Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Polimerowe materiały i nanomateriały inżynierskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polimerowe materiały i nanomateriały inżynierskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu nanokompozytów polimerowych. Zdobycie kompetencji z zakresu działań technicznych z zakresu nanotechnologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Nanomateriały i nanokompozyty polimerowe: definicja, budowa chemiczna i struktura fazowa. Polimery o strukturze nanometrycznej. Nanokompozyty z osnową polimerową: koncepcja odziaływań interfazowych w skali nano. nanonapełniacze 1D, 2D, 3D. Opis właściwości fizycznych głównych typów nanokompozytów polimerowych i sposobów ich wytwarzania.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Aktywność inicjowana przez wykładowcę podczas zajęć. Umiejętność realizacji zadań testowych.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę. Wynik testu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C19_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować nanokompozyty polimerowe, wytłumaczyć różnicę w zjawiskach interfazowych w skali mikro i nano, wymienić możliwości zastosowań nanokompozytów polimerowych.
Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W08T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C19_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studeny powinien umieć interpretować właściwości fizyczne zjawisk w skali nano w strukturze polimerów, Korzystać z literatury dotyczącej nanokompozytów polimerowych, podejmować działania związane z wprowadzeniem technologii nano do praktyki przemysłowej w zakresie przetwórstwa polimerów.
Nano_1A_U01, Nano_1A_U02, Nano_1A_U03, Nano_1A_U14T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U14InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C19_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec rozwoju nauki w zakresie nanomateriałów ukierunkowana na nanotechnologię, Zdolność do wprowadzania nanotechnologii polimerowej do praktyki przemysłowej, Otwartość na postęp naukowy w zakresie nanotechnologii materiałowych.
Nano_1A_K01, Nano_1A_K02, Nano_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C19_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować nanokompozyty polimerowe, wytłumaczyć różnicę w zjawiskach interfazowych w skali mikro i nano, wymienić możliwości zastosowań nanokompozytów polimerowych.
2,0Ocena testu: poniżej 5 p-tów
3,05
3,56
4,07
4,58
5,09-10

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C19_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studeny powinien umieć interpretować właściwości fizyczne zjawisk w skali nano w strukturze polimerów, Korzystać z literatury dotyczącej nanokompozytów polimerowych, podejmować działania związane z wprowadzeniem technologii nano do praktyki przemysłowej w zakresie przetwórstwa polimerów.
2,0Ocena testu: poniżej 5 p-tów
3,05
3,56
4,07
4,58
5,09-10

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C19_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec rozwoju nauki w zakresie nanomateriałów ukierunkowana na nanotechnologię, Zdolność do wprowadzania nanotechnologii polimerowej do praktyki przemysłowej, Otwartość na postęp naukowy w zakresie nanotechnologii materiałowych.
2,0Ocena umiejętności i kompetencji w skali jak niżej na podstawie dyskusji inicjowanej przez wykładowcę podczas prowadzenia zajęć. Brak udziału w zajęciach
3,0Udział bierny
3,5Udział podstawowy.
4,0Aktywność duża
4,5Aktywność bardzo duża.
5,0Aktywność wyróżniająca wśród innych w grupie

Literatura podstawowa

  1. Yiu-Wing Mai, Zhong-Zhen Yu, Polymer Nanocomposites, Woodhead Pub. Ltd, Cambridge, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Gupta R.K et al., Polymer Nanocomposites Handbook, CRC Press, NY, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nanomateriały i nanokompozyty polimerowe: definicja, budowa chemiczna i struktura fazowa. Polimery o strukturze nanometrycznej. Nanokompozyty z osnową polimerową: koncepcja odziaływań interfazowych w skali nano. nanonapełniacze 1D, 2D, 3D. Opis właściwości fizycznych głównych typów nanokompozytów polimerowych i sposobów ich wytwarzania.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywność inicjowana przez wykładowcę podczas zajęć. Umiejętność realizacji zadań testowych.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C19_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować nanokompozyty polimerowe, wytłumaczyć różnicę w zjawiskach interfazowych w skali mikro i nano, wymienić możliwości zastosowań nanokompozytów polimerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu nanokompozytów polimerowych. Zdobycie kompetencji z zakresu działań technicznych z zakresu nanotechnologii.
Treści programoweT-W-1Nanomateriały i nanokompozyty polimerowe: definicja, budowa chemiczna i struktura fazowa. Polimery o strukturze nanometrycznej. Nanokompozyty z osnową polimerową: koncepcja odziaływań interfazowych w skali nano. nanonapełniacze 1D, 2D, 3D. Opis właściwości fizycznych głównych typów nanokompozytów polimerowych i sposobów ich wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę. Wynik testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena testu: poniżej 5 p-tów
3,05
3,56
4,07
4,58
5,09-10
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C19_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć studeny powinien umieć interpretować właściwości fizyczne zjawisk w skali nano w strukturze polimerów, Korzystać z literatury dotyczącej nanokompozytów polimerowych, podejmować działania związane z wprowadzeniem technologii nano do praktyki przemysłowej w zakresie przetwórstwa polimerów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych dla kierunku nanotechnologii dobrze udokumentowane opracowanie zagadnień z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu nanokompozytów polimerowych. Zdobycie kompetencji z zakresu działań technicznych z zakresu nanotechnologii.
Treści programoweT-W-1Nanomateriały i nanokompozyty polimerowe: definicja, budowa chemiczna i struktura fazowa. Polimery o strukturze nanometrycznej. Nanokompozyty z osnową polimerową: koncepcja odziaływań interfazowych w skali nano. nanonapełniacze 1D, 2D, 3D. Opis właściwości fizycznych głównych typów nanokompozytów polimerowych i sposobów ich wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę. Wynik testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena testu: poniżej 5 p-tów
3,05
3,56
4,07
4,58
5,09-10
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C19_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec rozwoju nauki w zakresie nanomateriałów ukierunkowana na nanotechnologię, Zdolność do wprowadzania nanotechnologii polimerowej do praktyki przemysłowej, Otwartość na postęp naukowy w zakresie nanotechnologii materiałowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu nanokompozytów polimerowych. Zdobycie kompetencji z zakresu działań technicznych z zakresu nanotechnologii.
Treści programoweT-W-1Nanomateriały i nanokompozyty polimerowe: definicja, budowa chemiczna i struktura fazowa. Polimery o strukturze nanometrycznej. Nanokompozyty z osnową polimerową: koncepcja odziaływań interfazowych w skali nano. nanonapełniacze 1D, 2D, 3D. Opis właściwości fizycznych głównych typów nanokompozytów polimerowych i sposobów ich wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę. Wynik testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena umiejętności i kompetencji w skali jak niżej na podstawie dyskusji inicjowanej przez wykładowcę podczas prowadzenia zajęć. Brak udziału w zajęciach
3,0Udział bierny
3,5Udział podstawowy.
4,0Aktywność duża
4,5Aktywność bardzo duża.
5,0Aktywność wyróżniająca wśród innych w grupie