Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekotoksykologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,50,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- znajomość zagadnień z biochemii, fizjologii, ekologii i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych/roślin przy wzroście zasolenia wody3
T-A-2Biodostępność metali przy zmiennym pH gleby. Biokumulacja, biokoncentracja i biomagnifikacja.4
T-A-3Źródła informacji o stanie środowiska - analiza wybranych danych.3
10
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu ekotoksykologii2
T-W-2Toksyczność substancji - definicja, klasyfikacja, określanie toskyczności substancji chemicznych.4
T-W-3Losy metali i metaloidów środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków.2
T-W-4Losy TZO w środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków.2
T-W-5Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na poszczególne elementy środowiska.2
T-W-6Rodzaje badań ekotoksykologicznych i ich znaczenie.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć i sprawdzianu23
A-A-3studiowanie literatury10
A-A-4konsultacje2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zajęć i zaliczenia wykładów28
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem sprzętu audiowizualnego
M-2metoda podająca

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena aktywnosci i podstawy wobec omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_W01
Student omawia czynniki wpływajace na toksyczność substancji
BL_1A_W13, BL_1A_W14C-1T-W-2, T-W-6M-1S-1
BL_1A_BL-S-O9.2_W02
Student omawia toksyczność i dystrybucję wybranych ksenobiotyków w środowisku lądowym i wodnym.
BL_1A_W14C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_U01
Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
BL_1A_U08, BL_1A_U16C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_K01
Student wykazuje zrozumienie zależności między biotycznymi a abiotycznymi elementami środowiska, zwłaszcza w sytuacji jego zanieczyszczenia.
BL_1A_K01, BL_1A_K06C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_W01
Student omawia czynniki wpływajace na toksyczność substancji
2,0
3,0Student omawia większość czynników wpływających na toskyczność różnych substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-O9.2_W02
Student omawia toksyczność i dystrybucję wybranych ksenobiotyków w środowisku lądowym i wodnym.
2,0
3,0Student omawia w toksyczność i dystrubucję tylko ważniejszych ksenobiotyków w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_U01
Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
2,0
3,0Student tylko w podstawowym zakresie analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O9.2_K01
Student wykazuje zrozumienie zależności między biotycznymi a abiotycznymi elementami środowiska, zwłaszcza w sytuacji jego zanieczyszczenia.
2,0
3,0Student wykazuje średnie zrozumienie zależności między biotycznymi a abiotycznymi elementami środowiska, zwłaszcza w sytuacji jego zanieczyszczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Manahan S.E., Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2006
  2. Namiesnik J. i Jaśkowski J., Zarys ekotoksykologii, ECO-Pharma, Gdańsk, 1995
  3. Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Hoffman D.J., Rattner B.A., Burton G.A., Handbook of Ecotoxicology, Cairns J.Lewis Publishers, Boca Raton, 2003
  2. Kabata-Pendias A. i Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych/roślin przy wzroście zasolenia wody3
T-A-2Biodostępność metali przy zmiennym pH gleby. Biokumulacja, biokoncentracja i biomagnifikacja.4
T-A-3Źródła informacji o stanie środowiska - analiza wybranych danych.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu ekotoksykologii2
T-W-2Toksyczność substancji - definicja, klasyfikacja, określanie toskyczności substancji chemicznych.4
T-W-3Losy metali i metaloidów środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków.2
T-W-4Losy TZO w środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków.2
T-W-5Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na poszczególne elementy środowiska.2
T-W-6Rodzaje badań ekotoksykologicznych i ich znaczenie.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć i sprawdzianu23
A-A-3studiowanie literatury10
A-A-4konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zajęć i zaliczenia wykładów28
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O9.2_W01Student omawia czynniki wpływajace na toksyczność substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
Treści programoweT-W-2Toksyczność substancji - definicja, klasyfikacja, określanie toskyczności substancji chemicznych.
T-W-6Rodzaje badań ekotoksykologicznych i ich znaczenie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem sprzętu audiowizualnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia większość czynników wpływających na toskyczność różnych substancji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O9.2_W02Student omawia toksyczność i dystrybucję wybranych ksenobiotyków w środowisku lądowym i wodnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
Treści programoweT-W-5Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na poszczególne elementy środowiska.
T-W-3Losy metali i metaloidów środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków.
T-W-4Losy TZO w środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem sprzętu audiowizualnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia w toksyczność i dystrubucję tylko ważniejszych ksenobiotyków w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O9.2_U01Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
BL_1A_U16umie zaprezentować metody biotechnologiczne w ograniczeniu skażenia środowiska; wykazuje powiązania pomiędzy środowiskiem a oddziaływaniem substancji szkodliwych; umie ocenić ich niebezpieczeństwo dla organizmów oraz wpływ na czynniki abiotyczne; zna fizykochemiczne metody oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; potrafi przeprowadzić proste analizy określające działanie substancji na układy biologiczne pod opieką prowadzącego; orientuje się w podstawach prawnych i zagadnieniach ekonomicznych dotyczących problemu ochrony środowiska; rozróżnia formy ochrony przyrody; posługuje się zagadnieniami z zakresu rozwoju biotechnologii;
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych/roślin przy wzroście zasolenia wody
T-A-2Biodostępność metali przy zmiennym pH gleby. Biokumulacja, biokoncentracja i biomagnifikacja.
T-W-5Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na poszczególne elementy środowiska.
T-W-6Rodzaje badań ekotoksykologicznych i ich znaczenie.
T-W-4Losy TZO w środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków.
T-W-3Losy metali i metaloidów środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków.
Metody nauczaniaM-2metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko w podstawowym zakresie analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O9.2_K01Student wykazuje zrozumienie zależności między biotycznymi a abiotycznymi elementami środowiska, zwłaszcza w sytuacji jego zanieczyszczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie LD50 dla organizmów wodnych/roślin przy wzroście zasolenia wody
T-A-2Biodostępność metali przy zmiennym pH gleby. Biokumulacja, biokoncentracja i biomagnifikacja.
T-A-3Źródła informacji o stanie środowiska - analiza wybranych danych.
T-W-6Rodzaje badań ekotoksykologicznych i ich znaczenie.
T-W-3Losy metali i metaloidów środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków.
T-W-5Wpływ promieniowania jonizującego i elektromagnetycznego na poszczególne elementy środowiska.
T-W-2Toksyczność substancji - definicja, klasyfikacja, określanie toskyczności substancji chemicznych.
T-W-4Losy TZO w środowisku wodnym i lądowym. Problem globalnej dystrybucji tej grupy ksenobiotyków.
T-W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu ekotoksykologii
Metody nauczaniaM-2metoda podająca
M-1wykład informacyjny z użyciem sprzętu audiowizualnego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena aktywnosci i podstawy wobec omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje średnie zrozumienie zależności między biotycznymi a abiotycznymi elementami środowiska, zwłaszcza w sytuacji jego zanieczyszczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0