Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Metody badań nanomateriałów funkcjonalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań nanomateriałów funkcjonalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna i nieorganiczna I i Ii
W-2Chemia fizyczna I i II
W-3Inżynieria materiałowa
W-4Fizyka
W-5Chemia analityczna
W-6Analiza instrumentalna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, a przede wszystkim metodologią nowoczesnych technik analitycznych wykorzystanych w badaniach nanomateriałów funkcjonalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna - wykorzystanie w analizie materiałów funkcjonalnych.3
T-L-2Określanie śladowych ilości metali ciężkich za pomocą spektroskopii absorpcji atomowej1
T-L-3Spektroskopia fluorescencyjna do badania materiałów funkcjonalnych.1
T-L-4Mikro-spektroskopia Ramana.1
T-L-5Mikroskopia elektronowa (SEM i TEM) - wizualizacja i analiza.3
T-L-6Analiza mikro-ramanowska przygotowanego materiału funkcjonalnego.2
T-L-7Chromatografia żelowa.2
T-L-8Elektroforeza - Skalowanie przyrządu na standardy polielektrolitowe. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną2
15
wykłady
T-W-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna. Podstawy teoretyczne.4
T-W-2Wykorzystanie spektroskopii optycznej w analizie wybranych parametrów nanomateriałów funkcjonalnych.1
T-W-3Spektroskopia fluorescencyjna - wstęp i wykorzystanie do analizy materiałów funkcjonalnych.2
T-W-4Mikro-spektroskopia Ramana. Wyznaczenie zależności przesunięcia ramanowskiego w funkcji rozmiaru nanokrystalitów. Poznanie zjawiska wzmocnienia sygnału ramanowskiego. Analiza przykładów.2
T-W-5Podstawy Mikroskopii elektronowej (SEM i TEM) z przystawką do mikroanalizy rentgenowskiej i spektroskopii strat energii elektronów.3
T-W-6Spektroskopia fotoelektronów.1
T-W-7Chromatografia żelowa. Analiza rozkładu mas i wymiarów nanostruktur polimerowych.1
T-W-8Elektroforeza. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zaliczenie kolokwium i ocena za sprawozdanie15
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych 15h.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach autydorujnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C27_W01
Scharakteryzowanie i rozpoznawanie podstawowych metod badawczych używanych to charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobieranie odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
Nano_1A_W08T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C27_U01
Przygotowanie, dobieranie i interpretacja zródeł literaturowych w języku polskim i angielskim dotyczącej tematyki przedmotu.
Nano_1A_U01T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3
Nano_1A_C27_U02
Posługiwanie się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a także umiejętność interpretacji otrzymanych wyników
Nano_1A_U10, Nano_1A_U14T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3
Nano_1A_C27_U03
Objaśnianie podstawowych procesów fizyczno-chemicznych występujących w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
Nano_1A_U09T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3
Nano_1A_C27_U04
Oceniane zagrożenia będacego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
Nano_1A_U13T1A_U11InzA_U05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C27_K01
Aktywna postawa do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych.
Nano_1A_K01T1A_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3
Nano_1A_C27_K02
Ocenianie wpływu nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
Nano_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3
Nano_1A_C27_K03
Zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
Nano_1A_K07T1A_K07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C27_W01
Scharakteryzowanie i rozpoznawanie podstawowych metod badawczych używanych to charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobieranie odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
2,0nie potrafi wcale charakteryzować i rozpoznawać podstawowych metod badawczych używanych do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz nie potrafi dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
3,0w co najmniej 51% potrafi charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
3,5w co najmniej 61% potrafi charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
4,0w co najmniej 71% potrafi charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
4,5w co najmniej 81% potrafi charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
5,0w co najmniej 91% potrafi charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C27_U01
Przygotowanie, dobieranie i interpretacja zródeł literaturowych w języku polskim i angielskim dotyczącej tematyki przedmotu.
2,0nie potrafi wcale przygotować, dobierać i interpretować zródeł literaturowych w języku polskim i angielskim dotyczącej tematyki przedmotu.
3,0w co najmniej 51% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu.
3,5w co najmniej 61% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu.
4,0w co najmniej 71% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu.
4,5w co najmniej 81% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu.
5,0w co najmniej 91% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu.
Nano_1A_C27_U02
Posługiwanie się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a także umiejętność interpretacji otrzymanych wyników
2,0nie posiada wcale umiejętności dobierania sprzętu używanego do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, ani interpretować otrzymanych wyników
3,0w co najmniej 51% potrafi posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, dokonać odpowiedniego jego dobóru a także interpretować otrzymane wyniki
3,5w co najmniej 61% potrafi posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, dokonać odpowiedniego jego dobóru a także interpretować otrzymane wyniki
4,0w co najmniej 71% potrafi posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, dokonać odpowiedniego jego dobóru a także interpretować otrzymane wyniki
4,5w co najmniej 81% potrafi posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, dokonać odpowiedniego jego dobóru a także interpretować otrzymane wyniki
5,0w co najmniej 91% potrafi posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, dokonać odpowiedniego jego dobóru a także interpretować otrzymane wyniki
Nano_1A_C27_U03
Objaśnianie podstawowych procesów fizyczno-chemicznych występujących w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
2,0nie potrafi wcale objaśniać podstawowych procesów fizyko-chemicznych występujących w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne występujące w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne występujące w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne występujące w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne występujące w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
5,0w co najmniej 91% potraf iobjaśniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne występujące w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
Nano_1A_C27_U04
Oceniane zagrożenia będacego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
2,0nie posiada wcale umiejętności oceny zagrożenia będacego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i nie przestrzega przepisów BHP
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić zagrożenie będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić zagrożenie będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić zagrożenie będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,5w co najmniej 81% potrafi ocenić zagrożenie będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić zagrożenie będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C27_K01
Aktywna postawa do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych.
2,0nie wykazuje aktywnej postawy do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych.
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych
Nano_1A_C27_K02
Ocenianie wpływu nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
2,0nie potrafi wcale ocenić wpływu nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić wpływ nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić wpływ nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić wpływ nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,5w co najmniej 81% potrafi ocenić wpływ nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić wpływ nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
Nano_1A_C27_K03
Zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
2,0nie jest zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
3,0w co najmniej 51% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
3,5w co najmniej 61% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
4,0w co najmniej 71% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
4,5w co najmniej 81% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
5,0w co najmniej 91% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.

Literatura podstawowa

  1. Kęcki Z, Podstawy spektroskopii molekularnej, PWN, Warszawa, 1992
  2. Bojarski Z., Łągiewka E, Rentgenowska Analiza Strukturalna, PWN, Warszawa, 1988
  3. Sokołowski J., Pluta B., Nosiła M, Elektronowy mikroskop skaningowy: zasady działania i zastosowanie, Politechnika Śląska, Gliwice, 1980
  4. Fahrner W. R., Nanotechnology and nanoelectronics: materials, devices, measurement techniques, Springer, 2005
  5. Davies A. G., Thompson J. M. T., Advances in Nanoengineering, Imperial College Press, Londyn, 2007
  6. Nalwa H.S, Encyclopedia of Nanoscience and Nanotechnology, American Scientific Publishers, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Pecharsky V. K., Zavalij P.Y, Fundamentals of Powder Diffraction and Structural Characterization of Materials, Springer, 2003
  2. Clark R. J. H., Hester R. E, Spectroscopy for surface science, John Wiley & Sons, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna - wykorzystanie w analizie materiałów funkcjonalnych.3
T-L-2Określanie śladowych ilości metali ciężkich za pomocą spektroskopii absorpcji atomowej1
T-L-3Spektroskopia fluorescencyjna do badania materiałów funkcjonalnych.1
T-L-4Mikro-spektroskopia Ramana.1
T-L-5Mikroskopia elektronowa (SEM i TEM) - wizualizacja i analiza.3
T-L-6Analiza mikro-ramanowska przygotowanego materiału funkcjonalnego.2
T-L-7Chromatografia żelowa.2
T-L-8Elektroforeza - Skalowanie przyrządu na standardy polielektrolitowe. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna. Podstawy teoretyczne.4
T-W-2Wykorzystanie spektroskopii optycznej w analizie wybranych parametrów nanomateriałów funkcjonalnych.1
T-W-3Spektroskopia fluorescencyjna - wstęp i wykorzystanie do analizy materiałów funkcjonalnych.2
T-W-4Mikro-spektroskopia Ramana. Wyznaczenie zależności przesunięcia ramanowskiego w funkcji rozmiaru nanokrystalitów. Poznanie zjawiska wzmocnienia sygnału ramanowskiego. Analiza przykładów.2
T-W-5Podstawy Mikroskopii elektronowej (SEM i TEM) z przystawką do mikroanalizy rentgenowskiej i spektroskopii strat energii elektronów.3
T-W-6Spektroskopia fotoelektronów.1
T-W-7Chromatografia żelowa. Analiza rozkładu mas i wymiarów nanostruktur polimerowych.1
T-W-8Elektroforeza. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zaliczenie kolokwium i ocena za sprawozdanie15
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych 15h.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C27_W01Scharakteryzowanie i rozpoznawanie podstawowych metod badawczych używanych to charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobieranie odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, a przede wszystkim metodologią nowoczesnych technik analitycznych wykorzystanych w badaniach nanomateriałów funkcjonalnych
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie spektroskopii optycznej w analizie wybranych parametrów nanomateriałów funkcjonalnych.
T-W-3Spektroskopia fluorescencyjna - wstęp i wykorzystanie do analizy materiałów funkcjonalnych.
T-W-4Mikro-spektroskopia Ramana. Wyznaczenie zależności przesunięcia ramanowskiego w funkcji rozmiaru nanokrystalitów. Poznanie zjawiska wzmocnienia sygnału ramanowskiego. Analiza przykładów.
T-W-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna. Podstawy teoretyczne.
T-W-5Podstawy Mikroskopii elektronowej (SEM i TEM) z przystawką do mikroanalizy rentgenowskiej i spektroskopii strat energii elektronów.
T-W-8Elektroforeza. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną
T-W-6Spektroskopia fotoelektronów.
T-W-7Chromatografia żelowa. Analiza rozkładu mas i wymiarów nanostruktur polimerowych.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach autydorujnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale charakteryzować i rozpoznawać podstawowych metod badawczych używanych do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz nie potrafi dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
3,0w co najmniej 51% potrafi charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
3,5w co najmniej 61% potrafi charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
4,0w co najmniej 71% potrafi charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
4,5w co najmniej 81% potrafi charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
5,0w co najmniej 91% potrafi charakteryzować i rozpoznawać podstawowe metody badawcze używane do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych oraz dobierać odpowiedniej metody do identyfikacji materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C27_U01Przygotowanie, dobieranie i interpretacja zródeł literaturowych w języku polskim i angielskim dotyczącej tematyki przedmotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, a przede wszystkim metodologią nowoczesnych technik analitycznych wykorzystanych w badaniach nanomateriałów funkcjonalnych
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie spektroskopii optycznej w analizie wybranych parametrów nanomateriałów funkcjonalnych.
T-W-3Spektroskopia fluorescencyjna - wstęp i wykorzystanie do analizy materiałów funkcjonalnych.
T-W-4Mikro-spektroskopia Ramana. Wyznaczenie zależności przesunięcia ramanowskiego w funkcji rozmiaru nanokrystalitów. Poznanie zjawiska wzmocnienia sygnału ramanowskiego. Analiza przykładów.
T-W-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna. Podstawy teoretyczne.
T-W-5Podstawy Mikroskopii elektronowej (SEM i TEM) z przystawką do mikroanalizy rentgenowskiej i spektroskopii strat energii elektronów.
T-W-8Elektroforeza. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną
T-W-6Spektroskopia fotoelektronów.
T-W-7Chromatografia żelowa. Analiza rozkładu mas i wymiarów nanostruktur polimerowych.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach autydorujnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale przygotować, dobierać i interpretować zródeł literaturowych w języku polskim i angielskim dotyczącej tematyki przedmotu.
3,0w co najmniej 51% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu.
3,5w co najmniej 61% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu.
4,0w co najmniej 71% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu.
4,5w co najmniej 81% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu.
5,0w co najmniej 91% potrafi przygotować, dobierać i interpretować zródła literaturowe w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C27_U02Posługiwanie się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a także umiejętność interpretacji otrzymanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, a przede wszystkim metodologią nowoczesnych technik analitycznych wykorzystanych w badaniach nanomateriałów funkcjonalnych
Treści programoweT-W-3Spektroskopia fluorescencyjna - wstęp i wykorzystanie do analizy materiałów funkcjonalnych.
T-W-4Mikro-spektroskopia Ramana. Wyznaczenie zależności przesunięcia ramanowskiego w funkcji rozmiaru nanokrystalitów. Poznanie zjawiska wzmocnienia sygnału ramanowskiego. Analiza przykładów.
T-W-5Podstawy Mikroskopii elektronowej (SEM i TEM) z przystawką do mikroanalizy rentgenowskiej i spektroskopii strat energii elektronów.
T-W-6Spektroskopia fotoelektronów.
T-W-7Chromatografia żelowa. Analiza rozkładu mas i wymiarów nanostruktur polimerowych.
T-L-8Elektroforeza - Skalowanie przyrządu na standardy polielektrolitowe. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach autydorujnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wcale umiejętności dobierania sprzętu używanego do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, ani interpretować otrzymanych wyników
3,0w co najmniej 51% potrafi posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, dokonać odpowiedniego jego dobóru a także interpretować otrzymane wyniki
3,5w co najmniej 61% potrafi posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, dokonać odpowiedniego jego dobóru a także interpretować otrzymane wyniki
4,0w co najmniej 71% potrafi posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, dokonać odpowiedniego jego dobóru a także interpretować otrzymane wyniki
4,5w co najmniej 81% potrafi posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, dokonać odpowiedniego jego dobóru a także interpretować otrzymane wyniki
5,0w co najmniej 91% potrafi posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, dokonać odpowiedniego jego dobóru a także interpretować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C27_U03Objaśnianie podstawowych procesów fizyczno-chemicznych występujących w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, a przede wszystkim metodologią nowoczesnych technik analitycznych wykorzystanych w badaniach nanomateriałów funkcjonalnych
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie spektroskopii optycznej w analizie wybranych parametrów nanomateriałów funkcjonalnych.
T-W-3Spektroskopia fluorescencyjna - wstęp i wykorzystanie do analizy materiałów funkcjonalnych.
T-W-4Mikro-spektroskopia Ramana. Wyznaczenie zależności przesunięcia ramanowskiego w funkcji rozmiaru nanokrystalitów. Poznanie zjawiska wzmocnienia sygnału ramanowskiego. Analiza przykładów.
T-W-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna. Podstawy teoretyczne.
T-W-5Podstawy Mikroskopii elektronowej (SEM i TEM) z przystawką do mikroanalizy rentgenowskiej i spektroskopii strat energii elektronów.
T-W-8Elektroforeza. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną
T-W-6Spektroskopia fotoelektronów.
T-W-7Chromatografia żelowa. Analiza rozkładu mas i wymiarów nanostruktur polimerowych.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach autydorujnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale objaśniać podstawowych procesów fizyko-chemicznych występujących w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne występujące w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne występujące w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne występujące w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne występujące w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
5,0w co najmniej 91% potraf iobjaśniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne występujące w metodach badań nanomateriałów funkcjonalnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C27_U04Oceniane zagrożenia będacego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, a przede wszystkim metodologią nowoczesnych technik analitycznych wykorzystanych w badaniach nanomateriałów funkcjonalnych
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie spektroskopii optycznej w analizie wybranych parametrów nanomateriałów funkcjonalnych.
T-W-3Spektroskopia fluorescencyjna - wstęp i wykorzystanie do analizy materiałów funkcjonalnych.
T-W-4Mikro-spektroskopia Ramana. Wyznaczenie zależności przesunięcia ramanowskiego w funkcji rozmiaru nanokrystalitów. Poznanie zjawiska wzmocnienia sygnału ramanowskiego. Analiza przykładów.
T-W-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna. Podstawy teoretyczne.
T-W-5Podstawy Mikroskopii elektronowej (SEM i TEM) z przystawką do mikroanalizy rentgenowskiej i spektroskopii strat energii elektronów.
T-W-8Elektroforeza. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną
T-W-6Spektroskopia fotoelektronów.
T-W-7Chromatografia żelowa. Analiza rozkładu mas i wymiarów nanostruktur polimerowych.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach autydorujnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wcale umiejętności oceny zagrożenia będacego efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i nie przestrzega przepisów BHP
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić zagrożenie będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić zagrożenie będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić zagrożenie będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
4,5w co najmniej 81% potrafi ocenić zagrożenie będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić zagrożenie będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C27_K01Aktywna postawa do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, a przede wszystkim metodologią nowoczesnych technik analitycznych wykorzystanych w badaniach nanomateriałów funkcjonalnych
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie spektroskopii optycznej w analizie wybranych parametrów nanomateriałów funkcjonalnych.
T-W-3Spektroskopia fluorescencyjna - wstęp i wykorzystanie do analizy materiałów funkcjonalnych.
T-W-4Mikro-spektroskopia Ramana. Wyznaczenie zależności przesunięcia ramanowskiego w funkcji rozmiaru nanokrystalitów. Poznanie zjawiska wzmocnienia sygnału ramanowskiego. Analiza przykładów.
T-W-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna. Podstawy teoretyczne.
T-W-5Podstawy Mikroskopii elektronowej (SEM i TEM) z przystawką do mikroanalizy rentgenowskiej i spektroskopii strat energii elektronów.
T-W-8Elektroforeza. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną
T-W-6Spektroskopia fotoelektronów.
T-W-7Chromatografia żelowa. Analiza rozkładu mas i wymiarów nanostruktur polimerowych.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach autydorujnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje aktywnej postawy do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych.
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w operowaniu nowoczesnymi technikami do charakterystyki nanomateriałów funkcjonalnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C27_K02Ocenianie wpływu nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, a przede wszystkim metodologią nowoczesnych technik analitycznych wykorzystanych w badaniach nanomateriałów funkcjonalnych
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie spektroskopii optycznej w analizie wybranych parametrów nanomateriałów funkcjonalnych.
T-W-3Spektroskopia fluorescencyjna - wstęp i wykorzystanie do analizy materiałów funkcjonalnych.
T-W-4Mikro-spektroskopia Ramana. Wyznaczenie zależności przesunięcia ramanowskiego w funkcji rozmiaru nanokrystalitów. Poznanie zjawiska wzmocnienia sygnału ramanowskiego. Analiza przykładów.
T-W-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna. Podstawy teoretyczne.
T-W-5Podstawy Mikroskopii elektronowej (SEM i TEM) z przystawką do mikroanalizy rentgenowskiej i spektroskopii strat energii elektronów.
T-W-8Elektroforeza. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną
T-W-6Spektroskopia fotoelektronów.
T-W-7Chromatografia żelowa. Analiza rozkładu mas i wymiarów nanostruktur polimerowych.
T-L-2Określanie śladowych ilości metali ciężkich za pomocą spektroskopii absorpcji atomowej
T-L-3Spektroskopia fluorescencyjna do badania materiałów funkcjonalnych.
T-L-5Mikroskopia elektronowa (SEM i TEM) - wizualizacja i analiza.
T-L-8Elektroforeza - Skalowanie przyrządu na standardy polielektrolitowe. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną
T-L-6Analiza mikro-ramanowska przygotowanego materiału funkcjonalnego.
T-L-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna - wykorzystanie w analizie materiałów funkcjonalnych.
T-L-4Mikro-spektroskopia Ramana.
T-L-7Chromatografia żelowa.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach autydorujnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale ocenić wpływu nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,0w co najmniej 51% potrafi ocenić wpływ nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
3,5w co najmniej 61% potrafi ocenić wpływ nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,0w co najmniej 71% potrafi ocenić wpływ nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
4,5w co najmniej 81% potrafi ocenić wpływ nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
5,0w co najmniej 91% potrafi ocenić wpływ nanomateriałów funkcjonalnych na środowisko naturanle i na organizm człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C27_K03Zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, a przede wszystkim metodologią nowoczesnych technik analitycznych wykorzystanych w badaniach nanomateriałów funkcjonalnych
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie spektroskopii optycznej w analizie wybranych parametrów nanomateriałów funkcjonalnych.
T-W-3Spektroskopia fluorescencyjna - wstęp i wykorzystanie do analizy materiałów funkcjonalnych.
T-W-4Mikro-spektroskopia Ramana. Wyznaczenie zależności przesunięcia ramanowskiego w funkcji rozmiaru nanokrystalitów. Poznanie zjawiska wzmocnienia sygnału ramanowskiego. Analiza przykładów.
T-W-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna. Podstawy teoretyczne.
T-W-5Podstawy Mikroskopii elektronowej (SEM i TEM) z przystawką do mikroanalizy rentgenowskiej i spektroskopii strat energii elektronów.
T-W-8Elektroforeza. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną
T-W-6Spektroskopia fotoelektronów.
T-W-7Chromatografia żelowa. Analiza rozkładu mas i wymiarów nanostruktur polimerowych.
T-L-2Określanie śladowych ilości metali ciężkich za pomocą spektroskopii absorpcji atomowej
T-L-3Spektroskopia fluorescencyjna do badania materiałów funkcjonalnych.
T-L-5Mikroskopia elektronowa (SEM i TEM) - wizualizacja i analiza.
T-L-8Elektroforeza - Skalowanie przyrządu na standardy polielektrolitowe. Oznaczenie wielkości i ruchliwości cząstek nanożelu jonowego metodą elektroforetyczną
T-L-6Analiza mikro-ramanowska przygotowanego materiału funkcjonalnego.
T-L-1Spektroskopia absorpcyjna i emisyjna - wykorzystanie w analizie materiałów funkcjonalnych.
T-L-4Mikro-spektroskopia Ramana.
T-L-7Chromatografia żelowa.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach autydorujnych i laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
3,0w co najmniej 51% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
3,5w co najmniej 61% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
4,0w co najmniej 71% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
4,5w co najmniej 81% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.
5,0w co najmniej 91% potrafi rozpowszechniać wiedze o nanomaterałach funkcjonalnych społeczeństwu przedstawiając ich dodanie jak i ujemne aspekty.