Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika systematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika systematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 25 2,00,42egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej
W-2Wiedza botaniczna w zakresie przedmiotu "Botanika"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych10
10
laboratoria
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne6
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych4
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych2
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin2
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne2
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego4
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie4
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach4
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej9
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć3
A-A-3zbiór roślin2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia13
A-A-5konsultacje2
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3zbiór roślin5
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora opracowana w programie PowerPoint
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5wystawa dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: kontrola praktyczna stopnia opanowania umiejętności oznaczania roślin
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka rośliny, oznaczanie, rozpoznawanie roślin)
S-5Ocena podsumowująca: ocena opracowania (projektu)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-C5_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
BL_1A_W11C-1T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-C5_U01
potrafi korzystać z różnych źródeł informacji do opracowywania charakterystyki roślinności
BL_1A_U03C-1T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-3, M-4, M-5S-5
BL_1A_BL-C5_U02
potrafi w oparciu o systematykę zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
BL_1A_U03C-1T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C5_K01
jest świadomy zróżnicowania świata roślin i rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K01, BL_1A_K05C-1T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-C5_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
2,0
3,0potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów roślin, różnej rangi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-C5_U01
potrafi korzystać z różnych źródeł informacji do opracowywania charakterystyki roślinności
2,0
3,0przedstawi niepełną pozycję systematyczną i biocenotyczną jednego gatunku rośliny korzystając z różnych źródeł informacji
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-C5_U02
potrafi w oparciu o systematykę zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
2,0
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować jeden gatunek rośliny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C5_K01
jest świadomy zróżnicowania świata roślin i rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji
2,0
3,0ma świadomość różnorodności świata roślin i potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008, trzecie
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne6
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych4
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych2
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin2
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne2
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego4
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie4
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach4
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej9
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zajęć3
A-A-3zbiór roślin2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia13
A-A-5konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3zbiór roślin5
A-L-4przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-C5_W01potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora opracowana w programie PowerPoint
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów roślin, różnej rangi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-C5_U01potrafi korzystać z różnych źródeł informacji do opracowywania charakterystyki roślinności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5wystawa dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: ocena opracowania (projektu)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przedstawi niepełną pozycję systematyczną i biocenotyczną jednego gatunku rośliny korzystając z różnych źródeł informacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-C5_U02potrafi w oparciu o systematykę zidentyfikować taksonomicznie rośliny nieznane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora opracowana w programie PowerPoint
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kontrola praktyczna stopnia opanowania umiejętności oznaczania roślin
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka rośliny, oznaczanie, rozpoznawanie roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi korzystając z mikroskopu stereoskopowego i kluczy oznaczyć i scharakteryzować jeden gatunek rośliny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C5_K01jest świadomy zróżnicowania świata roślin i rozumie potrzebę poznawania tego zróżnicowania w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji tasonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin flory Polski
Treści programoweT-A-1Przegląd systematyczny i oznaczanie roślin dwuliściennych z wykorzystaniem żywych roślin i arkuszy zielnikowych
T-L-2Budowa roślin zarodnikowych (mszaków i paprotników) na wybranych przykladach, oraz ich udział w procesach torfotwórczych
T-L-1Mikroskopowa budowa roślin plechowatych pełniących funkcje bioidentyfikacyjne
T-L-4Przegląd i oznaczanie roślin jednoliściennych z wykorzystaniem arkuszy zielnikowych
T-L-3Zróżnicowanie roślin nagozalążkowych, oznaczanie drzew i krzewów iglastych
T-W-5Rośliny jednoliścienne - przegląd systematyczny i rola w ekosystemach
T-W-6Rośliny dwuliścienne - przegląd systematyczny, ważniejsze gatunki flory krajowej
T-W-2Plechowate organizmy eukariotyczne - systematyka, budowa, biologia, znaczenie ekologiczne
T-W-1Podstawowe zagadnienia taksonomii i pochodzenia roślin
T-W-3Mszaki i paprotniki - systematyka, budowa i biologia oraz przystosowanie do środowiska lądowego
T-W-4Rośliny nagozalążkowe - przegląd systematyczny, budowa i znaczenie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora opracowana w programie PowerPoint
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5wystawa dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość różnorodności świata roślin i potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0