Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Biologia zwierząt amatorskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia zwierząt amatorskich | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu anatomi i fizjologii zwierząt. Ochrony gatunków zagrożonych, dobrostanu zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka biologiczna gryzoni utrzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie. Omówienie wybranych gatunków najczęściej utrzymywanych. | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków gryzoni rzadko utrzymywanych przez człowieka jako zwierzęta amatorskie. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków drapieżnych utrzymywanych jako zwierzęta amatorskie | 2 |
T-A-4 | Umyślne i przypadkowe sprowadzanie zwierząt. Możliwości pozyskiwania zwierząt | 2 |
T-A-5 | Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków wszystkożernych trzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania. | 2 |
T-W-2 | Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym. Interakcje międzygatunkowe, Wpływ nieodpowiedniego postępowania człowieka ze zwierzętami na środowisko naturalne. | 2 |
T-W-3 | Możliwości przystodowania i przetrwania gatunków w różnych warunkach ( np. miejskich, domowych) | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych, | 10 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnych na wybrane tematy.Przygotownie do zaliczenia. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury, przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 10 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego |
M-4 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S2-15_W02 Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich | BL_2A_W10 | — | C-1 | T-A-1, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S2-15_U02 Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój | BL_2A_U14 | — | C-1 | T-A-3, T-A-5 | M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S2-15_K02 Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych | BL_2A_K07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S2-15_W02 Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich | 2,0 | student nie formułuje celu w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie |
3,0 | student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie | |
3,5 | student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt | |
4,0 | student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności | |
4,5 | student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków | |
5,0 | student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków oraz objaśnia różnice pomiędzy gatunkami inwazyjnymi i obcymi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S2-15_U02 Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój | 2,0 | student nie umie rozpoznawać różnic pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb |
3,0 | student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb | |
3,5 | student umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb | |
4,0 | student umie rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb | |
4,5 | student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb | |
5,0 | student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S2-15_K02 Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji |
3,0 | Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji | |
3,5 | Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji | |
4,5 | Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji |
Literatura podstawowa
- Lorek M., Gugołek A., Zwierzęta amatorskie i towarzyszące, UWM, Olsztyn, 2008, I
- Gugołek A., Amatorska hodowla wybranych gatunków ssaków, UWM, Olsztyn, 2011, I
- Stawicka J., Szymczak -Piątek M., Wieczorek J., Wybrane zagadnienia ekologiczne, SGGW, Warszawa, 2010, III
- Jurd R., D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2007, II
Literatura dodatkowa
- Burt J., Szczur, Uniwesitas, Kraków, 2006
- Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorkich, UWM, Olsztyn, 2008