Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Bioetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu etyki, biologii rozwoju oraz biotechnologicznych metod stosowanych w rozrodzie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).1
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.1
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.2
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.2
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.2
T-W-6Wartości etyczne w zawodzie diagnosty laboratoryjnego (Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego).1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu13
A-W-3Przygotowanie prezentacji5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-4Film dydaktyczny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-N2-A3.4_W01
Student wyjaśnia podstawowe dylematy etyczno-prawne związane z prokreacją człowieka i wskazuje różne możliwości postępowania w celu rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności.
BL_2A_W21C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1, S-3
BL_2A_BL-N2-A3.4_W02
Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego wskazując i opisując procedury lub ich etapy, które są źródłem kluczowych problemów bioetycznych.
BL_2A_W11, BL_2A_W21C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1, S-3
BL_2A_BL-N2-A3.4_W03
Student zna zasadnicze międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne oraz tłumaczy konieczność działań legislacyjnych dotyczących rozrodu człowieka i badań z nim związanych
BL_2A_W21C-1T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-N2-A3.4_U01
Student jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka i wykazuje obiektywne podejście do ich prezentowania
BL_2A_U02, BL_2A_U01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-N2-A3.4_K01
Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
BL_2A_K04, BL_2A_K03, BL_2A_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-N2-A3.4_W01
Student wyjaśnia podstawowe dylematy etyczno-prawne związane z prokreacją człowieka i wskazuje różne możliwości postępowania w celu rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych dylematów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka; nie potrafi wskazać żadnych możliwości rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności
3,0Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie, nie potrafi jednak wskazać możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania
3,5Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i potrafi wskazać niektóre możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania; wykazuje częściowe rozumienie zjawisk bioetycznych związanych z rozrodem człowieka
4,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania wykazując poprawne rozumienie treści programowych
4,5Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; dokładnie definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych
5,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; wyczerpująco definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych podbudowane wiedzą wykraczającą poza obowiązkowe piśmiennictwo
BL_2A_BL-N2-A3.4_W02
Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego wskazując i opisując procedury lub ich etapy, które są źródłem kluczowych problemów bioetycznych.
2,0Student posiada fragmentaryczną wiedzę dotyczącą technik sztucznego zapłodnienia; nie potrafi wskazać i opisać procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych
3,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, nie potrafi jednak uzasadnić istoty ich etycznych dylematów
3,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych oraz potrafi to uzasadnić
4,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje większość poznanych procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych, przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
4,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę etycznych dylematów większości z nich
5,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
BL_2A_BL-N2-A3.4_W03
Student zna zasadnicze międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne oraz tłumaczy konieczność działań legislacyjnych dotyczących rozrodu człowieka i badań z nim związanych
2,0Student nie zna zasadniczych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych dotyczących problemów etycznych rozrodu człowieka i badań z nim związanych
3,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; w niewielkim stopniu jednak tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
3,5Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; ogólnie tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
4,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
4,5Student wymienia i ogólnie opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
5,0Student wymienia i opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; potrafi porównać rozwiązania prawne w różnych krajach; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-N2-A3.4_U01
Student jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka i wykazuje obiektywne podejście do ich prezentowania
2,0Student nie jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych dotyczących zagadnień prokreacji człowieka; nie posiada umiejętności wskazywania dylematów bioetycznych
3,0Student identyfikuje niektóre etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
3,5Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,0Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,5Student identyfikuje wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
5,0Student identyfikując wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące zagadnień związanych z prokreacją człowieka jest zdolny do ich merytorycznej i wieloaspektowej analizy, rozstrzygania oraz prezentacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-N2-A3.4_K01
Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
2,0Student nie ma świadomości postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,0Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Różyńska J. , Waligóra M. (red.), Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Standardy międzynarodowe., Wolters Kluwer Polska – LEX, Warszawa, 2012
  2. Kapelańska-Pręgowska J., Prawne i bioetyczne aspekty testów genetycznych., Wolters Kluwer Polska – LEX, Warszawa, 2011
  3. Szyncel K., Sztuczne zapłodnienie. Jeśli nie in vitro, to co?, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków, 2010
  4. Nawrot O., Ludzka biogeneza w standardach bioetycznych Rady Europy., Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2011
  5. Aramini M., Bioetyka dla wszystkich., Wydawnictwo eSPe, Kraków, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Sajfan M. (red), Prawo wobec medycyny i biotechnologii. Zbiór orzeczeń z komentarzami., Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2010
  2. x, Życie i płodność, Kwartalnik Fundacji Życie i Płodność, Kraków, 2007, od nr1/2007 do obecnie, www.zycieiplodnosc.pl/kwartalnik/ (30.03.2012)
  3. Haberko J., Cywilnoprawna ochrona dziecka poczętego a stosowanie procedur medycznych., Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2010
  4. Kondratiewa-Bryzik J., Początek prawnej ochrony życia ludzkiego w świetle standardów międzynarodowych., Wolters Kluwer Polska –Oficyna, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).1
T-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.1
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.2
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.2
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.2
T-W-6Wartości etyczne w zawodzie diagnosty laboratoryjnego (Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego).1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu13
A-W-3Przygotowanie prezentacji5
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Zaliczenie przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-A3.4_W01Student wyjaśnia podstawowe dylematy etyczno-prawne związane z prokreacją człowieka i wskazuje różne możliwości postępowania w celu rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-4Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych dylematów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka; nie potrafi wskazać żadnych możliwości rozwiązywania problemu niepłodności i bezpłodności
3,0Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie, nie potrafi jednak wskazać możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania
3,5Student ma podstawową wiedzę o etyczno-prawnych dylematach związanych z prokreacją; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i potrafi wskazać niektóre możliwości postępowania w celu ich rozwiązywania; wykazuje częściowe rozumienie zjawisk bioetycznych związanych z rozrodem człowieka
4,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania wykazując poprawne rozumienie treści programowych
4,5Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; dokładnie definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych
5,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat etyczno-prawnych dylematów związanych z prokreacją człowieka; wyczerpująco definiuje podstawowe problemy w tym zakresie i wskazuje możliwości ich rozwiązywania; wykazuje pełne rozumienie treści programowych podbudowane wiedzą wykraczającą poza obowiązkowe piśmiennictwo
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-A3.4_W02Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego wskazując i opisując procedury lub ich etapy, które są źródłem kluczowych problemów bioetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
BL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-4Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada fragmentaryczną wiedzę dotyczącą technik sztucznego zapłodnienia; nie potrafi wskazać i opisać procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych
3,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, nie potrafi jednak uzasadnić istoty ich etycznych dylematów
3,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i ogólnie opisuje niektóre procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych oraz potrafi to uzasadnić
4,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje większość poznanych procedur wspomaganego rozrodu lub ich etapów stanowiących źródło kluczowych problemów bioetycznych, przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
4,5Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę etycznych dylematów większości z nich
5,0Student zna podstawowe techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; wskazuje i opisuje wszystkie poznane procedury wspomaganego rozrodu lub ich etapy stanowiące źródło kluczowych problemów bioetycznych, dokładnie przedstawia i uzasadnia istotę ich etycznych dylematów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-A3.4_W03Student zna zasadnicze międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne oraz tłumaczy konieczność działań legislacyjnych dotyczących rozrodu człowieka i badań z nim związanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasadniczych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych dotyczących problemów etycznych rozrodu człowieka i badań z nim związanych
3,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; w niewielkim stopniu jednak tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
3,5Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych uregulowań prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; ogólnie tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie
4,0Student wymienia i ogólnie opisuje większość poznanych międzynarodowych i krajowych aktów prawnych związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
4,5Student wymienia i ogólnie opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
5,0Student wymienia i opisuje wszystkie poznane międzynarodowe i krajowe akty prawne związanych z problemami etycznymi prokreacji człowieka; potrafi porównać rozwiązania prawne w różnych krajach; tłumaczy konieczność prowadzenia dalszych działań legislacyjnych w tym zakresie wskazując w uregulowaniach rozwiązania problematyczne w kontekście bioetycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-A3.4_U01Student jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych związanych z prokreacją człowieka i wykazuje obiektywne podejście do ich prezentowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
BL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-4Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do merytorycznej analizy problemów etyczno-prawnych dotyczących zagadnień prokreacji człowieka; nie posiada umiejętności wskazywania dylematów bioetycznych
3,0Student identyfikuje niektóre etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
3,5Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; nie wykazuje w pełni obiektywnego podejścia przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,0Student identyfikuje większość poznanych etyczno-prawnych dylematów dotyczących prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
4,5Student identyfikuje wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące prokreacji człowieka; wykazuje obiektywne podejście przy rozstrzyganiu i prezentacji zagadnień w tym zakresie
5,0Student identyfikując wszystkie poznane etyczno-prawne dylematy dotyczące zagadnień związanych z prokreacją człowieka jest zdolny do ich merytorycznej i wieloaspektowej analizy, rozstrzygania oraz prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-N2-A3.4_K01Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wieloaspektowym charakterem problemów etycznych i prawnych związanych z rozwojem i stosowaniem nowych biotechnologii we wspomaganej medycznie prokreacji
Treści programoweT-W-2Płodność, niepłodność, bezpłodność: współczesne metody planowania rodziny; zjawiska populacyjne i uwarunkowania biologiczne w rozrodzie człowieka; niepłodność jako choroba; społeczne i psychiczne aspekty niepłodności.
T-W-1Wiedza biologiczna, ludzkie działania i wartości – bioetyka narzędziem regulacji korzystania z nowych biotechnologii (geneza bioetyki; zakres zagadnień stanowiący przedmiot i zadania stawiane dyscyplinie).
T-W-6Wartości etyczne w zawodzie diagnosty laboratoryjnego (Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego).
T-W-3Medyczne i etyczne aspekty metod leczenia i rozwiązywania problemu niepłodności: techniki sztucznego zapłodnienia wewnątrz- i pozaustrojowego; zapłodnienie homologiczne i heterologiczne; macierzyństwo zastępcze; naprotechnologia; adopcja i rodzicielstwo społeczne; powoływanie do życia w świetle norm moralnych - względy społeczno-kulturowe w ocenie procedur wspieranej prokreacji.
T-W-5Ochrona życia nienarodzonego: etyczno-prawne dylematy diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji; status prawny embrionu i płodu ludzkiego oraz dopuszczalność diagnostyki preimplantacyjnej, prenatalnej i aborcji w Polsce; badania na embrionach in vitro oraz klonowanie istot ludzkich.
T-W-4Etyczno-prawne kontrowersje dotyczące zapłodnienia in vitro: zapłodnienie pozaustrojowe w regulacjach Rady Europy; znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Bioetycznej w procesie kształtowania standardów bioetycznych; uregulowania w prawie wybranych krajów oraz w Polsce; wykorzystanie technik wspomaganego rozrodu a opinia publiczna i inicjatywy społeczne.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezentacja (przygotowanie prezentacji multimedialnej).
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-4Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji i merytorycznego podejścia podczas analizy problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,0Student ma świadomość postępowania w życiu osobistym i zawodowym zgodnego z zasadami etyki i normami prawnymi
3,5
4,0
4,5
5,0