Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Bioinformatyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinformatyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu matematyki, biofizyki, biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wybranymi biologicznymi bazami danych, zasadami dopasowywania sekwencji, zagadnieniami genomiki strukturalnej i funkcjonalnej, filogenetyki oraz bioinformatyki strukturalnej |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji w biologicznych bazach danych oraz posługiwania się dostępnymi programami do analiz bioinformatycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Filogenetyka. Metody budowy i oceny drzew filogenetycznych | 2 |
T-A-2 | Analiza danych mikromacierzowych | 2 |
T-A-3 | Wybrane zagadnienia bioinformatyki strukturalnej | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd wybranych biologicznych baz danych oraz programów bioinformatycznych | 2 |
T-L-2 | Pobieranie danych z biologicznych baz danych | 2 |
T-L-3 | Analiza sekwencji nukleotydowych i aminokwasowych | 2 |
T-L-4 | Analiza danych mikromacierzowych | 2 |
T-L-5 | Tworzenie drzew filogenetycznych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane biologiczne bazy danych. Formaty danych | 2 |
T-W-2 | Dopasowywanie sekwencji i przeszukiwanie baz danych sekwencji | 2 |
T-W-3 | Analiza sekwencji genomów, porównywanie genomów | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-A-4 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i projektora |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne audytoriów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_C11,_W01 Student opisuje wybrane biologiczne bazy danych oraz formaty zapisu danych, wyjaśnia zasady dopasowywania sekwencji, charakteryzuje rodzaje map genomowych oraz metody sekwencjonowania, składania, opisywania i porównywania genomów, wymienia najważniejsze programy komputerowe wspomagające ww. procesy | BL_2A_W05, BL_2A_W12, BL_2A_W15 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_2A_C11,_W02 Student charakteryzuje podstawowe typy mikromacierzy, ich zastosowania oraz etapy analizy danych z mikromacierzy DNA, definiuje pojęcie filogenetyki molekularnej, charakteryzuje metody tworzenia oraz oceny drzew filogenetycznych, opisuje zasady przewidywania struktury drugorzędowej białek, wymienia podstawowe programy stosowane w ww. analizach | BL_2A_W05, BL_2A_W12 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_C11,_U01 Student potrafi wyszukać potrzebną informację w odpowiedniej biologicznej bazie danych, sprawnie posługuje się programami do analizy sekwencji biologicznych, potrafi wyszukać sekwencje podobne w bazach danych oraz utworzyć i zinterpretować drzewo filogenetyczne | BL_2A_U07 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-3 | S-3 |
BL_2A_C11,_U02 Student stosuje podstawowe polecenia języka R, przeprowadza analizę danych z mikromacierzy DNA, tworzy heatmapy i je interpretuje | BL_2A_U07 | — | C-2 | T-L-4 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_C11,_K01 Student wykorzystuje narzędzia bioinformatyczne w interpretowaniu zjawisk i procesów biologicznych, dając tym samym wyraz swojego przekonania o ich poznawalności | BL_2A_K01 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
BL_2A_C11,_K02 Student jest świadom bogactwa informacji biologicznej dostępnej w internetowych bazach danych oraz wzrostu znaczenia narzędzi bioinformatycznych w przyszłości | BL_2A_K03 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
BL_2A_C11,_K03 Student jest zdolny do efektywnej pracy indywidualnej w oparciu o dostarczone materiały dydaktyczne i źródła informacji dostępne w Internecie | BL_2A_K05 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_C11,_W01 Student opisuje wybrane biologiczne bazy danych oraz formaty zapisu danych, wyjaśnia zasady dopasowywania sekwencji, charakteryzuje rodzaje map genomowych oraz metody sekwencjonowania, składania, opisywania i porównywania genomów, wymienia najważniejsze programy komputerowe wspomagające ww. procesy | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia wybrane biologiczne bazy danych, definiuje pojęcie dopasowania sekwencji, wymienia podstawowe programy do przeszukiwania baz danych sekwencji, opisuje rodzaje map genomowych, metody sekwencjonowania, składania oraz adnotacji genomów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_C11,_W02 Student charakteryzuje podstawowe typy mikromacierzy, ich zastosowania oraz etapy analizy danych z mikromacierzy DNA, definiuje pojęcie filogenetyki molekularnej, charakteryzuje metody tworzenia oraz oceny drzew filogenetycznych, opisuje zasady przewidywania struktury drugorzędowej białek, wymienia podstawowe programy stosowane w ww. analizach | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia podstawowe rodzaje mikromacierzy, etapy analizy danych z mikromacierzy DNA, definiuje pojęcie filogenetyki molekularnej, krótko charakteryzuje najważniejsze metody budowy i oceny drzew filogenetycznych, wymienia algorytmy przewidywania struktury drugorzędowej białek | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_C11,_U01 Student potrafi wyszukać potrzebną informację w odpowiedniej biologicznej bazie danych, sprawnie posługuje się programami do analizy sekwencji biologicznych, potrafi wyszukać sekwencje podobne w bazach danych oraz utworzyć i zinterpretować drzewo filogenetyczne | 2,0 | |
3,0 | Student korzysta z podstawowych narzędzi dostępnych przy przeszukiwaniu wybranych biologicznych baz danych, korzysta z podstawowych opcji programów do analizy sekwencji biologicznych, potrafi utworzyć drzewo filogenetyczne i je zinterpretować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_C11,_U02 Student stosuje podstawowe polecenia języka R, przeprowadza analizę danych z mikromacierzy DNA, tworzy heatmapy i je interpretuje | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje podstawowe polecenia języka R, potrafi przeprowadzić wstępną obróbkę danych z mikromacierzy, identyfikować geny o zróżnicowanej ekspresji, tworzyć heatmapy i je interpretować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Xiong J., Podstawy bioinformatyki, WUW, Warszawa, 2009
- Higgs P. G., Attwood T. K., Bioinformatyka i ewolucja molekularna, PWN, Warszawa, 2008
- Baxervanis A. D., Ouellette B. F. F. (red.), Bioinformatyka. Podręcznik do analizy genów i białek, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Hall B. G., Łatwe drzewa filogenetyczne. Poradnik użytkownika, WUW, Warszawa, 2008
- Westhead D. R., Parish J. H., Twyman R. M., Bioinformatics. Instant Notes, Taylor & Francis, London & New York, 2002