Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,44egzamin
laboratoriaL3 60 5,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 45 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemiii organicznej na poziomie ponadgimnazjalnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznym najważniejszychi grup funkcyjnych zwiazków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych
C-5Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie uzyskanej wiedzy oraz przy wykorzystaniu baz danych.
C-6Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych.
C-7Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu.
C-8Zapoznanie studentów z zasadami postepowania w laboratorium preparatyki organicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia w rozpoznawaniu grup funkcyjnych, nazywaniu związków organicznych oraz w pisaniu ich wzorów strukturalnych.5
T-A-2Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).30
T-A-3Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz przy wykorzystaniu baz danych.10
45
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z regulaminem oraz z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym.4
T-L-2Oznaczania podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych jak temperatura topnienia, temperatura wrzenia. Przeprowadzenie przez studenta destylacji prostej i frakcyjnej. Pokaz destylacji próżniowej.12
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie acetanilidu.4
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza p-bromoacetanilidu.4
T-L-5Krystalizacja z rozpuszczalników palny i niepalnych. Oczyszczanie acetanilidu i p-bromoacetanilidu.4
T-L-6Acylowanie fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie aspiryny.4
T-L-7Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.8
T-L-8Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.8
T-L-9Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.4
T-L-10Barwinka azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.8
60
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; odmiany alotropowe węgla; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych.2
T-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych.1
T-W-3Ogólna charakterystyka węglowodorów i ich podział, szeregi homologiczne, izomeria konstytucyjna a stereoizomeria.1
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.2
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reakcje w pozycji allilowej i winylowej. Dieny. Reakcje cykloaddycji3
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie nanomateriałów organicznych.3
T-W-7Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych.2
T-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej; w reakcjach substytucji nukleofilowej; z wykorzystaniem związków diazoniowych.2
T-W-9Fluorowcopochodne – otrzymywanie, zastosowanie w reakcjach substytucji nukleofilowej SN1, SN2) oraz w reakcjach eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków lito- i magnezoorganicznych.3
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów. Etery sililowe jako grupy zabezpieczające.3
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe i nukleofilowe2
T-W-12Alifatyczne nitrozwiązki – budowa, reaktywność1
T-W-13Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji, kondensacje aldolowe. Addycja do nienasyconych aldehydów i ketonów.2
T-W-14Kwasy karboksylowe i pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego zajecia.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.7
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.60
A-L-2Przygotowanie do zajęć poprzez studiowanie literatury.35
A-L-3Opracowywanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń30
A-L-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.15
A-L-5Konsultacje z prowadzącym zajęcia.10
150
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury w celu rozszerzenia wiedzy przedstawionej na wykładach8
A-W-3Konsultacje z wykładowcą.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu16
A-W-5Egzamin pisemny2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: metoda projektów
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
M-5Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający
S-4Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-5Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-6Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B13_W01
Student zna systematykę najwazniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujace w związkach organicznych.
Nano_1A_W02T1A_W01, T1A_W03C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-5S-3
Nano_1A_B13_W02
Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
Nano_1A_W02T1A_W01, T1A_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-A-2M-1, M-2, M-5S-1, S-2
Nano_1A_B13_W03
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczace stereochemii zwiazków organicznych
Nano_1A_W02T1A_W01, T1A_W03C-1, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-2M-1, M-2, M-5S-1, S-2
Nano_1A_B13_W04
Student proponuje i objasnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych
Nano_1A_W02, Nano_1A_W04T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B13_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
Nano_1A_U01T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07C-1, C-3T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-9M-1, M-5S-3
Nano_1A_B13_U02
Na podstawie uzyskanej wiedzy studen umie zaprojektować kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego oraz uzasadnić dobór matod i materiałów.
Nano_1A_U01T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07C-5, C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-A-3, T-A-2M-3S-4
Nano_1A_B13_U03
Student umie zaplanować i przeprowadzic jednoetapową syntezę prostego związku organicznego.
Nano_1A_U08, Nano_1A_U10, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06C-8, C-6T-W-8, T-W-7, T-W-14, T-W-13, T-W-11, T-A-2, T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-10M-4S-5, S-6
Nano_1A_B13_U04
Studend umie interpretować uzykane wyniki oraz sporządzić opis wykonanego eksperymentu
Nano_1A_U01, Nano_1A_U08T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08InzA_U01C-8, C-6, C-7T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10M-4S-6
Nano_1A_B13_U05
Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania substancji organicznych
Nano_1A_U10, Nano_1A_U12T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05C-6T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-2M-4S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_B13_K01
Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
Nano_1A_K05T1A_K05InzA_K01C-8, C-7T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10M-4S-6
Nano_1A_B13_K02
Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
Nano_1A_K04T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-5, C-6, C-4T-A-3, T-A-2, T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-10M-3, M-5, M-4S-4, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B13_W01
Student zna systematykę najwazniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujace w związkach organicznych.
2,0Nie zna systematyki związków oranicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych
3,0Nie zna systematyki związków oranicznych i rozpoznaje 31-44 procent grup funkcyjnych
3,5Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje 45-58 procent grup funkcyjnych
4,0Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje 59-72 procent grup funkcyjnych
4,5Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje 73-86 procent grup funkcyjnych
5,0Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje co najmniej 87-100 procent grup funkcyjnych
Nano_1A_B13_W02
Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjnye występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niktóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje wiekszość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
Nano_1A_B13_W03
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczace stereochemii zwiazków organicznych
2,0Nie rozpoznaje i nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii
3,0Rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii
3,5Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii
4,0Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i niektóre zagadnienia stereochemii
4,5Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii
5,0Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii
Nano_1A_B13_W04
Student proponuje i objasnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych
2,0Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
3,0Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia.
3,5Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia.
4,0Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
4,5Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
5,0Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B13_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
5,0Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas.
Nano_1A_B13_U02
Na podstawie uzyskanej wiedzy studen umie zaprojektować kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego oraz uzasadnić dobór matod i materiałów.
2,0Nie potrafi zaproponować dwóch etapówj syntezy wskazanego zwiazku organicznego.
3,0Potrafi zaproponować dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Nie potrafi uzasadnić.
3,5Potrafi zaproponować i uzasadnić dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku. organicznego.
4,0Potrafi zaproponować trzy etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego i uzasadnić dobór wiekszości reagentów.
4,5Potrafi zaproponować trzy etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego i uzasadnić wybrany kierunek i dobór większości reagentów.
5,0Potrafi zaproponować cztery etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego, uzasadnić kierunek i dobór wiekszości wybranych reagentów.
Nano_1A_B13_U03
Student umie zaplanować i przeprowadzic jednoetapową syntezę prostego związku organicznego.
2,0Nie umie zaplanować i nie umie przeprowadzić jednoetapowej syntezy związku organicznego
3,0Umie zaplanować, ale z duzymi problemami przeprowadza synteze związku organicznego. Nie potrafi skorzystać z uwag prowadzącego.
3,5Umie zaplanować, ale z duzymi problemami przeprowadza synteze związku organicznego. Problemy rozwiązuje po uzyskaniu podpowiedzi od prowadzącego.
4,0Umie zaplanować i z małymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Nie jest świadomy popełnionych błędów.
4,5Umie zaplanować i z drobnymii problemami przeprowadza synteze związku organicznego. Jest świdomy popełnionych błędów.
5,0Umie zaplanować i bez problemów przeprowadza synteze związku organicznego.
Nano_1A_B13_U04
Studend umie interpretować uzykane wyniki oraz sporządzić opis wykonanego eksperymentu
2,0Nie umie interpretować wyników i nie umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu
3,0Nie umie interpretować wyników i w niewielkim stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji, drobne błedy w obliczeniach)
3,5Nie umie interpretować wyników, ale w dobrym stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia, drobne błedy w obliczeniach)
4,0Nie umie interpretować wyników, ale w dobrym stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia)
4,5Umie dostatecznie interpretować wyniki i w dobrym stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia)
5,0Umie dobrze interpretować wyniki i umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (dopuszczalne drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia)
Nano_1A_B13_U05
Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania substancji organicznych
2,0Nie potrafi zastosować operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych.
3,0Potrafi przeprowadzić tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie.
3,5Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie.
4,0Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie.
4,5Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz częściowo potrafi oczyszczać substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .
5,0Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz dobrze oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_B13_K01
Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
2,0Przedstawione wyniki są błedne i nierzetelne.
3,0Przedstawione wyniki są błedne, ale błedy wynikają z pomyłki.
3,5Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny.
4,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny.
4,5Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błedy.
5,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny..
Nano_1A_B13_K02
Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
2,0Nie umie określić priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.
3,0Nie umie określić priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania, ale umie skorzystać z rad prowadzącego ćwiczenia.
3,5Umie określić tylko podstawowe prioryty w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.
4,0Umie określić podstawowe priorytety w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania i tylko niektóre wazniejsze priorytety.
4,5Dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.
5,0Bardzo dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.

Literatura podstawowa

  1. John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1986
  3. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009, Tom I-IV
  4. Arthur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
  5. Zofia Jerzmanowska, Preparatyka organiczna związków chemicznych, Państwowy Zakład Wydawnict Lekarskich, Warszawa, 1972
  6. Bolesław Bochwic, Preparatyka organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975

Literatura dodatkowa

  1. R. T. Morrison, R. N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  2. E. Białecka-Floriańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  3. Jerzy T. Wróbel, Preparatyka i elementy syntezy organicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1983
  4. G. Kupryszewski, M. Sobocińska, R. Walczyna, Podstawy Preparatyki Organicznych Zwiazków Chemicznych, Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia w rozpoznawaniu grup funkcyjnych, nazywaniu związków organicznych oraz w pisaniu ich wzorów strukturalnych.5
T-A-2Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).30
T-A-3Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz przy wykorzystaniu baz danych.10
45

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z regulaminem oraz z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem laboratoryjnym.4
T-L-2Oznaczania podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych jak temperatura topnienia, temperatura wrzenia. Przeprowadzenie przez studenta destylacji prostej i frakcyjnej. Pokaz destylacji próżniowej.12
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie acetanilidu.4
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza p-bromoacetanilidu.4
T-L-5Krystalizacja z rozpuszczalników palny i niepalnych. Oczyszczanie acetanilidu i p-bromoacetanilidu.4
T-L-6Acylowanie fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie aspiryny.4
T-L-7Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.8
T-L-8Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.8
T-L-9Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.4
T-L-10Barwinka azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.8
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; odmiany alotropowe węgla; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych.2
T-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych.1
T-W-3Ogólna charakterystyka węglowodorów i ich podział, szeregi homologiczne, izomeria konstytucyjna a stereoizomeria.1
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.2
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reakcje w pozycji allilowej i winylowej. Dieny. Reakcje cykloaddycji3
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie nanomateriałów organicznych.3
T-W-7Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych.2
T-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej; w reakcjach substytucji nukleofilowej; z wykorzystaniem związków diazoniowych.2
T-W-9Fluorowcopochodne – otrzymywanie, zastosowanie w reakcjach substytucji nukleofilowej SN1, SN2) oraz w reakcjach eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków lito- i magnezoorganicznych.3
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów. Etery sililowe jako grupy zabezpieczające.3
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe i nukleofilowe2
T-W-12Alifatyczne nitrozwiązki – budowa, reaktywność1
T-W-13Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji, kondensacje aldolowe. Addycja do nienasyconych aldehydów i ketonów.2
T-W-14Kwasy karboksylowe i pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego zajecia.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.60
A-L-2Przygotowanie do zajęć poprzez studiowanie literatury.35
A-L-3Opracowywanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń30
A-L-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.15
A-L-5Konsultacje z prowadzącym zajęcia.10
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury w celu rozszerzenia wiedzy przedstawionej na wykładach8
A-W-3Konsultacje z wykładowcą.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu16
A-W-5Egzamin pisemny2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_W01Student zna systematykę najwazniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujace w związkach organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; odmiany alotropowe węgla; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych.
T-A-1Ćwiczenia w rozpoznawaniu grup funkcyjnych, nazywaniu związków organicznych oraz w pisaniu ich wzorów strukturalnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis
M-5Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna systematyki związków oranicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych
3,0Nie zna systematyki związków oranicznych i rozpoznaje 31-44 procent grup funkcyjnych
3,5Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje 45-58 procent grup funkcyjnych
4,0Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje 59-72 procent grup funkcyjnych
4,5Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje 73-86 procent grup funkcyjnych
5,0Zna systematykę związków oranicznych i rozpoznaje co najmniej 87-100 procent grup funkcyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_W02Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznym najważniejszychi grup funkcyjnych zwiazków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych
Treści programoweT-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych.
T-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej; w reakcjach substytucji nukleofilowej; z wykorzystaniem związków diazoniowych.
T-W-7Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych.
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie nanomateriałów organicznych.
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reakcje w pozycji allilowej i winylowej. Dieny. Reakcje cykloaddycji
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.
T-W-3Ogólna charakterystyka węglowodorów i ich podział, szeregi homologiczne, izomeria konstytucyjna a stereoizomeria.
T-W-14Kwasy karboksylowe i pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność.
T-W-13Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji, kondensacje aldolowe. Addycja do nienasyconych aldehydów i ketonów.
T-W-12Alifatyczne nitrozwiązki – budowa, reaktywność
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe i nukleofilowe
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów. Etery sililowe jako grupy zabezpieczające.
T-W-9Fluorowcopochodne – otrzymywanie, zastosowanie w reakcjach substytucji nukleofilowej SN1, SN2) oraz w reakcjach eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków lito- i magnezoorganicznych.
T-A-2Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-5Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjnye występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niktóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje wiekszość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_W03Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczace stereochemii zwiazków organicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych
Treści programoweT-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych.
T-W-3Ogólna charakterystyka węglowodorów i ich podział, szeregi homologiczne, izomeria konstytucyjna a stereoizomeria.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; odmiany alotropowe węgla; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych.
T-A-2Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-5Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozpoznaje i nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii
3,0Rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii
3,5Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii
4,0Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i niektóre zagadnienia stereochemii
4,5Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii
5,0Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_W04Student proponuje i objasnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznym najważniejszychi grup funkcyjnych zwiazków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych
Treści programoweT-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych.
T-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej; w reakcjach substytucji nukleofilowej; z wykorzystaniem związków diazoniowych.
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie nanomateriałów organicznych.
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reakcje w pozycji allilowej i winylowej. Dieny. Reakcje cykloaddycji
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.
T-W-14Kwasy karboksylowe i pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność.
T-W-13Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji, kondensacje aldolowe. Addycja do nienasyconych aldehydów i ketonów.
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe i nukleofilowe
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów. Etery sililowe jako grupy zabezpieczające.
T-W-9Fluorowcopochodne – otrzymywanie, zastosowanie w reakcjach substytucji nukleofilowej SN1, SN2) oraz w reakcjach eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków lito- i magnezoorganicznych.
T-A-1Ćwiczenia w rozpoznawaniu grup funkcyjnych, nazywaniu związków organicznych oraz w pisaniu ich wzorów strukturalnych.
T-A-2Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-5Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
3,0Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia.
3,5Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia.
4,0Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
4,5Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
5,0Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_U01Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
Treści programoweT-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych.
T-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej; w reakcjach substytucji nukleofilowej; z wykorzystaniem związków diazoniowych.
T-W-7Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych.
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie nanomateriałów organicznych.
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reakcje w pozycji allilowej i winylowej. Dieny. Reakcje cykloaddycji
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; odmiany alotropowe węgla; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych.
T-W-14Kwasy karboksylowe i pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność.
T-W-13Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji, kondensacje aldolowe. Addycja do nienasyconych aldehydów i ketonów.
T-W-12Alifatyczne nitrozwiązki – budowa, reaktywność
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe i nukleofilowe
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów. Etery sililowe jako grupy zabezpieczające.
T-W-9Fluorowcopochodne – otrzymywanie, zastosowanie w reakcjach substytucji nukleofilowej SN1, SN2) oraz w reakcjach eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków lito- i magnezoorganicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis
M-5Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test sprawdzający
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
5,0Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_U02Na podstawie uzyskanej wiedzy studen umie zaprojektować kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego oraz uzasadnić dobór matod i materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie uzyskanej wiedzy oraz przy wykorzystaniu baz danych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznym najważniejszychi grup funkcyjnych zwiazków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych
Treści programoweT-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych.
T-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej; w reakcjach substytucji nukleofilowej; z wykorzystaniem związków diazoniowych.
T-W-7Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych.
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie nanomateriałów organicznych.
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reakcje w pozycji allilowej i winylowej. Dieny. Reakcje cykloaddycji
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.
T-W-14Kwasy karboksylowe i pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność.
T-W-13Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji, kondensacje aldolowe. Addycja do nienasyconych aldehydów i ketonów.
T-W-12Alifatyczne nitrozwiązki – budowa, reaktywność
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe i nukleofilowe
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów. Etery sililowe jako grupy zabezpieczające.
T-W-9Fluorowcopochodne – otrzymywanie, zastosowanie w reakcjach substytucji nukleofilowej SN1, SN2) oraz w reakcjach eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków lito- i magnezoorganicznych.
T-A-3Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz przy wykorzystaniu baz danych.
T-A-2Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaproponować dwóch etapówj syntezy wskazanego zwiazku organicznego.
3,0Potrafi zaproponować dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Nie potrafi uzasadnić.
3,5Potrafi zaproponować i uzasadnić dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku. organicznego.
4,0Potrafi zaproponować trzy etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego i uzasadnić dobór wiekszości reagentów.
4,5Potrafi zaproponować trzy etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego i uzasadnić wybrany kierunek i dobór większości reagentów.
5,0Potrafi zaproponować cztery etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego, uzasadnić kierunek i dobór wiekszości wybranych reagentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_U03Student umie zaplanować i przeprowadzic jednoetapową syntezę prostego związku organicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-8Zapoznanie studentów z zasadami postepowania w laboratorium preparatyki organicznej
C-6Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych.
Treści programoweT-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej; w reakcjach substytucji nukleofilowej; z wykorzystaniem związków diazoniowych.
T-W-7Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych.
T-W-14Kwasy karboksylowe i pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność.
T-W-13Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji, kondensacje aldolowe. Addycja do nienasyconych aldehydów i ketonów.
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe i nukleofilowe
T-A-2Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
T-L-8Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-9Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie acetanilidu.
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza p-bromoacetanilidu.
T-L-6Acylowanie fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie aspiryny.
T-L-7Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-10Barwinka azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-6Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zaplanować i nie umie przeprowadzić jednoetapowej syntezy związku organicznego
3,0Umie zaplanować, ale z duzymi problemami przeprowadza synteze związku organicznego. Nie potrafi skorzystać z uwag prowadzącego.
3,5Umie zaplanować, ale z duzymi problemami przeprowadza synteze związku organicznego. Problemy rozwiązuje po uzyskaniu podpowiedzi od prowadzącego.
4,0Umie zaplanować i z małymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Nie jest świadomy popełnionych błędów.
4,5Umie zaplanować i z drobnymii problemami przeprowadza synteze związku organicznego. Jest świdomy popełnionych błędów.
5,0Umie zaplanować i bez problemów przeprowadza synteze związku organicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_U04Studend umie interpretować uzykane wyniki oraz sporządzić opis wykonanego eksperymentu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-8Zapoznanie studentów z zasadami postepowania w laboratorium preparatyki organicznej
C-6Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych.
C-7Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu.
Treści programoweT-L-8Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-9Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie acetanilidu.
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza p-bromoacetanilidu.
T-L-5Krystalizacja z rozpuszczalników palny i niepalnych. Oczyszczanie acetanilidu i p-bromoacetanilidu.
T-L-6Acylowanie fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie aspiryny.
T-L-7Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-10Barwinka azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie interpretować wyników i nie umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu
3,0Nie umie interpretować wyników i w niewielkim stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji, drobne błedy w obliczeniach)
3,5Nie umie interpretować wyników, ale w dobrym stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia, drobne błedy w obliczeniach)
4,0Nie umie interpretować wyników, ale w dobrym stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia)
4,5Umie dostatecznie interpretować wyniki i w dobrym stopniu umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia)
5,0Umie dobrze interpretować wyniki i umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (dopuszczalne drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_U05Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania substancji organicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U12potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych.
Treści programoweT-L-8Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-5Krystalizacja z rozpuszczalników palny i niepalnych. Oczyszczanie acetanilidu i p-bromoacetanilidu.
T-L-6Acylowanie fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie aspiryny.
T-L-7Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-10Barwinka azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
T-L-2Oznaczania podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych jak temperatura topnienia, temperatura wrzenia. Przeprowadzenie przez studenta destylacji prostej i frakcyjnej. Pokaz destylacji próżniowej.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-6Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosować operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych.
3,0Potrafi przeprowadzić tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie.
3,5Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie.
4,0Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie.
4,5Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz częściowo potrafi oczyszczać substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .
5,0Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz dobrze oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_K01Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K05rozumie zasady etyki zawodowej, prawidłowo oceniać wkład członków zespołu do osiąganych wyników jest świadom i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-8Zapoznanie studentów z zasadami postepowania w laboratorium preparatyki organicznej
C-7Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu.
Treści programoweT-L-8Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-9Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie acetanilidu.
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza p-bromoacetanilidu.
T-L-5Krystalizacja z rozpuszczalników palny i niepalnych. Oczyszczanie acetanilidu i p-bromoacetanilidu.
T-L-6Acylowanie fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie aspiryny.
T-L-7Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-10Barwinka azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Przedstawione wyniki są błedne i nierzetelne.
3,0Przedstawione wyniki są błedne, ale błedy wynikają z pomyłki.
3,5Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny.
4,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny.
4,5Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błedy.
5,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_B13_K02Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie uzyskanej wiedzy oraz przy wykorzystaniu baz danych.
C-6Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych
Treści programoweT-A-3Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz przy wykorzystaniu baz danych.
T-A-2Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
T-L-8Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-9Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych. Otrzymywanie acetanilidu.
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza p-bromoacetanilidu.
T-L-5Krystalizacja z rozpuszczalników palny i niepalnych. Oczyszczanie acetanilidu i p-bromoacetanilidu.
T-L-6Acylowanie fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie aspiryny.
T-L-7Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-10Barwinka azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: metoda projektów
M-5Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-6Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie określić priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.
3,0Nie umie określić priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania, ale umie skorzystać z rad prowadzącego ćwiczenia.
3,5Umie określić tylko podstawowe prioryty w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.
4,0Umie określić podstawowe priorytety w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania i tylko niektóre wazniejsze priorytety.
4,5Dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.
5,0Bardzo dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.