Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia noworodka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia noworodka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu anatomii zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu chemii fizjologicznej.
W-3Wybrane zagadnienia z zoologii kręgowców.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
C-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.2
T-A-2Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.2
T-A-3Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej.2
T-A-4Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna).2
T-A-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.2
10
wykłady
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.2
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.2
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.2
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.2
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa dotyczącego tematyki ćwiczeń.10
A-A-3Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.10
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O4.5_W01
Potrafi objaśniać mechanizmy adaptacyjne organizmu noworodka do środowiska.
BL_1A_W12C-1M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1
BL_1A_BL-S-O4.5_W02
Potrafi opisać zmiany rozwojowe czynności poszczególnych układów organizmu.
BL_1A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1
BL_1A_BL-S-O4.5_W03
Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacj neonatalnej
BL_1A_W14C-3T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1
BL_1A_BL-S-O4.5_W04
Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
BL_1A_W12C-2, C-1T-W-2M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O4.5_U01
Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej.
BL_1A_U05C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1
BL_1A_BL-S-O4.5_U02
Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym.
BL_1A_U07C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1
BL_1A_BL-S-O4.5_U03
Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
BL_1A_U07C-3T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1
BL_1A_BL-S-O4.5_U04
Ma umiejętność interpretowania podstawowych parametrów fizjologicznych w ocenie stanu zdrowia noworodka.
BL_1A_U04C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1
BL_1A_BL-S-O4.5_U05
Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt.
BL_1A_U07C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1
BL_1A_BL-S-O4.5_U06
Ma umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących fizjologii noworodka pochodzących z różnych źródeł.
BL_1A_U06C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O4.5_K01
Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego.
BL_1A_K01C-3T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-1
BL_1A_BL-S-O4.5_K02
Jest świadomy konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
BL_1A_K02C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-1
BL_1A_BL-S-O4.5_K03
Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
BL_1A_K07C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-5S-3
BL_1A_BL-S-O4.5_K04
Wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji.
BL_1A_K05C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-4, M-2, M-3, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O4.5_W01
Potrafi objaśniać mechanizmy adaptacyjne organizmu noworodka do środowiska.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_1A_BL-S-O4.5_W02
Potrafi opisać zmiany rozwojowe czynności poszczególnych układów organizmu.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_1A_BL-S-O4.5_W03
Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacj neonatalnej
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BL_1A_BL-S-O4.5_W04
Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O4.5_U01
Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
BL_1A_BL-S-O4.5_U02
Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
BL_1A_BL-S-O4.5_U03
Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
BL_1A_BL-S-O4.5_U04
Ma umiejętność interpretowania podstawowych parametrów fizjologicznych w ocenie stanu zdrowia noworodka.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
BL_1A_BL-S-O4.5_U05
Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
BL_1A_BL-S-O4.5_U06
Ma umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących fizjologii noworodka pochodzących z różnych źródeł.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.

Literatura podstawowa

  1. Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R. (red.), Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii, PWRiL, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-09-01072-2
  2. Szczapa W. (red.), Neonatologia, PZWL, Warszawa, 2000, ISBN 83-200-2475-7
  3. Monografie (t.1-7), Noworodek a środowisko (t. 7), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2011, ISBN 978-83-927907-1-6

Literatura dodatkowa

  1. Łozińska D., Twardowska I. (red), Neonatologia, PZWL, Warszawa, 1993, ISBN 83-200-1735-1
  2. Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka (t.1, t.2), PWN, Warszawa, 2005, ISBN 83-01-14463-7

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.2
T-A-2Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.2
T-A-3Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej.2
T-A-4Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna).2
T-A-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.2
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.2
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.2
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.2
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa dotyczącego tematyki ćwiczeń.10
A-A-3Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_W01Potrafi objaśniać mechanizmy adaptacyjne organizmu noworodka do środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_W02Potrafi opisać zmiany rozwojowe czynności poszczególnych układów organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
T-A-2Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.
T-A-3Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej.
T-A-4Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna).
T-A-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_W03Potrafi opisać wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacj neonatalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_W04Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
Treści programoweT-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_U01Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
T-A-2Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.
T-A-3Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej.
T-A-4Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna).
T-A-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_U02Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
T-A-2Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.
T-A-3Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej.
T-A-4Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna).
T-A-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_U03Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_U04Ma umiejętność interpretowania podstawowych parametrów fizjologicznych w ocenie stanu zdrowia noworodka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
T-A-3Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej.
T-A-4Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna).
T-A-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_U05Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
T-A-2Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.
T-A-3Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej.
T-A-4Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna).
T-A-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_U06Ma umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących fizjologii noworodka pochodzących z różnych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
T-A-2Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.
T-A-3Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej.
T-A-4Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna).
T-A-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_K01Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiedzy z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_K02Jest świadomy konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_K03Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
T-A-2Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.
T-A-3Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej.
T-A-4Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna).
T-A-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja panelowa.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.5_K04Wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-A-1Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
T-A-2Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.
T-A-3Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny. Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej.
T-A-4Fizjologia i fizjopatologia równowagi kwasowo-zasadowej (kwasica oddechowa i metaboliczna, alkaloza oddechowa i metaboliczna).
T-A-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Dyskusja panelowa.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-5Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.