsultacje3
A-L-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści laboratoriów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2konsultacje3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści wykładów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S1-28_W01student definiuje podstawowe pojęcia genetyczne, zna genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów, charakteryzuje mutacje genetyczne, a także opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W06posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat mechanizmów funkcjonowania oraz efektów działania genów.
Treści programoweT-A-1Budowa i typy morfologiczne chromosomów, analiza kariotypów różnych organizmów. Aktywność chromosomów w czasie cyklu komórkowego.
T-W-2DNA jako nośnik informacji genetycznej. Kod genetyczny. Mechanizm przepływu informacji genetycznej.
T-W-4Zróżnicowanie genetyczne organizmów.
T-W-3Mechanizmy mutacji. Analiza mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu.
T-W-1Genetyka jako nauka – pojęcia, zakres, działy, powiązanie genetyki z innymi naukami i dziedzinami życia, wybrane organizmy modelowe.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów, mutacji i podstaw zróżnicowania genetycznego organizmów
3,0student pobieżnie opisuje niektóre poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów, mutacje i podstawy zróżnicowania genetycznego organizmów z wybranymi przykładami
3,5student pobieżnie opisuje większość poznanych genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów, mutacji i podstaw zróżnicowania genetycznego organizmów
4,0student dość szczegółowo opisuje większość poznanych genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów, mutacji i podstaw zróżnicowania genetycznego organizmów
4,5student dość szczegółowo opisuje wszystkie poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów, mutacje i podstawy zróżnicowania genetycznego organizmów
5,0student szczegółowo opisuje wszystkie poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów, mutacje i podstawy zróżnicowania genetycznego organizmów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S1-28_W02student charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W06posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia cech i ze zróżnicowaniem genetycznym organizmów.
Treści programoweT-A-3Wprowadzenie do genetyki populacji.
T-A-2Mechanizmy dziedziczenia cech – segregacja mendlowska, niepełna dominacja, współdominowanie, komplementarność, epistaza, plejotropia, allele wielokrotne, geny letalne, sprzężenie cech, dziedziczenie cech sprzężonych i związanych z płcią, dziedziczenie pozajądrowe, dziedziczenie cech ilościowych, transgresja.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna mechanizmów dziedziczenia cech
3,0student wymienia i pobieżnie opisuje wybrane mechanizmy dziedziczenia cech
3,5student wymienia większość poznanych mechanizmów dziedziczenia cech opisując wybrane przykład y dość szczegółowo
4,0student wymienia poznane mechanizmy dziedziczenia cech i charakteryzuje pobieżnie większość z nich
4,5student wymienia poznane mechanizmy dziedziczenia cech i charakteryzuje dość szczegółowo większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo charakteryzuje poznane mechanizmy dziedziczenia cech
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S1-28_U01student umie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z prostymi analizami genetycznymi i sposobem interpretacji wyników.
Treści programoweT-L-1Analiza polimorfizmu genetycznego w oparciu o dostępne bazy danych internetowych.
T-L-3Zaprojektowanie i wykonanie testu genetycznego do wykrycia wybranego polimorfizmu DNA.
T-L-2Przygotowanie materiału do analiz.
T-L-4Interpretacja uzyskanych wyników.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprojektować i wykonać prostej analizy genetycznej
3,0student potrafi mało sprawnie i przy dużej pomocy nauczycielawykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
3,5student potrafi dość sprawnie, ale przy niewielkiej pomocy nauczyciela, wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki
4,0student potrafi dość sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
4,5student potrafi sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi samodzielnie, sprawnie i bezbłędnie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S1-28_K01student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z prostymi analizami genetycznymi i sposobem interpretacji wyników.
Treści programoweT-L-1Analiza polimorfizmu genetycznego w oparciu o dostępne bazy danych internetowych.
T-L-3Zaprojektowanie i wykonanie testu genetycznego do wykrycia wybranego polimorfizmu DNA.
T-L-2Przygotowanie materiału do analiz.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego
3,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela
3,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela
4,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
4,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
5,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela