Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Elementy automatyki i pomiary w nanotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy automatyki i pomiary w nanotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 45 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Fizyka I i II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami metrologii i automatyki
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych, regulatorów oraz układów regulacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne, regulamin BHP3
T-L-2Pomiary temperatury3
T-L-3Pomiary przepływów i ciśnień3
T-L-4Analiza niepewności pomiarów na przykładzie różnych metod pomiaru gęstości3
T-L-5Wykorzystanie statystycznej analizy pomiarów na podstawie zdjęć TEM nanorurek węglowych3
T-L-6Doświadczalna optymalizacja procesów nanotechnologicznych wykorzystująca simpleksową metodę planowania doświadczeń3
T-L-7Wyznaczanie charakterystyk statycznych i dynamicznych obiektów automatyki6
T-L-8Badanie wpływu nastaw na pracę układu regulacji3
T-L-9Dobór nastaw regulatora: procedur Zieglera-Nicholsa, metoda Cohena-Coona3
T-L-10Metody badania stabilności układów regulacji automatycznej3
T-L-11Badania symulacyjne w środowisku Matlab-Simulink9
T-L-12Końcowe zaliczenie przedmiotu3
45
wykłady
T-W-1Pomiary wielkości fizycznych2
T-W-2Urządzenia pomiarowe (pomiary temperatury, ciśnienia, poziomu cieczy, prędkości i przepływu płynów)6
T-W-3Dobór odpowiedniego urządzenia pomiarowego2
T-W-4Modele matematyczne i równania stanu2
T-W-5Elementy automatyki charakterystyki statyczne2
T-W-6Transformata Laplace'a2
T-W-7Elementy automatyki charakterystyki dynamiczne4
T-W-8Zamknięty układ regulacji2
T-W-9Stabilność układu2
T-W-10Klasyfikacja regulatorów2
T-W-11Dobór nastaw2
T-W-12Dobór regulatora2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Wykonanie sprawozdania25
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3uczestnictwo w zajęciach45
90
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3uczestnictwo w zajęciach30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-5Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-6Ocena formująca: ocena postępów
S-7Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C06_W01
objaśnia podstawowe problemy z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
Nano_1A_W03T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-1, M-2S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C06_U01
posługuje się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
Nano_1A_U07T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-1T-L-11M-2S-1
Nano_1A_C06_U02
dobiera odpowiednie techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
Nano_1A_U10, Nano_1A_U14T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06C-2T-W-3, T-W-11, T-W-12, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C06_K01
wykazuje zdolność do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Nano_1A_K04T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-2T-W-3, T-W-11, T-L-9M-1, M-2S-2, S-3, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C06_W01
objaśnia podstawowe problemy z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
2,0nie potrafi wcale objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
5,0w co najmniej 91% potrafi objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C06_U01
posługuje się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
2,0nie potrafi wcale posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
3,0w co najmniej 51% potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
3,5w co najmniej 61% potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
4,0w co najmniej 71% potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
4,5w co najmniej 81% potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
5,0w co najmniej 91% potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
Nano_1A_C06_U02
dobiera odpowiednie techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C06_K01
wykazuje zdolność do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
2,0nie potrafi wcale wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa, Aparatura kontrolno-pomiarowa w przemyśle chemicznym, WSiP, Warszawa, 1993
  2. Trybalski Z, Zasady automatyki dla chemików, PWN, Łodź, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Peszyński K, Pomiary i automatyka dla chemików, Wyd. Uczeln. ATR, Bydgoszcz, 1998
  2. Węgrzyn S, Podstawy automatyki, PWN, Warszawa, 1974
  3. Żelazny M, Podstawy automatyki, PWN, Warszawa, 1976
  4. Markowski A., Kostro J., Lewandowski A, Automatyka w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 1985

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne, regulamin BHP3
T-L-2Pomiary temperatury3
T-L-3Pomiary przepływów i ciśnień3
T-L-4Analiza niepewności pomiarów na przykładzie różnych metod pomiaru gęstości3
T-L-5Wykorzystanie statystycznej analizy pomiarów na podstawie zdjęć TEM nanorurek węglowych3
T-L-6Doświadczalna optymalizacja procesów nanotechnologicznych wykorzystująca simpleksową metodę planowania doświadczeń3
T-L-7Wyznaczanie charakterystyk statycznych i dynamicznych obiektów automatyki6
T-L-8Badanie wpływu nastaw na pracę układu regulacji3
T-L-9Dobór nastaw regulatora: procedur Zieglera-Nicholsa, metoda Cohena-Coona3
T-L-10Metody badania stabilności układów regulacji automatycznej3
T-L-11Badania symulacyjne w środowisku Matlab-Simulink9
T-L-12Końcowe zaliczenie przedmiotu3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pomiary wielkości fizycznych2
T-W-2Urządzenia pomiarowe (pomiary temperatury, ciśnienia, poziomu cieczy, prędkości i przepływu płynów)6
T-W-3Dobór odpowiedniego urządzenia pomiarowego2
T-W-4Modele matematyczne i równania stanu2
T-W-5Elementy automatyki charakterystyki statyczne2
T-W-6Transformata Laplace'a2
T-W-7Elementy automatyki charakterystyki dynamiczne4
T-W-8Zamknięty układ regulacji2
T-W-9Stabilność układu2
T-W-10Klasyfikacja regulatorów2
T-W-11Dobór nastaw2
T-W-12Dobór regulatora2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Wykonanie sprawozdania25
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3uczestnictwo w zajęciach45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C06_W01objaśnia podstawowe problemy z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W03ma podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki, elektroniki i metrologii niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami metrologii i automatyki
Treści programoweT-W-4Modele matematyczne i równania stanu
T-W-1Pomiary wielkości fizycznych
T-W-2Urządzenia pomiarowe (pomiary temperatury, ciśnienia, poziomu cieczy, prędkości i przepływu płynów)
T-W-3Dobór odpowiedniego urządzenia pomiarowego
T-W-5Elementy automatyki charakterystyki statyczne
T-W-6Transformata Laplace'a
T-W-7Elementy automatyki charakterystyki dynamiczne
T-W-8Zamknięty układ regulacji
T-W-9Stabilność układu
T-W-10Klasyfikacja regulatorów
T-W-11Dobór nastaw
T-W-12Dobór regulatora
T-L-1Zajęcia organizacyjne, regulamin BHP
T-L-2Pomiary temperatury
T-L-3Pomiary przepływów i ciśnień
T-L-4Analiza niepewności pomiarów na przykładzie różnych metod pomiaru gęstości
T-L-5Wykorzystanie statystycznej analizy pomiarów na podstawie zdjęć TEM nanorurek węglowych
T-L-6Doświadczalna optymalizacja procesów nanotechnologicznych wykorzystująca simpleksową metodę planowania doświadczeń
T-L-7Wyznaczanie charakterystyk statycznych i dynamicznych obiektów automatyki
T-L-8Badanie wpływu nastaw na pracę układu regulacji
T-L-9Dobór nastaw regulatora: procedur Zieglera-Nicholsa, metoda Cohena-Coona
T-L-10Metody badania stabilności układów regulacji automatycznej
T-L-11Badania symulacyjne w środowisku Matlab-Simulink
T-L-12Końcowe zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
5,0w co najmniej 91% potrafi objaśnić podstawowych problemów z zakresu zakresie metrologii i automatyki niezbędną do formułowania i rozwiązywania prostych zagadnień w technice i nanotechnologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C06_U01posługuje się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U07potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi do projektowania, modelowania i symulacji komputerowych wybranych zagadnień chemicznych, fizycznych i technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami metrologii i automatyki
Treści programoweT-L-11Badania symulacyjne w środowisku Matlab-Simulink
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
3,0w co najmniej 51% potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
3,5w co najmniej 61% potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
4,0w co najmniej 71% potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
4,5w co najmniej 81% potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
5,0w co najmniej 91% potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi symulacji komputerowych wybranych zagadnień z zakresu automatyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C06_U02dobiera odpowiednie techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych, regulatorów oraz układów regulacji
Treści programoweT-W-3Dobór odpowiedniego urządzenia pomiarowego
T-W-11Dobór nastaw
T-W-12Dobór regulatora
T-L-8Badanie wpływu nastaw na pracę układu regulacji
T-L-9Dobór nastaw regulatora: procedur Zieglera-Nicholsa, metoda Cohena-Coona
T-L-10Metody badania stabilności układów regulacji automatycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
3,5w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
4,0w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
4,5w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
5,0w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowiednich techniki pomiaru oraz aparatury dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonuje krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenia istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności dostosowanie sposobu regulacji do obiektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C06_K01wykazuje zdolność do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych, regulatorów oraz układów regulacji
Treści programoweT-W-3Dobór odpowiedniego urządzenia pomiarowego
T-W-11Dobór nastaw
T-L-9Dobór nastaw regulatora: procedur Zieglera-Nicholsa, metoda Cohena-Coona
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
3,5w co najmniej 61% potrafi wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
4,0w co najmniej 71% potrafi wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
4,5w co najmniej 81% potrafi wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
5,0w co najmniej 91% potrafi wykazać zdolności do określania zadań priorytetowych służące regulacji obiektu w laboratorium a także zautomatyzowania linii produkcyjnej lub całego przedsiębiorstwa dostosowując swe działania do pojawiających się niespodziewanych problemów