Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Techniki jądrowe w diagnostyce i medycynie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki jądrowe w diagnostyce i medycynie
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
seminariaS1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii jądrowej, biologii komórkii,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań pierwiastków promieniotwórczych w diagnostyce medycznej
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu terminologii radiomedycyny
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań promieniotwórczości w różnych działach nauki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Postępy w medycynie nuklearnej w Polsce i na świecie15
15
wykłady
T-W-1Fizyczne podstawy medycyny nuklearnej1
T-W-2Radioizotopy stosowane w medycynie nuklearnej2
T-W-3Podstawy fizyczne radioterapii nowotworów2
T-W-4Tomografia w diagnostyce medycznej2
T-W-5Aparatura używana w medycynie nuklearnej2
T-W-6Radiofarmaceutyki i ich otrzymywanie2
T-W-7Zastosowanie pierwiastków promieniotwórczych w innych działach nauki (archeologii, geologii, biologii itp.)2
T-W-8Tomografia w diagnostyce medycznej1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje w wykładowcą5
A-W-3Zapoznanie się z literaturą dotyczącą wykładów10
A-W-4Zaliczenie pisemne wykładów1
31
seminaria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu otwartego, podsumuwujące wiedzę i umiejętności zdobyte przez studenta . Do uzyskania oceny pozytywnej oceny końcowej wymagane jest zdobycie 60%+1 punktu z wymaganej liczby punktów.
S-2Ocena formująca: W czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalnie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5 ( 50-90% obecności na wykladach), do maksymalnie 15 puktów za aktywny udział w dyskusji, według zasady: 10pkt przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1 pkt - za zabranie głosu w dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-07a_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu diagnostyki medycznej opartej na zastosowaniu pierwiastków/izotopów promieniotórczych
TCH_2A_W01T2A_W01InzA2_W01, InzA2_W05T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-8
TCH_2A_D13-07a_W02
Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowania modeli oraz ich zastosowań w archeologii, geologii, biologii oraz dziedzinach pokrewnych
TCH_2A_W02T2A_W01InzA2_W02, InzA2_W05C-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-07a_U01
Student potrafii pozyskiwać informacje z literatury przemiotu (polskiej i zagranicznej), baz danych ( w tym baz medycznych)
TCH_2A_U01T2A_U01C-1, C-1, C-1
TCH_2A_D13-07a_U02
Student potrafii zinterpretować i przeanalizować wyniki opisane w dostępnej literaturze fachowej oraz sformułować swoją opinię na temat uzyskanych postępów terapeutycznych
TCH_2A_U02T2A_U01

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-07a_K01
Student rozumie wpływ promieniowania jonizującego na pacjentów oraz personel medyczny i ma świadomość wpływu podejmowanych czynności na życie i zdrowie pacjentów oraz personelu
TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-07a_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu diagnostyki medycznej opartej na zastosowaniu pierwiastków/izotopów promieniotórczych
2,0
3,0Student wie jaki zakres stosowalności w diagnostyce mają techniki jądrowe, Student posiada wiedzę na temat występowania i rozpoznawania nowotworów złośliwych. Student wie jakie są podstawowe metody leczenia nowotworów złośliwych, zna podstawowe założenia i techniki radioterapii, zaliczył test w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_2A_D13-07a_W02
Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowania modeli oraz ich zastosowań w archeologii, geologii, biologii oraz dziedzinach pokrewnych
2,0
3,0zna fizyczne podstawy wybranych technik terapeutycznych opartych na zastosowaniu pierwiastków promieniotwórczych, umie wymienić metody oraz narzędzia stosowane w radioterapii,radiobiologii oraz dziedzinach pokrewnych, zaliczył test w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-07a_K01
Student rozumie wpływ promieniowania jonizującego na pacjentów oraz personel medyczny i ma świadomość wpływu podejmowanych czynności na życie i zdrowie pacjentów oraz personelu
2,0
3,0Student sporadycznie wykazuje się zdolnościami stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Birkenfeld B., Listewnik M., Medycyna nuklearna, PUM, Szczecin, 2011, 1
  2. Sobkowski J., Chemia Jądrowa, Adamantan, Warszawa, 2007, 2
  3. Attix F.H., Introduction to Radiological Physics and Radiation Dosimetry, Wiley-VCH, 1986
  4. Hrynkiewicz A.Z., Rokita E., Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii., PWN, Warszawa, 2000
  5. Czerwiński A., Energia jądrowa i promieniotwórczość, Pazdro, Oficyna Edukacyjna, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Pruszyński B.,Cieszanowski A., Radiologia-diagnostyka obrazowa, Rtg, TK, USG, MR i medycyna nuklearna, Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2014, 3
  2. Ziessman H.A., O'Malley J.P., Thrall J.H., Nuclear Medicine: The Requisites (Requisites in Radiology) (Mixed media product), Saunders, Philadelphia, 2013, 1
  3. Dickin A.P., Radiogenic Isotope Geology, Cambridge, UK, 2005, 2

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Postępy w medycynie nuklearnej w Polsce i na świecie15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizyczne podstawy medycyny nuklearnej1
T-W-2Radioizotopy stosowane w medycynie nuklearnej2
T-W-3Podstawy fizyczne radioterapii nowotworów2
T-W-4Tomografia w diagnostyce medycznej2
T-W-5Aparatura używana w medycynie nuklearnej2
T-W-6Radiofarmaceutyki i ich otrzymywanie2
T-W-7Zastosowanie pierwiastków promieniotwórczych w innych działach nauki (archeologii, geologii, biologii itp.)2
T-W-8Tomografia w diagnostyce medycznej1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje w wykładowcą5
A-W-3Zapoznanie się z literaturą dotyczącą wykładów10
A-W-4Zaliczenie pisemne wykładów1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-07a_W01Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu diagnostyki medycznej opartej na zastosowaniu pierwiastków/izotopów promieniotórczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Treści programoweT-W-1Fizyczne podstawy medycyny nuklearnej
T-W-2Radioizotopy stosowane w medycynie nuklearnej
T-W-6Radiofarmaceutyki i ich otrzymywanie
T-W-5Aparatura używana w medycynie nuklearnej
T-W-3Podstawy fizyczne radioterapii nowotworów
T-W-4Tomografia w diagnostyce medycznej
T-W-8Tomografia w diagnostyce medycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wie jaki zakres stosowalności w diagnostyce mają techniki jądrowe, Student posiada wiedzę na temat występowania i rozpoznawania nowotworów złośliwych. Student wie jakie są podstawowe metody leczenia nowotworów złośliwych, zna podstawowe założenia i techniki radioterapii, zaliczył test w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-07a_W02Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowania modeli oraz ich zastosowań w archeologii, geologii, biologii oraz dziedzinach pokrewnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów chemicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych, a także optymalizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań promieniotwórczości w różnych działach nauki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna fizyczne podstawy wybranych technik terapeutycznych opartych na zastosowaniu pierwiastków promieniotwórczych, umie wymienić metody oraz narzędzia stosowane w radioterapii,radiobiologii oraz dziedzinach pokrewnych, zaliczył test w 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-07a_U01Student potrafii pozyskiwać informacje z literatury przemiotu (polskiej i zagranicznej), baz danych ( w tym baz medycznych)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań pierwiastków promieniotwórczych w diagnostyce medycznej
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu terminologii radiomedycyny
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań promieniotwórczości w różnych działach nauki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-07a_U02Student potrafii zinterpretować i przeanalizować wyniki opisane w dostępnej literaturze fachowej oraz sformułować swoją opinię na temat uzyskanych postępów terapeutycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-07a_K01Student rozumie wpływ promieniowania jonizującego na pacjentów oraz personel medyczny i ma świadomość wpływu podejmowanych czynności na życie i zdrowie pacjentów oraz personelu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student sporadycznie wykazuje się zdolnościami stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0