Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna materiałów budowlanych

Sylabus przedmiotu Laboratorium prac przejściowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Laboratorium prac przejściowych
Specjalność Technologia lekkiej syntezy organicznej
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 135 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii, preparatyki i technologii organicznej, chemii nieorganicznej oraz analizy instrumentalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z aparatura i techniką prowadzenia podstawowych procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej
C-2ugruntowanie wiedzy i umiejetności studenta z zakresu operacji jednostkowych i metod analitycznych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej
C-3ukształtowanie umiejętności ustalania parametrów procesów, umiejętności wyboru metody kontroli przebiegu procesu, rozdziału mieszanin poreakcyjnych i ustalania struktury chemicznej produktów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie substancji pomocniczych i rozpuszczalników.15
T-L-2Przeprowadzenie kilku syntez znanych lub nowych związków organicznych stanowiących substancje wyściowe lub półprodukty związane z tematyką przyszłej pracy dyplomowej, z wykorzystaniem odpowiednich procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej (acylowanie, alkilowanie, chlorowcowanie, redukcja utlenianie, estryfikacja, kondensacja, hydroliza) i różnych metod ich prowadzenia (reakcje w roztworach, na granicy faz, kataliza homogeniczna, heterogeniczna)45
T-L-3Zastosowanie odpowiednich operacji jednostkowych ( ekstarakcji, destylacji, krystalizacji lub/i chromatografii kolumnowej) w celu wydzielenia i oczyszczenia produków poszczególnych reakcji.30
T-L-4Wykorzystanie metod analitycznych: analizy miareczkowej i instrumentelnej (chromatografii gazowej, cieczowej i cienkowarstwowej ) do oceny ilościowej poszcególnych etapów syntezy) oraz metod spektroskopowych (MS, IR, UV-VIS, NMR) do ustalania struktury otrzymywanych produków30
T-L-5Wstępna optymalizacja wybranego procesu, badanie wpływu parametrów na jego szybkość, wydajność i selektywność reakcji15
135

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczastnictwo w zajęciach laboratoryjnych135
A-L-2opracowanie sprawozdania10
A-L-3konsultacje5
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa ocena postepów studenta w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych oraz jego aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena pisemnych sprawozdań z wykonanaych ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-06_W01
ma poszerzoną wiedzę o podstawowych procesach jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej, róznych sposobach ich prowadzenia i zachodzących w nich przemianach
TCH_2A_W07, TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11T2A_W03, T2A_W04InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-3, C-1T-L-1, T-L-2M-1S-1, S-2
TCH_2A_D03-06_W02
ma pogłębioną wiedze o surowcach i odczynnikach stosowanyh w przemśle produktów lekkiej syntezy organicznej: barwników, leków, pestycydów, kosmetyków, toksycznych reagentach i substancjach odpadowych, o spsobach wydzielania, oczyszczania i analizy produktów lekkiej syntezy organicznej
TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11T2A_W03, T2A_W04InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-3, C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-06_U01
potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej procesy i operacje jednostkowe wieloetapowej syntezy okreslonego znanego lub nowego produktu lekiej syntezy organicznej, zaproponować i zastosować odpowiednie sposoby wydzielania, oczyszczania i analizy półproduktów i produktu finalnego
TCH_2A_U08, TCH_2A_U13, TCH_2A_U17T2A_U08, T2A_U09, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U02, InzA2_U06, InzA2_U07C-2, C-3, C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-06_W01
ma poszerzoną wiedzę o podstawowych procesach jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej, róznych sposobach ich prowadzenia i zachodzących w nich przemianach
2,0nie spełnia kryteriów okresklonych dla oceny dostatecznej
3,0potrafi zdefiniowac procesy i operacje jednostkowe stosowane w wykonywanych syntezach produktów lekkiej syntezy organicznej, okreslic ich wydajność
3,5potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, obliczyc wydajność
4,0potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, sformułowac prawiddłowe wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
4,5potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, sformułowac prawiddłowe wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, odnieść je do danych literaturowych
5,0potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, sformułowac prawiddłowe wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, odnieść je do danych literaturowych, zaproponowac ulepszenia
TCH_2A_D03-06_W02
ma pogłębioną wiedze o surowcach i odczynnikach stosowanyh w przemśle produktów lekkiej syntezy organicznej: barwników, leków, pestycydów, kosmetyków, toksycznych reagentach i substancjach odpadowych, o spsobach wydzielania, oczyszczania i analizy produktów lekkiej syntezy organicznej
2,0przedstawione do oceny sprawozdanie nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej
3,0potrafi wymienić i ocenić stosowane w tsurowce, opisac ich właściwości i toksyczność
3,5potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego
4,0potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego, opisac stosowane metody analityczne
4,5potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego, opisac stosowane metody analityczne i interpretacje uzyskanych widm
5,0potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego, opisac stosowane metody analityczne, wskazac zagrożenia dla środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-06_U01
potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej procesy i operacje jednostkowe wieloetapowej syntezy okreslonego znanego lub nowego produktu lekiej syntezy organicznej, zaproponować i zastosować odpowiednie sposoby wydzielania, oczyszczania i analizy półproduktów i produktu finalnego
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny dostatecznej
3,0potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce, okreslic warunki procesu, spsób wydzielania półproduktu/produktu i metody analityczne
3,5potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, spsób wydzielania półproduktu/produktu, okreslić metody analityczne,
4,0potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, ustalić optymalne warunki procesów, spsób wydzielania półproduktu/produktu, okreslic metody analityczne,
4,5potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, ustalić optymalne warunki procesów, okreslić metody analityczne,
5,0potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, ustalić optymalne warunki procesów, okreslić metody analityczne, produkty odpadowe, obliczyc wydajność atomową i sprecyzować zagrożenia dla środowiska

Literatura podstawowa

  1. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia Chemiczna Organiczna, WAE, Wrocław, 1992, I
  2. A.I. Vogel, Preparatyka Organiczna, WNT, Warszawa, 2006, III
  3. J.T. Wróbel, Preparatyka i Elementy Syntezy Organicznej, PWN, Warszawa, 1983, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie substancji pomocniczych i rozpuszczalników.15
T-L-2Przeprowadzenie kilku syntez znanych lub nowych związków organicznych stanowiących substancje wyściowe lub półprodukty związane z tematyką przyszłej pracy dyplomowej, z wykorzystaniem odpowiednich procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej (acylowanie, alkilowanie, chlorowcowanie, redukcja utlenianie, estryfikacja, kondensacja, hydroliza) i różnych metod ich prowadzenia (reakcje w roztworach, na granicy faz, kataliza homogeniczna, heterogeniczna)45
T-L-3Zastosowanie odpowiednich operacji jednostkowych ( ekstarakcji, destylacji, krystalizacji lub/i chromatografii kolumnowej) w celu wydzielenia i oczyszczenia produków poszczególnych reakcji.30
T-L-4Wykorzystanie metod analitycznych: analizy miareczkowej i instrumentelnej (chromatografii gazowej, cieczowej i cienkowarstwowej ) do oceny ilościowej poszcególnych etapów syntezy) oraz metod spektroskopowych (MS, IR, UV-VIS, NMR) do ustalania struktury otrzymywanych produków30
T-L-5Wstępna optymalizacja wybranego procesu, badanie wpływu parametrów na jego szybkość, wydajność i selektywność reakcji15
135

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczastnictwo w zajęciach laboratoryjnych135
A-L-2opracowanie sprawozdania10
A-L-3konsultacje5
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-06_W01ma poszerzoną wiedzę o podstawowych procesach jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej, róznych sposobach ich prowadzenia i zachodzących w nich przemianach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W07zna podstawy zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną
TCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2ugruntowanie wiedzy i umiejetności studenta z zakresu operacji jednostkowych i metod analitycznych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej
C-3ukształtowanie umiejętności ustalania parametrów procesów, umiejętności wyboru metody kontroli przebiegu procesu, rozdziału mieszanin poreakcyjnych i ustalania struktury chemicznej produktów
C-1zapoznanie studenta z aparatura i techniką prowadzenia podstawowych procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej
Treści programoweT-L-1Przygotowanie substancji pomocniczych i rozpuszczalników.
T-L-2Przeprowadzenie kilku syntez znanych lub nowych związków organicznych stanowiących substancje wyściowe lub półprodukty związane z tematyką przyszłej pracy dyplomowej, z wykorzystaniem odpowiednich procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej (acylowanie, alkilowanie, chlorowcowanie, redukcja utlenianie, estryfikacja, kondensacja, hydroliza) i różnych metod ich prowadzenia (reakcje w roztworach, na granicy faz, kataliza homogeniczna, heterogeniczna)
Metody nauczaniaM-1metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa ocena postepów studenta w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych oraz jego aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena pisemnych sprawozdań z wykonanaych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okresklonych dla oceny dostatecznej
3,0potrafi zdefiniowac procesy i operacje jednostkowe stosowane w wykonywanych syntezach produktów lekkiej syntezy organicznej, okreslic ich wydajność
3,5potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, obliczyc wydajność
4,0potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, sformułowac prawiddłowe wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
4,5potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, sformułowac prawiddłowe wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, odnieść je do danych literaturowych
5,0potrafi opisać sposób wykonywania procesów, metode wydzielania i oczyszczania oraz analize produktów, sformułowac prawiddłowe wnioski z przeprowadzonych doświadczeń, odnieść je do danych literaturowych, zaproponowac ulepszenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-06_W02ma pogłębioną wiedze o surowcach i odczynnikach stosowanyh w przemśle produktów lekkiej syntezy organicznej: barwników, leków, pestycydów, kosmetyków, toksycznych reagentach i substancjach odpadowych, o spsobach wydzielania, oczyszczania i analizy produktów lekkiej syntezy organicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2ugruntowanie wiedzy i umiejetności studenta z zakresu operacji jednostkowych i metod analitycznych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej
C-3ukształtowanie umiejętności ustalania parametrów procesów, umiejętności wyboru metody kontroli przebiegu procesu, rozdziału mieszanin poreakcyjnych i ustalania struktury chemicznej produktów
C-1zapoznanie studenta z aparatura i techniką prowadzenia podstawowych procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej
Treści programoweT-L-1Przygotowanie substancji pomocniczych i rozpuszczalników.
T-L-4Wykorzystanie metod analitycznych: analizy miareczkowej i instrumentelnej (chromatografii gazowej, cieczowej i cienkowarstwowej ) do oceny ilościowej poszcególnych etapów syntezy) oraz metod spektroskopowych (MS, IR, UV-VIS, NMR) do ustalania struktury otrzymywanych produków
T-L-3Zastosowanie odpowiednich operacji jednostkowych ( ekstarakcji, destylacji, krystalizacji lub/i chromatografii kolumnowej) w celu wydzielenia i oczyszczenia produków poszczególnych reakcji.
T-L-2Przeprowadzenie kilku syntez znanych lub nowych związków organicznych stanowiących substancje wyściowe lub półprodukty związane z tematyką przyszłej pracy dyplomowej, z wykorzystaniem odpowiednich procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej (acylowanie, alkilowanie, chlorowcowanie, redukcja utlenianie, estryfikacja, kondensacja, hydroliza) i różnych metod ich prowadzenia (reakcje w roztworach, na granicy faz, kataliza homogeniczna, heterogeniczna)
Metody nauczaniaM-1metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa ocena postepów studenta w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych oraz jego aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena pisemnych sprawozdań z wykonanaych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0przedstawione do oceny sprawozdanie nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej
3,0potrafi wymienić i ocenić stosowane w tsurowce, opisac ich właściwości i toksyczność
3,5potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego
4,0potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego, opisac stosowane metody analityczne
4,5potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego, opisac stosowane metody analityczne i interpretacje uzyskanych widm
5,0potrafi wymienić i ocenić stosowane w syntezach surowce, opisac ich właściwości i toksyczność, okreslic właśćiwości fizykochemiczne (temp. top., t.wrz, rozpuszczalność) otrzymywanych półproduktów i produktu finalnego, opisac stosowane metody analityczne, wskazac zagrożenia dla środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D03-06_U01potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej procesy i operacje jednostkowe wieloetapowej syntezy okreslonego znanego lub nowego produktu lekiej syntezy organicznej, zaproponować i zastosować odpowiednie sposoby wydzielania, oczyszczania i analizy półproduktów i produktu finalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U13potrafi opracować metody rozdzielania mieszanin produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych z surowców naturalnych, zwłaszcza w odniesieniu do związków chemicznych i procesów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2ugruntowanie wiedzy i umiejetności studenta z zakresu operacji jednostkowych i metod analitycznych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej
C-3ukształtowanie umiejętności ustalania parametrów procesów, umiejętności wyboru metody kontroli przebiegu procesu, rozdziału mieszanin poreakcyjnych i ustalania struktury chemicznej produktów
C-1zapoznanie studenta z aparatura i techniką prowadzenia podstawowych procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej
Treści programoweT-L-1Przygotowanie substancji pomocniczych i rozpuszczalników.
T-L-4Wykorzystanie metod analitycznych: analizy miareczkowej i instrumentelnej (chromatografii gazowej, cieczowej i cienkowarstwowej ) do oceny ilościowej poszcególnych etapów syntezy) oraz metod spektroskopowych (MS, IR, UV-VIS, NMR) do ustalania struktury otrzymywanych produków
T-L-3Zastosowanie odpowiednich operacji jednostkowych ( ekstarakcji, destylacji, krystalizacji lub/i chromatografii kolumnowej) w celu wydzielenia i oczyszczenia produków poszczególnych reakcji.
T-L-5Wstępna optymalizacja wybranego procesu, badanie wpływu parametrów na jego szybkość, wydajność i selektywność reakcji
T-L-2Przeprowadzenie kilku syntez znanych lub nowych związków organicznych stanowiących substancje wyściowe lub półprodukty związane z tematyką przyszłej pracy dyplomowej, z wykorzystaniem odpowiednich procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej (acylowanie, alkilowanie, chlorowcowanie, redukcja utlenianie, estryfikacja, kondensacja, hydroliza) i różnych metod ich prowadzenia (reakcje w roztworach, na granicy faz, kataliza homogeniczna, heterogeniczna)
Metody nauczaniaM-1metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa ocena postepów studenta w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych oraz jego aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena pisemnych sprawozdań z wykonanaych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny dostatecznej
3,0potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce, okreslic warunki procesu, spsób wydzielania półproduktu/produktu i metody analityczne
3,5potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, spsób wydzielania półproduktu/produktu, okreslić metody analityczne,
4,0potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, ustalić optymalne warunki procesów, spsób wydzielania półproduktu/produktu, okreslic metody analityczne,
4,5potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, ustalić optymalne warunki procesów, okreslić metody analityczne,
5,0potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, ustalić optymalne warunki procesów, okreslić metody analityczne, produkty odpadowe, obliczyc wydajność atomową i sprecyzować zagrożenia dla środowiska