Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Biologia zwierząt amatorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki przyrodnicze
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia zwierząt amatorskich
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu anatomi i fizjologii zwierząt. Ochrony gatunków zagrożonych, dobrostanu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka biologiczna gryzoni utrzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie. Omówienie wybranych gatunków najczęściej utrzymywanych.2
T-A-2Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków gryzoni rzadko utrzymywanych przez człowieka jako zwierzęta amatorskie.2
T-A-3Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków drapieżnych utrzymywanych jako zwierzęta amatorskie2
T-A-4Umyślne i przypadkowe sprowadzanie zwierząt. Możliwości pozyskiwania zwierząt2
T-A-5Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków wszystkożernych trzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie.2
10
wykłady
T-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.2
T-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym. Interakcje międzygatunkowe, Wpływ nieodpowiedniego postępowania człowieka ze zwierzętami na środowisko naturalne.2
T-W-3Możliwości przystodowania i przetrwania gatunków w różnych warunkach ( np. miejskich, domowych)1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych,10
A-A-2Czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnych na wybrane tematy.Przygotownie do zaliczenia.5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Czytanie wskazanej literatury, przygotowanie do zaliczenia pisemnego10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S2-15_W02
Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich
BL_2A_W10C-1T-A-1, T-W-3M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S2-15_U02
Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój
BL_2A_U14C-1T-A-3, T-A-5M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S2-15_K02
Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
BL_2A_K07C-1T-W-2, T-W-3M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S2-15_W02
Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich
2,0student nie formułuje celu w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,5student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt
4,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności
4,5student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków
5,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków oraz objaśnia różnice pomiędzy gatunkami inwazyjnymi i obcymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S2-15_U02
Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój
2,0student nie umie rozpoznawać różnic pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,0student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,5student umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,0student umie rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,5student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
5,0student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S2-15_K02
Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji

Literatura podstawowa

  1. Lorek M., Gugołek A., Zwierzęta amatorskie i towarzyszące, UWM, Olsztyn, 2008, I
  2. Gugołek A., Amatorska hodowla wybranych gatunków ssaków, UWM, Olsztyn, 2011, I
  3. Stawicka J., Szymczak -Piątek M., Wieczorek J., Wybrane zagadnienia ekologiczne, SGGW, Warszawa, 2010, III
  4. Jurd R., D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2007, II

Literatura dodatkowa

  1. Burt J., Szczur, Uniwesitas, Kraków, 2006
  2. Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorkich, UWM, Olsztyn, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka biologiczna gryzoni utrzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie. Omówienie wybranych gatunków najczęściej utrzymywanych.2
T-A-2Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków gryzoni rzadko utrzymywanych przez człowieka jako zwierzęta amatorskie.2
T-A-3Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków drapieżnych utrzymywanych jako zwierzęta amatorskie2
T-A-4Umyślne i przypadkowe sprowadzanie zwierząt. Możliwości pozyskiwania zwierząt2
T-A-5Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków wszystkożernych trzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.2
T-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym. Interakcje międzygatunkowe, Wpływ nieodpowiedniego postępowania człowieka ze zwierzętami na środowisko naturalne.2
T-W-3Możliwości przystodowania i przetrwania gatunków w różnych warunkach ( np. miejskich, domowych)1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych,10
A-A-2Czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnych na wybrane tematy.Przygotownie do zaliczenia.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Czytanie wskazanej literatury, przygotowanie do zaliczenia pisemnego10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S2-15_W02Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka biologiczna gryzoni utrzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie. Omówienie wybranych gatunków najczęściej utrzymywanych.
T-W-3Możliwości przystodowania i przetrwania gatunków w różnych warunkach ( np. miejskich, domowych)
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie formułuje celu w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,5student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt
4,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności
4,5student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków
5,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków oraz objaśnia różnice pomiędzy gatunkami inwazyjnymi i obcymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S2-15_U02Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-A-3Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków drapieżnych utrzymywanych jako zwierzęta amatorskie
T-A-5Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków wszystkożernych trzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie rozpoznawać różnic pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,0student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,5student umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,0student umie rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,5student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
5,0student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S2-15_K02Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym. Interakcje międzygatunkowe, Wpływ nieodpowiedniego postępowania człowieka ze zwierzętami na środowisko naturalne.
T-W-3Możliwości przystodowania i przetrwania gatunków w różnych warunkach ( np. miejskich, domowych)
Metody nauczaniaM-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji