Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Teriologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teriologia | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zakres wiadomości z zoologii kręgowców, ekologii zwierząt, ewolucjonizmu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie charakterystyki poszczególnych rzędów ssaków, ich budowę, ekologię, rozmieszczenie, ewolucję. |
C-2 | Poznanie biologii ssaków |
C-3 | Poznanie cech anatomicznych i morfologicznych ssaków polskich i sposoby oznaczania gatunków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Oznaczanie gatunków ssaków polskich na podstawie cech anatomicznych i morfologicznych | 2 |
T-A-2 | Odżywianie, sposoby zdobywania pokarmu, rozmnażanie i opieka nad potomstwem, zajmowane nisze środowiskowe i sposób życia – zwyczaje socjalne wybranych gatunków ssaków | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia poznawania i opisywania ssaków | 1 |
T-W-2 | Zróżnicowanie morfologiczne i anatomiczne, przystosowanie budowy ciała do warunków życia | 2 |
T-W-3 | Ekologia i rozmieszczenie ssaków w środowisku | 1 |
T-W-4 | Ewolucja ssaków od gadów ssakokształtnych do człowieka | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do sprawdzianów | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do sprawdzianu | 10 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użciem sprzętu audiowizualnego |
M-2 | Ćwiczenie przedmiotowe |
M-3 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny podsumowujący wiedzę dotyczącą treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący ćwiczenia przedmiotowe |
S-3 | Ocena formująca: ocena ciągła aktywnośc, zaangażowania i postawy studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_C15_W01 Student powinien scharakteryzować filogenezę, ekologię i sposób życia ssaków | BL_2A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
BL_2A_C15_W02 Student powinien wymieniać cechy anatomiczne i morfologiczne ssaków, które są cechami przystosowawczymi do środowiska życia | BL_2A_W10 | — | C-3 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_C15_U01 Na podstawie klucza student oznacza przynależność systematyczną wybranych gatunków ssaków | BL_2A_U14 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_2A_C15_U02 Student potrafi prawidłowo założyć i utrzymać terrarium z wybranymi gatunkami | BL_2A_U03, BL_2A_U10 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_C15_K01 Student poszerzając wiedzę na temat ssaków zdobywa przekonanie o większej możliwości interpretacji zjawisk zachodzących w przyrodzie | BL_2A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_C15_W01 Student powinien scharakteryzować filogenezę, ekologię i sposób życia ssaków | 2,0 | brak wiedzy na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków |
3,0 | wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie dostatecznym | |
3,5 | wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie dobrym | |
4,5 | wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | wiedza na temat biologii, ekologii, filogenezy przedstawicieli rodzin gromady ssaków opanoawana na poziomie bardzo dobrym | |
BL_2A_C15_W02 Student powinien wymieniać cechy anatomiczne i morfologiczne ssaków, które są cechami przystosowawczymi do środowiska życia | 2,0 | brak wiedzy o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich |
3,0 | wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie dostatecznym | |
3,5 | wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie dobrym | |
4,5 | wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | wiedza o cechach anatomicznych i morfologicznych, pozwalających na rozpoznanie cech przystosowania do życia w różnych środowiskach wybranych gatunków ssaków polskich, opanowana na poziomie bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_C15_U01 Na podstawie klucza student oznacza przynależność systematyczną wybranych gatunków ssaków | 2,0 | brak umiejęności okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, |
3,0 | umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie dostatecznym | |
3,5 | umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie dobrym | |
4,5 | umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | umiejęność okteślenia przynależności taksonomicznych i ekologicznych na podstawie cech anatomicznych, morfologicznych i behawioralnych, poznanych ssaków, na poziomie bardzo dobrym | |
BL_2A_C15_U02 Student potrafi prawidłowo założyć i utrzymać terrarium z wybranymi gatunkami | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi prawidłowo założyć i utrzymać terrarium z wybranymi gatunkami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_C15_K01 Student poszerzając wiedzę na temat ssaków zdobywa przekonanie o większej możliwości interpretacji zjawisk zachodzących w przyrodzie | 2,0 | brak zrozumienia istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie |
3,0 | zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie dostatecznym | |
3,5 | zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie dobrym | |
4,5 | zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie więcej niż dobrym | |
5,0 | zrozumienie istoty przemian zachodzących w przyrodzie związanych z poznawaniem roli ssaków w tym procesie na poziomie bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- W. Serafiński, E. Wielgus-Serafińska, SSaki, PWN, Warszawa, 1988
- S.J. Gould, Dzieje życia na Ziemi, Świat książki, Warszawa, 1998
- K.A. Dobrowolski, S.M. Klimaszewski, H. Szelęgiewicz, Zoologia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1981
- K. Kowalski (red.), Klucze do oznaczania kręgowców Polski, cz. V ssaki, PWN, Warszawa, Kraków, 1964
Literatura dodatkowa
- A. Brehm, Życie zwierząt. Ssaki, PWN, Warszawa, 1963
- Z. Kawecki, Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1982