Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nieorganiczna

Sylabus przedmiotu Własność intelektualna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Własność intelektualna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementarne wiadomości: zaliczenie przedmiotu "Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej" na I st. studiów na kierunku Technologia Chemiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozszerzenie wiadomości studenta nt podstaw prawa dot. ochrony własności intelektualnej oraz praw wyłącznych. Rozróżnianie prawnie dozwolonych i niedozwolonych zachowań dot. dysponowania własnością intelektualną, w tym własnymi publikacjami w czasopismach naukowych i technicznych. Kwestia dot. plagiatu. Prawa majątkowe. Zapoznanie z metodyką badań patentowych oraz przygotowania szkicu zgłoszenia patentowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Informacje ogólne: przypomnienie nt. rodzajow przedmiotów ochrony własności intelektualnej2
T-W-2Prawo autorskie: rozszerzenie zakresu wiedzy5
T-W-3Informacja patentowa i badania patentowe: aktualizacja informacji2
T-W-4Procedura zgłoszenia patentowego w systemie krajowym2
T-W-5Szkic sposobu przygotowania zgłoszenia patentowego krajowego4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie szkicu zgłoszenia patentowego15
A-W-3Poszukiwania w bazach patentowych15
A-W-4Przygotowanie do zajęć - zapoznanie się z materiałami oraz przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zasób wiedzy, aktywność i kreatywność studenta, w tym wartość merytoryczna przygotowanego szkicu zgłoszenia patentowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A03_W01
Student powinien: (i) rozróżniać kategorie/formy ochrony własności intelektualnej, (ii) wiedzieć jak funkcjonuje system ochrony własności intelektualnej w kraju, Unii Europejskiej i międzynarodowy, (iii) znać i aktywnie posługiwać się źródłami informacji patentowej, (iv) wiedzieć jak zredagować zgloszenie patentowe krajowe
TCH_2A_W06, TCH_2A_W01, TCH_2A_W03, TCH_2A_W04, TCH_2A_W08, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11, TCH_2A_W12, TCH_2A_W13, TCH_2A_W14, TCH_2A_W15T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A03_U01
Student umie ocenić do jakiej kategorii prawa własności intelektualnej zakwalifikować dany rodzaj utworu, posługiwać sie bazami patentowymi, ocenić zdolność patentową innowacji oraz przygotować szkic zgloszenia patentowego krajowego
TCH_2A_U01, TCH_2A_U02, TCH_2A_U03, TCH_2A_U04, TCH_2A_U07, TCH_2A_U09, TCH_2A_U10, TCH_2A_U12, TCH_2A_U15, TCH_2A_U16, TCH_2A_U20T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_A03_K01
Student powinien nabyć kompetencje w zakresie ogólnej wiedzy dot. wykorzystania i stosowania możliwości prawnych w celu ochrony własności intelektualnej oraz korzystania z dostepnych baz patentowych i przygotowania szkicu zgłoszenia patentowego
TCH_2A_K04, TCH_2A_K01, TCH_2A_K02T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A03_W01
Student powinien: (i) rozróżniać kategorie/formy ochrony własności intelektualnej, (ii) wiedzieć jak funkcjonuje system ochrony własności intelektualnej w kraju, Unii Europejskiej i międzynarodowy, (iii) znać i aktywnie posługiwać się źródłami informacji patentowej, (iv) wiedzieć jak zredagować zgloszenie patentowe krajowe
2,0Student nie posiada wiedzy nt. własności intelektualnej, nie wie jakie prawa ma uprawniony, nie potrafi przygotować szkicu zgłoszenia patentowego krajowego
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę nt. własności intelektualnej, w tym praw uprawnionego i potrafi przygotować akceptowalny szkic zgłoszenia patentowego krajowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A03_U01
Student umie ocenić do jakiej kategorii prawa własności intelektualnej zakwalifikować dany rodzaj utworu, posługiwać sie bazami patentowymi, ocenić zdolność patentową innowacji oraz przygotować szkic zgloszenia patentowego krajowego
2,0Student nie umie zdefiniować różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, nie potrafi dokonywać oceny zdolności patentowej, opracować szkicu zgłoszenia patentowego
3,0Student ma ograniczone umiejętności w zakresie definiowania różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, dokonywania oceny zdolności patentowej, opracowania szkicu zgłoszenia patentowego
3,5Student ma podstawowe umiejętności w zakresie definiowania różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, dokonywania oceny zdolności patentowej, opracowania szkicu zgłoszenia patentowego
4,0Student ma umiejętności w zakresie definiowania różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, dokonywania oceny zdolności patentowej, opracowania szkicu zgłoszenia patentowego
4,5Student ma umiejętności w zakresie definiowania różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, dokonywania oceny zdolności patentowej, opracowania szkicu zgłoszenia patentowego. Potrafi także scharakteryzować różnice wymagań przy aplikacji o udzielenie patentu krajowego, europejskiego oraz międzynarodowego
5,0Student ma umiejętności w zakresie definiowania różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, dokonywania oceny zdolności patentowej, opracowania szkicu zgłoszenia patentowego. Potrafi także scharakteryzować różnice wymagań przy aplikacji o udzielenie patentu krajowego, europejskiego oraz międzynarodowego, a także ogólne zasady sprzedaży licencji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_A03_K01
Student powinien nabyć kompetencje w zakresie ogólnej wiedzy dot. wykorzystania i stosowania możliwości prawnych w celu ochrony własności intelektualnej oraz korzystania z dostepnych baz patentowych i przygotowania szkicu zgłoszenia patentowego
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy i otwartości w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właśdciwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze
3,0Student wykazuje w ograniczonym stopniu aktywną postawę i otwartość w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właściwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze
3,5Student wykazuje akceptowalnie aktywną postawę i otwartość w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właściwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze
4,0Student wykazuje aktywną postawę i otwartość w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właściwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze
4,5Student wykazuje aktywną postawę i otwartość w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właściwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze, a także kreatywność odnośnie opracowywania form ochrony prawnej
5,0Student wykazuje aktywną postawę i otwartość w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właściwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze, a także kreatywność odnośnie opracowywania form ochrony prawnej i działania zgodne z zasadami etyki

Literatura podstawowa

  1. R. Zawadzka, Własność intelektualna. Własność przemysłowa, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 2008
  2. A. Pyrża, Poradnik wynalazcy, Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Informacje ogólne: przypomnienie nt. rodzajow przedmiotów ochrony własności intelektualnej2
T-W-2Prawo autorskie: rozszerzenie zakresu wiedzy5
T-W-3Informacja patentowa i badania patentowe: aktualizacja informacji2
T-W-4Procedura zgłoszenia patentowego w systemie krajowym2
T-W-5Szkic sposobu przygotowania zgłoszenia patentowego krajowego4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie szkicu zgłoszenia patentowego15
A-W-3Poszukiwania w bazach patentowych15
A-W-4Przygotowanie do zajęć - zapoznanie się z materiałami oraz przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_A03_W01Student powinien: (i) rozróżniać kategorie/formy ochrony własności intelektualnej, (ii) wiedzieć jak funkcjonuje system ochrony własności intelektualnej w kraju, Unii Europejskiej i międzynarodowy, (iii) znać i aktywnie posługiwać się źródłami informacji patentowej, (iv) wiedzieć jak zredagować zgloszenie patentowe krajowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
TCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z technologią chemiczną, zwłaszcza takich jak: reaktory chemiczne, własność intelektualna
TCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
TCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
TCH_2A_W14ma pogłębioną wiedzę do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uzwzględniania w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej
TCH_2A_W15posiada wiedzę i rozumie pojęcia i zasady ochrony własności intelektualnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie wiadomości studenta nt podstaw prawa dot. ochrony własności intelektualnej oraz praw wyłącznych. Rozróżnianie prawnie dozwolonych i niedozwolonych zachowań dot. dysponowania własnością intelektualną, w tym własnymi publikacjami w czasopismach naukowych i technicznych. Kwestia dot. plagiatu. Prawa majątkowe. Zapoznanie z metodyką badań patentowych oraz przygotowania szkicu zgłoszenia patentowego.
Treści programoweT-W-1Informacje ogólne: przypomnienie nt. rodzajow przedmiotów ochrony własności intelektualnej
T-W-2Prawo autorskie: rozszerzenie zakresu wiedzy
T-W-4Procedura zgłoszenia patentowego w systemie krajowym
T-W-5Szkic sposobu przygotowania zgłoszenia patentowego krajowego
T-W-3Informacja patentowa i badania patentowe: aktualizacja informacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zasób wiedzy, aktywność i kreatywność studenta, w tym wartość merytoryczna przygotowanego szkicu zgłoszenia patentowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy nt. własności intelektualnej, nie wie jakie prawa ma uprawniony, nie potrafi przygotować szkicu zgłoszenia patentowego krajowego
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę nt. własności intelektualnej, w tym praw uprawnionego i potrafi przygotować akceptowalny szkic zgłoszenia patentowego krajowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_A03_U01Student umie ocenić do jakiej kategorii prawa własności intelektualnej zakwalifikować dany rodzaj utworu, posługiwać sie bazami patentowymi, ocenić zdolność patentową innowacji oraz przygotować szkic zgloszenia patentowego krajowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
TCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U03potrafi przy użyciu różnych technik porozumiewać się w środowisku zawodowym w języku polskim i angielskim oraz w innych środowiskach w języku polskim i co najmniej w jednym języku obcym spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TCH_2A_U04na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować w języku polskim i angielskim publikację naukową z zakresu technologii chemicznej, zgodnie z wymogami wydawnictw, szczególnie w tematyce ukończonej specjalności
TCH_2A_U07ma umiejętność posługiwania się językiem angielskim w zakresie słownictwa technicznego stosownie do ukończonej specjalności oraz posiada umiejętności językowe w zakresie technologii chemicznej na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, przynajmniej w zakresie jednego z języków obcych spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
TCH_2A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U12potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować ich zmiany w celu zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu
TCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U16posiada umiejętność doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U20potrafi dokonać analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie wiadomości studenta nt podstaw prawa dot. ochrony własności intelektualnej oraz praw wyłącznych. Rozróżnianie prawnie dozwolonych i niedozwolonych zachowań dot. dysponowania własnością intelektualną, w tym własnymi publikacjami w czasopismach naukowych i technicznych. Kwestia dot. plagiatu. Prawa majątkowe. Zapoznanie z metodyką badań patentowych oraz przygotowania szkicu zgłoszenia patentowego.
Treści programoweT-W-1Informacje ogólne: przypomnienie nt. rodzajow przedmiotów ochrony własności intelektualnej
T-W-2Prawo autorskie: rozszerzenie zakresu wiedzy
T-W-4Procedura zgłoszenia patentowego w systemie krajowym
T-W-5Szkic sposobu przygotowania zgłoszenia patentowego krajowego
T-W-3Informacja patentowa i badania patentowe: aktualizacja informacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zasób wiedzy, aktywność i kreatywność studenta, w tym wartość merytoryczna przygotowanego szkicu zgłoszenia patentowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zdefiniować różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, nie potrafi dokonywać oceny zdolności patentowej, opracować szkicu zgłoszenia patentowego
3,0Student ma ograniczone umiejętności w zakresie definiowania różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, dokonywania oceny zdolności patentowej, opracowania szkicu zgłoszenia patentowego
3,5Student ma podstawowe umiejętności w zakresie definiowania różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, dokonywania oceny zdolności patentowej, opracowania szkicu zgłoszenia patentowego
4,0Student ma umiejętności w zakresie definiowania różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, dokonywania oceny zdolności patentowej, opracowania szkicu zgłoszenia patentowego
4,5Student ma umiejętności w zakresie definiowania różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, dokonywania oceny zdolności patentowej, opracowania szkicu zgłoszenia patentowego. Potrafi także scharakteryzować różnice wymagań przy aplikacji o udzielenie patentu krajowego, europejskiego oraz międzynarodowego
5,0Student ma umiejętności w zakresie definiowania różnic między kategoriami prawnymi rodzajów własności intelektualnej, dokonywania oceny zdolności patentowej, opracowania szkicu zgłoszenia patentowego. Potrafi także scharakteryzować różnice wymagań przy aplikacji o udzielenie patentu krajowego, europejskiego oraz międzynarodowego, a także ogólne zasady sprzedaży licencji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_A03_K01Student powinien nabyć kompetencje w zakresie ogólnej wiedzy dot. wykorzystania i stosowania możliwości prawnych w celu ochrony własności intelektualnej oraz korzystania z dostepnych baz patentowych i przygotowania szkicu zgłoszenia patentowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
TCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie wiadomości studenta nt podstaw prawa dot. ochrony własności intelektualnej oraz praw wyłącznych. Rozróżnianie prawnie dozwolonych i niedozwolonych zachowań dot. dysponowania własnością intelektualną, w tym własnymi publikacjami w czasopismach naukowych i technicznych. Kwestia dot. plagiatu. Prawa majątkowe. Zapoznanie z metodyką badań patentowych oraz przygotowania szkicu zgłoszenia patentowego.
Treści programoweT-W-1Informacje ogólne: przypomnienie nt. rodzajow przedmiotów ochrony własności intelektualnej
T-W-2Prawo autorskie: rozszerzenie zakresu wiedzy
T-W-4Procedura zgłoszenia patentowego w systemie krajowym
T-W-5Szkic sposobu przygotowania zgłoszenia patentowego krajowego
T-W-3Informacja patentowa i badania patentowe: aktualizacja informacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zasób wiedzy, aktywność i kreatywność studenta, w tym wartość merytoryczna przygotowanego szkicu zgłoszenia patentowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy i otwartości w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właśdciwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze
3,0Student wykazuje w ograniczonym stopniu aktywną postawę i otwartość w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właściwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze
3,5Student wykazuje akceptowalnie aktywną postawę i otwartość w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właściwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze
4,0Student wykazuje aktywną postawę i otwartość w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właściwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze
4,5Student wykazuje aktywną postawę i otwartość w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właściwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze, a także kreatywność odnośnie opracowywania form ochrony prawnej
5,0Student wykazuje aktywną postawę i otwartość w kwestii znajomości i posługiwania się instrumentami ochrony własności intelektualnej i właściwego postrzegania relacji twórca/otoczenie społeczno-gospodarcze, a także kreatywność odnośnie opracowywania form ochrony prawnej i działania zgodne z zasadami etyki