Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia nanomateriałów ceramicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia nanomateriałów ceramicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Xuecheng Chen <Xuecheng.Chen@zut.edu.pl>, Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw technologii nieorganicznej
W-2podstawy chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu materiałów cermicznych
C-2Zapoznanie studenta z rodzajami materiałow ceramicznych
C-3Zapoznanie studenta z metodami technologiami produkcji materiałów cermiacznych tradycyjnych, nowoczesnych i nanoceramicznych
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi kierunkami zastosowań zaawansowanych materiałów ceramicznych
C-5Zapoznanie studenta z metodami konsolidacji proszków ceramicznych
C-6Zapoznanie studenta z metodami badań surowców i materiałów ceramicznych i nanoceramicznych
C-7praktyczne zapoznanie studenta z przykładowymi technikami otrzymywania nanoproduktów
C-8zapoznanie studenta z typowymi aparatymi stosowanymi do pomiarów struktury i właściwości nanomateriałow

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Otrzymywanie nanokrzemionki metodą zol-żel4
T-L-2Otrzymywania nanokompozytu ceramicznego4
T-L-3Oznaczanie wybranych własciwości materiałów ceramicznych4
T-L-4Otrzymywanie tlenku wapnia i i tlenku magnezu poprzez prażenie węglanu wapnia i hydro - magnezytu3
15
wykłady
T-W-1Surowce ceramiczne kowencjonalne i nowoczesne3
T-W-2Nanosurowce cermiczne2
T-W-3Podstawowe metody otrzymywania materiałów ceramicznych, w tym nanoceramicznych3
T-W-4Hybrydowe materiały ceramiczne2
T-W-5Spiekanie proszków ceramicznych2
T-W-6Zastosowanie materiałów ceramicznych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Pozyskiwanie informacji z literatury i ich przyswojenie7
A-L-3Opracowanie wyników i ich dyskusja7
A-L-4zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3konsultacje z prowadzącym3
A-W-4zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kompletności i jakości wykonanych zadań
S-3Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy członkami grupy studentów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena znajomości zagadnień będących przedmiotem ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C13_W02
a uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii nieorganicznej i jej technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych w obszarze techniki i nanotechnologii nanomateriałów ceramicznych ma podstawową wiedzę na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych
Nano_1A_W02, Nano_1A_W10, Nano_1A_W11T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-7, C-8, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-2, S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C13_U09
potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, na podstawie analizy istniejącego procesu potrafi zaproponować jego modernizacje, potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką
Nano_1A_U09, Nano_1A_U16, Nano_1A_U17T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-7, C-8, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-2, S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C13_K02
ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi określić zadania priorytetowe służące realizacji, zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Nano_1A_K02, Nano_1A_K04T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-7, C-8, C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-2, S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C13_W02
a uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii nieorganicznej i jej technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych w obszarze techniki i nanotechnologii nanomateriałów ceramicznych ma podstawową wiedzę na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych
2,0student nie potrafi wskazać reprazenatatywych materiałow ceramicznych, metod ich otrzymywania, zastosowania,
3,0student potrafi wskazać reprazenatatywne materiały ceramiczne, niektóre metody ich otrzymywania, zastosowania,
3,5student potrafi wskazać reprazenatatywne materiały ceramiczne, niektóre metody ich otrzymywania, otrzymywania proszków ceramicznych, zastosowania,
4,0student potrafi wskazać reprazenatatywne materiały ceramiczne, niektóre metody ich otrzymywania, otrzymywania proszków ceramicznych, zastosowania, rozumie celowość stosowania proszków ceramicznych
4,5Student potrafi wymienić podstawowe materiały ceramiczne, zna ich ich metody otrzymywania i zastosowanie, wskazywać , zna metody konsolidacji proszków ceramicznych, trafnie dobiera metody instrumentalne do oznaczania właściwości materiałow ceramicznych
5,0Student potrafi wymienić podstawowe materiały ceramiczne, zna ich ich metody otrzymywania i zastosowanie, potrafi swobodnie wskazywać na związki pomiędzy technologiami tradycyjnymi i nowoczesnymi otrzymywania materiałów ceramicznych, wskazywać , zna metody konsolidacji proszków ceramicznych i mechanizmy towarzyszące procesowi spiekania, trafnie dobiera metody instrumentalne do oznaczania właściwości materiałow ceramicznych, zna

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C13_U09
potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, na podstawie analizy istniejącego procesu potrafi zaproponować jego modernizacje, potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką
2,0student nie potrafi zidentyfikować problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania nanomateriałów będących przedmiotem zajęć, nie potrafi dokonć poprawnego doboru aparatury do badań, nie potrafi zaproponować prostego procesu technologicznego
3,0student z trudnością radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów, z trudnością dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, w ograniczonym stopniu jest w stanie zaproponować prosty proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
3,5student radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów,dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować prosty proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
4,0student radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów,dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować prosty proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
4,5student dobrze radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów, dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
5,0student bardzo dobrze radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów, trafnie dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C13_K02
ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi określić zadania priorytetowe służące realizacji, zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
2,0student nie potrafi wskazać żadnych konsekwencji stosowania nanomateriałów, nie rozumie wagi odpowiedzialności za podejmowane decyzje, nie radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań
3,0student w dostatecznym stopniu wskazuje pewne konsekwencje stosowania nanomateriałów i rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, poczuwa się do odpowiedzialności z nie, z trudnością radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań
3,5student w graniczonym stopniu wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, poczuwa się do odpowiedzialności z nie, dość dobrze radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań
4,0student wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań
4,5student łatwo wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i bez problemu potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań
5,0student łatwo wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i bez problemu potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, bardzo dobrze radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań

Literatura podstawowa

  1. Jurczyk M., Jakubowicz J., Nanomateriały Ceramiczne, Wyd. Politeczniki Śląskiej, Poznań, 2004
  2. Jurczyk M., Nanomateriały. Wybrane zagadnienia, Wyd. politechniki Poznańskiej, Poznań, 2001
  3. Wiley, Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, Wiley, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Otrzymywanie nanokrzemionki metodą zol-żel4
T-L-2Otrzymywania nanokompozytu ceramicznego4
T-L-3Oznaczanie wybranych własciwości materiałów ceramicznych4
T-L-4Otrzymywanie tlenku wapnia i i tlenku magnezu poprzez prażenie węglanu wapnia i hydro - magnezytu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce ceramiczne kowencjonalne i nowoczesne3
T-W-2Nanosurowce cermiczne2
T-W-3Podstawowe metody otrzymywania materiałów ceramicznych, w tym nanoceramicznych3
T-W-4Hybrydowe materiały ceramiczne2
T-W-5Spiekanie proszków ceramicznych2
T-W-6Zastosowanie materiałów ceramicznych3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Pozyskiwanie informacji z literatury i ich przyswojenie7
A-L-3Opracowanie wyników i ich dyskusja7
A-L-4zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3konsultacje z prowadzącym3
A-W-4zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C13_W02a uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii nieorganicznej i jej technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych w obszarze techniki i nanotechnologii nanomateriałów ceramicznych ma podstawową wiedzę na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W10ma podstawową wiedzę o cyklu życia materiałów oraz na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów
Nano_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do projektowania, modelowania, symulacji i wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-7praktyczne zapoznanie studenta z przykładowymi technikami otrzymywania nanoproduktów
C-8zapoznanie studenta z typowymi aparatymi stosowanymi do pomiarów struktury i właściwości nanomateriałow
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu materiałów cermicznych
C-2Zapoznanie studenta z rodzajami materiałow ceramicznych
C-3Zapoznanie studenta z metodami technologiami produkcji materiałów cermiacznych tradycyjnych, nowoczesnych i nanoceramicznych
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi kierunkami zastosowań zaawansowanych materiałów ceramicznych
C-5Zapoznanie studenta z metodami konsolidacji proszków ceramicznych
C-6Zapoznanie studenta z metodami badań surowców i materiałów ceramicznych i nanoceramicznych
Treści programoweT-W-2Nanosurowce cermiczne
T-W-3Podstawowe metody otrzymywania materiałów ceramicznych, w tym nanoceramicznych
T-W-4Hybrydowe materiały ceramiczne
T-W-5Spiekanie proszków ceramicznych
T-W-6Zastosowanie materiałów ceramicznych
T-W-1Surowce ceramiczne kowencjonalne i nowoczesne
T-L-3Oznaczanie wybranych własciwości materiałów ceramicznych
T-L-4Otrzymywanie tlenku wapnia i i tlenku magnezu poprzez prażenie węglanu wapnia i hydro - magnezytu
T-L-2Otrzymywania nanokompozytu ceramicznego
T-L-1Otrzymywanie nanokrzemionki metodą zol-żel
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kompletności i jakości wykonanych zadań
S-4Ocena podsumowująca: Ocena znajomości zagadnień będących przedmiotem ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy członkami grupy studentów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wskazać reprazenatatywych materiałow ceramicznych, metod ich otrzymywania, zastosowania,
3,0student potrafi wskazać reprazenatatywne materiały ceramiczne, niektóre metody ich otrzymywania, zastosowania,
3,5student potrafi wskazać reprazenatatywne materiały ceramiczne, niektóre metody ich otrzymywania, otrzymywania proszków ceramicznych, zastosowania,
4,0student potrafi wskazać reprazenatatywne materiały ceramiczne, niektóre metody ich otrzymywania, otrzymywania proszków ceramicznych, zastosowania, rozumie celowość stosowania proszków ceramicznych
4,5Student potrafi wymienić podstawowe materiały ceramiczne, zna ich ich metody otrzymywania i zastosowanie, wskazywać , zna metody konsolidacji proszków ceramicznych, trafnie dobiera metody instrumentalne do oznaczania właściwości materiałow ceramicznych
5,0Student potrafi wymienić podstawowe materiały ceramiczne, zna ich ich metody otrzymywania i zastosowanie, potrafi swobodnie wskazywać na związki pomiędzy technologiami tradycyjnymi i nowoczesnymi otrzymywania materiałów ceramicznych, wskazywać , zna metody konsolidacji proszków ceramicznych i mechanizmy towarzyszące procesowi spiekania, trafnie dobiera metody instrumentalne do oznaczania właściwości materiałow ceramicznych, zna
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C13_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, na podstawie analizy istniejącego procesu potrafi zaproponować jego modernizacje, potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U16na podstawie analizy istniejącego procesu potrafi zaproponować jego modernizacje, prowadzące do poprawy wskaźników ekonomicznych oraz środowiskowych
Nano_1A_U17potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką, charakterystyczny dla ukończonej specjalności oraz ocenić jego poprawność przy użyciu właściwych metod, technik i urządzeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-7praktyczne zapoznanie studenta z przykładowymi technikami otrzymywania nanoproduktów
C-8zapoznanie studenta z typowymi aparatymi stosowanymi do pomiarów struktury i właściwości nanomateriałow
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu materiałów cermicznych
C-2Zapoznanie studenta z rodzajami materiałow ceramicznych
C-3Zapoznanie studenta z metodami technologiami produkcji materiałów cermiacznych tradycyjnych, nowoczesnych i nanoceramicznych
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi kierunkami zastosowań zaawansowanych materiałów ceramicznych
C-5Zapoznanie studenta z metodami konsolidacji proszków ceramicznych
C-6Zapoznanie studenta z metodami badań surowców i materiałów ceramicznych i nanoceramicznych
Treści programoweT-W-2Nanosurowce cermiczne
T-W-3Podstawowe metody otrzymywania materiałów ceramicznych, w tym nanoceramicznych
T-W-4Hybrydowe materiały ceramiczne
T-W-5Spiekanie proszków ceramicznych
T-W-6Zastosowanie materiałów ceramicznych
T-L-3Oznaczanie wybranych własciwości materiałów ceramicznych
T-L-4Otrzymywanie tlenku wapnia i i tlenku magnezu poprzez prażenie węglanu wapnia i hydro - magnezytu
T-L-2Otrzymywania nanokompozytu ceramicznego
T-L-1Otrzymywanie nanokrzemionki metodą zol-żel
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kompletności i jakości wykonanych zadań
S-4Ocena podsumowująca: Ocena znajomości zagadnień będących przedmiotem ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy członkami grupy studentów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania nanomateriałów będących przedmiotem zajęć, nie potrafi dokonć poprawnego doboru aparatury do badań, nie potrafi zaproponować prostego procesu technologicznego
3,0student z trudnością radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów, z trudnością dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, w ograniczonym stopniu jest w stanie zaproponować prosty proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
3,5student radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów,dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować prosty proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
4,0student radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów,dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować prosty proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
4,5student dobrze radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów, dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
5,0student bardzo dobrze radzi sobie z identyfikacją problemów związanych z prowadzeniem procesu otrzymywania wybranych nanomateriałów, trafnie dobiera metodykę i aparaturę badawczą do badań materiałów, potrafi zaproponować proces technologiczny lub modernizację procesów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C13_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, potrafi określić zadania priorytetowe służące realizacji, zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-7praktyczne zapoznanie studenta z przykładowymi technikami otrzymywania nanoproduktów
C-8zapoznanie studenta z typowymi aparatymi stosowanymi do pomiarów struktury i właściwości nanomateriałow
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu materiałów cermicznych
C-2Zapoznanie studenta z rodzajami materiałow ceramicznych
C-3Zapoznanie studenta z metodami technologiami produkcji materiałów cermiacznych tradycyjnych, nowoczesnych i nanoceramicznych
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi kierunkami zastosowań zaawansowanych materiałów ceramicznych
C-5Zapoznanie studenta z metodami konsolidacji proszków ceramicznych
C-6Zapoznanie studenta z metodami badań surowców i materiałów ceramicznych i nanoceramicznych
Treści programoweT-W-2Nanosurowce cermiczne
T-W-3Podstawowe metody otrzymywania materiałów ceramicznych, w tym nanoceramicznych
T-W-4Hybrydowe materiały ceramiczne
T-W-5Spiekanie proszków ceramicznych
T-W-6Zastosowanie materiałów ceramicznych
T-W-1Surowce ceramiczne kowencjonalne i nowoczesne
T-L-3Oznaczanie wybranych własciwości materiałów ceramicznych
T-L-4Otrzymywanie tlenku wapnia i i tlenku magnezu poprzez prażenie węglanu wapnia i hydro - magnezytu
T-L-2Otrzymywania nanokompozytu ceramicznego
T-L-1Otrzymywanie nanokrzemionki metodą zol-żel
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kompletności i jakości wykonanych zadań
S-4Ocena podsumowująca: Ocena znajomości zagadnień będących przedmiotem ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy członkami grupy studentów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wskazać żadnych konsekwencji stosowania nanomateriałów, nie rozumie wagi odpowiedzialności za podejmowane decyzje, nie radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań
3,0student w dostatecznym stopniu wskazuje pewne konsekwencje stosowania nanomateriałów i rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, poczuwa się do odpowiedzialności z nie, z trudnością radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań
3,5student w graniczonym stopniu wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, poczuwa się do odpowiedzialności z nie, dość dobrze radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań
4,0student wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań
4,5student łatwo wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i bez problemu potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań
5,0student łatwo wskazuje konsekwencje stosowania nanomateriałów i bez problemu potrafi określić wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje, bardzo dobrze radzi sobie z problemami powstającymi w trakcie realizacji zadań