Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Środki uszlachetniające w technologii chemicznej I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki uszlachetniające w technologii chemicznej I
Specjalność Technologia lekkiej syntezy organicznej
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna i nieorganiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zjawiska na granicach faz i układy koloidalne z udziałem związków powierzchniowo czynnych i hydrokoloidów oraz metody badania i ilościowego charakteryzowania tych zjawisk6
T-W-2Substancje o właściwościach zwilżających, emulgujących i deemulgujących, pieniących i antypieniących, solubilizujących, dyspergujących w procesach i wyrobach.10
T-W-3Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, antyutleniających i biobójczych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości.6
T-W-4Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, biotechnologii.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia22
A-W-3konsultacje z prowadzącym8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia w postaci testu i pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-03_W01
Ma wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji
TCH_2A_W11T2A_W04InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-03_U01
student potrafi dobrać metody charakteryzujące właściwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach w celu polepszenia ich efektywności i jakości; potrafi scharakteryzować właściwości antyelektrostatyczne, pianotwórcze i antypieniące, emulgujące i deemulgujące, zwilżające, solubilizujące i dobrać techniki oraz metody niezbędne do wyznaczenia tych właściwości
TCH_2A_U13T2A_U17InzA2_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-03_K01
rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-03_W01
Ma wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji
2,0student nie potrafi wymienić i nazwać substancji stosowanych do rozwiązywania określonych problemów technologicznych lub polepszenia jakości wyrobów. Nie definiuje i nie objaśnia procesów fizykochemicznych związanych z działaniem tych substancji.
3,0student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązywania zaledwie kilku problemów technologicznych lub w celu polepszenia zaledwie kilku parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem niektórych substancji.
3,5student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązania większości problemów technologicznych lub w celu polepszenia większości parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem większości substancji
4,0student nie tylko wymienia i nazywa ale także podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
4,5student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
5,0student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury i wybrać najlepsze rozwiązania. Nie tylko rozróznia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji ale umie powiązać ze sobą różne zjawiska fizykochemiczne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-03_U01
student potrafi dobrać metody charakteryzujące właściwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach w celu polepszenia ich efektywności i jakości; potrafi scharakteryzować właściwości antyelektrostatyczne, pianotwórcze i antypieniące, emulgujące i deemulgujące, zwilżające, solubilizujące i dobrać techniki oraz metody niezbędne do wyznaczenia tych właściwości
2,0student nie potrafi dobrać żadnej metody do scharakteryzowania jakiejkolwiek właściwości substancji uszlachetniających
3,0student potrafi dobrać przynajmniej jedną metodę do scharakteryzowania zaledwie kilku właściwości substancji uszlachetniających
3,5student potrafi dobrać przynajmniej jedną metodę do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających
4,0student nie tylko potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających ale także nakreśla zasady przeprowadzania analiz
4,5student potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz przeprowadzania obliczeń i interpretowania wyników
5,0student potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz przeprowadzania obliczeń, samodzielnie interpretuje wyniki różnych analiz i wyszukuje korelacje między wynikami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-03_K01
rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania
2,0
3,0student potrafi wskazać niektóre z pozytywnych oraz negatywnych aspektów stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. I. D. Morrison, S. Ross, Colloidal dispersions, Suspensions, Emulsions and Foams, Willey-Interscience, New York, 2002
  2. H. Mollet, A. Grubenmann, Formulation Technology. Emulsions, suspensions, solid forms, Wiley-VCH, Weinheim, 2001
  3. Ryszard Zieliński, Surfaktanty – towaroznawcze i ekologiczne aspekty ich stosowania, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2000

Literatura dodatkowa

  1. P.Wasserscheid, T. Welton - edytorzy, Ionic Liquids in Synthesis, Wiley-VCH, Weinheim, 2008, drugie, część 1 i 2
  2. R.D. Rogers, K. R. Seddon, S. Volkov - edytorzy, Green industrial applications of ionic liquids, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2002, NATO Science Series: Series II, Vol. 92

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zjawiska na granicach faz i układy koloidalne z udziałem związków powierzchniowo czynnych i hydrokoloidów oraz metody badania i ilościowego charakteryzowania tych zjawisk6
T-W-2Substancje o właściwościach zwilżających, emulgujących i deemulgujących, pieniących i antypieniących, solubilizujących, dyspergujących w procesach i wyrobach.10
T-W-3Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, antyutleniających i biobójczych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości.6
T-W-4Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, biotechnologii.8
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia22
A-W-3konsultacje z prowadzącym8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-03_W01Ma wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych
Treści programoweT-W-1Zjawiska na granicach faz i układy koloidalne z udziałem związków powierzchniowo czynnych i hydrokoloidów oraz metody badania i ilościowego charakteryzowania tych zjawisk
T-W-2Substancje o właściwościach zwilżających, emulgujących i deemulgujących, pieniących i antypieniących, solubilizujących, dyspergujących w procesach i wyrobach.
T-W-3Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, antyutleniających i biobójczych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości.
T-W-4Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia w postaci testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić i nazwać substancji stosowanych do rozwiązywania określonych problemów technologicznych lub polepszenia jakości wyrobów. Nie definiuje i nie objaśnia procesów fizykochemicznych związanych z działaniem tych substancji.
3,0student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązywania zaledwie kilku problemów technologicznych lub w celu polepszenia zaledwie kilku parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem niektórych substancji.
3,5student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązania większości problemów technologicznych lub w celu polepszenia większości parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem większości substancji
4,0student nie tylko wymienia i nazywa ale także podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
4,5student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji.
5,0student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury i wybrać najlepsze rozwiązania. Nie tylko rozróznia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji ale umie powiązać ze sobą różne zjawiska fizykochemiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-03_U01student potrafi dobrać metody charakteryzujące właściwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach w celu polepszenia ich efektywności i jakości; potrafi scharakteryzować właściwości antyelektrostatyczne, pianotwórcze i antypieniące, emulgujące i deemulgujące, zwilżające, solubilizujące i dobrać techniki oraz metody niezbędne do wyznaczenia tych właściwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U13potrafi opracować metody rozdzielania mieszanin produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych z surowców naturalnych, zwłaszcza w odniesieniu do związków chemicznych i procesów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych
Treści programoweT-W-1Zjawiska na granicach faz i układy koloidalne z udziałem związków powierzchniowo czynnych i hydrokoloidów oraz metody badania i ilościowego charakteryzowania tych zjawisk
T-W-2Substancje o właściwościach zwilżających, emulgujących i deemulgujących, pieniących i antypieniących, solubilizujących, dyspergujących w procesach i wyrobach.
T-W-3Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, antyutleniających i biobójczych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości.
T-W-4Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia w postaci testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobrać żadnej metody do scharakteryzowania jakiejkolwiek właściwości substancji uszlachetniających
3,0student potrafi dobrać przynajmniej jedną metodę do scharakteryzowania zaledwie kilku właściwości substancji uszlachetniających
3,5student potrafi dobrać przynajmniej jedną metodę do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających
4,0student nie tylko potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających ale także nakreśla zasady przeprowadzania analiz
4,5student potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz przeprowadzania obliczeń i interpretowania wyników
5,0student potrafi dobrać wszystkie metody do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz przeprowadzania obliczeń, samodzielnie interpretuje wyniki różnych analiz i wyszukuje korelacje między wynikami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-03_K01rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych
C-2student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych
Treści programoweT-W-2Substancje o właściwościach zwilżających, emulgujących i deemulgujących, pieniących i antypieniących, solubilizujących, dyspergujących w procesach i wyrobach.
T-W-3Substancje o właściwościach antyelektrostatycznych, antyutleniających i biobójczych w wyrobach handlowych i metody pomiaru tych własciwości.
T-W-4Ciecze jonowe w procesach i wyrobach przemysłowych - przykłady zastosowań w syntezie i katalizie, elektrochemii, w inżynierii procesowej, analityce, biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia w postaci testu i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać niektóre z pozytywnych oraz negatywnych aspektów stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0