Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Apifauna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Apifauna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1botanika, zoologia bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z systematyką pszczół
C-2zapoznanie z budową i biologią wybranych gatunków pszczół
C-3zapoznanie z reprodukcją i wykorzystaniem pszczół do zapylania roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Systematka pszczół , rozmieszczenie geograficzne. Znaczenie pszczół jako zapylaczy2
T-W-2Przystosowanie pszczół do zapylania kwiatów2
T-W-3Biologia i reprodukcja pszczół samotnych2
T-W-4Biologia pszczól bezżądłowych2
T-W-5Biologia pszczół udomowionych2
T-W-6Charakterystyka pszczół żyjących na wolnym powietrzu2
T-W-7Biologia i reprodukcja trzmieli2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykladów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział sudenta w wykładach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4studiowanie literatuty3
A-W-5sprawdzian poprawkowy1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-2film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.3_W01
student opisuje biologię wybranych gatunków pszczół
BL_1A_W11, BL_1A_W15C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-1
BL_1A_BL-S-O1.3_W02
student zna przystosowanie pszczół do zapylania roślin
BL_1A_W10C-3T-W-2M-2, M-1S-1
BL_1A_BL-S-O1.3_W04
student potrafi wyjaśnić znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych
BL_1A_W23C-3T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.3_U01
student umie rozpoznać podstawowe gatunki pszczół i wykorzystać je do zapylania roślin entomofilnych
BL_1A_U03C-3T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.3_K01
student ma świadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i znaczenia dla życia na ziemi
BL_1A_K01, BL_1A_K07C-3T-W-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.3_W01
student opisuje biologię wybranych gatunków pszczół
2,0student nie potrafi opisać biologii pszczół
3,0student ma podstawową wiedze z biologii omawianych gatunków pszczól
3,5student w sposób dostateczny opisuje biologie omawianych gatunków
4,0student w sposób zadawalajacy opisuje biologie omawianych gatunków
4,5student dobrze opisuje biologie omawianych gatunkow
5,0student bardzo dobrze opisuje biologie omawianych gatunków
BL_1A_BL-S-O1.3_W02
student zna przystosowanie pszczół do zapylania roślin
2,0nie zna biologii omawanych gatunków
3,0ma podstawową wiedzę o przystosowaniu pszczól do zapylania roslin
3,5ma dostateczna wiedzę o przystosowaniu pszcół do zapylania roslin
4,0ma zadawalajacą wiedzę o przystosowaniu pszczół do zapylania roślin
4,5ma dobrą wiedzę o przystosowaniu pszcól do zapylania roslin
5,0ma gogłebna wiedzę o przystosowaniu pszczóldo zapylnia roślin
BL_1A_BL-S-O1.3_W04
student potrafi wyjaśnić znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych
2,0nie potrafi wyjaśnić znaczenia pszczół jako zapylaczy
3,0posiada ogólną wiedzę o znaczeniu pszczół w zapylaniu roslin
3,5zna znaczenie podstawpwych gatunkuów pszczół
4,0zna znaczenie większości omawianych gatunków
4,5zna znzczenie wszystkich omawianych gatunków
5,0ms szczegółową wiedzę o znaczeniu wszystkich omawianych gatunkow

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.3_U01
student umie rozpoznać podstawowe gatunki pszczół i wykorzystać je do zapylania roślin entomofilnych
2,0nie umie rozpoznać podstawowoe gatunki pszczół i wykorzystać je do zapylania roślin entomofilnych
3,0w stopniu podstawowym umie rozpoznać podstawowe gatunki pszczół i wykorzystać je do zapylania roślin entomofilnych
3,5w stopniu zadawalajacym umie rozpoznać podstawowe gatunki pszczół i wykorzystać je do zapylenia roślin entomofilnych
4,0dobrze rozpoznaje podstawowe gatunki pszczół i wie jak wykorzystać je do zapylania rośłin entomofilnych
4,5ponad dobrze rozpoznaje podstawowe batunki pszczół i wie dobrze jak wykorzystaćje je do zapylania rośłi entomofilnych
5,0bardzo dobrze rozpoznaje podstawowe gatunki pszczół i umie bardzo dobrze wykorzystać je do zapllania roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.3_K01
student ma świadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i znaczenia dla życia na ziemi
2,0student nie ma swiadomości znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i znaczenia dla życia na ziemi
3,0student ma wystarczającą świadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i znaczenia dla życia na ziemi
3,5student ma ponad dostateczna świadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i życia na ziemi
4,0student ma dobrą swiadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowanu środowiska i znaczenia dka życia na ziemi
4,5student ma ponad dobra świadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i znaczenia dla życia na ziemi
5,0śtudent ma pełna świadomośc znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu srodowiska i życia na ziemi

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Ekologia pszczół, PWN, Warszawa-Poznań, 1993, 1
  2. Wilkamiec Z. (red.), Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J. (red), Pszczelnictwo, Wydawnictwo Promocyjne Albatros, Szczecin, 1993, 1
  2. Dylewska M., Nasze trzmiele, Ośrodek Doradztwa Rolniczego. APW Karniowice, Karniowice, 1992, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematka pszczół , rozmieszczenie geograficzne. Znaczenie pszczół jako zapylaczy2
T-W-2Przystosowanie pszczół do zapylania kwiatów2
T-W-3Biologia i reprodukcja pszczół samotnych2
T-W-4Biologia pszczól bezżądłowych2
T-W-5Biologia pszczół udomowionych2
T-W-6Charakterystyka pszczół żyjących na wolnym powietrzu2
T-W-7Biologia i reprodukcja trzmieli2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykladów1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział sudenta w wykładach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4studiowanie literatuty3
A-W-5sprawdzian poprawkowy1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.3_W01student opisuje biologię wybranych gatunków pszczół
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z systematyką pszczół
Treści programoweT-W-4Biologia pszczól bezżądłowych
T-W-3Biologia i reprodukcja pszczół samotnych
T-W-5Biologia pszczół udomowionych
T-W-7Biologia i reprodukcja trzmieli
Metody nauczaniaM-2film
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać biologii pszczół
3,0student ma podstawową wiedze z biologii omawianych gatunków pszczól
3,5student w sposób dostateczny opisuje biologie omawianych gatunków
4,0student w sposób zadawalajacy opisuje biologie omawianych gatunków
4,5student dobrze opisuje biologie omawianych gatunkow
5,0student bardzo dobrze opisuje biologie omawianych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.3_W02student zna przystosowanie pszczół do zapylania roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie z reprodukcją i wykorzystaniem pszczół do zapylania roślin
Treści programoweT-W-2Przystosowanie pszczół do zapylania kwiatów
Metody nauczaniaM-2film
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna biologii omawanych gatunków
3,0ma podstawową wiedzę o przystosowaniu pszczól do zapylania roslin
3,5ma dostateczna wiedzę o przystosowaniu pszcół do zapylania roslin
4,0ma zadawalajacą wiedzę o przystosowaniu pszczół do zapylania roślin
4,5ma dobrą wiedzę o przystosowaniu pszcól do zapylania roslin
5,0ma gogłebna wiedzę o przystosowaniu pszczóldo zapylnia roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.3_W04student potrafi wyjaśnić znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W23zna i definiuje rolę społeczno-humanistyczną elementów świata ożywionego
Cel przedmiotuC-3zapoznanie z reprodukcją i wykorzystaniem pszczół do zapylania roślin
Treści programoweT-W-1Systematka pszczół , rozmieszczenie geograficzne. Znaczenie pszczół jako zapylaczy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wyjaśnić znaczenia pszczół jako zapylaczy
3,0posiada ogólną wiedzę o znaczeniu pszczół w zapylaniu roslin
3,5zna znaczenie podstawpwych gatunkuów pszczół
4,0zna znaczenie większości omawianych gatunków
4,5zna znzczenie wszystkich omawianych gatunków
5,0ms szczegółową wiedzę o znaczeniu wszystkich omawianych gatunkow
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.3_U01student umie rozpoznać podstawowe gatunki pszczół i wykorzystać je do zapylania roślin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Cel przedmiotuC-3zapoznanie z reprodukcją i wykorzystaniem pszczół do zapylania roślin
Treści programoweT-W-4Biologia pszczól bezżądłowych
T-W-3Biologia i reprodukcja pszczół samotnych
T-W-5Biologia pszczół udomowionych
T-W-6Charakterystyka pszczół żyjących na wolnym powietrzu
T-W-7Biologia i reprodukcja trzmieli
Metody nauczaniaM-2film
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie rozpoznać podstawowoe gatunki pszczół i wykorzystać je do zapylania roślin entomofilnych
3,0w stopniu podstawowym umie rozpoznać podstawowe gatunki pszczół i wykorzystać je do zapylania roślin entomofilnych
3,5w stopniu zadawalajacym umie rozpoznać podstawowe gatunki pszczół i wykorzystać je do zapylenia roślin entomofilnych
4,0dobrze rozpoznaje podstawowe gatunki pszczół i wie jak wykorzystać je do zapylania rośłin entomofilnych
4,5ponad dobrze rozpoznaje podstawowe batunki pszczół i wie dobrze jak wykorzystaćje je do zapylania rośłi entomofilnych
5,0bardzo dobrze rozpoznaje podstawowe gatunki pszczół i umie bardzo dobrze wykorzystać je do zapllania roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.3_K01student ma świadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i znaczenia dla życia na ziemi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Cel przedmiotuC-3zapoznanie z reprodukcją i wykorzystaniem pszczół do zapylania roślin
Treści programoweT-W-2Przystosowanie pszczół do zapylania kwiatów
Metody nauczaniaM-2film
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma swiadomości znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i znaczenia dla życia na ziemi
3,0student ma wystarczającą świadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i znaczenia dla życia na ziemi
3,5student ma ponad dostateczna świadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i życia na ziemi
4,0student ma dobrą swiadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowanu środowiska i znaczenia dka życia na ziemi
4,5student ma ponad dobra świadomość znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu środowiska i znaczenia dla życia na ziemi
5,0śtudent ma pełna świadomośc znaczenia i roli apifauny w kształtowaniu srodowiska i życia na ziemi