Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii organizmu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego. Siła, praca, moc. Wpływ wysiłku na metabolizm substratów energetycznych. Tempo wytwarzania energii. Kontrola źródeł energii. Pojęcie wydolności fizycznej. Trening zwiększajacy wydolność. Ocena wydolności fizycznej za pomocą testów czynnościowych. Żywienie a wydolność wysiłkowa.3
T-A-2Wysiłek fizyczny dzieci i młodzieży. Róznice fizjologiczne między kobietami i mężczyznami a zdolność do wykonywania wysiłku fizycznego. Wysiłek i sport osób niepełnosprawnych. Wpływ starzenia się na wydolność fizyczną.2
T-A-3Wysiłek a stres środowiskowy (wysiłek w różnych temperaturach otoczenia). Bilans energii, skład ciała a zdrowie. Wysiłek fizyczny, jako czynnik podtrzymujący zdrowie. Aktywność ruchowa w wybranych chorobach. Podstawowe zasady treningu zdrowotnego.2
T-A-4Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Środki dopingujące: steroidy anaboliczno-androgenne, erytropoetyna, insulina, hormon wzrostu. Geny warunkujace zdolność organizmu do wysiłku fizycznego.3
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Nerwowa kontrola wysiłku fizycznego. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.2
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Czynność układu oddechowego oraz krążenia podczas wysiłku. Zmiany objętości i składu krwi pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego. Hormonalna kontrola wysiłku fizycznego.2
T-W-3Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego3
T-W-4Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek oraz równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fizjologiczne nastepstwa bezczynności ruchowej i dlugotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Wpływ treningu na tkankę kostną.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej.10
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.8
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładow.12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_W01
Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. Zna następstwa bezczynności ruchowej oraz opisuje zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
BL_1A_W14, BL_1A_W12, BL_1A_W13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_U01
Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową bądź bezczynnością. Posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znająć pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
BL_1A_U06, BL_1A_U07, BL_1A_U20C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej zwiazanej z poprawą i usprawnieniem czynności narządów oraz metabolizmu tkankowego.
BL_1A_K01, BL_1A_K06C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_W01
Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. Zna następstwa bezczynności ruchowej oraz opisuje zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
2,0Student nie zna podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i nie potrafi je sklasyfikowac.
3,0Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikowac.
3,5Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i kilka potrafi sklasyfikowac.
4,0Student dobrze definiuje wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i i potrafi większośc sklasyfikowac.
4,5Student potrafi zdefiniowac wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i dobrze je klasyfikuje.
5,0Student bardzo dobrze zna wszystkie podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je wszystkie sklasyfikowac.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_U01
Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową bądź bezczynnością. Posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znająć pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
3,0Student zaledwie poprawnie posiada umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
3,5Student poprawnie rozumuje mechanizmy zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,0Student posiada dobrą umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,5Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, i posiada dużą umiejętnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejetnośc rozumienuia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, które determinują zwiększoną wydolnośc fizyczną organizmu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O4.4_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej zwiazanej z poprawą i usprawnieniem czynności narządów oraz metabolizmu tkankowego.
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,5Student wykazuje w stopniu dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,5Student wykazuje w stopniu dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W.Z.Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  2. Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czarkowska-Pączek B., Przybylski J., Zarys fizjologii wysiłku fizycznego., Urban and Partner, Wrocław, 2005
  2. Birch K., MacLaren D., George K., Fizjologia sportu krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego. Siła, praca, moc. Wpływ wysiłku na metabolizm substratów energetycznych. Tempo wytwarzania energii. Kontrola źródeł energii. Pojęcie wydolności fizycznej. Trening zwiększajacy wydolność. Ocena wydolności fizycznej za pomocą testów czynnościowych. Żywienie a wydolność wysiłkowa.3
T-A-2Wysiłek fizyczny dzieci i młodzieży. Róznice fizjologiczne między kobietami i mężczyznami a zdolność do wykonywania wysiłku fizycznego. Wysiłek i sport osób niepełnosprawnych. Wpływ starzenia się na wydolność fizyczną.2
T-A-3Wysiłek a stres środowiskowy (wysiłek w różnych temperaturach otoczenia). Bilans energii, skład ciała a zdrowie. Wysiłek fizyczny, jako czynnik podtrzymujący zdrowie. Aktywność ruchowa w wybranych chorobach. Podstawowe zasady treningu zdrowotnego.2
T-A-4Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Środki dopingujące: steroidy anaboliczno-androgenne, erytropoetyna, insulina, hormon wzrostu. Geny warunkujace zdolność organizmu do wysiłku fizycznego.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Nerwowa kontrola wysiłku fizycznego. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.2
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Czynność układu oddechowego oraz krążenia podczas wysiłku. Zmiany objętości i składu krwi pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego. Hormonalna kontrola wysiłku fizycznego.2
T-W-3Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego3
T-W-4Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek oraz równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fizjologiczne nastepstwa bezczynności ruchowej i dlugotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Wpływ treningu na tkankę kostną.3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.8
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładow.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_W01Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. Zna następstwa bezczynności ruchowej oraz opisuje zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
BL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Nerwowa kontrola wysiłku fizycznego. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Czynność układu oddechowego oraz krążenia podczas wysiłku. Zmiany objętości i składu krwi pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego. Hormonalna kontrola wysiłku fizycznego.
T-W-4Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek oraz równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fizjologiczne nastepstwa bezczynności ruchowej i dlugotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Wpływ treningu na tkankę kostną.
T-W-3Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i nie potrafi je sklasyfikowac.
3,0Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikowac.
3,5Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i kilka potrafi sklasyfikowac.
4,0Student dobrze definiuje wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i i potrafi większośc sklasyfikowac.
4,5Student potrafi zdefiniowac wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i dobrze je klasyfikuje.
5,0Student bardzo dobrze zna wszystkie podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je wszystkie sklasyfikowac.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_U01Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową bądź bezczynnością. Posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znająć pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
BL_1A_U20posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-A-2Wysiłek fizyczny dzieci i młodzieży. Róznice fizjologiczne między kobietami i mężczyznami a zdolność do wykonywania wysiłku fizycznego. Wysiłek i sport osób niepełnosprawnych. Wpływ starzenia się na wydolność fizyczną.
T-A-3Wysiłek a stres środowiskowy (wysiłek w różnych temperaturach otoczenia). Bilans energii, skład ciała a zdrowie. Wysiłek fizyczny, jako czynnik podtrzymujący zdrowie. Aktywność ruchowa w wybranych chorobach. Podstawowe zasady treningu zdrowotnego.
T-A-4Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Środki dopingujące: steroidy anaboliczno-androgenne, erytropoetyna, insulina, hormon wzrostu. Geny warunkujace zdolność organizmu do wysiłku fizycznego.
T-A-1Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego. Siła, praca, moc. Wpływ wysiłku na metabolizm substratów energetycznych. Tempo wytwarzania energii. Kontrola źródeł energii. Pojęcie wydolności fizycznej. Trening zwiększajacy wydolność. Ocena wydolności fizycznej za pomocą testów czynnościowych. Żywienie a wydolność wysiłkowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
3,0Student zaledwie poprawnie posiada umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
3,5Student poprawnie rozumuje mechanizmy zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,0Student posiada dobrą umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego.
4,5Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, i posiada dużą umiejętnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejetnośc rozumienuia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, które determinują zwiększoną wydolnośc fizyczną organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O4.4_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej zwiazanej z poprawą i usprawnieniem czynności narządów oraz metabolizmu tkankowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego.
C-2Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu.
Treści programoweT-A-2Wysiłek fizyczny dzieci i młodzieży. Róznice fizjologiczne między kobietami i mężczyznami a zdolność do wykonywania wysiłku fizycznego. Wysiłek i sport osób niepełnosprawnych. Wpływ starzenia się na wydolność fizyczną.
T-A-3Wysiłek a stres środowiskowy (wysiłek w różnych temperaturach otoczenia). Bilans energii, skład ciała a zdrowie. Wysiłek fizyczny, jako czynnik podtrzymujący zdrowie. Aktywność ruchowa w wybranych chorobach. Podstawowe zasady treningu zdrowotnego.
T-A-4Fizjologiczne następstwa bezczynności ruchowej i długotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Środki dopingujące: steroidy anaboliczno-androgenne, erytropoetyna, insulina, hormon wzrostu. Geny warunkujace zdolność organizmu do wysiłku fizycznego.
T-A-1Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego. Siła, praca, moc. Wpływ wysiłku na metabolizm substratów energetycznych. Tempo wytwarzania energii. Kontrola źródeł energii. Pojęcie wydolności fizycznej. Trening zwiększajacy wydolność. Ocena wydolności fizycznej za pomocą testów czynnościowych. Żywienie a wydolność wysiłkowa.
T-W-1Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Nerwowa kontrola wysiłku fizycznego. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy.
T-W-2Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Czynność układu oddechowego oraz krążenia podczas wysiłku. Zmiany objętości i składu krwi pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego. Hormonalna kontrola wysiłku fizycznego.
T-W-4Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek oraz równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fizjologiczne nastepstwa bezczynności ruchowej i dlugotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Wpływ treningu na tkankę kostną.
T-W-3Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
3,5Student wykazuje w stopniu dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,0Student wykazuje w stopniu wystarczająco dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
4,5Student wykazuje w stopniu dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego.