Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna materiałów budowlanych

Sylabus przedmiotu Biorozkładalne produkty organiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biorozkładalne produkty organiczne
Specjalność Technologia podstawowej syntezy organicznej
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien zaliczyć eczesniej chemię organiczną i fizyczną.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien posiąść wiedzę z zakresu testów biodegradacji w ochronie środowiska, rozkładu skrobi, celulozy i innych związków organicznych pochodzenia naturalnego. Zapoznać się z typowymi procesami biodegradacji polimerów i pestycydów, biodegradacji środków powierzchniowo-czynnych i związków wchodzących w skład produktów ropopochodnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Realizacja procesu rozkładu złożonych związków organicznych do produktów użytecznych.2
T-W-2Techniki hodowlane mikroorganizmów i bioreaktory.2
T-W-3Testy toksyczności i biodegradacji.1
T-W-4Biologiczny rozkład związków organicznych. Wpływ struktury chemicznej biodegradowanego zwiazku na jego rozkład. Rozkład substancji ropopochodnych.3
T-W-5Wykorzystanie metod biorozkładu w odniesieniu do ścieków. metoda osadu czynnego.2
T-W-6Instalacje przemysłowe rozkładu związków organicznych w ściekach metodami osadu czynnego.2
T-W-7Produkcja zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi. Technologie fermentacyjne produkcji etanolu.2
T-W-8Produkcja kwasu cytrynowego i mlekowego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzacym przedmiot.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4Zaliczenie.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Seminarium.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny z wiedzy dostępnej w formie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-10_W01
Potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować przebieg procesu rozkładu złożonego związku organicznego, przedstawić i zaproponować mikroorganizmy do prowadzenia procesów rozkładu, zaproponować testy biodegradacji określonych grup zwiazków organicznych, przeprowadzić rozkład ropopochodnych, wielocukrów, środków powierzchniowo czynnych, pestycydów. zaproponować metody rozkładu związków organicznych w ściekach. Potrafi zaproponować rozwiązania aparaturowe instalacji produkcji etanolu, kwasu cytrynowego, mlekowego.
TCH_2A_W12T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować prosty proces rozkładu wybranej grupy zwiazków organicznych, prowadzić analizę i kontrolę procesu rozkładu, korzystać z typowych testów hodowli mikroorganizmów przydatnych w procesach rozkładu.Powinien posiąść wiedzę w zakresie technik i sposobów prowadzenia rozkładu węglowodorów ropopochodnych, zwiazków powierzchniowo czynnych, pestycydów, złożonych węglowodanów typu celulozy, skrobi. Powinien umieć eksploatować instalacje produkcji zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi.
TCH_2A_U12, TCH_2A_U13T2A_U16, T2A_U17InzA2_U04, InzA2_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-10_K01
Wykazuje kreatywność w doskonaleniu procesów biologicznego rozkładu związków organicznych w celu uzyskania pożądanych produktów i unieszkodliwiania okreslonych grup ścieków organicznych.
TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-10_W01
Potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować przebieg procesu rozkładu złożonego związku organicznego, przedstawić i zaproponować mikroorganizmy do prowadzenia procesów rozkładu, zaproponować testy biodegradacji określonych grup zwiazków organicznych, przeprowadzić rozkład ropopochodnych, wielocukrów, środków powierzchniowo czynnych, pestycydów. zaproponować metody rozkładu związków organicznych w ściekach. Potrafi zaproponować rozwiązania aparaturowe instalacji produkcji etanolu, kwasu cytrynowego, mlekowego.
2,0Nie potrafi wytłumaczyć przebieg rozkładu złożonych związków organicznych do prostych związków organicznych o znaczeniu użytkowym.
3,0Zna techniki hodowli i separacji mikroorganizmów i stosowane typy bioreaktorów.
3,5Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład.
4,0Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład. Potrafi przedstawić przebieg biorozkładu różnych rodzajów ścieków i omówić działanie związanych z tym instalacji.
4,5Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład. Potrafi przedstawić przebieg biorozkładu różnych rodzajów ścieków i omówić działanie związanych z tym instalacji, w tym produkcję bioetanolu.
5,0Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład. Potrafi przedstawić przebieg biorozkładu różnych rodzajów ścieków i omówić działanie związanych z tym instalacji. Potrafi przedstawić technologie produkcji bioetanolu, kwasu mlekowego i cytrynowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować prosty proces rozkładu wybranej grupy zwiazków organicznych, prowadzić analizę i kontrolę procesu rozkładu, korzystać z typowych testów hodowli mikroorganizmów przydatnych w procesach rozkładu.Powinien posiąść wiedzę w zakresie technik i sposobów prowadzenia rozkładu węglowodorów ropopochodnych, zwiazków powierzchniowo czynnych, pestycydów, złożonych węglowodanów typu celulozy, skrobi. Powinien umieć eksploatować instalacje produkcji zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi.
2,0Nie potrafi analizować przebiegu rozkładu złożonych zwiazków organicznych.
3,0Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów i stosowane rozwiązania aparaturowe.
3,5Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu.
4,0Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu. Potrafi przeprowadzać procesy produkcji związków organicznych metodami fermentacyjnymi.
4,5Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu. Potrafi przeprowadzić procesy produkcji związków organicznych metodami fermentacyjnymi.
5,0Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu. Potrafi przeprowadzić procesy produkcji: bioetanolu, kwasu cytrynowego, mlekowego metodami fermentacyjnymi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-10_K01
Wykazuje kreatywność w doskonaleniu procesów biologicznego rozkładu związków organicznych w celu uzyskania pożądanych produktów i unieszkodliwiania okreslonych grup ścieków organicznych.
2,0
3,0Nabył kompetencji w prowadzeniu procesów związanych z rozkładem związków organicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, PWN, Warszawa, 2007, Pierwsze
  2. Szewczyk K., Technologia biochemiczna, OficynaWydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995, pirwsze
  3. Klimuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004, pierwsze
  4. Praca zbiorowa pod red. J.Surygały, Zanieczyszczenia naftowe w gruncie, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000, pirwsze

Literatura dodatkowa

  1. Jarociński J., Jarosz K., Gorzelnictwo i drożdzownictwo, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1980, pierwsze
  2. Viestu U.E., Szmite I.A., Żilewicz A.W., Biotechnologia: substancje biologicznie czynne, technologia, aparatura, WNT, Warszawa, 1992, pierwsze
  3. Praca zbiorowa pod red. J.Fiedurka, Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2004, pierwsze
  4. Sęk D., Chemia polimerów i polimery biodegradowalne, Politechniki Łódzkiej, Bielsko-Biała, 1996, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Realizacja procesu rozkładu złożonych związków organicznych do produktów użytecznych.2
T-W-2Techniki hodowlane mikroorganizmów i bioreaktory.2
T-W-3Testy toksyczności i biodegradacji.1
T-W-4Biologiczny rozkład związków organicznych. Wpływ struktury chemicznej biodegradowanego zwiazku na jego rozkład. Rozkład substancji ropopochodnych.3
T-W-5Wykorzystanie metod biorozkładu w odniesieniu do ścieków. metoda osadu czynnego.2
T-W-6Instalacje przemysłowe rozkładu związków organicznych w ściekach metodami osadu czynnego.2
T-W-7Produkcja zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi. Technologie fermentacyjne produkcji etanolu.2
T-W-8Produkcja kwasu cytrynowego i mlekowego.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzacym przedmiot.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4Zaliczenie.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-10_W01Potrafi wytłumaczyć i scharakteryzować przebieg procesu rozkładu złożonego związku organicznego, przedstawić i zaproponować mikroorganizmy do prowadzenia procesów rozkładu, zaproponować testy biodegradacji określonych grup zwiazków organicznych, przeprowadzić rozkład ropopochodnych, wielocukrów, środków powierzchniowo czynnych, pestycydów. zaproponować metody rozkładu związków organicznych w ściekach. Potrafi zaproponować rozwiązania aparaturowe instalacji produkcji etanolu, kwasu cytrynowego, mlekowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiąść wiedzę z zakresu testów biodegradacji w ochronie środowiska, rozkładu skrobi, celulozy i innych związków organicznych pochodzenia naturalnego. Zapoznać się z typowymi procesami biodegradacji polimerów i pestycydów, biodegradacji środków powierzchniowo-czynnych i związków wchodzących w skład produktów ropopochodnych.
Treści programoweT-W-1Realizacja procesu rozkładu złożonych związków organicznych do produktów użytecznych.
T-W-2Techniki hodowlane mikroorganizmów i bioreaktory.
T-W-3Testy toksyczności i biodegradacji.
T-W-4Biologiczny rozkład związków organicznych. Wpływ struktury chemicznej biodegradowanego zwiazku na jego rozkład. Rozkład substancji ropopochodnych.
T-W-5Wykorzystanie metod biorozkładu w odniesieniu do ścieków. metoda osadu czynnego.
T-W-6Instalacje przemysłowe rozkładu związków organicznych w ściekach metodami osadu czynnego.
T-W-7Produkcja zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi. Technologie fermentacyjne produkcji etanolu.
T-W-8Produkcja kwasu cytrynowego i mlekowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Seminarium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny z wiedzy dostępnej w formie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wytłumaczyć przebieg rozkładu złożonych związków organicznych do prostych związków organicznych o znaczeniu użytkowym.
3,0Zna techniki hodowli i separacji mikroorganizmów i stosowane typy bioreaktorów.
3,5Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład.
4,0Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład. Potrafi przedstawić przebieg biorozkładu różnych rodzajów ścieków i omówić działanie związanych z tym instalacji.
4,5Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład. Potrafi przedstawić przebieg biorozkładu różnych rodzajów ścieków i omówić działanie związanych z tym instalacji, w tym produkcję bioetanolu.
5,0Potrafi przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład. Potrafi przedstawić przebieg biorozkładu różnych rodzajów ścieków i omówić działanie związanych z tym instalacji. Potrafi przedstawić technologie produkcji bioetanolu, kwasu mlekowego i cytrynowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować prosty proces rozkładu wybranej grupy zwiazków organicznych, prowadzić analizę i kontrolę procesu rozkładu, korzystać z typowych testów hodowli mikroorganizmów przydatnych w procesach rozkładu.Powinien posiąść wiedzę w zakresie technik i sposobów prowadzenia rozkładu węglowodorów ropopochodnych, zwiazków powierzchniowo czynnych, pestycydów, złożonych węglowodanów typu celulozy, skrobi. Powinien umieć eksploatować instalacje produkcji zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U12potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować ich zmiany w celu zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu
TCH_2A_U13potrafi opracować metody rozdzielania mieszanin produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych z surowców naturalnych, zwłaszcza w odniesieniu do związków chemicznych i procesów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiąść wiedzę z zakresu testów biodegradacji w ochronie środowiska, rozkładu skrobi, celulozy i innych związków organicznych pochodzenia naturalnego. Zapoznać się z typowymi procesami biodegradacji polimerów i pestycydów, biodegradacji środków powierzchniowo-czynnych i związków wchodzących w skład produktów ropopochodnych.
Treści programoweT-W-1Realizacja procesu rozkładu złożonych związków organicznych do produktów użytecznych.
T-W-2Techniki hodowlane mikroorganizmów i bioreaktory.
T-W-3Testy toksyczności i biodegradacji.
T-W-4Biologiczny rozkład związków organicznych. Wpływ struktury chemicznej biodegradowanego zwiazku na jego rozkład. Rozkład substancji ropopochodnych.
T-W-5Wykorzystanie metod biorozkładu w odniesieniu do ścieków. metoda osadu czynnego.
T-W-6Instalacje przemysłowe rozkładu związków organicznych w ściekach metodami osadu czynnego.
T-W-7Produkcja zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi. Technologie fermentacyjne produkcji etanolu.
T-W-8Produkcja kwasu cytrynowego i mlekowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Seminarium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny z wiedzy dostępnej w formie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi analizować przebiegu rozkładu złożonych zwiazków organicznych.
3,0Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów i stosowane rozwiązania aparaturowe.
3,5Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu.
4,0Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu. Potrafi przeprowadzać procesy produkcji związków organicznych metodami fermentacyjnymi.
4,5Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu. Potrafi przeprowadzić procesy produkcji związków organicznych metodami fermentacyjnymi.
5,0Student powinien umieć analizować przebieg rozkładu złożonego związku organicznego, techniki hodowli mikroorganizów, stosowane rozwiązania aparaturowe i opracowywać wpływ struktury chemicznej biodegradowalnego związku na przebieg rozkładu. Potrafi przeprowadzić procesy produkcji: bioetanolu, kwasu cytrynowego, mlekowego metodami fermentacyjnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-10_K01Wykazuje kreatywność w doskonaleniu procesów biologicznego rozkładu związków organicznych w celu uzyskania pożądanych produktów i unieszkodliwiania okreslonych grup ścieków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiąść wiedzę z zakresu testów biodegradacji w ochronie środowiska, rozkładu skrobi, celulozy i innych związków organicznych pochodzenia naturalnego. Zapoznać się z typowymi procesami biodegradacji polimerów i pestycydów, biodegradacji środków powierzchniowo-czynnych i związków wchodzących w skład produktów ropopochodnych.
Treści programoweT-W-1Realizacja procesu rozkładu złożonych związków organicznych do produktów użytecznych.
T-W-2Techniki hodowlane mikroorganizmów i bioreaktory.
T-W-3Testy toksyczności i biodegradacji.
T-W-4Biologiczny rozkład związków organicznych. Wpływ struktury chemicznej biodegradowanego zwiazku na jego rozkład. Rozkład substancji ropopochodnych.
T-W-5Wykorzystanie metod biorozkładu w odniesieniu do ścieków. metoda osadu czynnego.
T-W-6Instalacje przemysłowe rozkładu związków organicznych w ściekach metodami osadu czynnego.
T-W-7Produkcja zwiazków organicznych metodami fermentacyjnymi. Technologie fermentacyjne produkcji etanolu.
T-W-8Produkcja kwasu cytrynowego i mlekowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Seminarium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny z wiedzy dostępnej w formie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabył kompetencji w prowadzeniu procesów związanych z rozkładem związków organicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0