Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_2A_BLM-S-O4.2_U01 | Umejętność szacowania i interpretacji obliczonych parametrów opisujących strukturę genetyczną populacji |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_2A_U07 | ma pogłębioną wiedzę bioinformatyczną i posiada umiejętność jej stosowania w pracy biologa, posługuje się metodami statystyki matematycznej w analizie danych doświadczalnych i obserwacji biologicznych; |
---|
Cel przedmiotu | C-2 | Znajomość różnorodnych metod kształtowania struktury genetycznej w dobie bioinżynierii, globalizacji hodowli zwierząt, wymierania gatunków i ras rodzimych. |
---|
C-3 | Umiejętność wykorzystywania różnorakich informacji genetycznych w ocenie zagrożeń i korzyści stosowania tych metod, umiejętność przewidywania efektów i trendów genetycznych. |
C-1 | Rozumienie mechanizmów genetycznych działających w skali populacji (zarówno naturalnej, jak i hodowlanej); umiejętność przeprowadzenia analizy struktury populacji; |
Treści programowe | T-W-3 | Genetyczne skutki selekcji naturalnej i sztucznej. Szacowanie spodziewanej i zrealizowanej reakcji na selekcję. Zmiana parametrów rozkładu cechy pod wpływem selekcji. Ocena efektywnej wielkości populacji, spodziewanego postępu genetycznego, wzrostu zinbredowania. Reakcja skorelowana, trend genetyczny. Podejście stochastyczne i deterministyczne. |
---|
T-W-1 | Populacja panmiktyczna. Struktura genetyczna populacji. Prawo Hardy’ego - Weinberga. Czynniki wpływające na strukturę genetyczną
Rodzaje rodowodów. Ścieżki Wright`a. Pokrewieństwo w linii bocznej i w linii prostej. Genetyczne skutki kojarzeń nielosowych. Inbred. Heterozja. Dobór jednorodny i niejednorodny. Jego wpływ na strukturę genetyczną populacji. |
T-W-4 | Markery genetyczne. Rodzaje markerów – markery klasy I i II. Poszukiwanie genów o dużym efekcie działania QTL (geny funkcjonalne, skanowanie genomu). Analiza sprzężeń. Efekt genu markerowego a efekt addytywny poligeniczny (tło genetyczne). Metody szacowania addytywnych i dominacyjnych efektów genów markerowych. Metody szacowania interakcji genów markerowych z innymi genami zaangażowanymi w warunkowanie cechy. |
T-W-2 | Zmienność biologiczna. Źródła zmienności fenotypowej. Zmienność środowiskowa. Uwarunkowania zmien-ności genetycznej. Zmienność genetyczna addytywna i nieaddytywna. Interakcja genotyp-środowisko. Odziedziczalność i powtarzalność. |
T-W-5 | Perspektywy wykorzystania informacji uzyskanych dzięki nowoczesnym technikom molekularnej analizy ge-nomu (np. mikromacierzy DNA). Wartość genomowa. Korzyści i zagrożenia płynące ze stosowania nowo-czesnych metod rozrodu zwierząt (np.: inseminacja, MOET). Genetyczne skutki globalizacji w hodowli zwierząt. |
T-A-5 | Konsolidacja genetyczna populacji. Dystans genetyczny pomiędzy populacjami. Obliczanie parametrów zróżnico-wania genetycznego na podstawie informacji o loci markerowych: HET (heterogenity), PIC (polymorphic in-formation content), PE (power of exclusion), PP (probability of paternity), TPI (typical paternity index). Sza-cowanie dystansu genetycznego wg Nei. |
T-A-2 | Współczynnik odziedziczalności. Metody szacowania. Interpretacja. Szacowanie odziedziczalności:
-w oparciu o podobieństwo genetyczne krewnych kolateralnych (półrodzeństwa i pełnego rodzeństwa). Schemat analizy wariancji. Współczynnik korelacji wewnątrzklasowej.
-w oparciu o podobieństwo genetyczne rodziców i potomstwa. Metoda regresji potomek – rodzic. Interpretacja i praktyczne wykorzystanie współczynnika odziedziczalności w hodowli zwierząt. |
T-A-3 | Współczynnik powtarzalności. Znaczenie i interpretacja. Szacowanie współczynnika powtarzalności:
-metodą korelacji wewnątrzklasowej,
-metodą regresji wydajności późniejszej na wcześniejszą. |
T-A-1 | Obliczanie frekwencji genów i genotypów w populacji w różnych przypadkach zmieniających te frekwencje. Równowaga genetyczna w populacji. Szacowanie zgodności rozkładów.
Szacowanie współczynników pokrewieństwa i inbredu. |
T-A-4 | Poszukiwanie związków pomiędzy cechami w populacji. Zmienna zależna i zmienna niezależna. Miary współzależności dwóch cech. Obliczanie współczynników korelacji i regresji.
Kontrola pochodzenia zwierząt, zastosowanie markerów w genetyce populacyjnej i rejestracji zmian spowo-dowanych selekcją. Identyfikacja nosicieli zmutowanych alleli o korzystnych i niekorzystnych efektach feno-typowych, QTL (Quantitative Traits Loci). |
Metody nauczania | M-4 | Ćwiczenia w formie samodzielnego rozwiązywania zadań pod kierunkiem prowadzącego |
---|
M-2 | Wykład dyskusyjny |
M-3 | Ćwiczenia w formie pokazowego rozwiązywania zdań5 |
M-5 | Indywidualne konsultacje z prowadzącym |
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę teoretyczną |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność rozwiązywania zadań i interpretację wyników |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności w trakcie wykładów dyskusyjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie posiada minimum wymaganych umiejętności |
3,0 | Prawidłowo stosuje znane metody rozwiązywania prostych standardowych przykładów |
3,5 | Potrafi prawidłowo pod względem rachunkowym rozwiązać standardowy przykład |
4,0 | Potrafi prawidłowo stosować znane metody w przykładach o większym stopniu złożoności |
4,5 | Potrafi prawidłowo pod względem rachunkowym rozwiązać przykłady o większym stopniu złożoności |
5,0 | Potrafi prawidłowo rozwiązać przykłady niestandardowe |